Har haft funderingar på att plocka bort 2 jets och ersätta med in och utlopp kopplat mot något vedeldat eller brännare för frityrolja och en cirkpump, badet värmer ju inte om tempen är hög, bara badets pumpar som går då
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
haha jobbigt när jag ställer svåra frågor men ack så viktiga frågor. Tydligt att svaren inte finns.. hur ska du då kunna övertyga folket?
Putin? Var kom han in i bilden gällande överkonsumtion? Fast han är kanske ett bra exempel. han köper vapen i massor. det är inte bra för miljön.
Nu börjar du svamla runt.
Det är inte så konstigt att saker som påverkar miljön negativt inte är nyttigt.
men ett tips om du ska kunna övertyga folk om att det är farligt för miljön att shoppa, ha svar på frågorna som ställs och det viktigaste tona ned vänster tjafset.
Vänta nu litet. Du läser in en massa egendomliga saker som jag inte alls förstår var de kommer ifrån.

Svaren finns i forskningen. Naturresurserna förbrukas i en oroväckande takt. Klimatförändringen drivs på av överstora koldioxidutsläpp. Väldens skogar krymper. Ekosystem havererar. Det här hotar tillgången på mat och vatten som människor behöver för att leva.
Allt det där är fastslagna fakta som alla seriösa forskare är överens om.
Sedan finns det en massa mindre detaljer som forskarna inte är överens om.
Jag hävdar att vi inte kan vänta med att vidta åtgärder tills det råder enighet bland forskarna om alla små detaljer. Vi känner till principerna och huvuddragen och det räcker som faktagrund för flera viktiga åtgärder som vi redan nu vet att blir nödvändiga oberoende av hur det visar sig vara med detaljerna. Sedan kan man vidta fler och mer specifika åtgärder varefter detaljerna klarnar.

Putin kommer in för att om vi inte vill att land efter land i Europa skall bli erövrat av Ryssland så måste vi göra oss oberoende av rysk energi och upprätthålla hårda sanktioner mot ryssland och förse Ukraina med vapen och utrustning och humanitär hjälp och i allra värsta fall även med trupper. Ryssland använder energin som vapen och stänger och öppnar gaskranar så att folk skall lockas in i en rysslandsvänlig politik varefter erövringarna kan gå vidare. Utan rysk energi så blir det höga elpriser och höga oljepriser hur vi än gör.

Vill man hindra folk från att uträtta någonting överhuvudtaget är det en klassisk teknik att peka på små oklarheter och osäkerheter och hävda att innan de är klarlagda kan man inte göra någonting. Sedan när de är klarlagda pekar man på någon annan osäker detalj. Då når man målet att aldrig någonsin behöva uträtta någonting överhuvudtaget.
 
  • Gilla
  • Haha
stefan991 och 5 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Det finns delar som står relativt still. Jag råkade ut för att vatten nivån sjunk under skimmernivå för ett par år sen. Då slutade det flöda genom värmaren. Lyfte på locket för att se ett helt tomt spa. Visade sig att en kulventil i botten som används för att tömma spat frusit sönder. Har pga av mycket annat inte fått bytt den än. Så kör andra säsongen utan spa nu. Under rådande omständigheter kan man väl säga att den frysningen sparat mig ordentligt med pengar:)
Det kan vara bra att installera en nivåmätare som ger larm med lampa och stänger av elen då vattennivån blir för låg.
 
H heimlaga skrev:
Vänta nu litet. Du läser in en massa egendomliga saker som jag inte alls förstår var de kommer ifrån.

Svaren finns i forskningen. Naturresurserna förbrukas i en oroväckande takt. Klimatförändringen drivs på av överstora koldioxidutsläpp. Väldens skogar krymper. Ekosystem havererar. Det här hotar tillgången på mat och vatten som människor behöver för att leva.
Allt det där är fastslagna fakta som alla seriösa forskare är överens om.
Sedan finns det en massa mindre detaljer som forskarna inte är överens om.
Jag hävdar att vi inte kan vänta med att vidta åtgärder tills det råder enighet bland forskarna om alla små detaljer. Vi känner till principerna och huvuddragen och det räcker som faktagrund för flera viktiga åtgärder som vi redan nu vet att blir nödvändiga oberoende av hur det visar sig vara med detaljerna. Sedan kan man vidta fler och mer specifika åtgärder varefter detaljerna klarnar.

Putin kommer in för att om vi inte vill att land efter land i Europa skall bli erövrat av Ryssland så måste vi göra oss oberoende av rysk energi och upprätthålla hårda sanktioner mot ryssland och förse Ukraina med vapen och utrustning och humanitär hjälp och i allra värsta fall även med trupper. Ryssland använder energin som vapen och stänger och öppnar gaskranar så att folk skall lockas in i en rysslandsvänlig politik varefter erövringarna kan gå vidare. Utan rysk energi så blir det höga elpriser och höga oljepriser hur vi än gör.

Vill man hindra folk från att uträtta någonting överhuvudtaget är det en klassisk teknik att peka på små oklarheter och osäkerheter och hävda att innan de är klarlagda kan man inte göra någonting. Sedan när de är klarlagda pekar man på någon annan osäker detalj. Då når man målet att aldrig någonsin behöva uträtta någonting överhuvudtaget.
Att du inte handlar onödiga saker är helt okej för mig. Att du tycker att produktionen enbart ska vara nödvändiga saker är också helt okej.
Men håll det för dig själv. Om du envisas så se till att ha svar på frågan vem som bestämmer vad som är nödvändigt....
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Orientexpressen
M Magnushåkansson skrev:
Självklart är det på vintern man vill bada! Allt har dock en gräns och om det kostar ex 2000kr i månaden vilket är mer än möjligt med de kommande elpriserna försvinner värdet drastiskt för mig…
Bygg in den i ett välisolerat rum, högt nog i tak för att kunna använda spabadet.
Eller så kan du isolera de utsatta delarna.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att du inte handlar onödiga saker är helt okej för mig. Att du tycker att produktionen enbart ska vara nödvändiga saker är också helt okej.
Men håll det för dig själv. Om du envisas så se till att ha svar på frågan vem som bestämmer vad som är nödvändigt....
Jag envisas. Jag kan också ge svar på frågan. Vi kan alla vara med och bestämma om vi själva vill. Fakta är tillgängliga och var och en som har litet sunt förnuft i skallen och inte skyggar för fakta kan tänka igenom sina konsumtionsmönster och utesluta det onödiga.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Men varför är det så motbjudande att helt enkelt tömma och kallställa?
För att orden ”enkelt” och ”kallställa” sällan går att kombinera när det kommer till spabad?
 
H heimlaga skrev:
Jag envisas. Jag kan också ge svar på frågan. Vi kan alla vara med och bestämma om vi själva vill. Fakta är tillgängliga och var och en som har litet sunt förnuft i skallen och inte skyggar för fakta kan tänka igenom sina konsumtionsmönster och utesluta det onödiga.
Det roliga med dig är att du hela tiden när du blivit emot sagd hittar på olika ursäkter.
Du hittar på olika saker för att stärka din tes så gott nog. men det funkar inte att blanda in helt andra saker.
Ditt vänster tugg är det som gör frågan vem som avgör vad som är nödvändigt rolig. Men nu nämner du inte din paradgren längre.
Men om vi nu börjar att enbart producera det nödvändiga som du säger. Hur ska vi finansierara alla arbetslösa?
Det är tur för dig att vi inte har så stor produktion i Sverige utan det mesta i låglöneländer. Men fortfarande blir många arbetslösa. Vilket innebär att staten missar skatteintäkter. vilket innebär nedskärningar och skattehöjningar
1+1=2 vare sig du vill eller inte
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M Marake2 skrev:
För att orden ”enkelt” och ”kallställa” sällan går att kombinera när det kommer till spabad?
Nu förstår jag inte....menar ni verkligen att folk har köpt och betalat dyra pengar för en apparat utan att ha en plan för hur den skall kallställas till vintern?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det roliga med dig är att du hela tiden när du blivit emot sagd hittar på olika ursäkter.
Du hittar på olika saker för att stärka din tes så gott nog. men det funkar inte att blanda in helt andra saker.
Ditt vänster tugg är det som gör frågan vem som avgör vad som är nödvändigt rolig. Men nu nämner du inte din paradgren längre.
Men om vi nu börjar att enbart producera det nödvändiga som du säger. Hur ska vi finansierara alla arbetslösa?
Det är tur för dig att vi inte har så stor produktion i Sverige utan det mesta i låglöneländer. Men fortfarande blir många arbetslösa. Vilket innebär att staten missar skatteintäkter. vilket innebär nedskärningar och skattehöjningar
1+1=2 vare sig du vill eller inte[/QUOT
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det roliga med dig är att du hela tiden när du blivit emot sagd hittar på olika ursäkter.
Du hittar på olika saker för att stärka din tes så gott nog. men det funkar inte att blanda in helt andra saker.
Ditt vänster tugg är det som gör frågan vem som avgör vad som är nödvändigt rolig. Men nu nämner du inte din paradgren längre.
Men om vi nu börjar att enbart producera det nödvändiga som du säger. Hur ska vi finansierara alla arbetslösa?
Det är tur för dig att vi inte har så stor produktion i Sverige utan det mesta i låglöneländer. Men fortfarande blir många arbetslösa. Vilket innebär att staten missar skatteintäkter. vilket innebär nedskärningar och skattehöjningar
1+1=2 vare sig du vill eller inte
Nu haltar din logik igen.
"Tur" att tillverkningen är i låglöneländer?
Har man tillverkning blir det färre arbetslösa. För att folk går till sina arbeten i jordbruk och tillverkningsindustri och arbetar där 8 timmar om dagen i stället för att sitta hemma arbetslösa.
Med tillverkning i eget land och löner som går att leva på blir naturligtvis produkterna dyrare men å andra sidan blir det då automatiskt efterfrågan på produkter som verkligen fungerar och håller åtminstone en tid och kanske går att reparera. Vilket sparar på naturresurserna. Naturligtvis kan man inte köpa och kasta bort och slösa i samma takt som nu men både handelsbalansen och miljön och arbetarna och industrin vinner på det. De enda som förlorar är detaljhandeln och förståss de företagen som håller trälar i tredje världen.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tror inte du har pejl på hur det fungerar på elmarknaden. så läs på
Vad våra politiker gjort? mycket är väl ingenting. Men att mer eller mindre förbjuda kärnkraften så har man gjort något som påverkar elpriserna negativt.

Du är rätt patetisk....Förbjudit kärnkraften !!
Priset på el var länge stabilt på ca 15-30 öre/kWh, så när beräkningen gjordes av Vattenfalls ekonomer 2015 vad gäller Ringhals 1 & 2 kärnkraftsdrift så visade resultatet på minus 14,5 öre per producerad kilowatt timme ( för elpriset var så lågt & bekostades av oss skattebetalare)

Senare ville Annie Lööw att alla datahallar skulle beskattas som företag dvs 0,5 öre i skatt, så nu för tiden beskattas alla elslukade datahallar med "gratis-el-skatt".

Du kanske inte har "pejl"

/Jawen
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nu förstår jag inte....menar ni verkligen att folk har köpt och betalat dyra pengar för en apparat utan att ha en plan för hur den skall kallställas till vintern?
Nu förstår jag inte… menar du att man borde förstått att elpriset skulle galoppera till dessa nivåer?
 
  • Gilla
MiaV och 1 till
  • Laddar…
Tror att jag kommer ställa mitt spabad på ”away” vilket ska hålla badet på ca 5-7 grader och bygga in det i cellplast (5 cm). Går åt 24 skivor (800kr).
Får tacka för all input!
Blev hett emallanåt, sakligt ibland, blandat med ironi och en del ”skyll dig själv”gensvar!
Ha det bäst alla!
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Nu förstår jag inte… menar du att man borde förstått att elpriset skulle galoppera till dessa nivåer?
I de kretsarna jag rör mig har det i 20 år varit ett möjligt framtidscenario som man har räknat med att kan inträffa om vi har otur. Nu hade vi den oturen.
Dessutom brukar man i alla fall i mina kretsar räkna med att man kan ha otur och bli sjuk eller arbetslös och behöva leva sparsamt några år.
Ända tills nu de senaste veckorna hade jag trott att de flesta hade åtminstone någon grad av beredskap för att sådana saker kan hända.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I de kretsarna jag rör mig har det i 20 år varit ett möjligt framtidscenario som man har räknat med att kan inträffa om vi har otur. Nu hade vi den oturen.
Dessutom brukar man i alla fall i mina kretsar räkna med att man kan ha otur och bli sjuk eller arbetslös och behöva leva sparsamt några år.
Ända tills nu de senaste veckorna hade jag trott att de flesta hade åtminstone någon grad av beredskap för att sådana saker kan hända.
Så man borde ha avstått detta inköp redan för 20 år sedan menar du? Jaja, vi har otvivelaktigt olika umgängeskretsar, så är det troligen…
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.