Tjenare Jag köpte Wagner 250m tänkte måla köksluckor tydligen så ska man ha lilla munstycke för fin finish . Jag beställde på amazon lilla nr 212 passade f*n inte min pistol då den var för lång. Här i Sverige hittade jag inga lilla som säljs konstigt nog. Vet ni vilket munstycke nr som passar min och som är bra till måla köksluckor o sånt ? Tacksam om nån hjälper mig
 
G Gad skrev:
Tjenare Jag köpte Wagner 250m tänkte måla köksluckor tydligen så ska man ha lilla munstycke för fin finish . Jag beställde på amazon lilla nr 212 passade f*n inte min pistol då den var för lång. Här i Sverige hittade jag inga lilla som säljs konstigt nog. Vet ni vilket munstycke nr som passar min och som är bra till måla köksluckor o sånt ? Tacksam om nån hjälper mig
Hej! 212 låter som att den lägger på för mycket färg för ändamåler? Jag har bara läst på mycket och ingen egen erfarenhet men jag tror man ska försöka hålla sig till 208 upp till 310 för en fin finish. https://www.amazon.se/dp/B07S2Z1P7M/ref=cm_sw_r_apan_i_BJRBC19QYXBDQVHXYFJF?_encoding=UTF8&psc=1

Jag vet däremot inte vilken hållare/guard som den där passar i. Annars tror jag deras gröna HEA 311 är den med finast finish som passar den hållare/guard som sitter på din pistol. Nån med bättre koll får gärna bekräfta detta eller rätta mig om jag har fel.
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
[...] Med 5-7% spädning, lilla munstycket och min flöde (1) funkar det! Då kommer det en fin spraydimma! Håller den ca 10-15 cm från dörren och den sprutar då ca 10-15 cm brett. Mycket lite eller ingen apelsinskalseffekt
[bild]
martin43 martin43 skrev:
Uppdatering:
Den dränkta stående ytan rann mycket, men efter torkningen var det svårt att se några rinningar. Det var bara att det "runnit över" längst ner så att säga. Ytan var dock ej perfekt.
Den andra stående ytan gick inte att se att jag sprutat!? Det såg bara ut som ett "normalt hyllplan med perfekt finish". Den liggande ytan likaså. Nära perfekt. Väldigt uppmuntrande resultat!
Håller på att måla mina fasta platsbyggda skåp med just en pfs 5000. Väldigt svårt att komma åt på vissa ställen och att kunna hålla ett konsekvent avstånd. Kör outspädd Beckers Living lackfärg. Skaffade iofs den kraftigare 5000 just för att slippa hålla på att späda ut.. Stora problem med apelsinskal dock.Ska köra ett sista lager nu efter att ha slipat ner ytan något och kände mig lite uppmuntrad av dina experiment! :)

Så du körde alltså med det allra minsta munstycket; inte det svarta som Bosch rekommenderar för snickerier? Minsta färgflöde har jag kört men hur pass mycket luft gasade du på med? Max? Har kört medium ungefär, dvs vid "stolen"; Boschs markering för snickerier.

Tänkte också jag skulle vänta tills i morgon då det kommer vara lite svalare då det är ganska varmt idag (26°). Då kanske den håller sig öppnare lite längre (fast rinner lite bättre också kanske.. :) )
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
J JohanVSF skrev:
Håller på att måla mina fasta platsbyggda skåp med just en pfs 5000. Väldigt svårt att komma åt på vissa ställen och att kunna hålla ett konsekvent avstånd. Kör outspädd Beckers Living lackfärg. Skaffade iofs den kraftigare 5000 just för att slippa hålla på att späda ut.. Stora problem med apelsinskal dock.Ska köra ett sista lager nu efter att ha slipat ner ytan något och kände mig lite uppmuntrad av dina experiment! :)

Så du körde alltså med det allra minsta munstycket; inte det svarta som Bosch rekommenderar för snickerier? Minsta färgflöde har jag kört men hur pass mycket luft gasade du på med? Max? Har kört medium ungefär, dvs vid "stolen"; Boschs markering för snickerier.

Tänkte också jag skulle vänta tills i morgon då det kommer vara lite svalare då det är ganska varmt idag (26°). Då kanske den håller sig öppnare lite längre (fast rinner lite bättre också kanske.. :) )
Minsta munstycket ja. Det kom så mycket färg annars och blev lätt stänk/dålig atomisering.
Luften minns jag ej tyvärr. Men det kändes som att sprutan var för "grov" till det jag höll på med och att den passar bättre att vräka på stora mängder färg snabbt.
Jag gissar att utspädning mildrar apelsinskalseffekten då färgen kan flyta ut mer innan den torkar! Speciellt nu i värmen.
Jag minns att jag mätte utspädningen ganska noga, för mycket så blir det bara blask och rinn. De där sketna procenten gör stor skillnad.
Annars är det för tjockt lager med färg som ger apelsinskal.
 
Redigerat:
OLJensa OLJensa skrev:
DEL2

Samlad kunskap om HVLP

Används alltså vid mindre målnings och lackarbeten där man vill ha hög finish. Kan också användas till vägg och takmålning, men har då sina begränsningar jämfört med airless. Den stora fördelen är att man, om man har ställt in allt rätt, har ingen eller väldigt lite overspray.

För att kvalificera sig som HVLP får munstyckstrycket inte överstiga 10 PSI (0.7bar).

Stora märken är: Apollo, Graco, Fuji, SATA och Wagner. Wagner riktar sig mest till gör-det-självaren med lite billigare produkter. En HVLP sprutpistol kan kosta från några hundralappar upp till många tusen kronor. Även här får man vad man betalar för. Vill man att det ska fungera med perfekt finish och hålla ett tag får man nog, som jag bedömmer det, räkna med att slanta upp minst fem (helst tio) tusen kronor för ett system.

Det finns två olika sätt att skapa HVLP. Det ena är en separat motordel med upp till fyra turbiner som ger HVLP genom slangsystemet ända fram till munstycket. Det andra är att koppla in en vanlig luftkompressor som levererar högre tryck genom slangsystemet som sedan omvandlas till HVLP i sprutpistolen som då kallas ”conversion gun”.

En turbin är egentligen samma sak som en dammsugarmotor. Storleken på varje turbin och antalet turbiner inverkar på trycket och flödet. Till exempel har wagner i sina små handhållna sprutor en liten turbin och i sina stora sprutor med separat motordel två turbiner. De lite dyrare märkena har nästan alltid tre eller fyra stora turbiner. Ju större och fler turbiner desto bättre atomisering vilket medför bättre finish och att man kan spruta trögare (högre viskositet) färg/lack med bra kvalitet. Alltså ska du bara spruta tunna färger, lacker, betser eller förnissor och kvaliteten på finishen inte är superviktig så fungerar Wagner utmärkt. Vill du ha något mer så är det bara att slanta upp. Se tabell nedan:

GRACO HVLP 3800
Max arbetstryck: 0,4 bar. Kapacitet luft: 2800 l/min. Vikt: 15,5kg. Trestegsturbin.
GRACO HVLP 4900
Max arbetstryck: 0,5 bar. Kapacitet luft: 3300 l/min. Vikt: 17,7kg. Fyrstegsturbin
FUJI Q3 Pro
Slangl 7.6m. Trestegsturbin. Vikt 18 kg. Enliterskopp.
FUJI Q4 Pro
Samma som Q3 men fyrstegsturbin.
FUJI Mini-Mite 3X
12.5kg. 7.6m slang. Enliterskopp. Trestegsturbin.
FUJI Mini-Mite 4X
Samma som X3 men fyrstegsturbin.
Wagner 860E
Tvåstegsturbin. Färgflöde 0-240 g/min. 800ml kopp. Max viskocitet 170 DIN-sec. Slangl 3,5m
Apollo 725
Tvåstegsturbin. Flöde 3100 l/min. 0.31 bar. 8,6 kg. 4.3 m slang.
Apollo 800s
Trestegsturbin. Flöde 3300 l/min. 0.38 bar. 13.2 kg . 6 m slang.

Apollo har ytterligare sex större modeller som blir bättre och dyrare. Jag hänvisar till deras hemsida.


När det gäller conversion guns så hänger allt på att man har en kompressor som orkar driva sprutpistolen. Vissa sprutpistoler kräver en luftström om många hundra liter per minut och då krävs det en stoooooor kompressor som ingen av oss normala människor har råd att köpa. Om kompressorn är för liten blir det ett dåligt slutresultat och mycket irritation på vägen. Titta i specifikationen till sprutan innan du köper den så att du är säker på att det fungera med din kompressor.
Men det finns conversion guns som fungerar med en normal kompressor. Apollo har till exempel två mindre modeller som klarar sig med en vanlig tvåfas 3Hp kompressor med minst 75 liters tank. Men skall man använda Apollos flaggskepp 7500C krävs att man går upp på minst en 4Hp trefaskompressor med 100l tank. Se tabell nedan:

Apollo 5100 Series CONV Kompressor min 3Hk, 3 bar, 75 l tank , 200l/min
Apollo 5600 Series CONV Kompressor min 3Hk, 3 bar, 75 l tank, 200l/min
Apollo 7500C Series CONV Kompressor min 4Hk ,1.4-6 bar, 100 l tank, 200-311 l/min

Sprutorna kan ha antingen överkopp, underkopp eller tryckkärl. På överkopp sitter färgbehållaren över pistolen, på underkopp sitter den under och med tryckkärl har man en separat trycksatt färgbehållare med en slang fram till pistolen. Över eller underkopp är en smaksak, men ska man måla stora eller många ytor där det går åt mycket färg bör man satsa på separat tryckkärl med slang.

Pistolerna kan antingen vara bleeder eller non-bleeder. I en bleeder-pistol flödar alltid luften genom munstycket oavsett om dyu trycker in avtryckaren eller ej. I en non-bleeder flödar luften när du trycker ner avtryckaren lite och trycker du mer kommer färg, släpper du avtryckaren upphör luftflödet. Smaksak viken man gillar bäst, men en non-bleeder är ju tyst när man släpper avtryckaren och kan inte virvla upp damm av misstag när man lägger pistolen ifrån sig. Om du väljer en non-bleeder så måste turbinen vara anpassad för detta.

Ett problem med HVLP kan vara att luftströmmen blir väldigt varm. Då torkar färgen innan den har flutit ut ordentligt. Detta kan man lösa med en speciell kylslang som placeras innan pistolen. Varken speciellt dyrt eller komplicerat.

HVLP-pistoler innehåller alltid ett munstycke och en nål. Dessa två passar alltid ihop i par. Större munstycke/nål ger mer färgflöde men sämre finish. Nedan följer en exempeltabell på munstycks-storlekar och vad de kan användas till (Fuji):

Storlek Vad (exempel)

1mm (0.039”) Supefin finish, fint flöde. Vattenbaserad lack, sealers, PU, bets, fernissa
1.4mm( 0.055”) Fin finish, högre flöde. Förtunnad latex.
1.8mm(0.070”) Måttlig finish, större flödde. Stora ytor, tjocka lager. Latex på väggar.
2.2mm (0.086”) Mindre bra finish, högt flöde. Vägglatex, betongväggar...

Här följer också en tabell över Gracos rekommendationer för deras HVLP-sprutor:

Material Orifice Size****

Dye * 0.032"
Ink* 0.032"
Non-Wiping Stain* 0.032"
Automotive Finish** 0.032"
Lacquer** 0.051" 0.071"
Stain** 0.051" 0.071"
Enamel** 0.051" 0.071" 0.087"
Epoxy** 0.051" 0.071" 0.087"
Urethane** 0.051" 0.071" 0.087"
Varnish** 0.051" 0.071" 0.087"
Primer** 0.071" 0.087"
Industrial Finishers*** 0.087" 0.098"
Latex*** 0.087" 0.098"
Multi-Spec*** 0.087" 0.098"
Butyrate*** 0.098"
Nitrate Dope*** 0.098"
Oil Wall Paint*** 0.098"
NOTE: read gun manual for paint reduction recommendations.

*Från Dye till Non-Wiping Stain fungerar det med Gracos minsta spruta (2500).
**Från Automotive Finish till Primer krävs minst Gracos mellanspruta (3800)
***Från Industrial Finishers till Oil Wall Paint krävs Gracos största spruta (4900)
**** Munstycksstorlekar: 0.032" =0.81mm, 0.051"=1.30mm, 0.071"=1.80mm, 0.087"=2.21mm, 0.098"=2.49mm


På et HVLP-system kan man oftast göra tre inställningar. Det första är luftflödet. Här skall luftflödet vara så lågt som möjligt utan att atomiseringen blir för dålig så man får ”apelsinskalsfinish”. Ju lägre luftflöde desto mindre overspray. Det andra är färgflödet. Beroende på hur tjockt man vill måla – kom ihåg, många tunna lager är betydligt bättre än ett tjockt i de flesta fall. Men ibland vill man måla riktigt blött för att färgen/lacken ska flyta ut ordentligt. Det tredje och sista är sprutbilden. Oftast kan man välja mellan oval stående, oval liggande och rund. Rund är oftast för små detaljer, oval liggande när du målar lodrätt och oval stående nör du målar vågrätt. Testa först på något billigt innan du börjar lacka bilen eller något annat dyrt!


Sprutteknink

Ska bara kort beröra spruttekninken lite. Det är ganska lika för både air-less och HVLP. Det handlar om att alltid ha rätt utrustning för den färg man ska använda. Jobba så dammfritt som möjligt om finish är viktigt (sopa, dammsuga, fukta dammiga golv innan man börjar måla). Alltid hålla pistolen nittio grader i höjd och sidled från det som skall målas. Lutar man pistolen åt något håll kommer det bli ojämnt. Lugna drag som går utanför kanten på det man ska måla och börjar just innan kanten. Varje drag skall överlappa det förra med 30-50%. Avståndet till det som ska målas är helt avgörande. Med airless brukar det ligga runt 20-30 cm varken närmare eller längre ifrån. Med HVLP är det oftast max 20 cm som gäler men man kan gå betydligt närmare för små detaljer.



Puh det här blev lååångt... :surprised:



Jag kommer fortsätta fylla på med saker jag hittar, du får gärna också bidra med din kunskap!

Koll gärna också på min BYGGARBLOGG där jag kommer skriva hur det går med inköp och tester av sprutor. Där finns också snart en kopia på detta inlägg med lite bilder också...

Skall måla om en platsbyggd garderob som tillhörande hyllor. Aldrig sprutmålat förut men vill få till så fin finish som möjligt, så önskar era tips på bra spruta och märke samt tillhörande munstycke. Vad rekommenderas?
Bör jag strunta i att spraya insida och köra roller? Hur gör jag med häftgrund, kan denna sprutmålas?

tack på förhand !
 
N Niklas777 skrev:
Skall måla om en platsbyggd garderob som tillhörande hyllor. Aldrig sprutmålat förut men vill få till så fin finish som möjligt, så önskar era tips på bra spruta och märke samt tillhörande munstycke. Vad rekommenderas?
Bör jag strunta i att spraya insida och köra roller? Hur gör jag med häftgrund, kan denna sprutmålas?

tack på förhand !
Inga problem att spruta grundfärg, jag gjorde det i köket på väggar och tak. Kolla bara så det inte är epoxi i färgen, kan bli lite jobbigt med rengöring av sprutan.
Iofs kanske epoxi mest finns i vissa spärrgrundfärger.

/Höghus
 
martin43 martin43 skrev:
Jag minns att jag mätte utspädningen ganska noga, för mycket så blir det bara blask och rinn. De där sketna procenten gör stor skillnad.
Tack för tipsen!
Ja, rinnet vill man ju hemskt gärna slippa också. Tänkte jag skulle börja testa med 5%. Så får man se!
 
A
J JohanVSF skrev:
Tack för tipsen!
Ja, rinnet vill man ju hemskt gärna slippa också. Tänkte jag skulle börja testa med 5%. Så får man se!
Tänk på att när man har för tjock färg vill man gärna lägga på lite till, för att man tror att det ska flyta ut då. Ofta en orsak till rinn, och då riktigt stora elaka jävlar. Då står man där med både apelsinskal och gardiner.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
N Niklas777 skrev:
Skall måla om en platsbyggd garderob som tillhörande hyllor. Aldrig sprutmålat förut men vill få till så fin finish som möjligt, så önskar era tips på bra spruta och märke samt tillhörande munstycke. Vad rekommenderas?
Bör jag strunta i att spraya insida och köra roller? Hur gör jag med häftgrund, kan denna sprutmålas?

tack på förhand !
Jag tror du får till bättre yta med Jotun Supreme finish applicerad med roller och sen utstryken med moddlare eller planstrykare.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
N Niklas777 skrev:
Skall måla om en platsbyggd garderob som tillhörande hyllor. Aldrig sprutmålat förut men vill få till så fin finish som möjligt, så önskar era tips på bra spruta och märke samt tillhörande munstycke. Vad rekommenderas?
Bör jag strunta i att spraya insida och köra roller? Hur gör jag med häftgrund, kan denna sprutmålas?

tack på förhand !
Jag sprutmålade hela köket med wagner 250m Det funkade ganska bra faktiskt men man måste ha tålamod då man inte sprutar för mycket första lagret då det lätt kan rinna av. Jag byte munstycket till fine finish som egentligen inte tillhör DIYer spray. Jag tog bort alla dörrar o luckor o målade seperat resten målade på plats.
Slipa
Grundmåla
Slippa igen
Grundmåla igen? Kanske!
slipa igen?
måla tunt lager
Måla igen sista om du har tur så täcker d hela.
Jag sprutade även insidan då du kommer ångra dig o då blir d bara jobbigt. Men det e ju smaksak.
Glöm inte maskera överallt då det flyger färg överallt.
 
S sinuslinus skrev:
Jag tror du får till bättre yta med Jotun Supreme finish applicerad med roller och sen utstryken med moddlare eller planstrykare.
Som orutinerad målare tyckte jag det var hopplöst svårt att få bra yta med den färgen med roller/pensel. Öppentiden är så kort för vattenfärg jämfört med lösningsmedelsfärg.
Med spruta blev det mycket bättre.

/Höghus
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
Höghus Höghus skrev:
Som orutinerad målare tyckte jag det var hopplöst svårt att få bra yta med den färgen med roller/pensel. Öppentiden är så kort för vattenfärg jämfört med lösningsmedelsfärg.
Med spruta blev det mycket bättre.

/Höghus
Därför man har rollen. Och på vintern kan man behöva höja luftfuktigheten inne så får man längre tid på sig.

En färgspruta kräver ju också handlag och så måste man täcka in allt annat.
 
S sinuslinus skrev:
Därför man har rollen. Och på vintern kan man behöva höja luftfuktigheten inne så får man längre tid på sig.

En färgspruta kräver ju också handlag och så måste man täcka in allt annat.
Jag var nybörjare även på sprutan (Wagner 350) och tyckte den var lättare. Lite enstaka rinn och spottning innan jag hittade tekniken.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nyboerjarproblem-wagner-350r.427700/
Provade även blomspruta med vatten när jag penslade men det ville sig bara inte. Det kan ju mycket väl funka tvärsom för någon annan än jag, bara att provmåla och se hur det blir.
Jag har eftermålat lite småytor med pensel och de blev helt ok. Stora släta dörrblad blev däremot eländiga.

/Höghus
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Wagner extension, kan man sätta ihop flera??
Skall snart spruta mina tak, där de i högsta läget är 350cm. Har köpt en 60 cm extension, men det känns ändå högt. Lägsta punkten i rummet är 295cm. Sträcker jag på mig så kan jag väl hålla sprutan kanske 220cm ög. Så jag skulle ju snarare behöva 2 x 60cm för den högre delen.. Så frågan är, tror ni man kan skruva ihop 2 st 60cm?? Med 120cm så bör jag klara mig rätt bra.
 
M mojjen skrev:
Wagner extension, kan man sätta ihop flera??
Skall snart spruta mina tak, där de i högsta läget är 350cm. Har köpt en 60 cm extension, men det känns ändå högt. Lägsta punkten i rummet är 295cm. Sträcker jag på mig så kan jag väl hålla sprutan kanske 220cm ög. Så jag skulle ju snarare behöva 2 x 60cm för den högre delen.. Så frågan är, tror ni man kan skruva ihop 2 st 60cm?? Med 120cm så bör jag klara mig rätt bra.
Ja. Munstycket skruvas antingen direkt på handtaget eller på förlängaren, alltså samma gänga.

/Höghus

Munstycke och handtag av en högeffektiv airlessmålarspruta med varningsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spraymunstycke med förlängningsrör och varningsetikett, redo att skruvas på ett handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.