Har planerat att skaffa takavvattning till några uthus men inte fått tummen ur för att köpa materialet, på Byggmax enligt planen. Jag blir mörkrädd när jag ser prisutvecklingen. Hängrännor som kostade 179:80 förra året kostade 239:80 i våras. Nu kostar de 319:80!! En höjning med 78%. Stuprören har "bara" gått upp med 53%.
Kommer alla byggvaror från Ryssland?
 
  • Gilla
perror och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
imported_Benno imported_Benno skrev:
Har planerat att skaffa takavvattning till några uthus men inte fått tummen ur för att köpa materialet, på Byggmax enligt planen. Jag blir mörkrädd när jag ser prisutvecklingen. Hängrännor som kostade 179:80 förra året kostade 239:80 i våras. Nu kostar de 319:80!! En höjning med 78%. Stuprören har "bara" gått upp med 53%.
Kommer alla byggvaror från Ryssland?
Plåten kom från Ukraina. Stålverket där är ju inte i form att producera.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Sen är jag övertygad om att flera butiker (avsett om man säljer mat, teknikprylar eller byggmaterial) passar på att höja priserna.

Det är ju extremt lätt (läs legitimt) att skylla på världsläget. Och företagare vill alltid tjäna "enkla" pengar. Det vet vi alla...

Steget är inte långt med andra ord.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Maria T och 41 till
  • Laddar…
Magnus E K
Priserna sätts på marginalen så även om bara 1% av produktionen försvinner eller efterfrågan ökar 1% kan priserna påverkas kraftigt.
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Sen är jag övertygad om att flera butiker (avsett om man säljer mat, teknikprylar eller byggmaterial) passar på att höja priserna.

Det är ju extremt lätt (läs legitimt) att skylla på världsläget. Och företagare vill alltid tjäna "enkla" pengar. Det vet vi alla...

Steget är inte långt med andra ord.
Nja, det går inte att göra så när det finns konkurrenter.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
bcskogen och 6 till
  • Laddar…
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Nja, det går inte att göra så när det finns konkurrenter.
Givetvis går det alldeles utmärkt när flera höjer samtidigt...
Ät detta fenomen okänt? Nej.
Är det alldeles extra enkelt att göra det i dessa tider? Ja.

Men det behöver inte vara på det sättet heller i en ren konkurrens.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Hellwiz och 15 till
  • Laddar…
Menar du att det är en kartell bland alla bygghandlare?
 
  • Gilla
jonatown och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Menar du att det är en kartell bland alla bygghandlare?
Jämför jag Hornbach och Bauhaus följer de varandras priser på motsvarande delar. Trots olika fabrikat, så man undrar ju...
 
  • Gilla
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
wildeside
D Daniel 109 skrev:
Menar du att det är en kartell bland alla bygghandlare?
Känns inte som det är speciellt individuellt satta priser.
https://www.jemfix.se/väggregel-45-x-45-mm/4103/9057212/
https://www.byggmax.se/45x45-regel-p08145045
https://www.bauhaus.se/regel-sodra-45x45-3-0m
https://www.hornbach.se/shop/Proffsregel-45x45x3000mm-G4-0-G4-2/6662522/artikel-detaljer.html

Jem & fix 19.85:-/m
Byggmax 19.85:-/m
Bauhaus 19.95:-/m
Hornbach 19.85:-/m
Jag tycker det liknar lite kartellbildning:cool:
Nu va det iof inte alla bygghandlare:)
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 12 till
  • Laddar…
Jag jämför nu byggmax med hornbach och då blir byggmax 18% dyrare på motsvarande uppsättning takavvattning. Bauhaus är snäppet dyrare än hornbach pga dyrare rännkrokar. Hornbach säljer Lindab som jag håller som bättre än byggmax egna (utan att egentligen veta).
Jag sparar närmare 2000 kr på att handla på hos hornbach. Då har jag inte tagit med stuprören som är 15% dyrare på byggmax.
Tyvärr finns varken hornbach eller bauhaus här på ön så det blir till att frakta själv.
 
  • Gilla
Svisse45
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Känns inte som det är speciellt individuellt satta priser.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Jem & fix 19.85:-/m
Byggmax 19.85:-/m
Bauhaus 19.95:-/m
Hornbach 19.85:-/m
Jag tycker det liknar lite kartellbildning:cool:
Nu va det iof inte alla bygghandlare:)
Där får man jämföra kvalitén istället. Vet inte om byggmax är lika dåliga på virke som för 20 år sedan när de sålde otorkat som sedan krympte och vred sig när man spikat upp det.
 
  • Gilla
Blanki73
  • Laddar…
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Menar du att det är en kartell bland alla bygghandlare?
Ditt uttalande om "alla" kanske är att ta i från tårna.
Men det förekommer.

Tänk dig två bygghandlare på en mindre ort med långa avstånd till närmsta "bygglada av kändare namn". Flera av dom har nog allt mer eller mindre samarbete som inte vill komma ut i dagens ljus.

Sen har vi ju andra sidan på myntet, dom stora byggladorna som ligger på nästan kronan för samma artiklar. Visst kan det skilja också, men dom stora säljposterna, där skiljer det sig nästan aldrig något sig åt.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Tar ingens parti eller så, men det är inte ovanligt på lågmarginalprodukter/lockvaror att olika säljare har liknande priser då man prissätter utifrån varandra. Det är alltså inte kartell utan helt enkelt så att alla vet att man måste ha billigast reglar, men alla vill samtidigt tjäna så mycket pengar som möjligt. Andra (olika bra) exempel:
  • Bensin
  • Mjölk
  • Dagens lunch
  • Stor stark
 
  • Gilla
johel572 och 8 till
  • Laddar…
Tar man ett exempel som spannmål så verkar det ju vara ren spekulation som drivit upp priset på matvaror snarare än brist eller kriget i sig...
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Tar man ett exempel som spannmål så verkar det ju vara ren spekulation som drivit upp priset på matvaror snarare än brist eller kriget i sig...
Det är kännbart för producenterna när både drivmedel, elpris och konstgödsel skjuter iväg i pris samtidigt. Det är nog många som inte kompenseras tillräckligt ännu. Jag gissar att handlarna däremot passar på.
 
  • Gilla
  • Älska
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.