M mnils skrev:
Kan med enequi styra utifrån hur batteriet skall fungera, det jag är ute efter är att kunna:
  • Tvinga laddning av det från elnätet
  • Tvinga produktion upp till vad som används i huset
  • Tvinga full produktion upp till vad växelriktaren klarar
  • Stänga av laddning så att all producerad energi går ut på nätet.
Och detta vill jag kunna göra inom huset utan att behöva gå via någon sunkig molntjänst eller app.

Dagens bidragsregler för batterier gäller bara att laga egenproducerad energi, detta är rätt meningslöst då priset tenderar att vara lågt på natten och batteriet kommer inte ha någon som helst funktion under den mörka årstiden då elpriserna är som högst. Jag vill kunna köpa billig ström på vinternatten och sedan kunna använda denna på dyr timmarna under dagen.

Har kikat på Fronius som inte verkar gå att styra utifrån bara läsa av vad den håller på med.
Gällande bidrag och enequis lösning så får jag ju hela konceptet på köpet då jag har solceller idag. Då ingår även delen att kunna köpa billig el för att lagra vintertid, får hälften sponsrat av staten ändå.
 
  • Gilla
Hugo75
  • Laddar…
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Intressant! Stämmer att dom kör med likström.
Sofar växelriktare använder dom, HYD KTL-3PH.
Har du förslag på alternativ då? Vill kunna styra laddningen av batterierna även på vintern för att köpa när elen är billig och använda när den är dyr.
Vad har du för växelriktare idag? Inte så att den är klar för batterilager?

Annars är det bara växelriktare för solcellerna med stöd för batteri jag skulle rekommendera. Då får du allt i samma app och styrning. De bästa växelriktarna har även stöd för att styra elbilsladdningen. Ex SMA, Fronius, Huawei och SolarEdge.
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Gällande bidrag och enequis lösning så får jag ju hela konceptet på köpet då jag har solceller idag. Då ingår även delen att kunna köpa billig el för att lagra vintertid, får hälften sponsrat av staten ändå.
Tänk på att Enequi är hiskeligt dyra så även du får 50% grön ROT så kan det i vissa fall bli dyrare än konkurrenterna vill ha före ROT. Förut så gick Enqui bara att få med Nilar batterier. Undvik dem! Det är bara problem och återkallelser med Nilar och de är snordyra och tunga utan att vara bättre.
 
R Robert-san01 skrev:
Tänk på att Enequi är hiskeligt dyra så även du får 50% grön ROT så kan det i vissa fall bli dyrare än konkurrenterna vill ha före ROT. Förut så gick Enqui bara att få med Nilar batterier. Undvik dem! Det är bara problem och återkallelser med Nilar och de är snordyra och tunga utan att vara bättre.
Nuvarande vxl riktare måste bytas för batterilagring. Kör med kostal piko 12. Men har du något vettigt alternativ till Enequi? Batterierna jag får offererade är inte nilar utan från samma ställe som vxl riktaren. Dessa tror jag https://www.sofarsolar.com/product-detail/565/GTX3000
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Nuvarande vxl riktare måste bytas för batterilagring. Kör med kostal piko 12. Men har du något vettigt alternativ till Enequi? Batterierna jag får offererade är inte nilar utan från samma ställe som vxl riktaren. Dessa tror jag [länk]
Enequi ska ha ca
R Robert-san01 skrev:
Tänk på att Enequi är hiskeligt dyra så även du får 50% grön ROT så kan det i vissa fall bli dyrare än konkurrenterna vill ha före ROT. Förut så gick Enqui bara att få med Nilar batterier. Undvik dem! Det är bara problem och återkallelser med Nilar och de är snordyra och tunga utan att vara bättre.
Enequi ska ha ca 34 tsek för sin hybridväxelriktare 10 kw. 18500 för Quipower core (Hjärnan i systemet), 87500 för ett 10 kWh batteri. Detta är priser inkl moms och före 50% avdrag så vart kan jag hitta motsvarande produkt till halva priset som du skriver?
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Enequi ska ha ca


Enequi ska ha ca 34 tsek för sin hybridväxelriktare 10 kw. 18500 för Quipower core (Hjärnan i systemet), 87500 för ett 10 kWh batteri. Detta är priser inkl moms och före 50% avdrag så vart kan jag hitta motsvarande produkt till halva priset som du skriver?
Var det någon speciell anledning till att du valde en Piko 12 till en 11,1kW anläggning? Plenticore 10kW skulle jag ha valt då den räcker och är batteriförberedd.

Är priset inkl installation?

Hur långa garantier får du
 
R Robert-san01 skrev:
Var det någon speciell anledning till att du valde en Piko 12 till en 11,1kW anläggning? Plenticore 10kW skulle jag ha valt då den räcker och är batteriförberedd.

Är priset inkl installation?

Hade planer på att sätta fler solceller på garagetaket så därför blev det en större, håller med en 10 passar bättre till enbart de som är installerade nu. Lätt att vara efterklok med förberedelse för batteri men det var också tillgång på växelriktare som styrde lite. Installationstimmar tillkommer och det görs av en elektriker som jag känner så vissa saker kan jag göra själv för att hålla nere timmarna. Gällande piko 12:an så får den gå på blocket eller något sånt om detta blir aktuellt. Enda positiva jag kan se med den fadäsen i så fall är väl att nuvarande växelriktare fick jag 15% bidrag på. En ny växelriktare med batteriinstallation får jag 50% grönt bidrag på
Men som sagt vill gärna ha alternativ



Hur långa garantier får du
 
35000 för en "no nane" 10k hybrid... Du får en Fronius Symo GEN24 med backup för 30500..

Huawei 15kW får du för 89000 och det är 15 användbara kWh. Huawei batteriet har klimatisering och klara att jobba i -20 så det kan stå utomhus.
 
  • Gilla
VallValle och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
35000 för en "no nane" 10k hybrid... Du får en Fronius Symo GEN24 med backup för 30500..

Huawei 15kW får du för 89000 och det är 15 användbara kWh. Huawei batteriet har klimatisering och klara att jobba i -20 så det kan stå utomhus.
Kanonbra, precis detta jag är ute efter. Alternativ som jag kan läsa in mig mer på. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.