P Pin skrev:
Men det har gått 100 år sedan huset byggdes och 2022 vill vi inte frysa inomhus längre utan de flesta vill ha 20 grader eller åtminstone 18. Med stigande energipriser så är det idag väldigt dyrt att värma upp ett hus från 1920. Kanske går åt 30 till 40 tusen kWh? Därför vill TS isolera. Då kommer risken med fukt in.

Anticimex och byggföretaget bryr sig inte om TS elräkning utan vill inte ta på sig någon risk. Därför är det enklast att ge rådet ”låt vara som det är, det har ju fungerat i 100 år”, eller ”isolera bara litegrann, och helst med samma”.

För att det ska bli någon större mening (ekonomiskt) måste det ju till med en rejäl förbättring, dvs mycket bättre isolering, dvs ökad risk.

Om man frågar företagen som sprutar in lösull på vinden får man säkert annat svar, där risken underdrivs.
Bra poänger rent generellt, dock inte riktigt applicerbara i mitt sammanhang.

Anticimex gynnades inte i det här sammanhanget av det ena eller det andra då de redan gjorde sitt jobb gentemot mäklaren/säljaren där de skrev samma sak som sedan intygades av dem igen när jag köpte samma tjänst men som köpare av huset.
Byggfirman jag har hemma hos mig nu har gjort en myriad av jobb i gamla kåkar. Jag har gått igenom en del av deras jobb. De är bekväma med och har garant kring både att öppna till nock och att ersätta lösningar på vind.
Ett par av de jobben finns med i deras referenskatalog. I mitt fall erbjöd de sig att göra jobbet att ändra isoleringslösningen så därför är en riskbegränsning inte "the case", men i sammanhanget inkluderade de sin tolkning av situationen.
Deras eventuella agenda kan man spekulera om, men av min uppfattning och research att döma så är deras tolkning främst inte präglad av någonting snarlikt feghet eller elakheter, och de är trovärdiga av flera anledningar. Jag har personligen mer tillit till två separata certifierade besiktningstekniker på Anticimex + firman som är hos mig nu, än till den andra forumsmedlemmen.

Om jag uttrycker mig såhär:
Jag förstår nackdelar av spån. Jag är medveten om att det finns bedrifter och instanser som bedriver sin verksamhet precis på det sätt du beskriver. Jag är dock personligen inte ett fan av den foliehatt-cynism som präglar den andra forumsmedlemmen och tycker inte att TS har fått så uschliga råd som denne vill framhäva.
 
A Aunty skrev:
men vad är det du inte förstår det handlar inte bara om isolervärde utan spån har flera dåliga egenskaper, det är ju anledning till att det inte används längre ens vid byggnadsvård.
Och ska man ändå använda det så har man tagit fram special varianter av spån för att kunna använda det,
På hallahus.se kan du lära dej mer om isolering av gamla hus

Jag skulle gärna vilja se en källa till ditt påstående att man inte använder sågspån ens vid byggnadsvård.
 
A Aunty skrev:
men vad är det du inte förstår det handlar inte bara om isolervärde utan spån har flera dåliga egenskaper, det är ju anledning till att det inte används längre ens vid byggnadsvård.
Och ska man ändå använda det så har man tagit fram special varianter av spån för att kunna använda det,
Du får gärna fördjupa ditt påstående om vad sågspåns dåliga egenskaper innebär.
 
A
GoC GoC skrev:
Du får gärna fördjupa ditt påstående om vad sågspåns dåliga egenskaper innebär.
förutom att det har ett dåligt lamda-värde så sjunker det ihop med tiden väldigt mycket.

största risken med kutterspån är att det är brandfarligt och får därför ej användas.
om man ändå ska använda det så ska det brandimpregneras alternativt finns det någon firma som arbetar med att behandla spånet med cement.

det kan lätt bli angripet av skadedjur.
 
A Aunty skrev:
förutom att det har ett dåligt lamda-värde så sjunker det ihop med tiden väldigt mycket.

största risken med kutterspån är att det är brandfarligt och får därför ej användas.
om man ändå ska använda det så ska det brandimpregneras alternativt finns det någon firma som arbetar med att behandla spånet med cement.

det kan lätt bli angripet av skadedjur.
Spelar ingen roll på ett gammalt hus. Mitt hus har timmerstomme på nedervåningen och dubbel plankvägg med tretex på övervåningen och sågspån på vinden med lite lösull uppepå.
Du glömmer sågspånets hygroskopiska fördelar då det binder fukten som tränger upp genom taket och binds/utjämnas i sågspånet.
Nej du har fel, du snackar om modernt byggnadsskick. Då är så klart inte sågspån en särskilt bra lösning.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Aunty skrev:
förutom att det har ett dåligt lamda-värde så sjunker det ihop med tiden väldigt mycket.

största risken med kutterspån är att det är brandfarligt och får därför ej användas.
om man ändå ska använda det så ska det brandimpregneras alternativt finns det någon firma som arbetar med att behandla spånet med cement.

det kan lätt bli angripet av skadedjur.
Det där med brand är inte helt ointressant. Jag har isolerat hela mitt hus(ny bygge) med återvunnen cellulosa. Eldade upp en del av spillet, brinner fint oavsett vad tillverkarna hävdar för brandskydd.
 
N nybyggarn3 skrev:
Det där med brand är inte helt ointressant. Jag har isolerat hela mitt hus(ny bygge) med återvunnen cellulosa. Eldade upp en del av spillet, brinner fint oavsett vad tillverkarna hävdar för brandskydd.
Frågan är om det brinner så bra i ett slutet utrymme som en vägg eller ett jämt lager uppe på vinden.
 
A
GoC GoC skrev:
Spelar ingen roll på ett gammalt hus. Mitt hus har timmerstomme på nedervåningen och dubbel plankvägg med tretex på övervåningen och sågspån på vinden med lite lösull uppepå.
Du glömmer sågspånets hygroskopiska fördelar då det binder fukten som tränger upp genom taket och binds/utjämnas i sågspånet.
Nej du har fel, du snackar om modernt byggnadsskick. Då är så klart inte sågspån en särskilt bra lösning.
Men har ju sagt flera gånger att det finns material som har spånets goda egenskaper, tex cellulosa.

timmerväggar är väldigt bra ur brandteknisk synpunkt, så nu svamlar du.
 
A
GoC GoC skrev:
Frågan är om det brinner så bra i ett slutet utrymme som en vägg eller ett jämt lager uppe på vinden.
klart det brinner det är inte obrännbart, men jäkla skillnad mot kutterspån.
 
A Aunty skrev:
Men har ju sagt flera gånger att det finns material som har spånets goda egenskaper, tex cellulosa.

timmerväggar är väldigt bra ur brandteknisk synpunkt, så nu svamlar du.
Cellulosa är utmärkt isoleringsmaterial, likväl som timmerväggar som även har ett gott brandskydd.
Men för den skull behöver man inte ösa bort sågspånet när man lika gärna kan fylla på ett lager med t.ex warmfiber.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Frågan är om det brinner så bra i ett slutet utrymme som en vägg eller ett jämt lager uppe på vinden.
I någon utsträckning brinner det säker, mer jämfört med mineralull. Å andra sidan har vi ingen luftspalt I takfoten där lågor kan slå in.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Aunty skrev:
förutom att det har ett dåligt lamda-värde så sjunker det ihop med tiden väldigt mycket.

största risken med kutterspån är att det är brandfarligt och får därför ej användas.
om man ändå ska använda det så ska det brandimpregneras alternativt finns det någon firma som arbetar med att behandla spånet med cement.

det kan lätt bli angripet av skadedjur.
Vad är det för skadedjur som angriper spån?

Min praktiska erfarenhet av kutterspån är att möss bygger inte bygger bon där. Däremot bygger de bon i stenull med stor glädje. Vad är din praktiska erfarenhet av sagda fenomen?
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Tycker ni pratar om olika saker hela tiden. Vad spelar det för roll vad man använder i nya hus egentligen? Och nej man slutade inte använda restprodukter som isolering för att det var dåligt utan för att det kom nya produkter på marknaden som var bättre, det gick snabbare att bygga och gjorde allt enklare och troligen billgare. Precis som med mycket annat. Det betyder inte att gamla produkter ska föraktas. Det är nåt som moderna spånskivesnickare gärna säger och förespråkar dock.
På en vind i ett gammalt hus kan man mycket väl fylla på med mer spån, Det förbättrar saken från utgångsläget. Det är ingen som säger att man vill uppnå samma värden som en modern isolering.
Sen det där att det kan angripas av skadedjur och mögel förstår jag inte alls......Det är sällan nåt större problem i gamla hus så länge det inte renoverats av nå spånskivesnickare som förespråkat andra lösningar....
 
Redigerat:
  • Gilla
mvh och 5 till
  • Laddar…
En reflektion då jag går i liknande tankar att ta bort gammalt cutterspån och tilläggsisolera vinden utan någon egentlig ångbroms/spärr.

Hur skulle det vara att lägga ett lager med sluten-cell polyuretanskum för att uppnå ett diffusionstätt lager? Isolera sedan med vad man vill ovanpå det?
 
B boohoo skrev:
En reflektion då jag går i liknande tankar att ta bort gammalt cutterspån och tilläggsisolera vinden utan någon egentlig ångbroms/spärr.

Hur skulle det vara att lägga ett lager med sluten-cell polyuretanskum för att uppnå ett diffusionstätt lager? Isolera sedan med vad man vill ovanpå det?
och vad uppnår du med det då? Har du ett gammalt hus så får du nog det bästa resultatet med att komplettera det du har med mer spån eller så spruta in nå modernare cellulosa eller liknande. Då kan man bara fylla på som de gjorde förr och man behöver inga luftspalter och annat tjafs och allt andas hur bra som helst ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.