P Pin skrev:
Men våtrumsbehörighet är väl också liknande som branschorganisationen har hittat på?
[länk]
Allt detta är ju bra, men det är inte ett måste.

ISO är också bra, men slutresultatet behöver inte bli bra för det. Man kan certifiera sig i att tillverka flytvästar i betong. Eller isolera med spån, eller ull, eller vilket som helst alternativ som angetts i tråden.
Det stämmer, men det handlar om validitet, precis som det mesta.

Hänger du med i kommentarerna så är det tämligen uppenbart vad allting bottnar i, men jag får väl lov att summera det.

Jag refererar till två oberoende instanser som av en smärre myriad av olika skäl uppvisar en viss legitimitet, och exemplifierar med bland annat termer som behörighet och standarder. Det ärbrukligt. Det godtas av en extremt bred mängd instanser i Sverige. De två oberoende parterna gav mig samma svar beträffande spån på vind som isolering. That's it. Att någon sen har en agenda mot allting vad gäller behörigheter, standarder, certifikat etc. är någonting som jag ärligt talat inte är ett dugg intresserad av att dryfta.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D Davion skrev:
Det stämmer, men det handlar om validitet, precis som det mesta.

Hänger du med i kommentarerna så är det tämligen uppenbart vad allting bottnar i, men jag får väl lov att summera det.

Jag refererar till två oberoende instanser som av en smärre myriad av olika skäl uppvisar en viss legitimitet, och exemplifierar med bland annat termer som behörighet och standarder. Det ärbrukligt. Det godtas av en extremt bred mängd instanser i Sverige. De två oberoende parterna gav mig samma svar beträffande spån på vind som isolering. That's it. Att någon sen har en agenda mot allting vad gäller behörigheter, standarder, certifikat etc. är någonting som jag ärligt talat inte är ett dugg intresserad av att dryfta.
Men om vi återgår till sakfrågan om isolering och risk med fukt på vinden, varför använda nytt spån ovanpå befintligt spån istället för cellulosa ovanpå befintligt spån (alternativt ersätta befintligt också med cellulosa)?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
fast vem har sagt att det inte finns risker?
Tänkte mer på:
"finns det en risk så är det ju bara hantera den, finns massvis med sätt att åtgärda detta på."

Tolkade det som att det bara är att spruta på och lösa problemen i efterhand.
 
P Pin skrev:
Men om vi återgår till sakfrågan om isolering och risk med fukt på vinden, varför använda nytt spån ovanpå befintligt spån istället för cellulosa ovanpå befintligt spån (alternativt ersätta befintligt också med cellulosa)?
Som jag nämnde initialt så är det fritt ur minnet, men andemeningen var hos bägge parter att det när det gäller gamla hus vid varje ny tillkommande faktor bjuds in nya aspekter respektive problem, och är det enda problemet med en kallvind i ett gammalt hus att det från boytan försvinner lite mer värme än vad som är önskvärt så är det säkraste att inte riskera att störa en i övrigt problemfri lösning.

Jag fick av ena part också som förslag att komplettera med cellulosaull ovanpå, men av bägge parter som förslag att bättra på befintlig nivå spån en skvätt och ev. se över innertaket. Ingenting mer fancy än så.

Sakfrågan för mig: Jag hade ju främst invändningar mot påståendet att det är dåliga råd TS får, vilket det enligt dessa två oberoende parter inte är, menar jag.
 
D Davion skrev:
Som jag nämnde initialt så är det fritt ur minnet, men andemeningen var hos bägge parter att det när det gäller gamla hus vid varje ny tillkommande faktor bjuds in nya aspekter respektive problem, och är det enda problemet med en kallvind i ett gammalt hus att det från boytan försvinner lite mer värme än vad som är önskvärt så är det säkraste att inte riskera att störa en i övrigt problemfri lösning.

Jag fick av ena part också som förslag att komplettera med cellulosaull ovanpå, men av bägge parter som förslag att bättra på befintlig nivå spån en skvätt och ev. se över innertaket. Ingenting mer fancy än så.

Sakfrågan för mig: Jag hade ju främst invändningar mot påståendet att det är dåliga råd TS får, vilket det enligt dessa två oberoende parter inte är, menar jag.
Men det har gått 100 år sedan huset byggdes och 2022 vill vi inte frysa inomhus längre utan de flesta vill ha 20 grader eller åtminstone 18. Med stigande energipriser så är det idag väldigt dyrt att värma upp ett hus från 1920. Kanske går åt 30 till 40 tusen kWh? Därför vill TS isolera. Då kommer risken med fukt in.

Anticimex och byggföretaget bryr sig inte om TS elräkning utan vill inte ta på sig någon risk. Därför är det enklast att ge rådet ”låt vara som det är, det har ju fungerat i 100 år”, eller ”isolera bara litegrann, och helst med samma”.

För att det ska bli någon större mening (ekonomiskt) måste det ju till med en rejäl förbättring, dvs mycket bättre isolering, dvs ökad risk.

Om man frågar företagen som sprutar in lösull på vinden får man säkert annat svar, där risken underdrivs.
 
P Pin skrev:
Men om vi återgår till sakfrågan om isolering och risk med fukt på vinden, varför använda nytt spån ovanpå befintligt spån istället för cellulosa ovanpå befintligt spån (alternativt ersätta befintligt också med cellulosa)?
Jag säger inte att det är fel med cellulosa, jag förstår bara inte vinsten med att skotta bort befintligt felfritt spån

På vilket sätt skulle TS hus bli bättre isolerat om man tog bort sågspånet?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Jag säger inte att det är fel med cellulosa, jag förstår bara inte vinsten med att skotta bort befintligt felfritt spån

På vilket sätt skulle TS hus bli bättre isolerat om man tog bort sågspånet?
förs det första skulle det absolut bli bättre isolerat eftersom cellulosa är ungefär dubbelt så bra isolering.
så samma volym skulle öka den isolerande effekten markant.

men spånet har även andra dåliga egenskaper som man vill undvika i ett hus, därför är det bra att ta bort det när man ändå gör ett ingrepp.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Om det går åt tillräckligt mycket energi och energipriser är tillräckligt högt blt det till slut en god affär. Men innan dess är det nog lönsamt att tilläggsisolera och/eller byta uppvärmning.
I TS fall verkar det finnas 90 cm tillgängligt utrymme på vindsbjälklaget och då kan jag på inget sätt se meningen med att skotta eller suga ut den befintliga felfria spån isoleringen, kan du?
 
  • Gilla
nybyggarn3 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag säger inte att det är fel med cellulosa, jag förstår bara inte vinsten med att skotta bort befintligt felfritt spån

På vilket sätt skulle TS hus bli bättre isolerat om man tog bort sågspånet?
Beror på vad alternativen är:
1. Befintligt spån X cm + Y cm cellulosa
2. Ta bort befintligt, X + Y cm cellulosa
3. Ta bort befintligt, Y cm cellulosa
4. Befintligt spån X cm + X + Y cm cellulosa

Eftersom cellulosan isolerar bättre än 100 år gammalt spån som packats ihop så att det är minimalt med isolerande luft kvar mellan så är 2 bättre än 1. Alternativ 3 är naturligtvis sämst. Alternativt 4 är ännu bättre, men det får kanske inte plats.
 
A Aunty skrev:
förs det första skulle det absolut bli bättre isolerat eftersom cellulosa är ungefär dubbelt så bra isolering.
så samma volym skulle öka den isolerande effekten markant.

men spånet har även andra dåliga egenskaper som man vill undvika i ett hus, därför är det bra att ta bort det när man ändå gör ett ingrepp.
Du som är ingenjör kanske kan presentera en kalkyl som visar på lönsamheten i att ta bort befintligt spån på TS vind innan isolering?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
I TS fall verkar det finnas 90 cm tillgängligt utrymme på vindsbjälklaget och då kan jag på inget sätt se meningen med att skotta eller suga ut den befintliga felfria spån isoleringen, kan du?
men vad är det du inte förstår det handlar inte bara om isolervärde utan spån har flera dåliga egenskaper, det är ju anledning till att det inte används längre ens vid byggnadsvård.
Och ska man ändå använda det så har man tagit fram special varianter av spån för att kunna använda det,
 
P Pin skrev:
Beror på vad alternativen är:
1. Befintligt spån X cm + Y cm cellulosa
2. Ta bort befintligt, X + Y cm cellulosa
3. Ta bort befintligt, Y cm cellulosa
4. Befintligt spån X cm + X + Y cm cellulosa

Eftersom cellulosan isolerar bättre än 100 år gammalt spån som packats ihop så att det är minimalt med isolerande luft kvar mellan så är 2 bättre än 1. Alternativ 3 är naturligtvis sämst. Alternativt 4 är ännu bättre, men det får kanske inte plats.
Det finns 90 cm tillgängligt utrymme om jag tolkar TS rätt. Kostnaden att ta bort det felfria spånet måste väl oxå med i beräkningen om man överväger detta
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men vad är det du inte förstår det handlar inte bara om isolervärde utan spån har flera dåliga egenskaper, det är ju anledning till att det inte används längre ens vid byggnadsvård.
Och ska man ändå använda det så har man tagit fram special varianter av spån för att kunna använda det,
Källa?
 
A
F fribygg skrev:
Källa?
på vad?, ser inte att du lämnat en ända källa på dina inlägg.
skulle gärna vilja ha källor på allt du skrivit.

men har du sätt något nybygge använda kutterspån, varför tror du inte det används?
 
F fribygg skrev:
Det finns 90 cm tillgängligt utrymme om jag tolkar TS rätt. Kostnaden att ta bort det felfria spånet måste väl oxå med i beräkningen om man överväger detta
Ok, jag hade missat 90 cm. Läste slarvigt som att reglarna var 90 mm :oops:. Men vad är det egentligen som är 90 cm åt två håll? Går det att isolera högt utan att bygga sarg?

Jo kostnad att ta bort spånet måste med i kalkylen. Gör man det själv kostar det nästan ingenting. Hyr man in någon kostar det lite. Hur mycket får man ta reda på, precis som med vad det kostar att få det nya på plats. Själv har jag vara egen erfarenhet av att lägga ett lager by mineralull ovanpå den gamla av liknande sort. Körde hem i bilen ett par vändor och la på själv. Billigt och har inte gett problem men lägre förbrukning.

De som kommer med lösullen kanske kan vända på motorn och suga ur spånet, och sedan sälja vidare till dem som förespråkar spån på vinden ? :rofl:. Petterson och Bendel kan anlitas,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.