Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
All expertis anser att orsaken till att så mycket färre dog under tredje vågen, än under de två tidigare, trots ungefär lika stor smittspridning (ung. 10 % av befolkningen i var och en av de vågorna) var att de äldsta hade vaccinerats. Vad är dina alternativa förklaringar?
En alternativ förklaring skulle kunna vara att de skröpligaste gamlingarna strök med pga att man inte ansåg/insåg att de var mer skyddsvärda än t ex yngre medelålders män från andra världsdelar och inte fick det skydd och omvårdnad de förtjänade. Det fanns inte så många att ta kål på i efterkommande epidemier.
 
  • Arg
Lilak och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
En alternativ förklaring skulle kunna vara att de skröpligaste gamlingarna strök med pga att man inte ansåg/insåg att de var mer skyddsvärda än t ex yngre medelålders män från andra världsdelar och inte fick det skydd och omvårdnad de förtjänade. Det fanns inte så många att ta kål på i efterkommande epidemier.
Din användning av ordet epidemi är omöjlig att förstå och därmed kan jag inte heller förstå vad du menar med resten heller. När nästa epidemi kommer om 10, 20 eller 100 år så finns det gott om nya äldre.
 
M mickef skrev:
En alternativ förklaring skulle kunna vara att de skröpligaste gamlingarna strök med pga att man inte ansåg/insåg att de var mer skyddsvärda än t ex yngre medelålders män från andra världsdelar och inte fick det skydd och omvårdnad de förtjänade. Det fanns inte så många att ta kål på i efterkommande epidemier.
Så någon statlig myndighet har gett direktivet till samtliga regioner och kommuner att de skall prioritera "yngre medelålders män från andra världsdelar" och låta de gamla dö.

Tusentals människor inom sjukvården och äldreomsorgen har involverats i direktivet, ingen har skvallrat.

Tror du på det?
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Blodsoppen
BirgitS BirgitS skrev:
Så du lyssnar och ser bara på vinklade media?
Hur kan du då dra någon ovinklad slutsats?
Då jag tycker att nästan alla media är vinklad , så ja.
Men jag kan se en SVT nyhetssändning ibland också eller läsa Aftonbladet. Men det blir inte så ofta eftersom det står mig upp i halsen hur mycket dom ljuger och förvränger så att det ska passa deras politiskt korrekta världsbild..
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Din användning av ordet epidemi är omöjlig att förstå och därmed kan jag inte heller förstå vad du menar med resten heller. När nästa epidemi kommer om 10, 20 eller 100 år så finns det gott om nya äldre.
Jag har svårt att förstå att du inte vet vad jag menar med epidemi men lätt att förstå varför du försöker slinka frågan. Hoppas du på äldre offer i väntan på nya vacciner?
 
A Abies koreana skrev:
Så någon statlig myndighet har gett direktivet till samtliga regioner och kommuner att de skall prioritera "yngre medelålders män från andra världsdelar" och låta de gamla dö.

Tusentals människor inom sjukvården och äldreomsorgen har involverats i direktivet, ingen har skvallrat.

Tror du på det?
Nej, gör du?
 
  • Gilla
  • Haha
Klacken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Då jag tycker att nästan alla media är vinklad , så ja.
Men jag kan se en SVT nyhetssändning ibland också eller läsa Aftonbladet. Men det blir inte så ofta eftersom det står mig upp i halsen hur mycket dom ljuger och förvränger så att det ska passa deras politiskt korrekta världsbild..
Då är vi ju där igen. Hur kan du veta vad som är ovinklat om du inte läser källdokumenten som redovisar fakta rakt av?
Enligt vad du nu skriver så tar du ju i stort sett bara in åsikter som är vinklade från ett håll. Det är så sekter arbetar för att indoktrinera folk och få in dem i fållan.
 
  • Gilla
  • Älska
Edlunn och 6 till
  • Laddar…
Blodsoppen
A Abies koreana skrev:
Det har nog alla förstått ;) så varför inte vara ärlig och säga som det är, du läser inga studier alls. Men att överföra ansvaret på andra här i tråden att det är deras fel att du inte länkar hmm.. är det inte lite omoget?
Jag kan ta till mig studiet utan att läsa hela själv. Att lyssna på olika poddar och nyhetssändningar som förklarar studierna ger väldigt mycket.
Till skillnad från många andra här på forumet så har jag ett annat liv. Har inte den tiden eller intresset att lägga på det ni gör. Det säger ju rätt mycket om en liv om man har 10 000 tals inlägg på ett forum.
 
  • Haha
gaidin
  • Laddar…
Blodsoppen
BirgitS BirgitS skrev:
Då är vi ju där igen. Hur kan du veta vad som är ovinklat om du inte läser källdokumenten som redovisar fakta rakt av?
Enligt vad du nu skriver så tar du ju i stort sett bara in åsikter som är vinklade från ett håll. Det är så sekter arbetar för att indoktrinera folk och få in dem i fållan.
För att göra det enkelt. Jag har förlängesedan genomskådat och tappat förtroendet för all statlig media. Jag har annat att hitta på än att skriva här.
 
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag har svårt att förstå att du inte vet vad jag menar med epidemi men lätt att förstå varför du försöker slinka frågan. Hoppas du på äldre offer i väntan på nya vacciner?
Epidemi och pandemi är begrepp som har använts i årtionden så hur vore det om du använder dig av de betydelserna i stället för att hitta på någon egen.

För 20 år sen var det en pandemi där det var viktigare att skydda unga än att skydda gamla. Har du redan glömt det?

Men min fråga var:
BirgitS BirgitS skrev:
All expertis anser att orsaken till att så mycket färre dog under tredje vågen, än under de två tidigare, trots ungefär lika stor smittspridning (ung. 10 % av befolkningen i var och en av de vågorna) var att de äldsta hade vaccinerats. Vad är dina alternativa förklaringar?
Den handlar inte om framtiden utan om den nu pågående pandemin. Inte heller Klackens inlägg handlade om något annat än denna pandemi.

Så vad är nu ett begripligt svar på min fråga?
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
För att göra det enkelt. Jag har förlängesedan genomskådat och tappat förtroendet för all statlig media. Jag har annat att hitta på än att skriva här.
Så du har slutat att vara källkritisk och tror på en massa lögner när lögnerna står i alternativa media eftersom de alltid har rätt. Är det så jag ska tolka det du skriver?
För det är ju att vara indoktrinerad och använda sig av "confirmation bias".
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag har annat att hitta på än att skriva här.
Uppenbarligen inte…

Inser du alls hur du motbevisar dig själv???
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
R
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Då jag tycker att nästan alla media är vinklad , så ja.
Men jag kan se en SVT nyhetssändning ibland också eller läsa Aftonbladet. Men det blir inte så ofta eftersom det står mig upp i halsen hur mycket dom ljuger och förvränger så att det ska passa deras politiskt korrekta världsbild..
Du tycker att all media är vinklad, så då väljer du den vinkling som passar dig. Det diskvalificerar dina åsikter, inser du inte det?

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag kan ta till mig studiet utan att läsa hela själv. Att lyssna på olika poddar och nyhetssändningar som förklarar studierna ger väldigt mycket.
Det leder dig rakt in i någon slags konspirationsdimma, inget annat.

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Till skillnad från många andra här på forumet så har jag ett annat liv. Har inte den tiden eller intresset att lägga på det ni gör. Det säger ju rätt mycket om en liv om man har 10 000 tals inlägg på ett forum.
Om man inte har tid att sätta sig in i ett ämne gör man bäst i att lita på de som gjort det. D.v.s. forskarna. De håller inte med dig.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Nissens Nissens skrev:
Uppenbarligen inte…

Inser du alls hur du motbevisar dig själv???
Ja, ja det kommer kanske en dag du med vaknar. Men tyvärr tror jag inte det. Om du gör det är det nog allt för sent.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Har inte den tiden eller intresset att lägga på det ni gör. Det säger ju rätt mycket om en liv om man har 10 000 tals inlägg på ett forum.
Med all respekt men, jag tror inte att du tolkar det rätt - heller.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.