Claes Sörmland
A Aunty skrev:
fast då vet du inte fuktproblem fungerar.
nattutstrålning skapar stora problem även på sommaren på vindar.
Jag är tveksam till ditt påstående men öppen för empiriska referenser.

Men om du med sommaren också menar hösten så är jag med.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
och varför ska man då göra det när man ska göra en åtgärd på ett hus, när det finns bättre material?
Jag fick över några balar spån för 10år sen. Valde att tömma det på vinden istället för att slänga dom.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det finns definitivt ingen ”drös med juridisk validitet”. Det finns ingen som helst juridisk validitet. De kan själva definiera vad certifikatet kräver och sedan utförda detta själva. De är dock experter på att friskriva sig från risker.
Det gör det i detta sammanhanget visst, inte minst utifrån marknadsföringslagen, men jag tänker verkligen inte lägga ner vare sig tid eller energi på den dialogen.
 
A Aunty skrev:
och varför ska man då göra det när man ska göra en åtgärd på ett hus, när det finns bättre material?
Motfråga:Varför ska man skotta ut den befintliga felfria isoleringen i ett hundra år gammalt hus, är det inte lika bra att riva det gamla huset och uppföra ett nytt passivhus om det är ett sådant man vill ha?
 
  • Gilla
Davion
  • Laddar…
A
D Davion skrev:
Du har objektivt helt fel och det är otroligt uppenbart. Det är pinsamt.
Varsågod:
Regler för att bli certifierad besiktningstekniker - Anticimex

Beträffande byggfirman så tänker jag absolut inte göra dig tjänsten att rapa upp det då du helt enkelt inte förtjänar det, utan får vackert utöka din egen torftiga kunskap. Gör din egen research. Det förefaller bli första gången, det märks.
jag har arbetat men det i över 20 år är utbildad civilingenjör så har mitt på det torra i området.

om du tror på det anticimex säger så är du bara lurad.
finns inget relevans i det är ju bara en egen på hittad beffatning som Anticimex själva har kommit på.
bara läs kravet dom friskriver ju sig så alla kan bli det i princip.

gällande byggfirman så har du ingen aning
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
D Davion skrev:
Det gör det i detta sammanhanget visst, inte minst utifrån marknadsföringslagen, men jag tänker verkligen inte lägga ner vare sig tid eller energi på den dialogen.
Då är vi i alla fall överens om att det i huvudsak är marknadsföring det gäller (y).
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
A Aunty skrev:
jag har arbetat men det i över 20 år är utbildad civilingenjör så har mitt på det torra i området.

om du tror på det anticimex säger så är du bara lurad.
finns inget relevans i det är ju bara en egen på hittad beffatning som Anticimex själva har kommit på.
bara läs kravet dom friskriver ju sig så alla kan bli det i princip.

gällande byggfirman så har du ingen aning
Då kan du ju glädjas av att nu ha fått lite gratis kompetensutveckling och lärt dig någonting nytt - certifierad besiktningstekniker är en vedertagen term, och nej, det är inte bara Anticimex som nyttjar den. Jag antar att konceptet besiktningsman också är främmande ...

Beträffande byggfirman så har jag mycket aning, men väljer att inte redogöra det här då det bevisligen faller på döva öron. Tragiskt att någon med över 20 års utbildning resp. erfarenhet inte känner till saker som exempelvis våtrumsbehörighet eller standarder som koncept (syftar på ex. ISO). Lycka till, eller något.
 
P Pin skrev:
Då är vi i alla fall överens om att det i huvudsak är marknadsföring det gäller (y).
Det var i det sammanhanget jag syftade det hela på, yes box.
 
F fribygg skrev:
Motfråga:Varför ska man skotta ut den befintliga felfria isoleringen i ett hundra år gammalt hus, är det inte lika bra att riva det gamla huset och uppföra ett nytt passivhus om det är ett sådant man vill ha?
Om det går åt tillräckligt mycket energi och energipriser är tillräckligt högt blt det till slut en god affär. Men innan dess är det nog lönsamt att tilläggsisolera och/eller byta uppvärmning.
 
D Davion skrev:
Det var i det sammanhanget jag syftade det hela på, yes box.
Alltså säljare och inte ingenjörer som skriver protokollet?;)
 
A
F fribygg skrev:
Motfråga:Varför ska man skotta ut den befintliga felfria isoleringen i ett hundra år gammalt hus, är det inte lika bra att riva det gamla huset och uppföra ett nytt passivhus om det är ett sådant man vill ha?
D Davion skrev:
Då kan du ju glädjas av att nu ha fått lite gratis kompetensutveckling och lärt dig någonting nytt - certifierad besiktningstekniker är en vedertagen term, och nej, det är inte bara Anticimex som nyttjar den. Jag antar att konceptet besiktningsman också är främmande ...

Beträffande byggfirman så har jag mycket aning, men väljer att inte redogöra det här då det bevisligen faller på döva öron. Tragiskt att någon med över 20 års utbildning resp. erfarenhet inte känner till saker som exempelvis våtrumsbehörighet eller standarder som koncept (syftar på ex. ISO). Lycka till, eller något.
men vilka av dessa standarder på vindar etc, inte våtrumsbehörighet (som för övrigt inte är någon standard, du tänker säkert på Säker vatten, eller liknande).

Men då borde du veta att vem som helst kan utge sig för att vara besiktningsman och också så gör, besiktnignsman är ingen skyddad titel.
 
P Pin skrev:
Alltså säljare och inte ingenjörer som skriver protokollet?;)
Nej, att de tjänster som erbjuds av Anticimex (och andras) Certifierade besiktningstekniker i sitt offentliggörande bland annat omfattas av Marknadsföringslagen :)

Och protokollet skrivs av:
"En certifierad besiktningstekniker ska ha relevant högskole- eller universitetsutbildning ingenjörsexamen alternativt likvärdig yrkesteknisk utbildning som bedöms av certifieringsorganet uppfylla kraven om certifiering. Dock kan en besiktningstekniker utan relevant utbildning erhålla certifikat om denne har mångårig relevant yrkeserfarenhet.
Yrkeserfarenhet
Med relevant teoretisk grundkunskap:

  • Erfarenhet från minst 40 stycken överlåtelsebesiktningar under de senaste två åren.
Utan relevant teoretisk grundkunskap:

  • Fem års relevant yrkeserfarenhet* som innefattar minst 1 000 husbesiktningar** och under de senaste två åren erfarenhet av minst 40 överlåtelsebesiktningar.
"
Lite bättre resumé än the average byggahusforummedlemmen, inte minst av denna tråd att döma ;)
 
D Davion skrev:
Då kan du ju glädjas av att nu ha fått lite gratis kompetensutveckling och lärt dig någonting nytt - certifierad besiktningstekniker är en vedertagen term, och nej, det är inte bara Anticimex som nyttjar den. Jag antar att konceptet besiktningsman också är främmande ...

Beträffande byggfirman så har jag mycket aning, men väljer att inte redogöra det här då det bevisligen faller på döva öron. Tragiskt att någon med över 20 års utbildning resp. erfarenhet inte känner till saker som exempelvis våtrumsbehörighet eller standarder som koncept (syftar på ex. ISO). Lycka till, eller något.
Men våtrumsbehörighet är väl också liknande som branschorganisationen har hittat på?
https://www.bkr.se/fakta/vad-ar-behorighet/
Allt detta är ju bra, men det är inte ett måste.

ISO är också bra, men slutresultatet behöver inte bli bra för det. Man kan certifiera sig i att tillverka flytvästar i betong. Eller isolera med spån, eller ull, eller vilket som helst alternativ som angetts i tråden.
 
A
D Davion skrev:
Nej, att de tjänster som erbjuds av Anticimex (och andras) Certifierade besiktningstekniker i sitt offentliggörande bland annat omfattas av Marknadsföringslagen :)

Och protokollet skrivs av:
"En certifierad besiktningstekniker ska ha relevant högskole- eller universitetsutbildning ingenjörsexamen alternativt likvärdig yrkesteknisk utbildning som bedöms av certifieringsorganet uppfylla kraven om certifiering. Dock kan en besiktningstekniker utan relevant utbildning erhålla certifikat om denne har mångårig relevant yrkeserfarenhet.
Yrkeserfarenhet
Med relevant teoretisk grundkunskap:

  • Erfarenhet från minst 40 stycken överlåtelsebesiktningar under de senaste två åren.
Utan relevant teoretisk grundkunskap:

  • Fem års relevant yrkeserfarenhet* som innefattar minst 1 000 husbesiktningar** och under de senaste två åren erfarenhet av minst 40 överlåtelsebesiktningar.
"
Lite bättre resumé än the average byggahusforummedlemmen, inte minst av denna tråd att döma ;)
men andra ord en omskolad gammal snickare som lever kvar i vad han lärde sig i ute på bygget på 80-talet.
har gått åtskilliga besiktningar jag vet hur det fungerar.

men vi har kommit i från frågan.

kutterspån är ingen bra isolering - använd annan
man kan få fuktproblem - det går att hantera på flera olika sätt
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men vilka av dessa standarder på vindar etc, inte våtrumsbehörighet (som för övrigt inte är någon standard, du tänker säkert på Säker vatten, eller liknande).

Men då borde du veta att vem som helst kan utge sig för att vara besiktningsman och också så gör, besiktnignsman är ingen skyddad titel.
Jag sa aldrig att våtrumsbehörighet i sig var en standard. Jag exemplifierade utifrån din vaga frågeställning utifrån #57.
Jag ser det som tämligen meningslöst att fortsätta dialogen dock. Varsågod för utökad kompetens kring vedertagen terminologi. Kan en glad byggamatör som inte har din robusta erfarenhet i ryggsäcken veta att det är normativa termer så känns det ju rimligt att även du gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.