Claes Sörmland
A Aunty skrev:
så du ska elda hela sommaren?
På sommaren är vinden stekande varm av solen. Den är så som torrast.

Ventilation löses som sig bör i ett hus från 1920, fönster och dörrar på glänt.

Eller så får man bygga om hela huset.
 
A Aunty skrev:
fast vem har sagt att det inte finns risker?
Tyckte du skrev att det bara var att köra på och lösa problemen dom dom kommer. Jag menar att det är en dålig idé
 
A Aunty skrev:
fast varför sågspån, det är ju en dålig lösning som inte skall användas längre? finns ju mycket bättre alternativ på alla sätt och vis.
För att det är enkelt och har visat sej ha fungera bra i det aktuella huset. Riskerna är ganska små om man lägger på 1dm nu, visar det sej behövas mer kan man alltid komplettera ett annat år

Vad har du för källor till ditt påstående att sågspån i 1920tals hus är dåligt och inte ska användas längre?

Att det finns effektivare isolering som sannolikt passar bättre i dagens nybyggda täta hus är helt klart, men det är ju TS situation vi diskuterar här.
 
  • Gilla
Eskilon
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sågspån (ej kutterspån som historiskt inte användes) har en funktion i dessa gamla hus och det är att de tätar håligheter och liknande och stoppar luftrörelse. Det är A och O att det inte rör sig luft upp på vinden från bostaden. Så spara spånet om det inte går att riva samtliga tak och väggar för tätning på övervåningen.

Vi hade 10 cm spån på vinden i ett hus från 1920. Fyllde på med kutterspån, märkbart bättre isolering. En bekväm aspekt med kutterspån är att den levereras hem på bal av stallproduktsföretag för småpengar, d v s åtgärden är billig och enkel.

En annan fördel är att den är krypvänlig när den väl ligger där på vinden.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
För att det är enkelt och har visat sej ha fungera bra i det aktuella huset. Riskerna är ganska små om man lägger på 1dm nu, visar det sej behövas mer kan man alltid komplettera ett annat år

Vad har du för källor till ditt påstående att sågspån i 1920tals hus är dåligt och inte ska användas längre?

Att det finns effektivare isolering som sannolikt passar bättre i dagens nybyggda täta hus är helt klart, men det är ju TS situation vi diskuterar här.
spån är dåligt i alla hus och finns isolering som har spånets goda egenskaper men saknar alla dess dåliga egenskaper. självklart ska man då inte använda spån när de finns bättre alternativ.

finns ingen som använder spån längre av en anledning.
 
A
N nybyggarn3 skrev:
Tyckte du skrev att det bara var att köra på och lösa problemen dom dom kommer. Jag menar att det är en dålig idé
aldrig sagt
 
A Aunty skrev:
spån är dåligt i alla hus och finns isolering som har spånets goda egenskaper men saknar alla dess dåliga egenskaper. självklart ska man då inte använda spån när de finns bättre alternativ.

finns ingen som använder spån längre av en anledning.
TS använder uppenbarligen spån i dag, jag har ett par fastigheter med sågspånsisolering så att säga att ingen använder spån i dag är felaktigt.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På sommaren är vinden stekande varm av solen. Den är så som torrast.

Ventilation löses som sig bör i ett hus från 1920, fönster och dörrar på glänt.

Eller så får man bygga om hela huset.
fast då vet du inte fuktproblem fungerar.
nattutstrålning skapar stora problem även på sommaren på vindar.
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
TS använder uppenbarligen spån i dag, jag har ett par fastigheter med sågspånsisolering så att säga att ingen använder spån i dag är felaktigt.
klart att det finns fastigheter som har det sen tidigare men ingen använder det när man har möjlighet att välja nytt om man har någon som helst kunskap inom bygg.
 
A Aunty skrev:
vadå certifierade kontrollanter, hur är dom certifierade?
Sedan undrar jag vad det är för certifikat yrkesmännen i en byggfirma har?
det är ju inte direkt utbildade civilingenjörer som arbetar på Anticimex om du trodde det, det är säljare.

Kutterspåns enda problem är inte lamda värdet, kutterspån har många problem områden.
Finns många anledningar att man inte ska använda det längre, så ska man lägga in nytt ska man definitivt inte använda spån.
Utför någon besiktningar och utfärdar intyg och protokoll som intygar X Y respektive Z och som i sin tur baseras på diverse olika standarder, svenska och globala, så är den som regel certad eller på annat vis utbildad. Anticimex själva definierar respektive marknadsför sina tjänster som undersökning utförd av certifierad besiktningstekniker och det finns självfallet en drös med juridisk validitet kopplat till det. Varför killgissar du kring sammanhanget jag personligen var involverad i då det handlar om en dialog jag har haft med en certad besiktningstekniker kring mitt hus jag har köpt?

Beträffande byggfirmans anställda så syftade jag på att de genomgått branschrelaterade utbildningar som syftar till standarder, som i sin tur blir etablerade respektive reviderade löpande av olika besiktningsinstanser och kontroller, kombinerat med ev. utbildning och yrkesresa beroende på område. Firman uppvisar och redogör för vilka standarder de har utbildat folket till respektive vilka krav de uppfyller. Vad är det som är svårt?

Ser av andra inlägg folk skriver till dig att du har fått saklig och utförlig beskrivning av precis det jag tidigare skrivit och försökt förklara. Din cynism och skepsis mot alla andra instanser orkar jag inte dryfta med dig och jag förstår egentligen inte varför du förefaller ha så svårt för att acceptera att det inte är en horribel lösning att TS i sin sakfråga får som svar att bättra på spånlösningen hellre än att göra tvära kast och ev. bjuda in nya problem. Jösses.
 
A Aunty skrev:
klart att det finns fastigheter som har det sen tidigare men ingen använder det när man har möjlighet att välja nytt om man har någon som helst kunskap inom bygg.
Om du menar att det inte byggs nytt med spån i dag har du förmodligen rätt men är dålig på att uttrycka det i skrift.
 
A
D Davion skrev:
Utför någon besiktningar och utfärdar intyg och protokoll som intygar X Y respektive Z och som i sin tur baseras på diverse olika standarder, svenska och globala, så är den som regel certad eller på annat vis utbildad. Anticimex själva definierar respektive marknadsför sina tjänster som undersökning utförd av certifierad besiktningstekniker och det finns självfallet en drös med juridisk validitet kopplat till det. Varför killgissar du kring sammanhanget jag personligen var involverad i då det handlar om en dialog jag har haft med en certad besiktningstekniker kring mitt hus jag har köpt?

Beträffande byggfirmans anställda så syftade jag på att de genomgått branschrelaterade utbildningar som syftar till standarder, som i sin tur blir etablerade respektive reviderade löpande av olika besiktningsinstanser och kontroller, kombinerat med ev. utbildning och yrkesresa beroende på område. Firman uppvisar och redogör för vilka standarder de har utbildat folket till respektive vilka krav de uppfyller. Vad är det som är svårt?

Ser av andra inlägg folk skriver till dig att du har fått saklig och utförlig beskrivning av precis det jag tidigare skrivit och försökt förklara. Din cynism och skepsis mot alla andra instanser orkar jag inte dryfta med dig och jag förstår egentligen inte varför du förefaller ha så svårt för att acceptera att det inte är en horribel lösning att TS i sin sakfråga får som svar att bättra på spånlösningen hellre än att göra tvära kast och ev. bjuda in nya problem. Jösses.
fast du har ju ingen aning om vad du pratar om.

Anticimex "tekniker" är enbart säljare, deras jobb är att sälja deras produkter.
du svamlar om cerifierad besiktningstekniker, det finns aboslut inget som heter så i branchen och verkligen inte Anticimex säljare.

sedan gällande byggfimarnan så har du ingen aning om hur det fungerar utan bara svmlar.
nämn vilka standarder och kontroller etcetera?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Om du menar att det inte byggs nytt med spån i dag har du förmodligen rätt men är dålig på att uttrycka det i skrift.
och varför ska man då göra det när man ska göra en åtgärd på ett hus, när det finns bättre material?
 
A Aunty skrev:
fast du har ju ingen aning om vad du pratar om.

Anticimex "tekniker" är enbart säljare, deras jobb är att sälja deras produkter.
du svamlar om cerifierad besiktningstekniker, det finns aboslut inget som heter så i branchen och verkligen inte Anticimex säljare.

sedan gällande byggfimarnan så har du ingen aning om hur det fungerar utan bara svmlar.
nämn vilka standarder och kontroller etcetera?
Du har objektivt helt fel och det är otroligt uppenbart. Det är pinsamt.
Varsågod:
Regler för att bli certifierad besiktningstekniker - Anticimex

Beträffande byggfirman så tänker jag absolut inte göra dig tjänsten att rapa upp det då du helt enkelt inte förtjänar det, utan får vackert utöka din egen torftiga kunskap. Gör din egen research. Det förefaller bli första gången, det märks.
 
D Davion skrev:
Utför någon besiktningar och utfärdar intyg och protokoll som intygar X Y respektive Z och som i sin tur baseras på diverse olika standarder, svenska och globala, så är den som regel certad eller på annat vis utbildad. Anticimex själva definierar respektive marknadsför sina tjänster som undersökning utförd av certifierad besiktningstekniker och det finns självfallet en drös med juridisk validitet kopplat till det. Varför killgissar du kring sammanhanget jag personligen var involverad i då det handlar om en dialog jag har haft med en certad besiktningstekniker kring mitt hus jag har köpt?

Beträffande byggfirmans anställda så syftade jag på att de genomgått branschrelaterade utbildningar som syftar till standarder, som i sin tur blir etablerade respektive reviderade löpande av olika besiktningsinstanser och kontroller, kombinerat med ev. utbildning och yrkesresa beroende på område. Firman uppvisar och redogör för vilka standarder de har utbildat folket till respektive vilka krav de uppfyller. Vad är det som är svårt?

Ser av andra inlägg folk skriver till dig att du har fått saklig och utförlig beskrivning av precis det jag tidigare skrivit och försökt förklara. Din cynism och skepsis mot alla andra instanser orkar jag inte dryfta med dig och jag förstår egentligen inte varför du förefaller ha så svårt för att acceptera att det inte är en horribel lösning att TS i sin sakfråga får som svar att bättra på spånlösningen hellre än att göra tvära kast och ev. bjuda in nya problem. Jösses.
Det finns definitivt ingen ”drös med juridisk validitet”. Det finns ingen som helst juridisk validitet. De kan själva definiera vad certifikatet kräver och sedan utförda detta själva. De är dock experter på att friskriva sig från risker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.