B b8q skrev:
I alla hus skapar mänsklig aktivitet fukttillförsel. Man lagar mat, diskar, tvättar, duschar, ja till och med andas ut fuktig luft!
Denna varma fuktiga luft stiger uppåt, och har man ingen ångspärr i takbjälklaget så kommer fukten upp på vinden.
Det är bara ren fysik.

Om det sedan är för kallt på vinden så kommer inte luften att kunna hålla lika mycket fukt, varpå fukten kondenserar på de kalla ytorna, som regel råsponten.
Återigen, ren fysik som knappast går att argumentera emot.

Sen går det att hantera problemet på olika sätt:
- ha varmt på vinden
- sätta en ångspärr
- ventilera ut den fuktiga luften innan den hinner göra skada (problemet då är vad man ska ersätta luften med; ibland är uteluften minst lika fuktig).
Snyggt förklarat. Att sätta ångspärr i ett hus från 1920 får nog anses som ett omfattande ingrepp. Ha varmt på vinden är ju lösningen som det hela bygger på. Tyvärr rätt dyrt nuförtiden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A
N nybyggarn3 skrev:
Nu snackar vi om ett hus från 1920 och inte 2020. Huset är byggt helt utan ångspärr
Därför kommer all fuktig luft att ra sig upp på vinden. Den tunna isoleringen gör att det är förhållandevis varmt på vinden, vilket är en fördel. Att spruta på isolering i moderna mängder kommer att sänka temperaturen. Risken är då att det blir problem.
ja, men det är ju det jag säger.

finns det en risk så är det ju bara hantera den, finns massvis med sätt att åtgärda detta på.
dessutom vet vi inget om förutsättningarna i detta huset, kanske inte är någon fukttillförsel
 
A Aunty skrev:
är ju precis det jag säger, tror man sig att det är ett problem så får man ju hantera det. finns massvis med bra sätt att hantera det på beroende på risk.
Nej, det är inte rätt. Om man vräker på isolering och det börjar mögla på vinden kan det bli problem. Att vara väl införstådd i problemet är en bra början.
 
A
N nybyggarn3 skrev:
Snyggt förklarat. Att sätta ångspärr i ett hus från 1920 får nog anses som ett omfattande ingrepp. Ha varmt på vinden är ju lösningen som det hela bygger på. Tyvärr rätt dyrt nuförtiden.
fast en trygghetsvakt på vinden kan väl inte anses vara speciellt dyrt om det är just varm på vinden man är ute efter?
 
A Aunty skrev:
dessutom vet vi inget om förutsättningarna i detta huset, kanske inte är någon fukttillförsel
Du menar att ingen bor där? Det tror jag vi nästan kan räkna bort.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
fast en trygghetsvakt på vinden kan väl inte anses vara speciellt dyrt om det är just varm på vinden man är ute efter?
Vad gör en sån?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Du menar att ingen bor där? Det tror jag vi nästan kan räkna bort.
kanske sitter ångspärr, kanske är undertryck, kanske har ftx-system, kanske är oventilerad vind, kasnke har tillägsisolerat taket.

man måste ju veta förutsättningarna för att veta vilka åtgärder man eventuellt behöver göra.
ingen säger att det inte finns risk för skador, det jag säger är att det går att hantera.

däremot vill man tilläggsisolera ska man inte använda kutterspån utan andra material, kutterspån är dåligt av flera anledningar och skall aldrig användas. (finns speciall fall när man kan använda det)
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
A Aunty skrev:
kanske sitter ångspärr, kanske är undertryck, kanske har ftx-system, kanske är oventilerad vind, kasnke har tillägsisolerat taket.

man måste ju veta förutsättningarna för att veta vilka åtgärder man eventuellt behöver göra.
ingen säger att det inte finns risk för skador, det jag säger är att det går att hantera.

däremot vill man tilläggsisolera ska man inte använda kutterspån utan andra material, kutterspån är dåligt av flera anledningar och skall aldrig användas. (finns speciall fall när man kan använda det)
Väldigt osannolikt med ångspärr, undertryck och ftx baserat på första inlägget.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Vad gör en sån?
Kostar pengar och drar el?
I ett hus från 1920 är det sannolikt bättre att elda och hålla murstocken varm, en pellets eller ved panna i källaren eller en bra kamin med katalysator på boendeplan som får stå för husets värme utan el och ger en varm murstock som är positiv för såväl ventilationen som vindens klimat.
 
A
N nybyggarn3 skrev:
Vad gör en sån?
F fribygg skrev:
Kostar pengar och drar el?
I ett hus från 1920 är det sannolikt bättre att elda och hålla murstocken varm, en pellets eller ved panna i källaren eller en bra kamin med katalysator på boendeplan som får stå för husets värme utan el och ger en varm murstock som är positiv för såväl ventilationen som vindens klimat.
så du ska elda hela sommaren?
 
A Aunty skrev:
däremot vill man tilläggsisolera ska man inte använda kutterspån utan andra material, kutterspån är dåligt av flera anledningar och skall aldrig användas. (finns speciall fall när man kan använda det)
Därför föreslår jag påfyllning av befintligt sågspån, det har visat sig fungera bra i TS hus men det befintliga är tydligen för tunt lager för dagens behov.
 
A Aunty skrev:
så du ska elda hela sommaren?
Hur är det relevant vad jag gör för TS frågeställning?
 
A Aunty skrev:
så du ska elda hela sommaren?
A Aunty skrev:
så du ska elda hela sommaren?
F fribygg skrev:
Kostar pengar och drar el?
I ett hus från 1920 är det sannolikt bättre att elda och hålla murstocken varm, en pellets eller ved panna i källaren eller en bra kamin med katalysator på boendeplan som får stå för husets värme utan el och ger en varm murstock som är positiv för såväl ventilationen som vindens klimat.
Va?
Man ska vara medveten om riskerna när man berömmer nyttan och tar ett beslut. Om du inte tror på att det finns risker med att öka isoleringen på gamla vindar kan du ju alltid prova att googla.
 
A
F fribygg skrev:
Därför föreslår jag påfyllning av befintligt sågspån, det har visat sig fungera bra i TS hus men det befintliga är tydligen för tunt lager för dagens behov.
fast varför sågspån, det är ju en dålig lösning som inte skall användas längre? finns ju mycket bättre alternativ på alla sätt och vis.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
A
N nybyggarn3 skrev:
Va?
Man ska vara medveten om riskerna när man berömmer nyttan och tar ett beslut. Om du inte tror på att det finns risker med att öka isoleringen på gamla vindar kan du ju alltid prova att googla.
fast vem har sagt att det inte finns risker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.