Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Niq skrev:
Vad för sorts blockader har facket möjlighet att utföra helt godtyckligt mot näringsidkare som följer lagar och regler?
De har de inte men gör det ändå. Har du inte läst om butiker osv där facket står och blockerar kunder från att gå in? Händer titt som tätt
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om statsministern (själv, hur nu det ska gå till) lyckas döda företagsamheten blir du utan inkomst, och därför är det klokt att åtminstone vara med i a-kassan när du nu inte gillar facket.
Dödar Maggan företagsamheten kommer alla förlora jobben. För att distribuera en kaka måste någon baka den
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu har jag ju fått reda på att man kan ignorera inlägg från en viss medlem, men jag ser ändå när nån citerar vederbörande. Går det det att undvika det också? (tror inte det, men jag skulle verkligen vilja slippa se allt från just den medlemmen).
Man kan låta intala sig om att det då är en parallell tråd till humortråden. Men många paralleller blir det. (Tänk Peter Dalle)
 
  • Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
J
Det var hemskt vad ni retar upp er på Malmgren. Vanligtvis sansade personer (ja med något undantag) som går över gränsen för personangrepp. Patetiskt.

För övrigt var jag i med om en liknande sak som flera andra i tråden efter att ha bytt jobb och förhandlat bra då företaget behövde min kompetens inom IT. Blev inkallad till den lokala fackrepresentanten, som gjorde klart för mig, och sa ordagrant: "Jocke jag ska göra allt i min makt för att se till att du inte får en krona i löneförhöjning, då det är osolidariskt att höja din lön då du tjänar så mycket bättre än alla andra". Han hade tittat i listorna vad jag och 3 andra som sökte samtidigt tjänade. Tack, bra sa jag trots mina ynka 25 år, då vet jag.
Sedan gick jag till chefen och sa att "facket vill ge mig 0 kronor, vad vill du ge?" Chefen blev sur (på facket som han hade haft duster med innan pga liknande). "Jag ska se vad jag kan göra". När facket sedan kom in med förslag så la han på 250 kr på deras 0. Härligt!
När lönerna var klara så blev jag på nytt inkallad till fackrepresentanten saom var arg för "Du har ju gått bakom ryggen på mig och talat med chefen" "Ja vad skulle jag göra, om facket vill ge mig mindre än chefen vad har jag för nytta att vara med er?"
Så fort chansen gavs bytte jag till annat fack, Trots allt händer det att de gör bra saker.
 
  • Gilla
Blodsoppen och 5 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Maggan pratat ju konstant om konsulterna kring Stureplan och hur hon vill försämra 3 12 samt införa miljonärsskatter och grejer
”Maggan” är alltså ”Magda”, Stureplan är ett samlingsställe för curlade brats som ofta lever på sina föräldrar, vad som händer där är ointressant för 99,999% av Sveriges befolkning.

Frågan är då vad ”3 12” är och vad du menar med ”miljonärsskatter”?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det var hemskt vad ni retar upp er på Malmgren. Vanligtvis sansade personer (ja med något undantag) som går över gränsen för personangrepp. Patetiskt.

För övrigt var jag i med om en liknande sak som flera andra i tråden efter att ha bytt jobb och förhandlat bra då företaget behövde min kompetens inom IT. Blev inkallad till den lokala fackrepresentanten, som gjorde klart för mig, och sa ordagrant: "Jocke jag ska göra allt i min makt för att se till att du inte får en krona i löneförhöjning, då det är osolidariskt att höja din lön då du tjänar så mycket bättre än alla andra". Han hade tittat i listorna vad jag och 3 andra som sökte samtidigt tjänade. Tack, bra sa jag trots mina ynka 25 år, då vet jag.
Sedan gick jag till chefen och sa att "facket vill ge mig 0 kronor, vad vill du ge?" Chefen blev sur (på facket som han hade haft duster med innan pga liknande). "Jag ska se vad jag kan göra". När facket sedan kom in med förslag så la han på 250 kr på deras 0. Härligt!
När lönerna var klara så blev jag på nytt inkallad till fackrepresentanten saom var arg för "Du har ju gått bakom ryggen på mig och talat med chefen" "Ja vad skulle jag göra, om facket vill ge mig mindre än chefen vad har jag för nytta att vara med er?"
Så fort chansen gavs bytte jag till annat fack, Trots allt händer det att de gör bra saker.
Tycker det låter som du ska gå ur facket. :D Vad gör de för bra saker du inte kan förhandla själv?
 
Nissens Nissens skrev:
”Maggan” är alltså ”Magda”, Stureplan är ett samlingsställe för curlade brats som ofta lever på sina föräldrar, vad som händer där är ointressant för 99,999% av Sveriges befolkning.

Frågan är då vad ”3 12” är och vad du menar med ”miljonärsskatter”?
Miljonärsskatten är ett förslag från maggan/sossarna som går ut på att beskatta folk som har koll på sin ekonomi.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/S...rna styr hur,måste tas upp som tjänsteinkomst.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Maggan pratat ju konstant om konsulterna kring Stureplan och hur hon vill försämra 3 12 samt införa miljonärsskatter och grejer
Vad är din definition av konstant?
 
F fsn skrev:
Vad är din definition av konstant?
Det är faktiskt konstant, hon har extrem vi och dom mentalitet. Hon pratar konstant om "vanligt folk" (som enligt henne tjänar 20k vilket är långt under rikssnittet) och om "konsulterna kring stureplan".
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
J Jocke Best skrev:
Det var hemskt vad ni retar upp er på Malmgren. Vanligtvis sansade personer (ja med något undantag) som går över gränsen för personangrepp. Patetiskt.

För övrigt var jag i med om en liknande sak som flera andra i tråden efter att ha bytt jobb och förhandlat bra då företaget behövde min kompetens inom IT. Blev inkallad till den lokala fackrepresentanten, som gjorde klart för mig, och sa ordagrant: "Jocke jag ska göra allt i min makt för att se till att du inte får en krona i löneförhöjning, då det är osolidariskt att höja din lön då du tjänar så mycket bättre än alla andra". Han hade tittat i listorna vad jag och 3 andra som sökte samtidigt tjänade. Tack, bra sa jag trots mina ynka 25 år, då vet jag.
Sedan gick jag till chefen och sa att "facket vill ge mig 0 kronor, vad vill du ge?" Chefen blev sur (på facket som han hade haft duster med innan pga liknande). "Jag ska se vad jag kan göra". När facket sedan kom in med förslag så la han på 250 kr på deras 0. Härligt!
När lönerna var klara så blev jag på nytt inkallad till fackrepresentanten saom var arg för "Du har ju gått bakom ryggen på mig och talat med chefen" "Ja vad skulle jag göra, om facket vill ge mig mindre än chefen vad har jag för nytta att vara med er?"
Så fort chansen gavs bytte jag till annat fack, Trots allt händer det att de gör bra saker.
Hade kunnat vara sant i ett LO-fack men nu verkar du ha varit tjänsteman. Kan förvisso ha varit ett ”jante fackförbund” som kommunal med. Vilket förbund var det och hur länge sen?
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är faktiskt konstant, hon har extrem vi och dom mentalitet. Hon pratar konstant om "vanligt folk" (som enligt henne tjänar 20k vilket är långt under rikssnittet) och om "konsulterna kring stureplan".
Har aldrig hört det. Du kanske har hört det en gång?
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag vill gärna veta vad för maffiafasoner facken arbetar med? Jag har inte ännu stött på några.

Däremot har jag sett fackligt anställda som skulle komma och granska hur företaget skötte arbetssäkerheten bli inbjudna till arbetsgivarens kontor för att sedan gå därifrån utan att göra någon inspektion. Undrar vad arbetsgivaren använde för maffiafasoner?
Ni skulle ha frågat de fackliga företrädarna om varför inspektionen inte utfördes. Var de korrupta eller hotade?

Arbetsgivaren kanske erbjöd en summa pengar eller en utlandsresa för att de fackliga företrädarna inte skulle göra inspektionen? Eller de kanske blev hotade till livet? Det är väl de vanligaste former av maffiafasoner, tror jag, att hota eller köpa sig ur en knepig situation.

Fast jag har aldrig hört talas om dödshot från någon arbetsgivare. Korruption inom fackföreningsrörelsen har jag däremot hört att det pratats om.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De har de inte men gör det ändå. Har du inte läst om butiker osv där facket står och blockerar kunder från att gå in? Händer titt som tätt[/QUOT

Nej det har jag inte så jag googlade efter det.
Det enda som kom upp var att 2008 så blockerade fackföreningen syndikalisterna några systembolagsbutiker. Syndikalisterna är en fackförening med ca 3000 medlemmar så dom kan knappast vara representera hur fackföreningar beter sig. Blockaden bedömdes dessutom olaglig så det borde inte ha varit något problem att anmäla den.

Sedan hittade kom det upp att skyddsombud anmält en New Yorker butik pga arbetsmiljöbrott som tex blockerade nödutgångar och att anställda tvingades klättra på hyllor för att plocka varor istället för att ha stegar. Men facket stängde inte butiken dom gjorde heller ingen blockad.

Men om det händer så ofta kan du väl länka några artiklar om det. För jag hittade inga.
 
J
F fsn skrev:
Hade kunnat vara sant i ett LO-fack men nu verkar du ha varit tjänsteman. Kan förvisso ha varit ett ”jante fackförbund” som kommunal med. Vilket förbund var det och hur länge sen?
SEKO en gång i tiden...25 år sen typ. Visst var det andra tider då.
 
Keiller Keiller skrev:
Ni skulle ha frågat de fackliga företrädarna om varför inspektionen inte utfördes. Var de korrupta eller hotade?

Arbetsgivaren kanske erbjöd en summa pengar eller en utlandsresa för att de fackliga företrädarna inte skulle göra inspektionen? Eller de kanske blev hotade till livet? Det är väl de vanligaste former av maffiafasoner, tror jag, att hota eller köpa sig ur en knepig situation.

Fast jag har aldrig hört talas om dödshot från någon arbetsgivare. Korruption inom fackföreningsrörelsen har jag däremot hört att det pratats om.
Ja vi borde ha frågat och gått vidare med det. Har inget bra svar på varför det inte gjordes.

En anledning kan vara att alla trivdes bra på arbetet och inte hade några allvarliga saker att ta upp. Så ingen tyckte det var värt att göra det. Fast det rätta skulle ha varit att ta det vidare för att det inte skulle hända på en dålig arbetsplats

Min gissning är att han erbjöds pengar men jag vet inte.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.