W wahoo2000 skrev:
Snålade i budgivningen och är nu förkrossad och ångerfull. Det där var verkligen mitt ställe och jag hade kunnat betala mer... Fastigheten hade en kombination av egenskaper som inte dyker upp ofta, så "att bryta ihop och gå vidare till nästa objekt" är en klen tröst tyvärr. Det kan ta år, om någonsin.

Köpeavtal har skrivits och jag har fått information om att köparen vill stå fast vid affären efter utförd besiktning, dvs -check på besiktningsklausulen. Jag inser att loppet förmodligen är kört. Köparen är nog överlycklig och planerar framtiden för fullt. Men jag vill ju göra allt jag kan, om jag kan göra något.

Finns det något som helst jag kan göra inom rimliga ramar för att påverka situationen till min fördel, utan att framstå som helgalen?

Vill ju helst göra detta så skyndsamt som möjligt, innan köparen hinner fixa grejor på fastigheten som kanske inte blir alls så som jag hade önskat.

Sånt jag funderat på:
*Be mäklaren (?) fråga om köparen är villig att "bli utköpt" för nån lagom smaskig summa? Gissar det blir en del pill och säljaren vinner ju inget på det, om jag nu inte dessutom höjer köpeskillingen... Deras kontrakt måste ju rivas och nya skrivas etc.

*Vänta en tid, lägga lapp i brevlådan eller motsvarande och uttrycka mitt intresse för att köpa fastigheten till bra pris om den är/blir till salu.


Kommentarer och idéer? ♥️
Har ni själva varit delaktiga i eller hört talas om försök som lyckats/misslyckats?
Betala mera, mycket mera, annars är det kört
 
  • Gilla
ullis54 och 1 till
  • Laddar…
W wahoo2000 skrev:
Snålade i budgivningen och är nu förkrossad och ångerfull. Det där var verkligen mitt ställe och jag hade kunnat betala mer... Fastigheten hade en kombination av egenskaper som inte dyker upp ofta, så "att bryta ihop och gå vidare till nästa objekt" är en klen tröst tyvärr. Det kan ta år, om någonsin.

Köpeavtal har skrivits och jag har fått information om att köparen vill stå fast vid affären efter utförd besiktning, dvs -check på besiktningsklausulen. Jag inser att loppet förmodligen är kört. Köparen är nog överlycklig och planerar framtiden för fullt. Men jag vill ju göra allt jag kan, om jag kan göra något.

Finns det något som helst jag kan göra inom rimliga ramar för att påverka situationen till min fördel, utan att framstå som helgalen?

Vill ju helst göra detta så skyndsamt som möjligt, innan köparen hinner fixa grejor på fastigheten som kanske inte blir alls så som jag hade önskat.

Sånt jag funderat på:
*Be mäklaren (?) fråga om köparen är villig att "bli utköpt" för nån lagom smaskig summa? Gissar det blir en del pill och säljaren vinner ju inget på det, om jag nu inte dessutom höjer köpeskillingen... Deras kontrakt måste ju rivas och nya skrivas etc.

*Vänta en tid, lägga lapp i brevlådan eller motsvarande och uttrycka mitt intresse för att köpa fastigheten till bra pris om den är/blir till salu.


Kommentarer och idéer? ♥️
Har ni själva varit delaktiga i eller hört talas om försök som lyckats/misslyckats?

Samma sak har hänt mig och min sambo. Vi hittade en drömlägenhet(då iaf) i huset mitt emot hennes bror, nära till hennes föräldrar, nära förskola för framtida barn. Etc, etc. Jag var kanske inte lika emotionellt köpt på lägenheten som min tjej. Men vi såg allt vi ville ha! Det fanns inget att klaga på! (Det gjorde det :) men inte då)

Det finns bara 50-60 lägenheter, nyproduktion, lummigt område på en höjd nära naturreservat så inga andra byggen planeras utan att man ger upp skogen, vilket speciellt i Stockholm är en viktig aspekt.

Den las ut lite för billigt på Hemnet, vi var då o början på covid. Priserna var på väg upp. Utgångspris 2 995 000kr.

vi satt som klistrade i tre dygn, budade hårt mot två andra par. Vi räknade med 3 400 000 med ett maxtak på 3 600 000. Har en bror som är mäklare så fick rätt bra insikter i vad lägenheten är värd enligt all statistik och deras program som dom har.

Väl på dag tre såg det ut som vi vunnit. Vi låg då på 3 605 000. Vi ville avsluta snabbt och tjejen satt redan och kollade på alla möbler som hon ville köpa och inredning och design. Då kommer ett fjärde par och är lika investerade som oss. Det bjuds upp till 3 800 000 och vi ser drömmen försvunna iväg.. Jag och min tjej har skapliga inkomster och kapital även om vi inte är så gamla och kunde egentligen låna upp ca 5 500 000. Men min bror sa att om allt vänder kommer ni komma att sälja med förlust. Så över 3 600 000 är för mycket.


Vi manade oss själva likt din situation att passa på, det är ju drömlägenheten trots allt och la 3 820 000 och var överens om att det var vårt sista bud. Tog inte ens 5 min innan dom la 3 830 000kr och vi bröt mer eller mindre ihop och var totalt knäckta av att hålla på så i tre dagar.

Moralen i denna händelse är precis det som min bror sa precis efter. ”Jag ser det här varje dag nästan, alla har sin dröm tills den dör, ni kommer hitta något annat, säkert bättre, den var inte helt perfekt” där och då var jag mest sur på honom men han hade helt rätt.


Något år tidigare åkte vi runt med bilen i olika områden för att kolla lite var vi skulle kunna tänka oss att bo. Vi körde fel på ett ställe och hamnade där vi numera bor, relativt ny fastighet i söderort. Och jag sa rakt ut, ska vi bo här, då bor vi i detta huset!

Ett år senare, en lägenhet kommer ut i huset vi kollade på, större, bättre planlösning, garage, allt är typ bättre men något dyrare. Pga covid hade vi sparat rätt mycket mer och hade också ökat lånelöftet. Inte nog med att allt är bättre med lägenheten, covid gör att marknaden för stunden totalt stannat av, så där står säljare som köpt hus och måste sälja, vi kommer in, med läxan att inte budkriga med något vi verkligen vill ha. Utan frågar direkt mäklaren vad dom släpper den för. Samma förutsättningar, 80 lägenheter liten förening och dom enda fastigheterna som är nybyggda (10 år gamla).

Utgångspriset var 4 495 000 och efter 4 visningar och en extra visning för oss hade ett par lagt utgångspriset och en man som inte hade sett lägenheten eller varit på visning la då 4 500 000.

Mäklaren sa att säljaren hoppades på 5 300 000 som dom köpt för med 5 000 000 så hade dom varit nöjda. Och här är en del av moralen i denna händelse, precis som dom som köpte vår första dröm, får dom inte den såld så lätt och samma sak hände här. Vi sa då tydligt att vi vill köpa med inte för 5 000 000 kr då marknaden var rätt tydlig då ingen budade. Så vi la 4 700 000kr med en fuling, det var ett dolt bud som bara går till säljaren och inte till budgivarna. Fult, men efter ett par timmar förhandlade vi om tillträde då huset var köpt och inflytt var om 6 veckor. Så blev det 4 650 000kr.

Någon satt säkert och ångrade sig efter det då vi skrev på utan att delta i budgivning. Men det är ju så det funkar. Så vill man ha något måste du vara på tårna direkt.

Inte fick vi bara en bättre lägenhet, vi köpte den billigt, den är värd mer nu. Jämnfört med den andra lägenheten är den här bra mycket bättre på alla sätt. Så släpp det där huset, det kommer fler och då räntor och inflation påverkar marknaden och det är svårsålt har du snart en marknad med mer hus ute med färre som köper. Givetvis beror det ju dock på du. Ekonomi och var du bor. Men oavsett

/ Jonathan
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Liljencrantz och 12 till
  • Laddar…
Ring till köparen och fråga om han kan tänka sig släppa huset till dig för en rimlig summa? Jag vet ej vilka pengar det handlar om men säg om huset hamnade på 4,5 miljoner erbjud köparen 350 tusen till tex..
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
Ring till köparen och fråga om han kan tänka sig släppa huset till dig för en rimlig summa? Jag vet ej vilka pengar det handlar om men säg om huset hamnade på 4,5 miljoner erbjud köparen 350 tusen till tex..

Allt är förstås möjligt i teorin men…

Huset är SÅLT! Tidigare säljare o mäklare har inte något som helst med saken att göra längre! Enbart ägaren, nya köparen, som inte ens tillträtt!

huset är inte till salu! Noll! Inte alls! Borta!

Att nya köparen skulle ens överväga att sälja vidare för typ 10% högre är helt orimligt o närmast förolämpande!

Det finns inget som helst att ”förhandla” om. Vill Du ändå, mot alla odds o allt rimligt resonemang, ge Dig in i en ovälkommen oefterfrågad o oönskad omständighet så kostar det! Mycket. Itrymmet för ”bra affär” är förstås noll

jag vidhåller 50% upp eller mer men sannolikt är även det inte aktuellt. Glöm det och gå vidare!
 
  • Gilla
Liljencrantz och 4 till
  • Laddar…
Om TS har pengar och verkligen vill ha huset har han ju INGENTING att förlora på att kontakta köparen och fråga om han kan släppa huset för en extra peng, det kostar inget att försöka.

Sen så lär det ju behöva vara en rejäl peng extra eftersom det trasslar till det en hel del för köparen.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Är väl bara att buda ert maxbud till köparna. Troligen går det inte, men går det så går det.
Då har ni i alla fall gjort vad ni kan och kan släppa det.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Q Quando skrev:
Allt är förstås möjligt i teorin men…

Huset är SÅLT! Tidigare säljare o mäklare har inte något som helst med saken att göra längre! Enbart ägaren, nya köparen, som inte ens tillträtt!

huset är inte till salu! Noll! Inte alls! Borta!

Att nya köparen skulle ens överväga att sälja vidare för typ 10% högre är helt orimligt o närmast förolämpande!

Det finns inget som helst att ”förhandla” om. Vill Du ändå, mot alla odds o allt rimligt resonemang, ge Dig in i en ovälkommen oefterfrågad o oönskad omständighet så kostar det! Mycket. Itrymmet för ”bra affär” är förstås noll

jag vidhåller 50% upp eller mer men sannolikt är även det inte aktuellt. Glöm det och gå vidare!
Vi här vet inte hur pass mycket köparna gillar huset, de kanske köpte huset för att det var deras dröm område/hus eller bara för att de vill flytta till ngt hus från lgnht… Om jag va så kär i huset skulle jag söka upp köparen och fråga rakt ut och erbjuda mitt yttersta och bara då efter det kan jag vända sida.. spekulationer är en sak, plaxis annan..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hör av dig till köparen och ge dem ett bra erbjudande nu inom tre månader. Då kan ni höra ett transportköp och slipper nya lagfartskostnader. Det kan ju också frigöra lite stålar.
 
  • Gilla
SaraWahlgren81 och 1 till
  • Laddar…
Tror det är svårt då köparen säkert är eld och lågor över sitt köp. Om du vill lämna dem ett bud så behöver det vara rejält sockrat.

Men vad gör detta objekt så unikt?

Om det exempelvis är läget/området som du gillar, kanske det är någon granne som har en liknande fastighet som du skulle kunna vara intresserad av?

Alltså en fastighet i området som i nuläget inte är ute till försäljning på marknaden.

Grannar har nog koll på vad denna fastighet såldes för, och om en granne plötsligt få ett överraskande bud på sin fastighet (som överstiger detta) kanske det skulle få grannen att överväga att sälja sitt hem (några år tidigare än planerat).
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Kontakta köparen och bjud 50-70% mer än vad han nyss gav
Annars får nog gå vidare i livet med en ny insikt, att det sällan lönar sig att vara snål när man ska handla ngt man gärna vill ha
 
  • Gilla
Quando och 1 till
  • Laddar…
C
S sommarglass skrev:
Alltså en fastighet i området som i nuläget inte är ute till försäljning på marknaden.
Precis. Om man ändå är inne på att försöka övertyga någon att sälja utan att fastigheten ligger ute till försäljning är det ju bara att börja beta av drömkåkarna. Är man inte begränsad av att huset ligger ute på marknaden finns det rimligtvis hur många drömobjekt som helst. Åtminstone i min värld. Håller med om att de flesta dessutom nog är mer lättövertalade än någon som precis skrivit på.

Men jag är övertygad om att det är en usel metod.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Dra säljaren inför domstol som ebba busch
 
  • Haha
ullis54 och 2 till
  • Laddar…
Vadär gjort är gjort. Ni kommer inte att få huset. Men nu vet ni vad ni vill ha.
Kontakta mäklare och säg att om ett liknande hus kommer på marknaden är ni intresserad.
Ta en promenad och försök hitta liknande hus. Kanske de vill sälja. Lämna tel mm till dig i deras brevlåda.
Det kommer, man tror att man har missat, men ni hittar ännu bättre!
 
Med tanken på hur marknaden utvecklas just nu så kanske ni tänker ”fan vad tur att vi inte fick det där objektet” om 1 år.

Det finns en mening med allt! (Jag är lite filosofisk just nu efter en nära döden upplevelse :thinking:)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
U
N noone70 skrev:
Med tanken på hur marknaden utvecklas just nu så kanske ni tänker ”fan vad tur att vi inte fick det där objektet” om 1 år.

Det finns en mening med allt! (Jag är lite filosofisk just nu efter en nära döden upplevelse :thinking:)
varför ska man sörja om ett år om man bor i sitt drömhus? Man förlorar inte pengar på huset om man inte säljer om ett år. Marknaden kommer återhämta sig, speciellt nu när byggbolagen drar ned takten, men det kanske tar 6år.

Jag förstår inte dem som köpte dyrt nu under pandemin och blir helt förskräckta över att värdet på deras hus minskar. Det är ju bara ett problem om de måste eller vill sälja i närtid. Bo och var glad i 10år eller nått så ska ni se att det ser annorlunda ut då.

”Ta alltid ut lyckan i förskott. Skiter det sig i slutet så har du i värsta fall varit lycklig i onödan”
 
  • Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.