Behöver byta isoleringen på vinden. Just nu är der bara ett tunt lager sågspån. Huset är byggt 1920 och det är i gott skick men värmen skjuts ut under vintern.

Kan jag bara köpa isolering på Byggmax och trycka ner istället för sågspånet?

Reglarna är cirka 90cm djupa/höga. Det är en krypvind.
 
  • Gilla
Korpe
  • Laddar…
downup downup skrev:
Behöver byta isoleringen på vinden. Just nu är der bara ett tunt lager sågspån. Huset är byggt 1920 och det är i gott skick men värmen skjuts ut under vintern.

Kan jag bara köpa isolering på Byggmax och trycka ner istället för sågspånet?

Reglarna är cirka 90cm djupa/höga. Det är en krypvind.
Du kan, men risken är att du istället får mögelpåväxt på vinden! Sågspån kan buffra fukt (dvs bli fuktigt och sen torka igen), vilket inte vanlig isolering kan.

Och om du isolerar för mycket, så kan det bli kallare på vinden och fukt kondensera på trä (typiskt på råsponten) som sedan börjar mögla.

Så du får ställa dig frågan - hur mycket uppvärmningskostnad är det värt att slippa mögel på vinden?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Byt i så fall sågspånet mot cellulosa ull, det har samma förmåga att ta upp/avge fukt.
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Varför behöver du byta spånet, räcker det inte med att fylla på så undviker du en massa arbete och får bättre isolerförmåga med ett mtrl som passar huset.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Som fribygg säger. Om sågspånet är friskt, fyll bara på med sprutisolering ovanpå. Ta nått hygroskopiskt material som passar tillsammans med spånet, cellulosa eller liknande.

Du kan ju lägga ganska lite till att börja med, ca 100mm eller nått för att se hur de påverkar klimatet på vinden. Det går alltid att fylla på mera senare.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför behöver du byta spånet, räcker det inte med att fylla på så undviker du en massa arbete och får bättre isolerförmåga med ett mtrl som passar huset.
Kan man köpa spån någonstans?
 
S
downup downup skrev:
Kan man köpa spån någonstans?
Jag köpte en säck kutterspån på Byggmax när jag behövde fylla på hos mig. 100l gick väl på en hundring eller något.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Ett av dom lokala sågverken här säljer deras biprodukter till typ självkostnadspris (lastas löst med lastare) men dom marknadsför det inte direkt och man får anstränga sig en aning för att få köpa. Med lite tur har du något likande i närheten.
 
downup downup skrev:
Kan man köpa spån någonstans?
Jag köpte en pall med kutterspån på granngården, valde en grövre "dammfri" variant för att den skulle bli trevligare att jobba med som jag lade uppe på det gamla, fluffade först till det gamla. Gick åt 13 balar, sålde resten till en hästtjej https://www.granngarden.se/kutterspan-grov

Förra ägaren hade lagt ett lager gulfiberskivor uppe på gamla spånet och sedan rullat ut isolering med papp. Jag köpte och la dit ytterligare ett lager med skivor. Blev bara ett par tusenlappar och dubblade nästan tjockleken på både spån och isolering.

Detta skedde i samband med att en massa ny el drogs via vinden så mycket isolering var slängd åt sidan där uppe, så det blev inte mycket extra jobb när det ändå skulle återställas.
 
A
Tycker det allmänt är ganska dåliga rekommendationer i tråden till TS.
Att rekommendera fylla på med med kutterspån måste ju vara det sämsta av lösningar för TS.

Kujtterspån har flera dåliga aspekter såsom skadeangrepp, mögelangrepp och stor brandrisk.
Med framför allt är det en usel isolering avseende U-värde i förhållande till alternativen.
tex Cellulosafiberisolering isolerar ungefär dubbelt så bra som kutterspån.

Så självklart ta bort all kutterspån och ersätt med Cellulosafiberisolering som har kutterspånets goda fuktbuffrande egenskaper men inte dom negativa.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Tycker det allmänt är ganska dåliga rekommendationer i tråden till TS.
Att rekommendera fylla på med med kutterspån måste ju vara det sämsta av lösningar för TS.

Kujtterspån har flera dåliga aspekter såsom skadeangrepp, mögelangrepp och stor brandrisk.
Med framför allt är det en usel isolering avseende U-värde i förhållande till alternativen.
tex Cellulosafiberisolering isolerar ungefär dubbelt så bra som kutterspån.

Så självklart ta bort all kutterspån och ersätt med Cellulosafiberisolering som har kutterspånets goda fuktbuffrande egenskaper men inte dom negativa.
Vad är det för vinst med att ta bort det befintliga spånet?
 
A
F fribygg skrev:
Vad är det för vinst med att ta bort det befintliga spånet?
tar onödig plats när man ändå ska blåsa in ny Cellulosafiberisolering, ett par cm extra på vinden gör otroligt mycket framförallt när du byter ut det mot en isolering som är såpass mycket effektivare.

sedan har kutterspån flera dåliga egenskaper som jag sa tidigare som man då undviker, tex brandrisk och skadedjur.
 
A Aunty skrev:
tar onödig plats när man ändå ska blåsa in ny Cellulosafiberisolering, ett par cm extra på vinden gör otroligt mycket framförallt när du byter ut det mot en isolering som är såpass mycket effektivare.

sedan har kutterspån flera dåliga egenskaper som jag sa tidigare som man då undviker, tex brandrisk och skadedjur.
Men TS har sågspån och har inget problem med det förutom att det är för lite.
Det är fullt möjligt att fylla mer sågspån, cellulosafiber eller kutterspån ovanpå befintligt sågspån och såvitt jag förstår finns det gott om utrymme.
 
  • Gilla
CarVal och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
tar onödig plats när man ändå ska blåsa in ny Cellulosafiberisolering, ett par cm extra på vinden gör otroligt mycket framförallt när du byter ut det mot en isolering som är såpass mycket effektivare.

sedan har kutterspån flera dåliga egenskaper som jag sa tidigare som man då undviker, tex brandrisk och skadedjur.
Det är inte alls dåligt att tipsa om lite mer spån, i och med att den enda problembild som nu råder för TS är att det går lite mycket spill. Det är ett ringa problem jämfört med vad som kan ske om man försöker sig på andra lösningar, och det går ju att råda bot på till viss del bara genom att öka mängden spån.
 
L lat skrev:
Byt i så fall sågspånet mot cellulosa ull, det har samma förmåga att ta upp/avge fukt.
Man lägga cellulosa direkt på sågspånet. Skall jag göra. Hade en firma här och de sa var det enklaste om man har sågspån redan.
 
  • Gilla
Ulfjs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.