G GoGetLost skrev:
”Eluttag ska inte målas. Vi har inte sett någon tillverkare som säger att deras uttag är målningsbara och tillverkarens anvisning ska följas.”

MARGARETA WILLBERGH, ELSÄKERHETSVERKET
Tyvärr säger de en del konstiga saker.
Kommer du på någon annan produkt där tillverkaren säger att den kan målas om?
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 7 till
  • Laddar…
I praktiken är ju miljontals dosor och tusentals mil av kabel målade vilket ofta sker vid renoveringar. Så i min värld är det ett icke-problem.
Men frågar man så är det säkert nån som anmärker på att brandklassning, hållfasthet eller liknande specifikation bryts.
 
  • Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
”Eluttag ska inte målas. Vi har inte sett någon tillverkare som säger att deras uttag är målningsbara och tillverkarens anvisning ska följas.”

MARGARETA WILLBERGH, ELSÄKERHETSVERKET
Även elsäkerhetsverket är en dålig källa till fakta när det kommer till detaljer kring utförande av produkter. De kan ju inte köra över de stora tillverkarna och medge att man får måla om deras uttag! De har öht inte jättemycket att säga idag då de är bundna av internationell standard och bemyndiganden i elsäkerhetslagen.

Man behöver tyvärr tänka lite värderande kring vad myndigheter och tillverkare skriver.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man behöver tyvärr tänka lite värderande kring vad myndigheter och tillverkare skriver.
Ja, just det där var ju dessutom en synnerligen korkad logik. Eftersom det inte står i tillverkarens anvisning får man inte göra det. Är rätt säker på att det inte står explicit i anvisningen att man får ansluta en dammsugare till uttaget heller. I den mån det finns några anvisningar överhuvudtaget.

Annars är det just uttag jag skulle vara lite försiktig med att återanvända gammalt (och då tänker jag i och för sig betydligt äldre än det man ser på TS bild). Det är potentiellt höga strömmar, de slits mekaniskt och saknar kanske petskydd och djupa brunnar.
 
  • Gilla
Moltaz1 och 3 till
  • Laddar…
Det hade varit bättre om elsäkerhetsverket skrev typ vi har varken kunskap eller befogenhet att svara på frågan utan hänvisar till tillverkaren.

Undrar om det framkommit några konkreta skäl till varför man inte kan måla om höljet på ett uttag?
 
  • Gilla
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Kanske grundar sig tillverkarnas påbud om att inte måla eluttag/brytare på kommersiella grunder.
Halvtaskig målning, sliten och avskavd färg kan ge produkten och varumärket dåligt rykte.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Jag tror du sparar mer pengar på att äta havregrynsgröt varje lunch i en vecka
Så nya materialet ska inte handlas på ahlsell alltså...;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
IN är en dålig källa till fakta. Givetvis vill ingen tillverkare tillåta den minsta modifiering av deras produkter, för då kan de hållas ansvariga för om det mot förmodan skulle uppstå en incident pga slarv, dumhet eller olämplig färg vad det nu skulle vara.

Nog för att källan delvis kan ifrågasättas här. Men målning av vägguttag är idiotdumt.

petskyddets funktion kan (kommer) börja kärva. Risk för ett isolerande färglager på jordstift. Brandsäkerheten bör rimligtvis påverkas av en färg som knappast är godkänd för användning på elmaterial.

Skulle jag stött på ett målat vägguttag i jobbet så skulle jag rekommendera att byta ut det och se till att ha det i skrift då jag aldrig vill stå som sista elektriker på ett sånt uttag.
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Annars är det just uttag jag skulle vara lite försiktig med att återanvända gammalt (och då tänker jag i och för sig betydligt äldre än det man ser på TS bild). Det är potentiellt höga strömmar, de slits mekaniskt och saknar kanske petskydd och djupa brunnar.
Jo, jag får kolla. De verkar av bra kvalitet i alla fall, möjligen snabbkopplingen som är lite osäker. Det är ELKO.

Något annat man skall vara försiktig med att återanvända?
 
Uttagen ska ju inte målas när de är monterade.
Naturligtvis ska inga ledande eller rörliga delar målas så att funktionen påverkas.
Ett tunn färglager kommer inte att påverka brandsäkerheten märkbart.
Även kemiskt har jag svårt att tro att färgen påverkar hållfastheten. Men jag har full förståelse för att tillverkaren inte vill att a ansvar gör något av det.
 
  • Gilla
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Uttag och strömbrytare är bra exempel på apparater som slits av användningen pga ljusbågar.
Alla plast som varit utsatt för solbestrålning skulle jag också kasta.

Infällda dosor, slang och FK är troligen i prima skick. Kontrollera bara att plasten inte styvnat alltför mycket utan fortfarande är smidig och får att böja. Och givetvis att isoleringen på FK är intakt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nog för att källan delvis kan ifrågasättas här. Men målning av vägguttag är idiotdumt.

petskyddets funktion kan (kommer) börja kärva. Risk för ett isolerande färglager på jordstift. Brandsäkerheten bör rimligtvis påverkas av en färg som knappast är godkänd för användning på elmaterial.

Skulle jag stött på ett målat vägguttag i jobbet så skulle jag rekommendera att byta ut det och se till att ha det i skrift då jag aldrig vill stå som sista elektriker på ett sånt uttag.
Som jag skrev kan dumhet och slarv alltid ställa till det, inte bara med målarfärg utan även genom felkopplingar eller bara gå över gatan. Går det att sätta en risknivå här som är betydande, där man alltså bedömer både sannolikhet för en olycka som orsakas av färgen och konsekvensen? Jag tror inte det.
 
  • Gilla
Bosan53 och 3 till
  • Laddar…
Mm, några gamla brytare har börjat gulna, de hoppar jag över. Uttagen har knappt använts, de ser fräscha ut.
 
Men FK
Vore det inte toppen att ta tillfället i akt och uppgradera till halogenfritt?
 
  • Haha
perror
  • Laddar…
Det är ju en tanke. Är det FQ i nya villainstallationer (typ Älvsbyhus) idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.