Hej!

Jag har fått några partier i gräsmattan som innehåller klöver. Detta verkar hopplöst att få bort. Finns det några bra tips på hur man kan "utrota" detta "ogräs".
 
Förlåt men varför vill man ha bort klöver?
 
Klipp det innan det blommar så är det borta nästa sommar (Fick jag höra idag när jag frågade en kunnig människa).
 
Kasch skrev:
Förlåt men varför vill man ha bort klöver?
Jag vill inte har ogräs i gräsmattan.
 
Jesca_j skrev:
Klipp det innan det blommar så är det borta nästa sommar (Fick jag höra idag när jag frågade en kunnig människa).
Jag har klippt lågt & ibland oftare än övriga gräsmattan. Jag har repat förhand. Jag har gödslat extra på dessa områden. Detta även i fjol. Men lik förbenat är klövern kvar.
Så tips tages tacksamt emot!
 
Klippa lågt eller innan blommning funkar inte... tyvärr.

Vår och grannarnas gräsmatta liknade mest en koäng med klöver tidigare iår, vår fortfarande iofs (vi sådde gräs samtidigt förra året). Dom körde på Stroller Kombi för ca 2 månader sen, ..... och voula! i princip all klöver är borta för dom nu!!! Det syns tydligt där dom missar en raka med spridaren, där finns det nån klöversträng kvar.

När jag insåg detta faktum med stroller så rullade jag ut samma "bekämpningsmedel" före midsommarhelgen på vår matta (eftersom man garanterat vet att det kommer regn då ;-) ) ... nu hoppas jag på samma resultat och att klövern försvinner "dit pepparn växer"! :)

Sen så tycker ju många som Kasch ovan också. Varför vill man ta bort klövern? Det bidrar ju till att hålla det grönt när resten av mattan är gulbrun och torr under juli?? Svaret på denna fråga kan förstås dels vara estetiskt. Hos oss handlar det dock om många nakna barnfötter i humelrikt (bzzzzzz) område och klöverblommor är en sällsam dålig kombination...
 
Stroller Kombi, ja får väl m.a.o. ta och testa detta.
 
Kan med glädje notera att nu 2 veckor efter jag lagt ut Stroller Kombi så är varenda Klöverblomma väck i mattan (och allt annat ogräs också). Helt otroligt! Hade nån berättat detta för mig innan hade jag inte trott på't...
 
Lovar lovar ska inte säga något...:rolleyes: Inte en maskrostråd igen...:D

StrollerKombi åt folket!

/Kalle
 
Om man inte vill gödsla gräsmattan då? Bara få bort klövern o annat ogräs? Finns det inget annat än Stroller Kombi? Jag har redan gödslat ett par gånger i år med vanlig gödsel och vill inte slänga ut pengarna som Stroller kombi kostar. Har mer än 1000 kvm gräsmatta.

/ Fredrik
 
Alltså vad är det för problem med klöver? Säg inte att ni vill bli av med tusenskönorna också?

Mer blommande gräsmattor tack! :)
 
ska du få bort klövert så ska du inte gädsla iaf för de gillar klöver.......håll de kort så själv dör de ......med de tar tid....annars spruta kull de finns medel på lantmännen mm
 
Kalleman skrev:
Alltså vad är det för problem med klöver? Säg inte att ni vill bli av med tusenskönorna också?

Mer blommande gräsmattor tack! :)

Håller med om att det är vakert med lite blommor i mattan men det jobbiga är att det drar till sig getingar och har man smått som vill springa barfota så är det inge kul. Förra sommaren fick både jag och älsta grabben stick.
 
Staffans2000
snuttjulle skrev:
Håller med om att det är vakert med lite blommor i mattan men det jobbiga är att det drar till sig getingar och har man smått som vill springa barfota så är det inge kul. Förra sommaren fick både jag och älsta grabben stick.
Getingar sörplar inte i sig näktar. Däremot mumsar Fredliga humlor och bin med förtjusning i sig klöverblommans mumma.

I min barndom sprang jag omkring på klöverfyllda gräsmattor bland gaddutrustade gynnare med endast några stick per sommar, ett litet offer med tanke på skönheten att vara mitt i naturen och inte i en steril miljö.

Hade klöver, och för den skull även maskrosor tillhört en sällsynt orkide`art skulle nog mången bekämpare av dessa växter ,istället ståltserat inför grannarna om sin unika biotåp.

Slutsats: Växter som förökar sig lätt är ogräs och skall ränsas bort.
Svårodlade växter däremot är eftertraktade och vårdas ömt.
 
Försök att få tag på lite "Starane 180" av någon bonde eller så. Det fungerar effektivt. Är ju dock förbjudet för oss dödliga att köpa, men används inom jordbruk och t e x golfbanor.
Dock är det ganska svårt att dosera rätt när man inte har nån ordentlig spruta, men man får ta det försiktigt. Detta medel tar även tistlar efter upprepad behandling. Kor och hästar får beta gräset igen efter 3 dagar om jag inte minns fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.