Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Vi pratar IT-branschen i centrala Stockholm, lite mindre profilerade konsultbolag där inget av de halvdussin bolag jag jobbade för eller intervjuades för andra tjänster hade kollektivavtal eller tjänstepensionsavsättning baserat på bonusdelen. Alla lovade dock dyrt och heligt att deras villkor var jämbördiga med ITP, något som alltså enkelt kunde motbevisas. Normen ITP för tjänstepension hade inte funnits utan fackföreningarnas påverkansarbete, så en stark fackföreningsrörelse är en försäkring mot allmänt försämrade villkor på arbetsmarknaden.
Alla de som räddades kvar på jobbet eller fick bättre avgångsvillkor efter att bl.a. jag som facklig representant lokalt hjälpt dem att förhandla bättre villkor tyckte definitivt att det lönade sig att vara med i facket. Då snackar vi IT och annan high-tech i Stockholmsområdet de senaste 20 åren.

Fackföreningar är garanten för att arbetsgivare inte struntar i lagar som LAS och har representanter i Arbetsdomstolen som är högsta juridiska instans, även om somliga mål på senare tid hamnat i Tingsrätten där de inte hör hemma och vars domar senare ogiltigförklarats och hänvisats till AD.
Om du inte är medlem i facket, hur agerar du då om arbetsgivaren säger upp dig i strid med gällande lag?
Så en stor del av fackföreningsavgiften är en kollektiv Legal fee.
Jag delar inte alls den bilden. Kanske gäller bemmanigsföretag som Manpower och Poolia. Men de är inga riktiga konsultbolag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Vi pratar IT-branschen i centrala Stockholm, lite mindre profilerade konsultbolag där inget av de halvdussin bolag jag jobbade för eller intervjuades för andra tjänster hade kollektivavtal eller tjänstepensionsavsättning baserat på bonusdelen. Alla lovade dock dyrt och heligt att deras villkor var jämbördiga med ITP, något som alltså enkelt kunde motbevisas. Normen ITP för tjänstepension hade inte funnits utan fackföreningarnas påverkansarbete, så en stark fackföreningsrörelse är en försäkring mot allmänt försämrade villkor på arbetsmarknaden.
Alla de som räddades kvar på jobbet eller fick bättre avgångsvillkor efter att bl.a. jag som facklig representant lokalt hjälpt dem att förhandla bättre villkor tyckte definitivt att det lönade sig att vara med i facket. Då snackar vi IT och annan high-tech i Stockholmsområdet de senaste 20 åren.

Fackföreningar är garanten för att arbetsgivare inte struntar i lagar som LAS och har representanter i Arbetsdomstolen som är högsta juridiska instans, även om somliga mål på senare tid hamnat i Tingsrätten där de inte hör hemma och vars domar senare ogiltigförklarats och hänvisats till AD.
Om du inte är medlem i facket, hur agerar du då om arbetsgivaren säger upp dig i strid med gällande lag?
Så en stor del av fackföreningsavgiften är en kollektiv Legal fee.

Jag interjuvade lite personer i en AW-tråd på facebook med exkollegor. 8 pers svarade. 2 är UXare resten utvecklare. 1 är anställd på produktbolag resten konsulter. 1 har rörlig lön resten fast lön. Den anställdas bolag var anslutet till facket.

Gissa vem som hade sämst lön och förmåner :crysmile:

Hur som han med rörlig lön (En normal månad var 80% fast lön 20% rörlig) har faktiskt pensionen på grundlönen så 60k i detta fallet. Men han hade dealat till sig en fast insättning på 20% av totala lönen en normalmånad. Han hade fått ca 14 procent via ITP
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag interjuvade lite personer i en AW-tråd på facebook med exkollegor. 8 pers svarade. 2 är UXare resten utvecklare. 1 är anställd på produktbolag resten konsulter. 1 har rörlig lön resten fast lön. Den anställdas bolag var anslutet till facket.

Gissa vem som hade sämst lön och förmåner :crysmile:

Hur som han med rörlig lön (En normal månad var 80% fast lön 20% rörlig) har faktiskt pensionen på grundlönen så 60k i detta fallet. Men han hade dealat till sig en fast insättning på 20% av totala lönen en normalmånad. Han hade fått 14 procent via ITP
Att det är hög löneinflation på utvecklare är ingen nyhet, så yrkesgrupper med extremt hög efterfrågan på en arbetsmarknad som präglas av låg andel kollektivavtalsknutna företag kan säkerligen förhanfla till sig bättre personliga avtal än kollektivavtalen. Ändå så kämpar sig arbetstagarna på somliga spelbolag till sig kollektivavtal, vilket beror på andra arbetsvillkor än lön.
Men på 99% av arbetsmarknaden har inte löntagarna den förhandlingspositionen. ...
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
F
E Etrompa skrev:
Men det är ändå ett antal 100 000 kr man gått miste om , med att betala avgiften. Om man räknar på alternativ investering. Under ett yrkesliv. Vilket inte gör det helt otrivialt.
Fast vad har det med saken att göra, just nu är det extremt korkat att inte vara med i a-kassan för den ynkliga medlemsavgiften det är på ca 100 spänn. Det borde ha varit betydligt mer då den borde ha varit självfinansierad och arbetsgivaravgiften borde ha varit lägre i samma omfattning.

sen får du gärna visa mig ”ett antal 100 000kr” med ett räkneexempel.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag delar inte alls den bilden. Kanske gäller bemmanigsföretag som Manpower och Poolia. Men de är inga riktiga konsultbolag.
Bemanningsbranschen har riktigt hemska villkor, jag snackar dotterbolag till drakar som Cap Gemini & TietoEvry och egen erfarenhet av anställning på dessa dotterbolag.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Att det är hög löneinflation på utvecklare är ingen nyhet, så yrkesgrupper med extremt hög efterfrågan på en arbetsmarknad som präglas av låg andel kollektivavtalsknutna företag kan säkerligen förhanfla till sig bättre personliga avtal än kollektivavtalen. Ändå så kämpar sig arbetstagarna på somliga spelbolag till sig kollektivavtal, vilket beror på andra arbetsvillkor än lön.
Men på 99% av arbetsmarknaden har inte löntagarna den förhandlingspositionen. ...
Du erkänner mao att vara ansluten sänker löner och förmåner. Det är ju alltid något.

Spelbolag är kända för att vara rövhattar. Pga eldsjälar som ser det som ett privilegum att få jobba med sitt favoritspel
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Att det är hög löneinflation på utvecklare är ingen nyhet, så yrkesgrupper med extremt hög efterfrågan på en arbetsmarknad som präglas av låg andel kollektivavtalsknutna företag kan säkerligen förhanfla till sig bättre personliga avtal än kollektivavtalen. Ändå så kämpar sig arbetstagarna på somliga spelbolag till sig kollektivavtal, vilket beror på andra arbetsvillkor än lön.
Men på 99% av arbetsmarknaden har inte löntagarna den förhandlingspositionen. ...
Problemet är att Malmgren helt saknar förmåga och/eller vilja att förstå att alla inte är i samma situation som honom själv. Uppväxt med täta föräldrar som banat väg för fin karriär och ett utomordentligt ordnat liv.

Då är det förståeligt att se ner på allt och alla som inte tar för sig på samma sätt. Även om det är utomordentligt tröttsamt för oss andra att läsa om i var och varannan tråd.
 
  • Gilla
Jonas786 och 5 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facket är ju helt onödigt
Du skämtar antar jag.
Det är mycket tack vare dem vi inte har det som i tex USA, där arbetsgivaren dikterar villkoren…

I motvind kan de vara bra att ha dessutom. Jag har aldrig behövt dem, men har varit medlem sedan alltid, och haft ledande positioner i många år.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du skämtar antar jag.
Det är mycket tack vare dem vi inte har det som i tex USA, där arbetsgivaren dikterar villkoren…

I motvind kan de vara bra att ha dessutom. Jag har aldrig behövt dem, men har varit medlem sedan alltid, och haft ledande positioner i många år.
Jag skämtar verkligen inte. Det kan ha funnits en poäng vid sekelskiftet. Dock är jag övertygad det gått lika bra eller tom bättre med liberala tonsättare. Men det kan man bara spekulera i. Men facken har spelat ut sin funktion för länge sedan. Och de var ju bevisligen direkt farliga på 70 och 80-talet i kombo med sossarna vid rodret.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Problemet är att Malmgren helt saknar förmåga och/eller vilja att förstå att alla inte är i samma situation som honom själv. Uppväxt med täta föräldrar som banat väg för fin karriär och ett utomordentligt ordnat liv.

Då är det förståeligt att se ner på allt och alla som inte tar för sig på samma sätt. Även om det är utomordentligt tröttsamt för oss andra att läsa om i var och varannan tråd.
Det trötta miljö-argumentet. När ska ni sossar förstå att det till 70% eller mer än DNA inte miljö?
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skämtar verkligen inte. Det kan ha funnits en poäng vid sekelskiftet. Dock är jag övertygad det gått lika bra eller tom bättre med liberala tonsättare. Men det kan man bara spekulera i. Men facken har spelat ut sin funktion för länge sedan. Och de var ju bevisligen farliga på 70 och 80-talet i kombo med sossarna vid rodret.
Jösses.

Att du inte flyttar till USA, där har du ditt paradis. Så länge det går bra för dig så är allt ljust och vackert, men steget till att bli tiggare på gatan är aldrig långt bort.

Du har verkligen en märklig världsbild.
 
  • Gilla
  • Älska
Jonas786 och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jösses.

Att du inte flyttar till USA, där har du ditt paradis. Så länge det går bra för dig så är allt ljust och vackert, men steget till att bli tiggare på gatan är aldrig långt bort.

Du har verkligen en märklig världsbild.
Också ett trött vänsterargument att ta upp USA hela tiden. USA är inget utopia. De hade tom högre bolagsskatt än Sverige för inte så länge sedan. Jag tittar mer på länder som Schweich och Nederländerna som bra förebilder (Nederländerna har dock hög bolagsskatt men bra offentlig sektor).
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det trötta miljö-argumentet. När ska ni sossar förstå att det till 70% eller mer än DNA inte miljö?
Det var ju ett ypperligt relevant svar. Eller inte.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Också ett trött vänsterargument att ta upp USA hela tiden. USA är inget utopia. De hade tom högre bolagsskatt än Sverige för inte så länge sedan. Jag tittar mer på länder som Schweich och Nederländerna som bra förebilder (Nederländerna har dock hög bolagsskatt men bra offentlig sektor).
Vänsterargument???
Jag är absolunt ingen vänsteranhängare, och har aldrig varit.

Däremot har jag på egen hand arbetat mig upp utan någon förälder som hjälpt till. Jag har som arbetsgivare suttit i förhandlingar med ombudsmän på fackföreningar och jag måste säga att jag varit positivt överraskad över de förhandlingarna. Jag har alltid sett fackföreningarna som en tillgång.

Tex om jag haft ett personalproblem som sett olösligt ut, så har jag haft möte med facket, om de inte heller ser någon annan lösning på problemet än den jag kommit fram till, så vet jag att alla andra möjligheter är uttömda.

Du kan ju blunda för USA om du vill, men det är kvar lik förbaskat…
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vänsterargument???
Jag är absolunt ingen vänsteranhängare, och har aldrig varit.

Däremot har jag på egen hand arbetat mig upp utan någon förälder som hjälpt till. Jag har som arbetsgivare suttit i förhandlingar med ombudsmän på fackföreningar och jag måste säga att jag varit positivt överraskad över de förhandlingarna. Jag har alltid sett fackföreningarna som en tillgång.

Tex om jag haft ett personalproblem som sett olösligt ut, så har jag haft möte med facket, om de inte heller ser någon annan lösning på problemet än den jag kommit fram till, så vet jag att alla andra möjligheter är uttömda.

Du kan ju blunda för USA om du vill, men det är kvar lik förbaskat…
Jag tycker Malmgrens sätt att använda Sosse och vänsteranhängare som öknamn för tankarna till skolgården och användandet av skällsord som CP och bög. Utomordentligt låg nivå från en vuxen karl.
 
  • Gilla
Jonas786 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.