I
F Fideliox skrev:
En dator i standby borde dra mindre än 1 w. Är den i sleep kanske något mer men definitivt inte 100w.

Har man många tillbehör kan det vara en ide att skaffa en master slave grendosa. [länk]
Ja, vi har sådan till TVn redan, fungerar hur bra som helst.
 
Kanske ett opopulärt inlägg utan att ha läst igenom tråden, men hur bör man tänka om man som mig har en villa på 140 kvm, luftvärmepump och el-panna till vattenburna radiatorer samt två vedspisar.

Såklart så tänker jag elda så mycket det går, men varmvattenberedaren kommer jag inte undan.

Sitter i dagsläget på ett rörligt avtal i zon 3.

Binda upp på någonstans mellan 200-250 i 3 år eller fortsätta med rörligt under vintern?
 
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Kanske ett opopulärt inlägg utan att ha läst igenom tråden, men hur bör man tänka om man som mig har en villa på 140 kvm, luftvärmepump och el-panna till vattenburna radiatorer samt två vedspisar.

Såklart så tänker jag elda så mycket det går, men varmvattenberedaren kommer jag inte undan.

Sitter i dagsläget på ett rörligt avtal i zon 3.

Binda upp på någonstans mellan 200-250 i 3 år eller fortsätta med rörligt under vintern?
Du borde satsa på att byta elpannan mot vedeldad eller bergvärme/luftvattenpump, lönar sig i längden. Behåll luftvärmepumpen och kör AC på sommaren tex.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du borde satsa på att byta elpannan mot vedeldad eller bergvärme/luftvattenpump, lönar sig i längden. Behåll luftvärmepumpen och kör AC på sommaren tex.
+1
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du borde satsa på att byta elpannan mot vedeldad eller bergvärme/luftvattenpump, lönar sig i längden. Behåll luftvärmepumpen och kör AC på sommaren tex.

Helt klart så! (y)

Men är mest intresserad av att veta hur jag bör tänka med elpriset i detta nu?
 
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Helt klart så! (y)

Men är mest intresserad av att veta hur jag bör tänka med elpriset i detta nu?
Timpris med Tibber t.ex. Enda chansen att påverka förbrukningen och priset någorlunda. De e lysande vettu! Eller, bättre att spara på lyset kanske...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Det är ingen som vet vad som är bäst. Ett fast avtal vet du vad det kostar. Rörligt är i allmänhet billigare, men kan bli ännu dyrare.

Jag funderar på att byta från rörligt till timavtal. Just för att kunna minska förbrukningen om priset sticker iväg mycket vissa timmar.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen som vet vad som är bäst. Ett fast avtal vet du vad det kostar. Rörligt är i allmänhet billigare, men kan bli ännu dyrare.

Jag funderar på att byta från rörligt till timavtal. Just för att kunna minska förbrukningen om priset sticker iväg mycket vissa timmar.
Ja, jag är mer av en fastavtals-person som gärna betalar lite mer för att undvika överraskningar. Men nu är ju elpriserna uppåt väggarna, men jag är lite rädd för att teckna fastavtal på 250 öre typ, för att nästa år se att man kan göra samma deal för typ 70-90 öre.. men som sagt, det är väl ingen som vet vad som är bäst.
Ska kolla upp tibber!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Ja, jag är mer av en fastavtals-person som gärna betalar lite mer för att undvika överraskningar. Men nu är ju elpriserna uppåt väggarna, men jag är lite rädd för att teckna fastavtal på 250 öre typ, för att nästa år se att man kan göra samma deal för typ 70-90 öre.. men som sagt, det är väl ingen som vet vad som är bäst.
Ska kolla upp tibber!
Finns endel som har "vintersäkrings" avtal.
rörligt till typ september och då sätts ett fast pris som gäller till slutet av mars. Sen övergår det till rörligt igen och man kan ev byta avtal/bolag då.
Ingen aning om det är bra eller inte.
Såg dock att alla sådana avtal är lite olika så kolla det finstilta och varje avtal noga så att du inte förbinder dig till något du inte vill
 
Tror dock att tibbler är bättre om man klarar av att hålla koll på timpriserna
 
F
M MrDizzy skrev:
Tror dock att tibbler är bättre om man klarar av att hålla koll på timpriserna

Men är det verkligen bättre om man lever ett vanligt Svensson liv? Vi vill laga mat klockan 17. Duscha vid 19 tiden efter träning osv. Sova i 17 grader och inte 35 grader för att värma när det är billigt osv.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
IdaBo
Hur fungerar det med höglastningsavgift? Är det något ens nätägare adderar, eller kan det också drabba elhandelsavtalet? Tråkigt om man binder till ett fast pris och sen läggs det ändå till andra avgifter i vinter.

Idag verkar priset för övrigt ligga på 1-15 öre hela dagen.
 
F
IdaBo IdaBo skrev:
Hur fungerar det med höglastningsavgift? Är det något ens nätägare adderar, eller kan det också drabba elhandelsavtalet? Tråkigt om man binder till ett fast pris och sen läggs det ändå till andra avgifter i vinter.

Idag verkar priset för övrigt ligga på 1-15 öre hela dagen.

Det finns väl redan i Göteborg? Rullas väl snart ut i resten av landet.
 
F Fideliox skrev:
Men är det verkligen bättre om man lever ett vanligt Svensson liv? Vi vill laga mat klockan 17. Duscha vid 19 tiden efter träning osv. Sova i 17 grader och inte 35 grader för att värma när det är billigt osv.
Vanligt rörligt är lönsamt så länge du har en sämre förbrukningsprofil än snittet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Men är det verkligen bättre om man lever ett vanligt Svensson liv? Vi vill laga mat klockan 17. Duscha vid 19 tiden efter träning osv. Sova i 17 grader och inte 35 grader för att värma när det är billigt osv.
om man måste skaffa ett nytt elalavtal nu så
i vinter kommer ni att ha detta att välja på:
1) Lägga om familjens vanor och betala en stor elräkning
2) Leva som tidigare och betala en elräkning som gör att ni kommer att välja 1) efter en el två räkningar och då svära för att man inte gjorde det tidigare.

Detta har du Miljöpartiet och Sossarna att tacka för då det nu är konstaterat att elen är 2.4 ggr så hög som den skulle annars ha varit om de inte beslutat att lägga ned Ringhals 1 & 2.
https://cornucopia.se/2022/08/miljo...et-kommande-vintern-mycket-dyrare-an-senaste/
 
  • Gilla
matso100 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.