Absolut. Jag kan lägga ut den här i tråden imorn.
 
  • Gilla
tanker
  • Laddar…
Y Ylex skrev:
Har precis mer eller mindre blivit klar med renoveringen av vårt hus.
-dränering och isolering ca 50ksek
-fasad 60k
-tak grafitgrå plåttak. Zink magnesium takavvattning inkl alla bleck till fönster 85k
-kök 70k
-väggar
-alla fönster inkl 2st nya ytterdörrar 45k
-spottar i fönstersmyg
-golv
-gräsmatta inkl jord 30k
-förråd 15k
-stenläggning 30k
-altan 200kvm
-stort skjurparti 62k plus 2st limträ balkar 10k
-nytt FTX system 13k
- LED belysning, fasad belysning. 3k
- etc etc massa mer skit som jag inte orkar nämna men fört en excel fil med alla kostnader över 500kr.

Står mig upp i halsen nu! men ser ljuset i tunneln.
Klart ute, två smårum ska läggas golv klart
Kåken ska säljas inom kort. vet inte varför jag postar detta…men vill väl ha ngn form av feedback motivation för att slutföra resterande
För mycket belysning?
För mycket altan?
För minimalistiska?
Rysk diplomat villa?
För vitt och grått.

Vi själva börja med detta projekt med ambitionen att inte behöva göra ngt på 30 år med underhåll. Bara löpande mindre saker.
Totalt kostnader ca 950ksek varav 320ksek för snickarna inkl ställning som gjorde fasad och fönsterbytena, skjutpartiet. Hade aldrig orkat/hunnit annars. Extremt proffsiga (Byggbolaget Orust).
Dyr eller rimlig renovering? Får man igen pengarna hoppas jag i alla fall
Däcket ser ut som att det är stulet från min lokala pizzeria. Endel av bilderna är jäkligt fina och exklusivt men just pizzadäcket drar ner mitt betyg.
 
  • Arg
Fadai
  • Laddar…
O OLSSON16 skrev:
Däcket ser ut som att det är stulet från min lokala pizzeria. Endel av bilderna är jäkligt fina och exklusivt men just pizzadäcket drar ner mitt betyg.
Vafan, pizza-altan! :rofl:
Har byggt mycket altan genom åren, Detta är den snyggaste samt minst spill enligt mig..
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Snyggt!!! (y)
Älskar trädäck och detta tycker jag ser riktigt elegant ut: Gillar att det är olika sektioner, både där det är avdelat med frisbrädor och lagt i olika riktningar och att det är olika nivåer. Den breda dubbeltrappan med belysning och sitthöjd i mitten är riktigt cool!

Har två saker som jag tycker stör lite, men de är relativt enkla att åtgärda. Bredvid den eleganta trappan ner till nedre trädäcket så ser den andra trappan - den som går ner till stenbeläggningen - väldigt enkel ut. Den passar liksom inte in. En något elegantare design där hade gjort mycket för helheten.
På samma sätt lägger jag snabbt märke till plattorna som altanen står på. Mitt i den snygga, rena designen med den eleganta altanen som ser ut att flyta i ett hav av grus så ser man cement(?)plattor. Njae... Om det går att fylla på mer grus och täcka de där plattorna så att stolparna ser ut att gå ner i gruset tror jag det hade sett mycket bättre ut. Då hade altanen verkligen flutit.
Förutom de två detaljerna: Grymt jobbat! (y)
 
Pizzeriadäck var kanske småkul benämning, men inte så snällt och inte riktigt rättvist. Jag tycker allt var supersnyggt, inklusive trädäcket. Det skulle bli ännu snyggare om man täckte för underredet. Antar att det finns källarfönster som behöver ljusinsläpp, men mörkt laserade träribbor (med lite mellanrum) skulle nog bli snyggt och göra att varken huset eller altanen ser ut att ”sväva”. Har fått lära mig att husgrunder gärna ska vara mörka av just den anledningen.
 
T ToRy skrev:
Snyggt!!! (y)
Älskar trädäck och detta tycker jag ser riktigt elegant ut: Gillar att det är olika sektioner, både där det är avdelat med frisbrädor och lagt i olika riktningar och att det är olika nivåer. Den breda dubbeltrappan med belysning och sitthöjd i mitten är riktigt cool!

Har två saker som jag tycker stör lite, men de är relativt enkla att åtgärda. Bredvid den eleganta trappan ner till nedre trädäcket så ser den andra trappan - den som går ner till stenbeläggningen - väldigt enkel ut. Den passar liksom inte in. En något elegantare design där hade gjort mycket för helheten.
På samma sätt lägger jag snabbt märke till plattorna som altanen står på. Mitt i den snygga, rena designen med den eleganta altanen som ser ut att flyta i ett hav av grus så ser man cement(?)plattor. Njae... Om det går att fylla på mer grus och täcka de där plattorna så att stolparna ser ut att gå ner i gruset tror jag det hade sett mycket bättre ut. Då hade altanen verkligen flutit.
Förutom de två detaljerna: Grymt jobbat! (y)
Tack! . Bra tips. Den “lilla” trappan är provisorisk. Jag var bara tvungen att få dit ngt under altanbygget. Den ska fixas. Bra idé med gruset. Ska göra så.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
MLA72 MLA72 skrev:
Pizzeriadäck var kanske småkul benämning, men inte så snällt och inte riktigt rättvist. Jag tycker allt var supersnyggt, inklusive trädäcket. Det skulle bli ännu snyggare om man täckte för underredet. Antar att det finns källarfönster som behöver ljusinsläpp, men mörkt laserade träribbor (med lite mellanrum) skulle nog bli snyggt och göra att varken huset eller altanen ser ut att ”sväva”. Har fått lära mig att husgrunder gärna ska vara mörka av just den anledningen.
tack tack. Täcka för hade jag på den förra. Men det skulle kostat för mycket tid och pengar. Kanske längre fram om jag hinner. Ska måla klart två st rum bara. Sen visning i höst.
 
Y Ylex skrev:
tack tack. Täcka för hade jag på den förra. Men det skulle kostat för mycket tid och pengar. Kanske längre fram om jag hinner. Ska måla klart två st rum bara. Sen visning i höst.
grymt jobbat!

nästan synd att sälja efter allt slit och med tanke på hur fint det blev. En tanke, i trakterna (Bohuslän?) där du har huset får du säkert 500k mer om du säljer på våren än på hösten men det kanske inte är ett val.
 
Y Ylex skrev:
Vafan, pizza-altan! :rofl:
Har byggt mycket altan genom åren, Detta är den snyggaste samt minst spill enligt mig..
Altanen var snygg. Men enligt mig för stor. Men det är väl en smak sak, många verkar gilla stora altaner. Jag tycker det tar över för mycket.
 
  • Gilla
OLSSON16 och 1 till
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Altanen var snygg. Men enligt mig för stor. Men det är väl en smak sak, många verkar gilla stora altaner. Jag tycker det tar över för mycket.
Tack, ja en smaksak. Men altan är gott att ha, dock anväder man typ 25% endast :)
 
S Stugmannen skrev:
grymt jobbat!

nästan synd att sälja efter allt slit och med tanke på hur fint det blev. En tanke, i trakterna (Bohuslän?) där du har huset får du säkert 500k mer om du säljer på våren än på hösten men det kanske inte är ett val.
Ja synd att sälja, absolut. Blev till 98% som vi tänkte oss från början men behöver sälja för kommande projekt i närheten.
Får vi inte det vi tror/vill så väntar vi till våren och hyr ut det annars. Ja huset ligger bohuslän, Orust.
500k kanske är att ta i men också mer hus till salu på våren, men vad ska man tro nu förtiden....

Detta huset är ett året runt hus, vi bor här året runt. Dubbla luftvärmepumpar, golvvärme kamin, har haft 12kw/år i förbrukning senaste åren. Tilläggsisolerade källaren i och med dräneringen. Monterade även ett nytt FTX värmeåtervinning system så det gör sitt med.
Har trebils garage + verkstad och bastu i boitten plan + gillestuga.
Några fler bilder på förrådet. Pojken har spelat fotboll mot det. Bollmärken på falu röd färg svart-

Tack för betyget!
 
  • Vedförvaring inbyggd i en bergssida med belysning och staplad ved, intill en stenlagd uppfart och stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med tänt utomhusbelysning och veranda i skymningen, trädgårdsmöbler och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Y Ylex skrev:
Ja synd att sälja, absolut. Blev till 98% som vi tänkte oss från början men behöver sälja för kommande projekt i närheten.
Får vi inte det vi tror/vill så väntar vi till våren och hyr ut det annars. Ja huset ligger bohuslän, Orust.
500k kanske är att ta i men också mer hus till salu på våren, men vad ska man tro nu förtiden....

Detta huset är ett året runt hus, vi bor här året runt. Dubbla luftvärmepumpar, golvvärme kamin, har haft 12kw/år i förbrukning senaste åren. Tilläggsisolerade källaren i och med dräneringen. Monterade även ett nytt FTX värmeåtervinning system så det gör sitt med.
Har trebils garage + verkstad och bastu i boitten plan + gillestuga.
Några fler bilder på förrådet. Pojken har spelat fotboll mot det. Bollmärken på falu röd färg svart-

Tack för betyget!
Grymt snyggt jobbat! Gillar speciellt murarna.

Bara en fundering gällande limträbalken på sista bilden - behövs ingen pelare i hörnet (vid stupröret)?

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Grymt snyggt jobbat! Gillar speciellt murarna.

Bara en fundering gällande limträbalken på sista bilden - behövs ingen pelare i hörnet (vid stupröret)?

/Krille
hej Krille

tack. Jo det kommer upp ett galvat rör vid stupröret för snölastens skull. Man kan ta bort det på sommaren. Alla takstolar är extra förstärkta så det behövs inte på sommaren. Men för sömnens skull på vintern. Bra noterat! Jag har bara inte hunnit med den biten.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Y Ylex skrev:
hej Krille

tack. Jo det kommer upp ett galvat rör vid stupröret för snölastens skull. Man kan ta bort det på sommaren. Alla takstolar är extra förstärkta så det behövs inte på sommaren. Men för sömnens skull på vintern. Bra noterat! Jag har bara inte hunnit med den biten.
Snyggt - låter som en smart lösning .

Fantastiskt fint hus!

/Krille
 
  • Gilla
Ylex
  • Laddar…
Y Ylex skrev:
Ja synd att sälja, absolut. Blev till 98% som vi tänkte oss från början men behöver sälja för kommande projekt i närheten.
Får vi inte det vi tror/vill så väntar vi till våren och hyr ut det annars. Ja huset ligger bohuslän, Orust.
500k kanske är att ta i men också mer hus till salu på våren, men vad ska man tro nu förtiden....

Detta huset är ett året runt hus, vi bor här året runt. Dubbla luftvärmepumpar, golvvärme kamin, har haft 12kw/år i förbrukning senaste åren. Tilläggsisolerade källaren i och med dräneringen. Monterade även ett nytt FTX värmeåtervinning system så det gör sitt med.
Har trebils garage + verkstad och bastu i boitten plan + gillestuga.
Några fler bilder på förrådet. Pojken har spelat fotboll mot det. Bollmärken på falu röd färg svart-

Tack för betyget!
som sagt jäkligt fint och smakfullt!
Jag har själv ett hus på andra sidan koljöfjorden som jag är mitt i en stor renovering med. Så förstår vad du har gått igenom :)

ang pris så är min upplevelse att det kommer många många fler på visningarna på senvåren och det brukar trissas upp i budgivning. Särskilt de husen som går ut som fritidshus och man kan sälja in drömmen om sol och gröna träd efter en lång vinter :). På hösten brukar det vara lite svalare intresse. Som du säger så har ju kanske förutsättningarna även ändrats med tanke på allt som sker just nu. Hursomhelst så bör inte ett hus i det skicket vara svårsålt på Orust :)
Lycka till med försäljning och framtida köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.