M
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det här med bortkoppling tycker jag vi kan klassificera som kvällstidningssensation i samma kategori som ”Din hamster kan ge dig cancer”. Att det kan komma att bli rejält dyrt vid topparna är däremot högst sannolikt.
Vad bra att du kan garantera det! Då kan vi alla vara lugna och fortsätta att kela med våra hamstrar.
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Det rekommenderar jag inte att du gör, hamstern kan ju ge dig cancer som jag precis skrev. Det är dock inte särskilt troligt.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det rekommenderar jag inte att du gör, hamstern kan ju ge dig cancer som jag precis skrev. Det är dock inte särskilt troligt.
Sen är ju planer för oönskade händelser sällan positivt laddade, om folk hade förstått hur mycket planer för ännu tråkigare händelser som myndigheterna har i sina lådor, så hade de baxnat.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Verkligen! Jag hade varit mycket mer oroad om det var så att det INTE fanns en plan för bortkoppling, då hade vi ju verkligen suttit i skiten om något händer.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
I
D djac skrev:
Ja, vad elpriserna är imorgon vet ju ingen, jag ser det dock som långsökt att de ska gå nedåt, min gissning är istället att de fortsätter uppåt för ganska lång tid.
Jag gör inte större investeringar baserat på morgondagens värde, i detta fall pratar vi om upp till 25 år. Vi har reda argumenterat om och om runt vilka risker eller icke-risker vi ser och hur det kan påverka elpriserna de kommande 2-25 åren. Det är intressant att höra andras syn på det men jag ser tyvärr inget som gör mig mer motiverat att göra en större investering i solceller idag, att andra gör det har jag inga problem med.

För min del framstår el priserna i Södra Sverige inte som hållbara i längden, det blir extra tydligt när regeringen gav en stor del av befolkningen en tillfällig lättnad(2000 kr x 3) för just elen i vintras.

Hade jag bott i SE1 eller SE2 i stället för SE4 så hade jag troligen inte ens funderat på solceller.

När vårt tak är lagt om 6 månader får det bli en ny check på läget.

Denna grafen kan vara intressant :
Graf som visar elpriser över tid i södra Sverige med jämförelse mellan åren 2018 till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U uplj skrev:
"Planera för avbrott" har Sverige (och många andra länder) gjort i många år. Så hur kan du leda det till "tredje världen"?
Det intressanta i diskussionen är varför avbrott behöver göras
 
B Borgen2021 skrev:
Det intressanta i diskussionen är varför avbrott behöver göras
Nej. Det är en fullständigt meningslös diskussion när de inte behöver göras.

Vi har aldrig haft avbrott och vi har inga inplanerade.

Ta den diskussionen om det någon gång händer.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
I
Har nu gått runt o mätt de flesta elkonsumenterna vi har i hemmet. Kan konstatera att vissa drar faktiskt mer än vad man kan tro, ex min datorsetup drar 100w även när den är frånslaget så här blev det till att sätta en strömbrytare. Plasma TV i källaren drar väldigt mycket när den är i gång (vilket är känt) så här blev det energisparläge, får se om ungarna märker det ;) Har även tittat närmare på LVP som sattes in förra året, vi har ju inte hunnit bekanta oss helt med den än men jag hittade en del optimeringar som förhoppningsvis inte påverkar kvalitén allt för mycket. Det är lite tidigt att säga än men enligt statistiken ser det ut som att vi gått från ca 35 kWh ner till 17 kWh timmar per dygn om man tittar på månadsbasis.

När vintern rullar in kommer dessa optimeringar tappa något i betydelse men om inför kortare duschtid med mindre vatten samt sänker 1-2 grader så borde det iallafall göra en skillnad.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Det är en fullständigt meningslös diskussion när de inte behöver göras.

Vi har aldrig haft avbrott och vi har inga inplanerade.

Ta den diskussionen om det någon gång händer.
Återkommer framåt årsskiftet då eventuellt
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Har nu gått runt o mätt de flesta elkonsumenterna vi har i hemmet. Kan konstatera att vissa drar faktiskt mer än vad man kan tro, ex min datorsetup drar 100w även när den är frånslaget så här blev det till att sätta en strömbrytare. Plasma TV i källaren drar väldigt mycket när den är i gång (vilket är känt) så här blev det energisparläge, får se om ungarna märker det ;) Har även tittat närmare på LVP som sattes in förra året, vi har ju inte hunnit bekanta oss helt med den än men jag hittade en del optimeringar som förhoppningsvis inte påverkar kvalitén allt för mycket. Det är lite tidigt att säga än men enligt statistiken ser det ut som att vi gått från ca 35 kWh ner till 17 kWh timmar per dygn om man tittar på månadsbasis.

När vintern rullar in kommer dessa optimeringar tappa något i betydelse men om inför kortare duschtid med mindre vatten samt sänker 1-2 grader så borde det iallafall göra en skillnad.
Vad mäter du med. 100W låter mycket för en ”avstängd” dator.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad mäter du med. 100W låter mycket för en ”avstängd” dator.
Kanske har en rörförstärkare som står på tomgång?
 
I
D Daniel 109 skrev:
Vad mäter du med. 100W låter mycket för en ”avstängd” dator.
Har en Brennenstuhl EM 235 samt IKEA Sparsnäs. Datorsetupen består av en hel del elektronikprylar, får reda ut sen vad exakt det är som drar så pass mycket.

Kom dessutom fram till att avfrostaren i garaget antingen saknar termostat eller så är den söndrig för denna drog konstant 200w, nu är den urkopplad.
 
I
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske har en rörförstärkare som står på tomgång?
De finns 2 förstärkare så inte omöjligt.
 
I Ironside skrev:
Har en Brennenstuhl EM 235 samt IKEA Sparsnäs. Datorsetupen består av en hel del elektronikprylar, får reda ut sen vad exakt det är som drar så pass mycket.

Kom dessutom fram till att avfrostaren i garaget antingen saknar termostat eller så är den söndrig för denna drog konstant 200w, nu är den urkopplad.
Vissa av den här typen sv mätare mäter ganska mycket fel om lasten inte är snygg. Något som en dator skulle kunna vara.
 
F
I Ironside skrev:
Har nu gått runt o mätt de flesta elkonsumenterna vi har i hemmet. Kan konstatera att vissa drar faktiskt mer än vad man kan tro, ex min datorsetup drar 100w även när den är frånslaget så här blev det till att sätta en strömbrytare. Plasma TV i källaren drar väldigt mycket när den är i gång (vilket är känt) så här blev det energisparläge, får se om ungarna märker det ;) Har även tittat närmare på LVP som sattes in förra året, vi har ju inte hunnit bekanta oss helt med den än men jag hittade en del optimeringar som förhoppningsvis inte påverkar kvalitén allt för mycket. Det är lite tidigt att säga än men enligt statistiken ser det ut som att vi gått från ca 35 kWh ner till 17 kWh timmar per dygn om man tittar på månadsbasis.

När vintern rullar in kommer dessa optimeringar tappa något i betydelse men om inför kortare duschtid med mindre vatten samt sänker 1-2 grader så borde det iallafall göra en skillnad.
En dator i standby borde dra mindre än 1 w. Är den i sleep kanske något mer men definitivt inte 100w.

Har man många tillbehör kan det vara en ide att skaffa en master slave grendosa. https://www.kjell.com/se/produkter/...-grenuttag-med-permanenta-uttag-8-vags-p67704
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.