Ok har en 10500 jag säljer ca 8k.
Optimalt läge 45% tak syd syd väst rödtegel så det kyler bra och där är en av hemligheterna som man inte förväntade sig tidigare.
.
Hade jag haft svarta betong pannor och en flackare takvinkel så hade det blivit helt andra siffror men på det hela taget så är det en fantastisk investering, känns inte minst riktigt bra att man bidrar till ett bättre klimat.

Har många bilar och börjat växla över till laddhybrid. Laddar gratis på jobbet och med taket hemma

Kom billigt undan då jag dels gjorde hela jobbet själv samt fick ca 20 k i bidrag (har betalat ca 80k ) bytte samtidigt tak pris ca 35k och då har jag riktigt rödtegel och relativt stort mitten 60Talstegel husCa 250M3 med ett eluppvärmt yttre extra garage som även det fick tertegel.
 
  • Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Med timdebitering så betalar man priset för den aktuella timmen, samt får betalt per timme. På natten är det ofta betydligt billigare, så det är perfekt att förbruka el då, och sälja på dagen när detr dyrt.

Exempelvis så kostar elen här i SE3 6,6 öre/kWh just nu, men sen kl 18 går priset upp till 249,5 öre/kWh.
Vet du när elen är billig och när den blir dyrare igen? t.ex. från 24.00 till 5.00 är elen billig och sedan dyr igen. Jag frågar för elområde 4 ( Eon )
 
O oldtimersmc skrev:
En som har tänkt till ett vav ytterligare, inte vanligt...
Så om man inte kan odla sin egen mat hela året runt så ska man inte heller odla den på sommaren....låter logiskt;)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Så om man inte kan odla sin egen mat hela året runt så ska man inte heller odla den på sommaren....låter logiskt;)
Nja, det handlar mer om att man inte ska tro att man är självförsörjande på mat för att man har en stor jordgubbsodling (av ett slag som varken går att frysa in eller sylta och safta på).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, det handlar mer om att man inte ska tro att man är självförsörjande på mat för att man har en stor jordgubbsodling (av ett slag som varken går att frysa in eller sylta och safta på).
Så trots att man är självförsörjande på jordgubbar och kan sälja överskottet(till ett högt pris) så ska man ändå inte göra de....


Man angriper problemet i fel ände.... solcellerna är inte de dåliga. De dåliga är att länder rustat ner sin elproduktion.
Bättre att angripa den problematiken.
Vi kan fortsätta prata när jordgubbarna kostar 1öre kg och ingen vill ha...

På tal om 1öre... Idag är elen billig som bara den. Så vad ska man då göra.... I mitt fall så går vvb +extra vvb, tvättmaskin, diskmaskin, elbilen laddas. När jag kommer hem så kommer ett hemtillverkat sugsystem att tömma ett släp på säd.
Helt enkelt en toppendag att förbruka en massa el.
(Tycker jag de är ett bra system, nej)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
B Broker skrev:
Och på det du säljer får du ju 60 öre per kW i skatteåterbäring vilket ju kompenserar en del av avgifterna.
Man ska inte glömma att man bara får de 60 örena för såld el upp till den mängd man köpt, så förbrukar man 5000kWh och säljer 8000kWh, så får man bara skattereduktion för 5000kWh.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
G
A Alexn72 skrev:
Så trots att man är självförsörjande på jordgubbar och kan sälja överskottet(till ett högt pris) så ska man ändå inte göra de....


Man angriper problemet i fel ände.... solcellerna är inte de dåliga. De dåliga är att länder rustat ner sin elproduktion.
Bättre att angripa den problematiken.
Vi kan fortsätta prata när jordgubbarna kostar 1öre kg och ingen vill ha...
QUOTE]

Politikerna ska inte staffa vanlig matproduktion och subventionera jordgubbar, när jordgubbarna är slut svälter folket.
 
Är det solcellernas fel eller politikerna...
Påverkar man politikerna genom att klaga på dem som tar del av erbjudandet som politikerna ger...
De är fritt fram för alla ni som klagar att odla potatis som kan lagras till vintern....
;)
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Man angriper problemet i fel ände.... solcellerna är inte de dåliga. De dåliga är att länder rustat ner sin elproduktion.
Bättre att angripa den problematiken.
Fast det hänger förstås ihop. Om staten använder bidrag till att godhetssignalera med relativt onyttig kraftproduktion blir det relativt olönsammare att satsa på det som gör verklig nytta.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
G
A Alexn72 skrev:
Är det solcellernas fel eller politikerna...
Påverkar man politikerna genom att klaga på dem som tar del av erbjudandet som politikerna ger...
De är fritt fram för alla ni som klagar att odla potatis som kan lagras till vintern....
;)
Desto mer man tar politikernas "erbjudande" dom positivt desto mindre fokuseras på huvudproblemet.
Jag klagar inte på personer som har solceller, jag kanske själv kommer köpa.

Vilka "potatisar" (el) kan man satsa på som privatperson som kan "ätas" när det är mörkt och vindstilla?
 
Scouten skrev:
Man ska inte glömma att man bara får de 60 örena för såld el upp till den mängd man köpt, så förbrukar man 5000kWh och säljer 8000kWh, så får man bara skattereduktion för 5000kWh.
Man kan dessutom få skattereduktion för max 30 000 kWh och max 30 000:- såld el.
Över 30 000:- så räknas det som verksamhet.
För de flesta är det väl ingen större risk att komma upp i 30 000 kWh såld el, men 30 000:- kan kanske hända.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Man kan dessutom få skattereduktion för max 30 000 kWh och max 30 000:- såld el.
Över 30 000:- så räknas det som verksamhet.
För de flesta är det väl ingen större risk att komma upp i 30 000 kWh såld el, men 30 000:- kan kanske hända.
Det enda jag hittar på skatteverkets hemsida är att säljer man för mer än 30k måste man vara moms-registrerad.
Står inte att om det är över 30k räknas det som verksamhet
Reglerna ändrades ju 2021. Detta med över 30k blir verksamhet kanske tog bort då?
 
G OMathson skrev:
...
Vilka "potatisar" (el) kan man satsa på som privatperson som kan "ätas" när det är mörkt och vindstilla?
Asterisk, amandine är 2 bra potatisar.
Skämt o sido...

Det finns skrämmande många som fortfarande har direktverkande el som uppvärmning.
Jag skulle dessutom våga påstå att dessa inte har nån form av elproduktion.
En form av satsning är i dessa fall att byta värmesystem.
Sen finns det en hel del hus som skulle behöva tilläggsisoleras.
Indirekt skulle detta vara positivt för elnätet på vintern.
Likaså att installera en kamin.
När det däremot gäller att lagra el från sommaren till vintern så blir det rimligaste att göra det indirekt...
Nu pratar vi inte om några enorma mängder.
Men man ska också komma ihåg att solcellerna inte ger noll på vintern. De ger jättelite. Men jättelite är mer än inget.

Själv så lagrar jag ved som är klyvd med solel.
Inlagda gurkor mm när elen är låg.
Grillar i större utsträckning om de är dyrt elpris. Gäller både vinter och sommar.

Använder ugn och spis i större utsträckning när det är billigt.
Ett skifte från bensindriven klippare till robot har även den räddat 5-10liter per gräsmatta och istället kunnat använda solel på sommaren.
Oljan kan lagras och användas vettigare på vintern.



För att nämna några
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
G
A Alexn72 skrev:
Asterisk, amandine är 2 bra potatisar.
Skämt o sido...

Det finns skrämmande många som fortfarande har direktverkande el som uppvärmning.
Jag skulle dessutom våga påstå att dessa inte har nån form av elproduktion.
En form av satsning är i dessa fall att byta värmesystem.
Sen finns det en hel del hus som skulle behöva tilläggsisoleras.
Indirekt skulle detta vara positivt för elnätet på vintern.
Likaså att installera en kamin.
När det däremot gäller att lagra el från sommaren till vintern så blir det rimligaste att göra det indirekt...
Nu pratar vi inte om några enorma mängder.
Men man ska också komma ihåg att solcellerna inte ger noll på vintern. De ger jättelite. Men jättelite är mer än inget.

Själv så lagrar jag ved som är klyvd med solel.
Inlagda gurkor mm när elen är låg.
Grillar i större utsträckning om de är dyrt elpris. Gäller både vinter och sommar.

Använder ugn och spis i större utsträckning när det är billigt.
Ett skifte från bensindriven klippare till robot har även den räddat 5-10liter per gräsmatta och istället kunnat använda solel på sommaren.
Oljan kan lagras och användas vettigare på vintern.



För att nämna några
Håller med ovan och har själv gjort det mesta (inga solceller ännu dock) men dessa förslag är relativt "lågt hängande frukter" men sen blir det mycket svårare. Många hus behöver ca 10-20 kW för att hålla kvar inomhusvärmen när det är kallt ute, mitt hus behöver ca 10kW för att hålla ca 17C inne när det är ca -10C ute och det är det ju rätt ofta. Min Bv pump ger max ca 8kW (utan eltillsats) så det saknas effekt.
Spar veden till dessa perioder men knepigt att hinna få upp tempen efter jobbet, mer solceller i Sverige hade inte hjälp...
Vi kan väl inte riva alla byggnader som inte är "passiv hus".
Gäller ju samma med de flesta kommersiella byggnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.