M MrDizzy skrev:
Skulle jag göra en överslagsberäkning för solceller idag skulle den bli som följande
10kWp -> 9000kWh / år
25% av dessa 9000 (dvs 2250kWh ) i egenanvändning. Insparad peng: 2250kWh * 300 öre /kWh ( vad ett fastpris avtal ligger på idag)
dvs 6750kr /år

6750kWh säljes för 160öre/kWh (spot+staten )
dvs 10800
totalt ca 17500

Sen får du då dela din offert med 17500 per 10000 kWp så ger det återbetalningstiden

men det är ju en spekulation om att fastpris lär ligga kvar kring 300 öre/kWh o spot på ca 100 öre /kWh
Hur det kommer att vara med den saken... tja min egen gissning är att det kommer ligga minst på det i 3 till 5 år.
Fast det är min gissning det
Din gissning / överalagsberäkning ser ut att stämma väldigt bra med hur resultatet såg för mig i SE3 efter första 6 månaderna i drift. 22.5kWp. Har själv lånat ett excel blad från snabbladdad sidan för att hålla koll på våra siffror.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Och jo, idag är det i söder lönsamt att installera solceller även utan subventionen. Men även om vi hr den blir det sannolikt ett nollsummespel med tanke på alla arbetstillfällen solcellboomen skapat.
Men alltså, jag betalar ju 25% moms när jag installerar på min villa. Det är mer än avdraget för grön teknik är?
Jag tycker iofs att det avdraget spelat ut sin roll.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. En solcellsansläggning levererar i runda slängar 4% så mycket energi i Jan/Feb som den gör i Maj/Juni (som är toppen). Och det är siffror från stora anläggningar i Göteborg som inte direkt ligger i Norrland. (Men Gbg energi tyckte väl det var för pinsamt så de publicerar inte siffrorna längre.)

Vi har som bekant högst elförbrukning ungefär då. Att vi får en massa energi på sommaren kan vi både ha och mista.



Jo. Man exponeras nämligen i liten och därför gripbar skala inför solelens två stora nackdelar. 1) Man får ingen energi på natten, och 2) energitillgången växlar även med vädret på dagen. För att få ett fungerande system så behöver man alltså lagring, och backup (diesel och elnät).

Man inser även att lagringen kostar pengar. Mycket pengar. Två förbrukningsbatterier kostar (mycket) mer än vad både en panel och regulator gör. Och de håller inte heller i närheten lika länge. Backupen kostar dessutom ännu mer, och har en massa tråkiga bieffekter.



Nej. Det är ju inte det. Eftersom du åker snålskjuts på resten av elnätet. Du äter russinen ur kakan och står inte för de kostnader som dina solceller medför på systemnivå. Tvärtom så får du bidrag från oss andra. Och det bidraget är ren symbolpolitik, i klass med skatten på plastpåsar.

Det är naturligtvis inte hållbart på systemnivå. Och det är den enda nivån som är intressant att diskutera när vi pratar energipolitik.



Vi har i vanliga fall inte den tonen här på byggahusforum. Det är något jag tycker vi skall slå vakt om.

Dessutom så är de flesta paneler som säljs fortfarande i den häraden vad gäller panelspänning. (De levererar fö inte 12V, utan snarare 18V vid Pmax). Det spelar ingen som helst roll i sammanhanget.
lilytwig lilytwig skrev:
På sommaren, när solen lyser som mest och hushållen förbrukar minst så ligger egenförbrukningen på ca 20%. Dvs en femtedel av hushållen kan ha solceller utan att nätet egentligen påverkas alls. Detta under en vår när elpriserna varit höga på dagen och lägre på natten. Solelsproducenterna har alltså valt att prioritera att sälja på dagen och köpa på natten. Om priserna sjunker pga "för mycket solel" så kommer en del av förbrukningen att flyttas till de billigare timmarna.
Vi är i början av en ny tid med hemautomation där vi kommer att styra vår förbrukning till stor del till billiga timmar. Ännu är hematomation bara för de mest intresserade och kunniga, men om vi ser några år framåt så kommer det att se annorlunda ut. Det kommer att vara helt naturligt att bara tala om för diskmaskinen att det är ok att diska, och så startar den själv när elpriset är lågt. Hushållsmaskiner kommer att köra i sekvens och inte samtidigt. Värmesystem styr automatiskt mot pris, tröghet och komfort. Håller reda på om någon är hemma osv.
För mycket solel kan förvisso ge problem, men vi har mycket långt dit och det finns bra möjligheter att anpassa systemen innan problemen faktiskt uppstår.
En som har tänkt till ett vav ytterligare, inte vanligt...
 
Nissens
Logad Logad skrev:
Det hänger ju på ur vilken synvinkel man utgår från. Anledningen till varför jag skaffade solceller är rent och krasst privatekonomisk. Räknar jag dels ut värdet på såld el och värdet på egenförbrukad el under mars till och med juni har panelerna gett 12 150 kr. De monterades och sattes i drift i februari i år. 10kWp med 10kW växelriktare. Kostnad 112 kkr. Jag har alltså fått tillbaka 10,8% av investeringen på bara 4 månader. Inkomsten inkluderar nätnytta och skatteavdrag. Tar jag bort gröna avdraget blir avkastningen 9,4%. Tillkommer förstås underhållskostnader som för stunden inte går att beräkna men jag tror knappast det blir något innan anläggningen skrivit av sig.

Man kan ju argumentera om elpriserna förblir så här höga men i nuläget ser jag inte att priset sjunker nämnvärt kommande 2 åren här i elområde 4.

Villaområdet här består av 76 villor på en eller två transformatorer. Av dessa har 4 solpaneler så det som produceras äts upp av grannarna med råge vilket betyder att inget går ut på högspänningssidan.
4 månader låter som en kort tid, men det var antagligen de mest produktiva månaderna du räknade på. Hur mycket drar du in under nov-feb? De 4 månaderna är nära noll…
 
Det intressanta är hur mycket han minskar sin årliga förbrukning köpt vs såld energi.
Det är det som de flesta sk "Beservwisser" som inte har solceller plågas mest av.
Höga elpriser nu i sommar!
Ok jag säljer inte köper så det funkar fint nu.


Kan uppfattas somm uppkäftigt men det är så det är
 
Nissens Nissens skrev:
4 månader låter som en kort tid, men det var antagligen de mest produktiva månaderna du räknade på. Hur mycket drar du in under nov-feb? De 4 månaderna är nära noll…
Ja det är en kort tid men jag har inte mer data då anläggningen togs i drift i mitten av februari i år och växelriktaren gav inga siffror innan jag uppdaterade dess programvara i början av mars. Enligt nätägaren sålde jag 160kWh under de två kvarvarande veckorna den månaden. Samtidigt köpte jag 1130kWh hela februari.

Växelriktaren producerade 1190kWh i mars som var en solig månad. Maj är bästa månaden på 1580kWh. Mer moln i juni gav 1530kWh. När jag fått i mig kaffet ska jag hämta julisiffrorna men jag tror maj blir årets bästa månad i år.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Ja det är en kort tid men jag har inte mer data då anläggningen togs i drift i mitten av februari i år och växelriktaren gav inga siffror innan jag uppdaterade dess programvara i början av mars. Enligt nätägaren sålde jag 160kWh under de två kvarvarande veckorna den månaden. Samtidigt köpte jag 1130kWh hela februari.

Växelriktaren producerade 1190kWh i mars som var en solig månad. Maj är bästa månaden på 1580kWh. Mer moln i juni gav 1530kWh. När jag fått i mig kaffet ska jag hämta julisiffrorna men jag tror maj blir årets bästa månad i år.
För mig med en 10kWp anläggning i Norrköping blev det så här med antalet kWh från anläggningen
Aug 21: 1039
Sept 21: 711
Okt 21: 367
Nov 21: 115
Dec 21: 24
Jan 22: 78
Feb 22: 258
Mars 22: 963
April 22: 1148
Maj 22: 1401
Juni 22: 1456
Juli 22: 1358

om det nu intresserar nån
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Ja det är en kort tid men jag har inte mer data då anläggningen togs i drift i mitten av februari i år och växelriktaren gav inga siffror innan jag uppdaterade dess programvara i början av mars. Enligt nätägaren sålde jag 160kWh under de två kvarvarande veckorna den månaden. Samtidigt köpte jag 1130kWh hela februari.

Växelriktaren producerade 1190kWh i mars som var en solig månad. Maj är bästa månaden på 1580kWh. Mer moln i juni gav 1530kWh. När jag fått i mig kaffet ska jag hämta julisiffrorna men jag tror maj blir årets bästa månad i år.
Nu har jag hämtat julisiffrorna. 1552kWh producerat varav 1238kWh såldes. Något bättre än juni men inte maj.

Just nu är det lätt regn och uteffekten är nere på 1,1kW. Mer än huset drar i alla fall.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Dom har "annonserat" där länge.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Prövade energimyndighetens beräknare. Grunden för den tycks vara ett examensarbete från 2020.
Där hamnade jag på mellan 17 års och 30 års återbetalningstid.
Vår anläggning var beräknad att betala sig inom 12-15 år. Sedan steg elpriset. Nu är vi nere på 9 år. Att få en tillförlitlig beräknare på lönsamheten på solceller bygger på att få en tillförlitlig beräknare av det framtida elpriset.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur mycket drar du in under nov-feb? De 4 månaderna är nära noll…
Ja, "nästan noll" övriga månader:
Excel-tabell visar månadsvis solenergiproduktion för år 2021 och 2022.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
För att återkoppla lite till början av tråden..

  • Effektivitet på solceller spelar inte så stor roll eftersom solen lyser oavsett om man fångar upp den eller inte.
  • Solceller passar väl till att bättre använda annars döda ytor som tak, parkeringar, garage, förråd, fabriker mm. Ytor som annars vara skulle bidragit med värme.
  • Sverige exporterar mycket el. Vattenkraften står för 20-50% av dem exporten. Solceller, även om de ger oregelbunden effekt, bidrar ändå till minskad förbrukning av vattenkraft. Dvs energilagring.
  • Även sommartid har vi förbrukning av elenergi. Därför är solceller ändå bra, även om de inte ger så mycket på vintern. Den lagrade energin i vattenkraften kan utnyttjas istället, tex.
  • Andra möjligheter till lagring av energi kommer att utvecklas, likaså distribution både nationellt, internationellt och lokalt. Men efterfrågan och kraven på det behöver komma först, vilket det gör när vi bygger ut vind- och solkraft.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
För mig med en 10kWp anläggning i Norrköping blev det så här med antalet kWh från anläggningen
Aug 21: 1039
Sept 21: 711
Okt 21: 367
Nov 21: 115
Dec 21: 24
Jan 22: 78
Feb 22: 258
Mars 22: 963
April 22: 1148
Maj 22: 1401
Juni 22: 1456
Juli 22: 1358

om det nu intresserar nån
M MrDizzy skrev:
För mig med en 10kWp anläggning i Norrköping blev det så här med antalet kWh från anläggningen
Aug 21: 1039
Sept 21: 711
Okt 21: 367
Nov 21: 115
Dec 21: 24
Jan 22: 78
Feb 22: 258
Mars 22: 963
April 22: 1148
Maj 22: 1401
Juni 22: 1456
Juli 22: 1358

om det nu intresserar nån
Antar att du avser det som du säljer, =överskottet
 
O oldtimersmc skrev:
Antar att du avser det som du säljer, =överskottet
nope. Det är vad solpaneler producerar.
ca 2700 kWh används själv och ca 6100 kWh säljs
Huset har inte optimalt läge och jag har en stor fet skorsten som kastar skugga, annars skulle det nog vara ca 1000 kWh till på året.

Jag är toknöjd ändå. är inne på 2:a året med dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.