Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Silly Bear Silly Bear skrev:
Du svarar inte på frågan utan skriver bara samma sak om och om och om och om igen.
Jag har redan tidigare i tråden sagt att arbetsgivaren inte har någon skylldighet ge dig högre lön bara för att du är duktig, det är en förhandlingsfråga.
 
L Lutte skrev:
Varken jag eller frun är med i facket, jag bad if metall dra dit pepparn växte när dom inte vill göra själ för alla pengar dom kostat genom åren.

Det rörde sig om cirka 150K som arbetsgivaren inte betalde ut, metall tyckte det inte var så farligt och ville inte ta strid för mig eller mina kollegor.

Frun gick ur kommunal när kommun först ger hon anställning i 12 månader, anställningsbevis hemskickat och underskrivet. Men hon fick kicken 3veckor senare när chefen fick veta att hon var gravid.

Chefen hävdade att dom skrivit fel och att det var arbetsbrist, men dom anställde 5st direkt frun gick hem.

Kommunal tyckte inte det var nå, chefen hade ju råkat skriva fel och det var ju arbetsbrist. Ringde kommunal centralt men dom ville inte ens röra i det med tång. Det var den lokala som skulle ta strid. Men den lokala vill inte det ska skära sig med den hand som föder.


Nä facket ska man hålla sig undan! Pengar ska dom jävlarna ha, men när man behöver dom så skiter dom i en!
Facket är en skyddad verkstad fylld till bredden med arbetsskygga klåpare.
Det är inte ni som är odugliga då?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu kommer detta argument om att tänka på andra igen. Någon annan pratade om solidaritet. Ni tycker alltså på allvar man ska låta facket förhandla sin lön så man får lägre än man förtjänar så någon annan får högre än de förtjänar?
Det fungerar inte så bland tjäntemän, har du svårt att ta till dig det? Lönesättning är individull.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det fungerar inte så bland tjäntemän, har du svårt att ta till dig det? Lönesättning är individull.
Inte sant, potten påverkas som @JanneJanne123 påpekade förut. Sedan så är det ju en administrativ kostnad för bolaget i fråga. Mao alla vinner på att bolaget inte är anslutet
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte sant, potten påverkas som @JanneJanne123 påpekade förut. Sedan så är det ju en administrativ kostnad för bolaget i fråga. Mao alla vinner på att bolaget inte är anslutet
Också fel. Har du nån form av ekonomisk utbildning och är uppsjungen på hur ett budgetarbete går till i ett företag som inte består av tre konsulter? Löneförhöjning budgeteras precis som allt annat, det görs innan nån lönerförhandlar.

sen så är det långtifrån ovanligt med löneförhöjningar utanför potten. Det kan vara att nån anställd byter kategori (nåt som i princip alla större företag jobbar med som differentiering) eller nån ny påhittad tjänst, ändrad arbetsbeskrivning eller nåt sånt. Justeringar utanför potten förekommer hela tiden och det kan vara väldigt långt utanför potten.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Pel063 Pel063 skrev:
Det är inte ni som är odugliga då?
Hur tänkte du nu?
 
F fsn skrev:
Också fel. Har du nån form av ekonomisk utbildning och är uppsjungen på hur ett budgetarbete går till i ett företag som inte består av tre konsulter? Löneförhöjning budgeteras precis som allt annat, det görs innan nån lönerförhandlar.

sen så är det långtifrån ovanligt med löneförhöjningar utanför potten. Det kan vara att nån anställd byter kategori (nåt som i princip alla större företag jobbar med som differentiering) eller nån ny påhittad tjänst, ändrad arbetsbeskrivning eller nåt sånt. Justeringar utanför potten förekommer hela tiden och det kan vara väldigt långt utanför potten.
Jag fick 15 procent löneökning ett år under förra finanskrisen, företaget hade 0 i löneökningsbudget. Hur tror du det sett ut om bolaget varit ansluten att enbart en anställd fick löneökning, vissa fick tom backa i lön.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag fick 15 procent löneökning ett år under förra finanskrisen, företaget hade 0 i löneökningsbudget. Hur tror du det sett ut om bolaget varit ansluten att enbart en anställd fick löneökning, vissa fick tom backa i lön.
Då vore det väl själva faan om det inte gick ätt få lite bättre snurr på konsultlådan du driver nu;)
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Då vore det väl själva faan om det inte gick ätt få lite bättre snurr på konsultlådan du driver nu;)
Fyfan. Nej du. Satsar på mitt produktbolag istället
 
JanneJanne123
F fsn skrev:
Också fel. Har du nån form av ekonomisk utbildning och är uppsjungen på hur ett budgetarbete går till i ett företag som inte består av tre konsulter? Löneförhöjning budgeteras precis som allt annat, det görs innan nån lönerförhandlar.

sen så är det långtifrån ovanligt med löneförhöjningar utanför potten. Det kan vara att nån anställd byter kategori (nåt som i princip alla större företag jobbar med som differentiering) eller nån ny påhittad tjänst, ändrad arbetsbeskrivning eller nåt sånt. Justeringar utanför potten förekommer hela tiden och det kan vara väldigt långt utanför potten.
Ja det är klart det går att komma runt med påhittade nya roller och anställningar, men du argumenterade ju tidigare för att facket skulle minska administrationen och dessa aktiviteter är uppenbart tilltag som ökar den.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det går bra för Anders och nybyggarn3, Anders är öppen med det och följer inte Jantelagen, Nybyggarn3 är mer restriktiv med att betona sin framgång med egen firma, men inte tillräckligt ödmjuk för att låta bli att helt nämna det. Tack för ett spännande drama, men nu till ämnet -

Tycker ni att det är värt att vara med i facket?
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan. Nej du. Satsar på mitt produktbolag istället
Vi har nog mer gemensamt än vad man vill tro. Är i rätt lika läge, i en angränsande bransch. Men se för fan till att få snurr på det det då .

Edit: och sluta skryta/skriva om det i varenda tråd. INGEN bryr sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Noramasen och 4 till
  • Laddar…
Är man säljare så ska man absolut inte vara med i facket. Kan du inte sälja in dig själv ska du byta jobb.

Däremot kanske sjukvård, städare kanske viss del av industri lr tex gruvarbetare ha en fördel att vara med i facket.

Olika för olika yrken helt enkelt.

Men va fan jag har haft fel förr ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan. Nej du. Satsar på mitt produktbolag istället
Verkar vara i idéstadiet? Du har ju bara ett bolagsengagemang.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Fisch Fisch skrev:
Verkar vara i idéstadiet? Du har ju bara ett bolagsengagemang.
Prototyp
 
  • Gilla
Fisch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.