Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N nybyggarn3 skrev:
Det är ju självklart. Men vad dom anställda tjänar är ju lite skit samma. Lön och utdelning till ägaren är ju det man är ute efter när man driver verksamhet.
Nja, 3 12 reglerna gör ju att totala bolagets löneuttag styr utdelningen
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, 3 12 reglerna för ju att totala bolagets löneuttag styr utdelningen
Exakt. Men varken du eller röris är i närheten av några problem där.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du tror inte generellt att lönerna skiljer sig mellan Stockholm och Norrländsk glesbygd?
Jo det är klart?
 
N nybyggarn3 skrev:
Exakt. Men varken du eller röris är i närheten av några problem där.
Nej jag spar massor löneutrymme så skulle kunna ta ut enbart utdelning. Nackdelen är bara att det inte blir någon tjänstepension det året/året

Edit: vid kris skulle jag Mao kunna ta ut hela bolagets tillgångar till 20 procent skatt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej jag spar massor löneutrymme så skulle kunna ta ut enbart utdelning. Nackdelen är bara att det inte blir någon tjänstepension det året/året

Edit: vid kris skulle jag Mao kunna ta ut hela bolagets tillgångar till 20 procent skatt
Det är ju sant, eller vid en likvidering. Men att spara utdelingsutrymme är ju knappast något att skryta över. Det gör ju varande företagare som inte drar in tillräckligt med deg för att dela ut pengar.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det är ju sant, eller vid en likvidering. Men att spara utdelingsutrymme är ju knappast något att skryta över. Det gör ju varande företagare som inte drar in tillräckligt med deg för att dela ut pengar.
Jag bara lägger upp fördelarna med att vara egen kontra anställd under en finanskris. Men du är för jante för att lyssna
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag bara lägger upp fördelarna med att vara egen kontra anställd under en finanskris. Men du är för jante för att lyssna
Haha, jag driver företag själv så jag har bra koll på fördelarna. Har bara inget behov av att skryta om det i varenda tråd på forumet.
 
  • Gilla
Grod4n och 5 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Haha, jag driver företag själv så jag har bra koll på fördelarna. Har bara inget behov av att skryta om det i varenda tråd på forumet.
Fortfarande så skryter jag inte.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fortfarande så skryter jag inte.
Vi får nog enas om att var oense om den saken.
 
  • Gilla
  • Haha
Grod4n och 7 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facket är ju helt onödigt
Om alla tänker på sig själva i varje situation blir alla förlorare. Jag tror på en god balans mellan arbetsgivare och fack och att arbetsmarknadens parter tar gemensamt ansvar, inklusive lönebildningen. Det har visat sig effektivt och lett till färre konflikter på arbetsmarknaden. Men utan medlemmar i facket blir ju det omöjligt. Det beror väl i slutändan på vilket samhälle vi vill bygga tillsammans.
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 3 till
  • Laddar…
T Tomas Brundin skrev:
Om alla tänker på sig själva i varje situation blir alla förlorare. Jag tror på en god balans mellan arbetsgivare och fack och att arbetsmarknadens parter tar gemensamt ansvar, inklusive lönebildningen. Det har visat sig effektivt och lett till färre konflikter på arbetsmarknaden. Men utan medlemmar i facket blir ju det omöjligt. Det beror väl i slutändan på vilket samhälle vi vill bygga tillsammans.
Nu kommer detta argument om att tänka på andra igen. Någon annan pratade om solidaritet. Ni tycker alltså på allvar man ska låta facket förhandla sin lön så man får lägre än man förtjänar så någon annan får högre än de förtjänar?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu kommer detta argument om att tänka på andra igen. Någon annan pratade om solidaritet. Ni tycker alltså på allvar man ska låta facket förhandla sin lön så man får lägre än man förtjänar så någon annan får högre än de förtjänar?


Vad är det som säger att man får den lön man förtjänar?

Finns väl inget som säger att om du jobbar hårt så kommer du får mer lön.

Finns det fler som vill jobba än det finns arbetstillfällen så skulle det ju pressa ner lönerna

Tillgång och efterfrågan gäller precis som vanligt
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Vad är det som säger att man får den lön man förtjänar?

Finns väl inget som säger att om du jobbar hårt så kommer du får mer lön.

Finns det fler som vill jobba än det finns arbetstillfällen så skulle det ju pressa ner lönerna

Tillgång och efterfrågan gäller precis som vanligt
Ja och om man ansluter sig och låter facket förhandla kommer man få samma lön som alla andra hur duktig man än är på sitt jobb samt visa framfötterna. Jag kallar det dumt inte solidariskt
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja och om man ansluter sig och låter facket förhandla kommer man få samma lön som alla andra hur duktig man än är på sitt jobb samt visa framfötterna. Jag kallar det dumt inte solidariskt
Och tyvärr kan det sänka både moral och effektivitet med. Man skiter liksom i vilket, jag får ju samma lön ändå. Tråkigt, men har sett en del exempel på detta.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja och om man ansluter sig och låter facket förhandla kommer man få samma lön som alla andra hur duktig man än är på sitt jobb samt visa framfötterna. Jag kallar det dumt inte solidariskt


Du svarar inte på frågan utan skriver bara samma sak om och om och om och om igen.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.