Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Har samma upplevelser som du.
Sen vet jag också att fackstyrelserna på arbetsplatsen roar sig själva på medlemmarnas pengar. Har erfarenhet från frun som varit aktiv i fackstyrelser. På en kommunal arbetsplats åkte styrelsen ett par gånger om året pånågot jippo med god mat och dricka. Allt på medlemmarnas bekostnad.
Hur vet man att någon blivit fackvald?


Magen står ut. :) Jäääävlar vad en "fackvald" kan mygla bort sig, Emellanåt såg vi inte en sådan alls på ett jobb, utbildning hit och dit, nöje hit och dit. Man såg verkligen att magen växte och växte på all bjudmat.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om du får noll uppdrag från idag och noll intäkter. Hur länge klarar du dig då ?
3-5 år något ??
Ett år med bibehållen lön och förmåner. Kan justeras.
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ett år med bibehållen lön och förmåner. Kan justeras.
VA.
Jag trodde fanemaj att du var tät. Men du var ju inte det egentligen.
Du har lån på bostaden va? De har ju inte de som har pengar trots det kostar 15-20 mille. Nej fy dig Anders, skärp dig för tusan.
Jag som fattig arbetare klarar ju mig längre än dig. Tvi tvi.
 
  • Gilla
Grod4n och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
VA.
Jag trodde fanemaj att du var tät. Men du var ju inte det egentligen.
Du har lån på bostaden va? De har ju inte de som har pengar trots det kostar 15-20 mille. Nej fy dig Anders, skärp dig för tusan.
Jag som fattig arbetare klarar ju mig längre än dig. Tvi tvi.
De flesta företag har inte 1 års lön buffert för samtliga anställda.
jag har självklart en privat buffert också.

har ca 20% bostadslån

edit: Om inte en senior systemarkitekt kan få uppdrag inom 1 år är Sverige rätt fucked
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De flesta företag har inte 1 års lön buffert för samtliga anställda.
jag har självklart en privat buffert också.

har ca 20% bostadslån
Du som är så överlägsen klarar ditt företag i max 1 år. Dåligt.
Jag menar hur långt du klarar dig själv privat såklart.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Jag sitter med tre års buffert med bibehållen standard, men den går ju att sänka. Nallar jag av pensionspengarna flera år till
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag sitter med tre års buffert med bibehållen standard, men den går ju att sänka. Nallar jag av pensionspengarna flera år till
Där snackar vi lite mer.
På min egna ligger jag på 2 år med samma standard som idag, inte räknat på hur långt om jag stryper allt. Det utan a-kassa och inkomstförsäkring. Skulle de totalt skita sig så får sambon hoppa in så klarar vi oss nog 6-7 år till.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du som är så överlägsen klarar ditt företag i max 1 år. Dåligt.
Jag menar hur långt du klarar dig själv privat såklart.
Oj svårt säga. Nått år med bibehållen livskvalitet. Lägger mycket pengar på att äta ute tex.
I värst fall kan man ju också sälja av en del värdepapper som ligger back just nu. då kan man klara sig några år till. Men trist gå back

edit: just fan. Har ju några miljoner i direktpension också. de kan man allid nalla av vid kris
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Oj svårt säga. Nått år med bibehållen livskvalitet. Lägger mycket pengar på att äta ute tex.
I värst fall kan man ju också sälja av en del värdepapper som ligger back just nu. då kan man klara sig några år till. Men trist gå back
Jo men eftersom du skryter så fruktansvärt så borde du ju iallafall klara företaget med löner i några år.

Vi kan åka till jobbet och sitta och rulla tummarna i något år, ett par kortlekar och stäng strömbrytarna så är det bara lönerna som kostar.

Men det är det privata som är intressant överhuvudtaget. Då var det inte så lång tid egentligen.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jo men eftersom du skryter så fruktansvärt så borde du ju iallafall klara företaget med löner i några år.

Vi kan åka till jobbet och sitta och rulla tummarna i något år, ett par kortlekar och stäng strömbrytarna så är det bara lönerna som kostar.

Men det är det privata som är intressant överhuvudtaget. Då var det inte så lång tid egentligen.
Glömde bort direktpensionen. Om jag går ner i livsstandard borde jag kunna klara mig i 10 år.
 
  • Haha
  • Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Blodsoppen
På en arbetsplats jag var på kom fackrepresentanten in i matsalen med orden godmorgon kamrater.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De flesta företag har inte 1 års lön buffert för samtliga anställda.
jag har självklart en privat buffert också.

har ca 20% bostadslån

edit: Om inte en senior systemarkitekt kan få uppdrag inom 1 år är Sverige rätt fucked
Egentligen en sjukt ointressant diskussion men eftersom du drar upp din ekonomi och ditt bolag i alla trådar blir man ju lite nyfiken.

Enligt förra bokslutet har bolaget 1114 tkr i tillgångar och två anställda. Ganska blygsamt med tillgångar kan jag tycka eftersom du kämpat på ett antal år. Tar för givet att det var du och en anställd till. Jag antar att du har anställt minst en person till i år efter som du refererar till "dina anställda" och inte "din". Vidare var personalkostnaderna 1148 tkr per anställd förra året.

Om vi gissar att du nu har 2 anställda utöver dig själv behöver du rimligtvis en bit över 3 miljoner kronor för att betala personalen ett år. Då är ingen aktieutdelning inräknad, där fattas ju minst 400 tkr till. Plus övriga omkostnader.

Vad missar jag?
 
  • Gilla
Grod4n och 7 till
  • Laddar…
jag är med i unionen, har varit det i över 10 år. (är teknikkonsult/ingenjör).
som chef: har jag haft blandat erfarenhet.
privat:
första gången jag fick hjälp av dom var en chef som började trakassera mig och försökte få mig att sluta eftersom jag vart sjukskriven 2 månader.
När jag började på en start-up så hamnade jag i bråk med min arbetsgivare när jag sa upp mig. de ville inte att jag startade eget. (de försökte spänna musklerna och fick bra hjälp av facket.)

sen fick jag även hjälp av facket att få min lön från start-up.

personligen har jag aldrig haft nytta av dom vid löneförhandlingar och flera arbetsgivare har inte haft kollektiv avtal.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Egentligen en sjukt ointressant diskussion men eftersom du drar upp din ekonomi och ditt bolag i alla trådar blir man ju lite nyfiken.

Enligt förra bokslutet har bolaget 1114 tkr i tillgångar och två anställda. Ganska blygsamt med tillgångar kan jag tycka eftersom du kämpat på ett antal år. Tar för givet att det var du och en anställd till. Jag antar att du har anställt minst en person till i år efter som du refererar till "dina anställda" och inte "din". Vidare var personalkostnaderna 1148 tkr per anställd förra året.

Om vi gissar att du nu har 2 anställda utöver dig själv behöver du rimligtvis en bit över 3 miljoner kronor för att betala personalen ett år. Då är ingen aktieutdelning inräknad, där fattas ju minst 400 tkr till. Plus övriga omkostnader.

Vad missar jag?
Det är ju räknat på att jag får göra mig av med mina anställda. Men allt detta är ju högst teoretiskt då uppdragen inte kommer sina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.