Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Finns företag i norden som har plockrobotar, denna film är upplagt för 8år sedan:

 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F
S SueCia skrev:
Lika ödmjuk som vanligt. Vad är det som gör att du känner ett brinnande behov av att ständigt framhäva din lön och hat mot arbetarklassen på byggahus?
Han kanske bara lever i en drömvärld..?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
SEB kräver det inte iaf. Fast jag har bara deras sjukförsäkring. Svårt förlora jobbet när man är egen
Det är väl lättare att förlora jobbet då
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Pel063 Pel063 skrev:
Det är väl lättare att förlora jobbet då
Du har jobbet kvar, men saknar uppdrag. Urmärkt tillfälle att gå lite kurser.
 
Pel063 Pel063 skrev:
Det är väl lättare att förlora jobbet då
Om det blir dåliga tider så kan du få sparken från en anställning. Egen så har du buffert.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Finns företag i norden som har plockrobotar, denna film är upplagt för 8år sedan:

[media]
De använder för övrigt det systemet jag länkade
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det här med solidaritet, ska man acceptera en lägre lön menar ni så någon annan mindre kompetent kan få högre?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag och frugan drog inte på oss högre kostnader i början än att vi skulle klara oss på en McDonalds-lön ifall vi skulle bli av med jobbet. Sedan sparade vi pengar så att vi skulle ha en buffert. Denna använde vi sedan en till att köpa hus, fortfarande med McDonalds som utväg. Vi har sedan kunnat dra på oss större kostnader allteftersom vi sparat pengar. Inställningen är dock fortfarande att man skall kunna klara sig på en McDonalds-lön.
 
  • Gilla
fremax och 7 till
  • Laddar…
När jag började på mitt nuvarande jobb blev jag kallad till ett personligt möte med mitt fackombud. Han pratade i tio minuter om att genom facket kan man få köpa billiga biobiljetter och att de ordnar resor till Ullared, till fotbollsmatcher och till Solvalla(!).

Inte ett enda ord om solidaritet och att facket ska representera mig vid en konflikt mot arbetsgivaren. Det känns som en klubb för folk som vill göra saker lite billigare på fritiden. Jag har inget som helst intresse av att sponsra spelmissbrukares resor till Solvalla med mina pengar.
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 11 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag och frugan drog inte på oss högre kostnader i början än att vi skulle klara oss på en McDonalds-lön ifall vi skulle bli av med jobbet. Sedan sparade vi pengar så att vi skulle ha en buffert. Denna använde vi sedan en till att köpa hus, fortfarande med McDonalds som utväg. Vi har sedan kunnat dra på oss större kostnader allteftersom vi sparat pengar. Inställningen är dock fortfarande att man skall kunna klara sig på en McDonalds-lön.
Tror den där skulle in i sparatipstråden va :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror den där skulle in i sparatipstråden va :D
Jo, men det är också en fråga om att vara med i facket och A-kassan. Man kan försäkra sig själv och därmed inte vara beroende av fack och A-kassa.

Både min och frugans ingångslön var lägre än vad vi tjänade på sommarjobben, så vi hade verkligen inte gått om pengar i början.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Hos oss har facket kämpat hårt för att åtgärda arbetsmiljöproblem i trafiken, kommunen fick backa och betalar miljonbelopp för att åtgärda detta nu.
Hade varit svårt för en enskild individ på arbetsplatsen att på sin fritid samla ihop tillräckligt många för att få samma påtryckningseffekt.
 
  • Gilla
  • Arg
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men det är också en fråga om att vara med i facket och A-kassan. Man kan försäkra sig själv och därmed inte vara beroende av fack och A-kassa.

Både min och frugans ingångslön var lägre än vad vi tjänade på sommarjobben, så vi hade verkligen inte gått om pengar i början.
Ja precis. Svensken i snitt har sjukt lite buffert. Under 10k eller liknande. galet. Man måste ha 6-12 månaders lönebuffert. Det behöver inte vara i cash men i tex värdepapper som man kan konvertera snabbt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om det blir dåliga tider så kan du få sparken från en anställning. Egen så har du buffert.
Om du får noll uppdrag från idag och noll intäkter. Hur länge klarar du dig då ?
3-5 år något ??
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Blodsoppen
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
När jag började på mitt nuvarande jobb blev jag kallad till ett personligt möte med mitt fackombud. Han pratade i tio minuter om att genom facket kan man få köpa billiga biobiljetter och att de ordnar resor till Ullared, till fotbollsmatcher och till Solvalla(!).

Inte ett enda ord om solidaritet och att facket ska representera mig vid en konflikt mot arbetsgivaren. Det känns som en klubb för folk som vill göra saker lite billigare på fritiden. Jag har inget som helst intresse av att sponsra spelmissbrukares resor till Solvalla med mina pengar.
Har samma upplevelser som du.
Sen vet jag också att fackstyrelserna på arbetsplatsen roar sig själva på medlemmarnas pengar. Har erfarenhet från frun som varit aktiv i fackstyrelser. På en kommunal arbetsplats åkte styrelsen ett par gånger om året pånågot jippo med god mat och dricka. Allt på medlemmarnas bekostnad.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.