anders07 anders07 skrev:
Jag kan inte hitta något i menyerna tyvärr, det enda som finns är semesterläge och så "extern styrning".
Dessutom tappar min datum/tid konstant så det skulle inte fungera så bra ändå tror jag...
Det finns möjlighet till Rumstemperaturprogram. Se sidan 52 i manualen.
Men om du ändå är inne på att bygga en egen styrning så är det bättre då du kan ta hänsyn exakt till de timmar elen är dyrast/billigast.
 
Jag går i liknande funderingar som TS, men jag har en Nibe. Detta är är ett utdrag ur installationshandboken:

I de fall extern tariffblockering önskas ska denna kopplas
in på plint X6 på ingångskortet (AA3) som är placerat
bakom frontluckan.
Tariffblockering innebär att tillsatsen, kompressorn,
värmen och varmvattnet blockeras genom att ansluta
en potentialfri kontaktfunktion till ingång som väljs i
meny 5.4, se sida 37.
Sluten kontakt innebär att tariffblockering är aktiverad.


Om jag kommer till skott så tänkte jag prova att koppla in en Shelly 1 till ingången, och sedan styra via HomeAssistant. Jag har inte räknat ut hur jag ska strömförsörja Shellyn än, dock. Detta borde bli ett hyggligt billigt projekt, om jag går i land med det.

Beskrivningen i manualen är lite förvirrande, dock, då den inte nämner plint X6 och ingångskort AA3 någon annanstans, men det kanske klarnar om jag öppnar pumpen. Jag misstänker att den är avsedd att läsa tariffer från elnätet, och det är någon special-utrustning som ska kopplas in där, och den potentialfria kontakten ska kopplas in på X1 istället (antyds av annan text i närheten). Men vad vet jag? :D Funkar det inte med tariffblockering kan jag istället blockera värme och varmvatten via X1 med en potentialfri brytare på samma sätt.

Någon som har synpunkter på detta? Kommer det funka?
 
Mycket intressant!

Sitter på en IVT HT-C9 tror jag, installerad 2004.

Möjligheten att stänga ner värmepumpen under högkostnadstid låter onekligen intressant! Det skulle ge mig incitament till att byta till timdebitering.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns möjlighet till Rumstemperaturprogram. Se sidan 52 i manualen.
Men om du ändå är inne på att bygga en egen styrning så är det bättre då du kan ta hänsyn exakt till de timmar elen är dyrast/billigast.
Styr bara på utetemperatur...
 
  • Gilla
Jonas_1989
  • Laddar…
Kikade i manualen till vår Greenline HT-C9, där finns en ingång för att styra externt frånslag. Låter lovande, men jag anar att få styrningen på plats är knepigt.

Läsa ut kommande timpris, och därefter bestämma vad som är billigt nog för att köra på. Gärna också dynamiskt utifrån hur kallt det är.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns möjlighet till Rumstemperaturprogram. Se sidan 52 i manualen.
Men om du ändå är inne på att bygga en egen styrning så är det bättre då du kan ta hänsyn exakt till de timmar elen är dyrast/billigast.
Hmm... Enligt firman som installerade pumpen går det inte att styra på tid om man inte har "rumstemperatur" men i manulaen ser det ju faktiskt ut som om det ska gå:
Sida ur manual som visar tidstyrningsfunktioner för värmeinställningar och kretsar, inga bilder på pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De vill ju naturligtvis sälja rumstemperatur "grejerna" åt mig och är inte särskilt hjälpsamma att lösa detta "gratis" (men å andra sidan är det ju över 10 år sedan jag köpte pumpen av dem...).
De nämnde även IVT Anywhere som ett alternativ men det jag kan se av "reklambladet" så verkar det inte finnas någon tidsstyrning där heller, bara att jag manuellt kan lägga den i "semesterläge"...
 
  • Gilla
Per_G
  • Laddar…
Gräver lite i pumpen nu men måste erkänna att jag är lite förvirrad...

Jag har i alla fall hittat rätt kort, "PEL":
Kretskort i värmepump med märkta anslutningar och kablar kopplade enligt manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Enligt manualen ser det ut så här på ena sidan (installationsmanual sid 38):

Diagram över PEL-kortets externa anslutningar för olika pump- och larmsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som är lite förvirrande här i manualen är att det finns, "E21.B11", "E12.B11" och bara "B11"... Om jag ser på inkopplingen enligt sid 38 har jag något anslutet på "1-c" som då torde vara E21.B11 som jag på ett annat ställe i manualen hittar som:

"Effektvakt (tillbehör) Effektvakt finns som tillbehör. Signal från effektvakt ansluts på PEL-kortet, ingång B11 plint 1-c alternativt B12 plint 12-c"

Något sitter ju även på 2-c, men det finns inte angivet i manualen där vad det är... Jag har ju poolstyrning men lyckas inte spåra kabeln (den med blå och vit ledare) och vart den tar vägen...

3-c är ju tydligt E11.T1 och den kan jag även spåra in i pumpen som en sensor.

7-c som jag har inkopplat på är ju samma som 3-c, finns inte något enligt manualen...

Elkopplingsplintar med ledningar inkopplade i olika terminaler, märkta med 1-c, 2-c, och så vidare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen finns ju en annan beskrivning på sid 37:

Elektriskt kopplingsschema från installationsmanual visar olika terminaler och anslutningar markerade med referenskoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt den då så är 1-c "B11 Extern Ingång" men enligt schemat ovan torde det vara "Effektvakt". Jag antar då att jag har en Effektvakt som är satt att stoppa VP'n om den löser ut...?

Enligt texten står:
"När extern ingång sluts utför reglercentralen de funktioner som är satta till Ja"

Så om det är en Effektvakt där redan torde det vara en kontakt som sluter om "larm" utlöser så då ska jag kunna lägga in ytterligaren parallellkopplad kontakt på 1-c eftersom det står att det ska vara en potentialfri kontakt.

Enligt det schemat så ska ju då B11 (1-c) samt B12 (12-c) vara plintarna för extern styrning.

De andra "okända" inkopplade på 2-c och 7-c är ju enligt detta E41.F31 "Larm elanod" respektive E12.T1 "Framledning krets 2".

Således verkar ju bild 43 på sid 37 (den senare bilden) vara det som stämmer!


Dock har jag ju då:
B11 Externa ingång 1
B12 Externa ingång 2

men sen också:
E12.B11 Extern ingång krets 2
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Så om det är en Effektvakt där redan torde det vara en kontakt som sluter om "larm" utlöser så då ska jag kunna lägga in ytterligaren parallellkopplad kontakt på 1-c eftersom det står att det ska vara en potentialfri kontakt
Problemet med det är att ingången är programmerad att blockera tillskottet när den aktiveras. Inte kompressorn.
 
useless useless skrev:
Problemet med det är att ingången är programmerad att blockera tillskottet när den aktiveras. Inte kompressorn.
Jag var rädd för något sådant... Vad gör effektvakten?
 
Stryper tillskottet om det går för mycket ström genom någon av husets inkommande faser.
 
useless useless skrev:
Stryper tillskottet om det går för mycket ström genom någon av husets inkommande faser.
Jag har inte någon "mätare" i centralen för det... Kan den bara "hänga löst" någonstans då?
 
Du får följa sladden som sitter på externingången i värmepumpen och se vart den tar vägen.
Någonstans i närheten av elcentralen ska det sitta strömkännare runt inkommande fasledningar som går till själva effektvakten.
 
useless useless skrev:
Du får följa sladden som sitter på externingången i värmepumpen och se vart den tar vägen.
Någonstans i närheten av elcentralen ska det sitta strömkännare runt inkommande fasledningar som går till själva effektvakten.
Finns bara 3-fas kabel och den kabeln för utesensorn som går ut från pannrummet, inget till centralen... Får se om jag kan spåra vad det är som sitter kopplat i 1-c
 
Ett steg på vägen för att få fatt på elpriserna... Jag har skrivit instruktionen på engelska eftersom intentionen är att lägga ut klabbet på min GitHub om det nu blir något av det hela...

Jag hittade denna: https://transparency.entsoe.eu/tran...ime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)

Och de erbjuder även ett API gratis...

Register an account with https://transparency.entsoe.eu

Once you have gotten the confirmation e-mail and confirmed the same, login and go to your settings and set your country.

After that, send an e-mail (from the same account) to transparency@entsoe.eu with the Subject as "Restful API access" and the registered e-mail in the body.
See: https://transparency.entsoe.eu/content/static_content/Static content/web api/Guide.html#_authentication_and_authorisation

Once you gotten the API access and have generated your API key (SECURITY_TOKEN) it's the "Day ahead price" information we are interested in, e.g.:

documentType: A44 = Price Document
in_Domain & out_Domain: 10Y1001A1001A46L (Sweden SE1: 10Y1001A1001A44P, SE2: 10Y1001A1001A45N, SE3: 10Y1001A1001A46L, SE4: 10Y1001A1001A47J)
periodStart: date/time-stamp from (as 202208020000 for 2022-08-02 00:00)
periodEnd: date/time-stamp to (as 202208022300 for 2022-08-02 23:00)

GET https://web-api.tp.entsoe.eu/api?securityToken={your-secret-key}&documentType=A44&in_Domain=10Y1001A1001A46L&out_Domain=10Y1001A1001A46L&periodStart=202208020000&periodEnd=202208022300

If you want to use a POST request:

POST https://web-api.tp.entsoe.eu/api
HEADERS:
content-type: application/xml
security_token: {your-secret-key}

BODY:
<StatusRequest_MarketDocument xmlns="urn:iec62325.351:tc57wg16:451-5:statusrequestdocument:4:0">
<mRID>{U-U-I-D}</mRID> <!-- Generate a unique ID, e.g. a UUID -->
<type>A59</type> <!-- Hardcoded -->
<sender_MarketParticipant.mRID codingScheme="A01">10X1001A1001A450</sender_MarketParticipant.mRID> <!-- Hardcoded -->
<sender_MarketParticipant.marketRole.type>A07</sender_MarketParticipant.marketRole.type> <!-- Harcoded -->
<receiver_MarketParticipant.mRID codingScheme="A01">10X1001A1001A450</receiver_MarketParticipant.mRID> <!-- Hardcoded -->
<receiver_MarketParticipant.marketRole.type>A32</receiver_MarketParticipant.marketRole.type> <!-- Harcoded -->
<createdDateTime>2022-08-02T13:00:00Z</createdDateTime> <!-- Date/time-stamp of the generation of the request -->
<AttributeInstanceComponent>
<attribute>DocumentType</attribute> <!-- Hardcoded -->
<attributeValue>A44</attributeValue> <!-- Hardcoded, means Day Ahead Price -->
</AttributeInstanceComponent>
<AttributeInstanceComponent>
<attribute>In_Domain</attribute> <!-- Hardcoded -->
<attributeValue>10Y1001A1001A46L</attributeValue> <!-- The market for the price, Sweden SE3 = 10Y1001A1001A46L -->
</AttributeInstanceComponent>
<AttributeInstanceComponent>
<attribute>Out_Domain</attribute> <!-- Hardcoded-->
<attributeValue>10Y1001A1001A46L</attributeValue> <!-- Same as In_Domain -->
</AttributeInstanceComponent>
<AttributeInstanceComponent>
<attribute>TimeInterval</attribute> <!-- Hardcoded-->
<attributeValue>2022-08-03T00:00Z/2022-08-03T23:00Z</attributeValue> <!-- THe period from/to, to get a full day add from 00:00 to 23:00 -->
</AttributeInstanceComponent>
</StatusRequest_MarketDocument>

The response will contain "Point/position" from 1 to 24 which correlates to the hours of the day, meaning position 1 is 00:00-01:00, and so on.
The response is in EUR/MWh so to convert it to SEK öre/kWh take the price in EUR/MWh (e.g. 11.75) times the currency exchange rate for SEK/EUR (e.g. 10.36) and then we need to divide it with 1000 to get kWh from MWh and again take it times 100 to get öre insted of SEK.
We can shorten the MWh->kWh and öre->SEK by instead divide the result by ten (as divided by 1000, times 100 equals out to divided by 10), so e.g. 11.75 EUR/MWh * 10.36 / 10 = 12.173 öre/kWh.
 
  • Gilla
GSG70 och 5 till
  • Laddar…
En sån sida och vad mycket data! Oerhört användbart och precis den typ av data som jag tycker att det borde vara obligatoriskt att den görs lättillgänglig gratis så att man kan bygga smarta tjänster.

Hur går det med ditt projekt, finns det på github än? :)
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.