Har en fundering. Varför måste veden i mordena pannor torka i flera år innan den kan användas? Är det så med alla pannor? Eller är det bara såna med keramik?

Själv har jag en gammal ctc från 78 och den har nog aldrig eldats med ved som torkat längre än ett halvår.
 
Därför att man inte ska behöva använda så mycket av vedens energi till att koka vattenånga. Jag gör dock veden på våren och eldar den på vintern, den ligger då mellan10-20% beroende på väder och det funkar bra. Det är inte hur gammal veden är som har betydelse utan fuktkvoten. Skulle säkert spara några % till om man lät den torka ett år till men den har jag inte utrymme till.
 
Sen kan ju veden bli för torr också. HAr för mig att den optimala fuktigheten skall ligga mellan 10-20%.
Skilnaden mellan luft och vattens förmåga att för över värme är ganska stor, därför behöv en viss fukt halt i veden för att man skall få en bra värmeövergåång mellan rökgaserna och pannväggarna.
Ett exempel är när man badar bastu, temperaturen är konstant men när du häller på vatten så uppleber du att det blir betydligt varmare, dettta pga vattenånga kan för över mera energi till din kropp än vad den torra luften kan.
 
bonnen skrev:
Sen kan ju veden bli för torr också. HAr för mig att den optimala fuktigheten skall ligga mellan 10-20%.
Skilnaden mellan luft och vattens förmåga att för över värme är ganska stor, därför behöv en viss fukt halt i veden för att man skall få en bra värmeövergåång mellan rökgaserna och pannväggarna.
Ett exempel är när man badar bastu, temperaturen är konstant men när du häller på vatten så uppleber du att det blir betydligt varmare, dettta pga vattenånga kan för över mera energi till din kropp än vad den torra luften kan.
Jag kan inte argumentera mot dig men ändå tror jag inte på det. Veden tror jag inte kan bli för torr. I så fall beror det på att pannan har begränsade möjligheter att ställa in luftfördelningen mellan primär och sekundärluft.
 
Jo tror nog att ved kan bli för torr. Att den brinner upp för snabbt.
Se bara på flisen på värmeverken, den vattnar dom nu på sommaren. Är den för torr säger det bara poff när dom eldar med den. Veden och flisen måste hinna brinna lite
 
Lite skillnad på värmeverkspannor och villapannor eller?!? Skulle vilja se en villapanna med ett flertal kilometer rör i rökgaskylningen.

Och att man vattnar flis beror givetvis på brandrisken, eventuellt att man inte vill att det ska damma. Flishögar blir så varma att de kan självantända, särskilt om det är bark inblandat. Jag har sett när det lastas flis vid sågverket hemma och där kan man knappt ta i flisen då traktorn nyss har tagit en skopa, trots att den är -20 ute...

Vill man veta om det är bra eller dåligt att elda med "för" torr ved så tycker jag att man ska testa att torka några vedinlägg inomhus nåra månader och testa. Jag har eldat några kubik som låg inne i pannrummet i ca. 3 år innan huset bytte ägare och det har aldrig varit bättre effekt, torrt som fnöske och lätt att tända. Men man vet ju aldrig hur olika pannor fungerar...
 
Dom vattnar även för att det är viktigt att flisen ska hålla rätt fukthalt för att inte brinna för fort.
Hade en massa gammal ved liggandes när jag flyttade till huset.
Legat inne i lagårn så den var krut torr. Gick knappt att elda med. Den bara försvann i pannan
 
Den effekt man får ut ur virket blir naturligtvis högre ju torrare det är. Annars går en del av energin åt till att förgasa vattnet i veden, och det är en energikrävande process (vilket ju är bra då man svettas för att avdunstningen ska kyla ner kroppen). Snustorrt ger mest nettoenergiavgivning, men då med högre temperatur på kortare tid.
 
Något OT

Eldar man flis och den är för torr så blir det för höga förbränningstemperaturer vilket gör att askan smälter (sintrar) och man får tillslut gå in och spetta pannan.

Eldar man i en (C)FB-panna (fluidbed, man eldar i sand som hålls flytande mha ett luftflöde underifrån, och nu pratar vi större pannor) kommer sanden att smälta ihop med askan. Det blir inte bra.

Fliseldning i större pannor sker i regel med flis som ligger mellan 35-55% fukthalt, den energi som åtgår till att "koka bort" vattnet i flisen återvinns med sk. rökgaskondensering. Rökgaserna håller då 35-50grC ut i skorstenen (rostfri pipa) beroende på temperaturen på fjärrvärmereturen till värmeverket.
 
Kul info, tack. :)
 
Och det betyder att med en vanlig villapanna eller kamin kan inte veden bli för torr? Däremot emot kan man ha en anläggning som inte klarar av att ta tillvara den torra vedens snabbare energiavgivning, är det rätt uppfattat?
Har två Keddy kaminer, båda hemma och i stugan, och min icke vetenskapliga känsla är att med riktigt torr ved blir det snabbare varmt och jag brukar minska på vedmängden.
 
Jag håller på mina teorier om att veden kan bli för torr. Min tes ar att om du har en viss fucktighet i veden så ökar du värmeöverföringen till pannväggran och tuberna. Denna fuktighet måste ju vara avpassad för den typen av panna du har. Kör man med rökgaskondensering så skall ju fuktigheten vara hög. men även i en vanlig villapanna anser jag att en viss mängd fuktighet måste till för att få en bra värmeövergång.

Men så är det som någon säger, det finns ju ganska många olika pannor. så att jämför kanske är omöjligt.
 
Don82 skrev:
Har en fundering. Varför måste veden i mordena pannor torka i flera år innan den kan användas? Är det så med alla pannor? Eller är det bara såna med keramik?

Själv har jag en gammal ctc från 78 och den har nog aldrig eldats med ved som torkat längre än ett halvår.
För att återgå till din ursprungfråga: Det finns inget som säger att veden måste torka i flera år. Möjligtvis nån gammal tumregel som är så grov att den behöver fånga sanningen med båda armarna istället för mellan tumme och pekfinger.

Vi är ofta ganska sena med veden - börjar kapa/klyva i april, avslutar i slutet av juni. Veden håller c:a 15% när den kastas in i vedboden framåt hösten, vilket duger utmärkt att elda med i vår kökspanna (tvivlar på att en modern vedpanna behöver mycket torrare ved). Men allt hänger ju på vedkvalité/dimension/torksätt. Skaffa en fuktmätare och strunta i vad "folk" påstår ;)
 
Jag tror snarare att det är tvärt om, att en gammal panna behöver torrare ved. Har för mig att en "modern" (blålågepannor) panna behöver en vedfuktighet på 10% annars bildas ingen gengas
 
Kul att det kom så många bra svar! Tackar för informationen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.