Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
R Rkarlsson skrev:
Man ger sig till en arbetsgivare som stödjer sina arbetare.

På alla industrijobb jag varit på så har facket hotat ickemedlemmar och varit otrevliga, deras ombud ljuger och hittar på egna saker.
Och sista löneförhandlingen så var de inte facket hos oss som förhandlade utan chefen ansåg att vi skulle få mer än vad facket ville ge oss och så blev det.

Lön där jag jobbar har inte hållits inne sedan det startade trots konflikter.
Kan anledningen till det vara att lön inte får hållas inne av sådana anlednigar?
 
Det socialdemokratiska "facket" idag gör ju skillnad på folk och folk och sådana organisationer ska man hålla sig långt borta från. Hela detta korthus håller på att falla. Hot och åsiktsförföljelse hör hemma i andra länder.
 
  • Gilla
Mellansvedis och 7 till
  • Laddar…
F
H heimlaga skrev:
Stundom undrar jag om han någonsin har haft ett vanligt hederligt arbete.
Dra inte för stora växlar på hans jävla bubbel. Han är en kodapa, arbetarnas motsvarighet är väl armerare ungefär..
 
  • Gilla
  • Haha
LaoLars och 7 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kan anledningen till det vara att lön inte får hållas inne av sådana anlednigar?
Där har funnits grunder i vissa fall där man kunnat hålla inne löner.
Men varför egentligen. Det blir nästan uteslutande lättare och billigare att betala färdigt än att processa om något.
Det kanske är värt för fåmansbolag att förhandla om att inte betala ut lön, vad vet jag.

Men om man är seriös arbetare som jobbar på en seriös arbetsplats så gör facket varken från eller till. Vi har säkerhet som en av de allra viktigaste punkterna utan något facks inblandning =) Men ändå hittar facket på saker som är helt orelevanta till arbetsplatsen.
 
R Rkarlsson skrev:
Där har funnits grunder i vissa fall där man kunnat hålla inne löner.
Men varför egentligen. Det blir nästan uteslutande lättare och billigare att betala färdigt än att processa om något.
Det kanske är värt för fåmansbolag att förhandla om att inte betala ut lön, vad vet jag.

Men om man är seriös arbetare som jobbar på en seriös arbetsplats så gör facket varken från eller till. Vi har säkerhet som en av de allra viktigaste punkterna utan något facks inblandning =) Men ändå hittar facket på saker som är helt orelevanta till arbetsplatsen.
Stora bolag har satt i system att betala underleverantörer flera månader sent. Det har aldrig hänt med medelstora eller fåmansbolag. Det är de stora bolagen som är de riktiga skojarna. Det sagt rättfärdar det inga fack
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Stora bolag har satt i system att betala underleverantörer flera månader sent. Det har aldrig hänt med medelstora eller fåmansbolag. Det är de stora bolagen som är de riktiga skojarna. Det sagt rättfärdar det inga fack
Det är ju tramsigt.
Här läggs fakturan in och betalas samma månad som vi fått vad vi köper. Oavsett storlek på fakturan.

Det är sunt om man har en chef som anser att lån är inget bra.
 
MaxHugo
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facket är ju helt onödigt
Att du inte gav ett riktigt svar till frågan du ställde, får mig att känna okunskap. Tyvärr när det gäller forum, så är det svårt att bevisa de, men kan nog gå.

Är det värt pengarna att vara med i facket? För den som förstår hur fackförbunden fungerar är svaret, Ja..
Facket är ju helt onödigt. Nej, fackförbunden (plural) gör mer än vad man kan tro. Ditt inlägg om att "Alla på bygget har mer eller mindre samma kunskap", får mig att tro du blandar ihop fackförbundet med den lokala styrelsen som har blivet förtroendevalda för att utföra fackligt arbete på plats.

Eftersom du sa "facket är helt onödigt" och inte nämnde pengar, så gissar jag att du vet att kollektivavtal gäller för alla som arbetar på plats. Det gäller även för den som inte är med i facket.

Nu till mitt svar till ditt inlägg.
Att resonera att våra fackförbund/kollektivavtal är onödig, för man vet sina rättigheter... Är som att påstå vi inte behöver några poliser i landet, för det finns ju lagar och regler som ska följas.

Här kommer en lista på några saker som är skyddade av kollektivavtalen.
Tjänstepension
Lönesamtal/löneökning
Övertids- och OB-ersättning
Sammanhängande semesterveckor under sommaren
Arbetstidsförkortning

Du behöver inte svara mig med något "motargument" eller likande...Mer intresserad om min ugns klocka än detta..

Anser du att jag kanske har lite rätt med mitt inlägg, så ge en tumme upp.
 
  • Gilla
  • Haha
LaoLars och 11 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
hur vet du det, har du öht varit på nån arbetsplats med blå-kragar?
Det har jag faktiskt. När jag var runt 20 jobbade jag åt farsan med att designa system för automation och testning av hårdvara. Var ute på en del byggen faktiskt. Det roligaste med det jobbet var när systemet gick i drift och det ersatta några klagande fackanslutna arbetare.

Även fast jag är systemarkitekt får du gärna kalla mig kodapa jag gillar grotta ner mig i domänkoden precis lika mycket som att designa arkitekturen för systemet
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är ju tramsigt.
Här läggs fakturan in och betalas samma månad som vi fått vad vi köper. Oavsett storlek på fakturan.

Det är sunt om man har en chef som anser att lån är inget bra.
De ser det som räntefria lån. Jag vill inte säga några företagsnamn men vi pratar stora välkända. När man pratar om det med andra i branschen så är det heller inget isolerat
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De ser det som räntefria lån. Jag vill inte säga några företagsnamn men vi pratar stora välkända. När man pratar om det med andra i branschen så är det heller inget isolerat
Jo såklart. De kan ekonomi för dåligt =)
Tjatar på alla jag känner med egna företag, om än små att det ska ta bort lånen så fort de kan. Och köpa allt kontant inkl fordon.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Stora bolag har satt i system att betala underleverantörer flera månader sent. Det har aldrig hänt med medelstora eller fåmansbolag. Det är de stora bolagen som är de riktiga skojarna. Det sagt rättfärdar det inga fack
Eller hur? Haft flera medelstora företag som betalade konsultfakturorna på 60 dagar med Volvo-standard på betalningsfri månad och inte gjorde fakturaregistrering förrän efter månadsskiftet på sånt som kom in efter den 22:a. Och du fakturerar man i efterhand med. Så det man jobbade 1-31 Januari fick man betalt för runt den 5 April. Och om det var det minsta störning intern, fakturagodkännare som hade en veckas semester eller nån teknikalitet runt som behövde kommuniceras så tog det en månad till.

Vet inte om det finns nu men då fanns det företag som riktade sig till dessa småkonsulter och garanterade 30 dagar mot 3-5% av fakturerat belopp om dom fick sköta faktureringen. I det sammanhanget så är en fackavgift billig med 330kr i månaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jo såklart. De kan ekonomi för dåligt =)
Tjatar på alla jag känner med egna företag, om än små att det ska ta bort lånen så fort de kan. Och köpa allt kontant inkl fordon.
Det blir ju i princip ett räntefritt lån, visst jag har 7 procent dröjsmålsränta. Men det vill man inte börja processa. Förutom om det verkligen krävs.

Ska tilläggas det enbart är industribolag som sysslar med detta. Har aldrig hänt med tex bank och finans, läkemedelsbranschen eller liknande
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vet inte om det finns nu men då fanns det företag som riktade sig till dessa småkonsulter och garanterade 30 dagar mot 3-5% av fakturerat belopp om dom fick sköta faktureringen. I det sammanhanget så är en fackavgift billig med 330kr i månaden.
Det finns det men varför skulle man använda det. Seriösa företag har buffert.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns det men varför skulle man använda det. Seriösa företag har buffert.
Det var rätt många små enmanskonsulter som kanske inte var lämpade att driva företag öht som begagnade sig av den tjänsten av bekvämlighetsskäl och så fick man sina pengar fortare. En konsultkollega betalade glatt dryga 6000kr/månad. Han fick en mindre stroke när jag sa att det var lite mer än jag betalade på helåret för hela redovisningen. Fast då fick jag ju agera gratisbank enligt avtal. Och som du säger, när dom sket i att betala i tid så spelade det ingen roll, nån dröjesmålsränta var det aldrig tal om att driva in.
 
H heimlaga skrev:
Stundom undrar jag om han någonsin har haft ett vanligt hederligt arbete.
Du menar ett arbete där lönen knappt överstiger dina utgifter och sliter ut kroppen i förtid?
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.