Det lär inte ens bli en skada om bara lite vatten letat sig under tröskeln. Se till att torka upp med avfuktaren i rummet eller en extra fläkt. Håll koll under mattan och ta bort golvlisten. Alltså inget försäkringsärende
 
Demmpa Demmpa skrev:
plastmatta kommer att släppa genom vatten.
Vatten har stor kapillärkraft, vatten kan sugas upp flera decimeter i ett bommulssnöre, vatten kan sugas upp en bit i makadamen, etc.
Demmpa Demmpa skrev:
Även en nymonterad golvlist mot nylagd plastmatta kommer att släppa genom vatten.
Vatten har stor kapillärkraft, vatten kan sugas upp flera decimeter i ett bommulssnöre, vatten kan sugas upp en bit i makadamen, etc.

Om du hade tagit kontakt med försäkringsbolaget direkt efter att du torkat upp vattnet på golvet å förklarat att du tappat ut vattnet nära väggen så hade försäkringsbolaget troligen bett dig ta loss golvlisten mm. Om det efter det hade blivit följdskador så hade kanske försäkringen täckt.
Intressant. Första kontakten med Folksam producerade resultatet att jg fick rådet att ta lite ättika på möglet, att golvmattan hade fukt under och att det var en möjlighet nämnde de inte ens. Inte heller i andra samtalet, detta utforskade jag själv. Jag är högst tveksam till att någon av de personer i kundtjänst på Folksam jag har talat med kan något överhuvudtaget. Ja något annat än att hitta anledningar till varför det inte utgår ersättning.

Jag tror att det är de personer man inte kommer i kontakt med som har kunskapen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det lär inte ens bli en skada om bara lite vatten letat sig under tröskeln. Se till att torka upp med avfuktaren i rummet eller en extra fläkt. Håll koll under mattan och ta bort golvlisten. Alltså inget försäkringsärende
Det är såklart gjort. Drog bort golvlisten så fort jag såg att den var blöt och mattan lyfte jag på. Sedan har jag haft avfuktare inne i rummet. Luktar gör det dock, så har även luftrenare.

Nä jag blir nog inte så mycket klokare. Jag får hoppas att fuktutredaren är serviceinriktad för annars kommer jag nog aldrig bli så mycket klokare. Försäkringsbolaget går ju trots allt aldrig kundens ärende. Har seriöst funderat på att inte ha villaförsäkring men blir nog bara att jag byter bolag.

Och så hoppas jag att alla kretiner som menar att bara riktiga olyckshändelser har höga skydsstängsel annars kan ju pyromannen som bränner ner ens fastighet vara självförvållad...
 
  • Gilla
insubrf
  • Laddar…
Kan det vara mattans gamla lim eller något som reagerar med vattnet och luktar illa? Kanske läge att slänga ut mattan?
 
E Erik Alvstjärna skrev:
Vatten under golvmattan, det ska inte gå att bara lyfta en golvmatta? Den var helt garanterat limmad och nu är den lös. Sen har vi väggen, huruvida möglet uppstod på så kort tid är helt klart tveksamt.
Om mattan var limmad så måste den fortfarande vara limmad på något ställe.

Det är ganska vanligt att plastmattor ligger löst på underlaget, alla våra plastmattor som fanns i sovrummen låg löst på underlaget.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det vara mattans gamla lim eller något som reagerar med vattnet och luktar illa? Kanske läge att slänga ut mattan?
Jag hoppas det. I värsta fall är det något trä eller nåt. Jag har läst att blöta syllar kan avge direkt giftig ämnen så får hoppas det inte är det..

Helt sjukt förresten hur mycket skadliga ämmen de använde förr i tiden, ännu en anledning till att jag är högst tvivelaktig gentemot byggare och annat. Asbest, radon och annat härligt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om mattan var limmad så måste den fortfarande vara limmad på något ställe.

Det är ganska vanligt att plastmattor ligger löst på underlaget, alla våra plastmattor som fanns i sovrummen låg löst på underlaget.
En liten bit högre upp (där vattnet inte förekom) var den just det.
 
E Erik Alvstjärna skrev:
Jag hoppas det. I värsta fall är det något trä eller nåt. Jag har läst att blöta syllar kan avge direkt giftig ämnen så får hoppas det inte är det..

Helt sjukt förresten hur mycket skadliga ämmen de använde förr i tiden, ännu en anledning till att jag är högst tvivelaktig gentemot byggare och annat. Asbest, radon och annat härligt.
Har du syllar direkt på plattan?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du syllar direkt på plattan?
Icke en aning. Är som sagt okunnig gällande nästan allt. Måla en vägg eller byta en innerdörr är var min expertis slutar. Läste om det dock, blöta syllar ska kunna avge dofter och extremt giftiga ämnen i luften. Har alltid haft luftrenare påslagen och de har aldrig visat något men ja nu är där i alla fall en lukt som är oangenäm.
 
E Erik Alvstjärna skrev:
Fruktansvärt, tar avstånd..
Det här är barnkalasnivå.

Om vi (både jag och ni) skulle kunna hålla oss till ämnet: Kan drulleförsäkring bli aktuellt när det är fast egendom och en olyckshändelse. Och nej att en människa orsaker en händelse gör INTE att det inte kan vara en olyckshändelse, med den ***** logiken skulle det aldrig hänt olyckshändelser för extremt få är nog intresserade av att medvetet dra på sig sakskador eller andra skador.
Okej detta kommer att bli långt.


Vi börjar med att min intention här är att vara trevlig mot dig och hjälpa dig. Bara för att du inte gillar svaren betyder det inte att jag är otrevlig. Överens?


För det första så finns det inget som heter ”drulle” (drulle heter det i hemförsäkringen och fråga mig inte varför lika inte är lika) i Folksams villaförsäkring utan de kallar det ”Plötslig och oförutsedd händelse” i villaförsäkringen. Detta kräver dock att du har den stora villaförsäkringen.


Att du spiller ut vatten, torkar upp det i tro om att det är torrt och sedan går vidare med ditt liv skulle jag säga motsvarar en ”plötslig och oförutsedd händelse”.


Ignorera påståendet om att du skulle ha varit tvungen att anmäla detta så fort du spillde ut vattnet till Folksam för att ha rätt till ersättning. Du har tio år på dig att göra anspråk på ersättning för en skada så länge du uppenbarligen inte bör ha förstått att skadan förvärras under tiden du inte anmäler den (läs typ du duschar med öppna borrhål i duschutrymmet i ett år efter att du bytt duschvägg).


Nu kommer vi dock till svaren du inte kommer att gilla.


Försäkringsbolagen har absolut inga som helst åtaganden att påvisa att du har rätt till ekonomisk ersättning enligt villkoren du har accepterat genom att teckna försäkringen. Det är du som försäkringstagare som gör anspråk på ekonomisk ersättning från försäkringsbolaget således behöver du kunna påvisa att det finns en ersättningsbar skada. I bland är det uppenbart och då skickar försäkringsbolagen en fukttekniker/besiktningsman för att få ett grepp om omfattningen.


Vad tror du att din premie skulle ligga på i fall försäkringsbolagen skickade ut fukttekniker för 5 000 kr (nej självklart är den billigare för dem, halva priset skulle jag höfta på att en utredning som fastställer markfukt ganska snabbt som skadeorsak ligger på) på alla som ringer in och säger ”jag har mögellukt och en möglig golvsockel (fullt rimligt att du har mögellukt från denna såklart) längst med ytterväggen. I övrigt så är det även fukt under min limmade plastmatta och kanske ruttna syllar men det kan bero på vattnet jag spillde ut, ca en liter rör det sig om, från min luftavfuktare”? Den skulle vara enorm.


Sen att du, tillsammans med troligtvis 90% av resterande av kunder, valt att inte läsa villkoren innan du tecknat försäkringen utan gått på det bolag som erbjuder den billigaste premien är knappast försäkringsbolagets fel utan helt och hållet ditt egna, eller ditt fackförbunds, fel. I detta fall skulle jag gissa på att det är ditt fantastiska fackförbund som har slängt på dig en försäkring utan att du har någon som helst jävla aning om vad det är du har tecknat för försäkring. Rätta mig gärna om jag har fel. Kom ihåg att jag är din sakliga vän i detta.


Jag gissar på att du har nekats ersättning för takläckage i ditt fristående garage? Stugan på tomten hade du inte angett som övrig byggnad i och med att du inte orkade bry dig om vad du försäkrade när fackförbundet sålde in försäkringen på dig? Återigen, rätta mig gärna om jag har fel.


Folksam kommer att ersätta dig för fuktteknikern om det visar sig att du har en ersättningsbar skada.


Gör arbetet själv då om du nu har sådant jävla förakt mot hantverkare och får ersättning från försäkringsbolaget? Problemet är ju att du inte kan göra det enligt dig själv. Så lev då med ditt förakt, mögliga golvsockel och blöta plastmatta eller var glad åt att det finns en yrkesgrupp som kan göra arbetet åt dig.


Nej jag jobbar inte åt ett försäkringsbolag, dock med försäkringar, eller är hantverkare.
 
  • Gilla
salkin85 och 8 till
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Okej detta kommer att bli långt.


Vi börjar med att min intention här är att vara trevlig mot dig och hjälpa dig. Bara för att du inte gillar svaren betyder det inte att jag är otrevlig. Överens?


För det första så finns det inget som heter ”drulle” (drulle heter det i hemförsäkringen och fråga mig inte varför lika inte är lika) i Folksams villaförsäkring utan de kallar det ”Plötslig och oförutsedd händelse” i villaförsäkringen. Detta kräver dock att du har den stora villaförsäkringen.


Att du spiller ut vatten, torkar upp det i tro om att det är torrt och sedan går vidare med ditt liv skulle jag säga motsvarar en ”plötslig och oförutsedd händelse”.


Ignorera påståendet om att du skulle ha varit tvungen att anmäla detta så fort du spillde ut vattnet till Folksam för att ha rätt till ersättning. Du har tio år på dig att göra anspråk på ersättning för en skada så länge du uppenbarligen inte bör ha förstått att skadan förvärras under tiden du inte anmäler den (läs typ du duschar med öppna borrhål i duschutrymmet i ett år efter att du bytt duschvägg).


Nu kommer vi dock till svaren du inte kommer att gilla.


Försäkringsbolagen har absolut inga som helst åtaganden att påvisa att du har rätt till ekonomisk ersättning enligt villkoren du har accepterat genom att teckna försäkringen. Det är du som försäkringstagare som gör anspråk på ekonomisk ersättning från försäkringsbolaget således behöver du kunna påvisa att det finns en ersättningsbar skada. I bland är det uppenbart och då skickar försäkringsbolagen en fukttekniker/besiktningsman för att få ett grepp om omfattningen.


Vad tror du att din premie skulle ligga på i fall försäkringsbolagen skickade ut fukttekniker för 5 000 kr (nej självklart är den billigare för dem, halva priset skulle jag höfta på att en utredning som fastställer markfukt ganska snabbt som skadeorsak ligger på) på alla som ringer in och säger ”jag har mögellukt och en möglig golvsockel (fullt rimligt att du har mögellukt från denna såklart) längst med ytterväggen. I övrigt så är det även fukt under min limmade plastmatta och kanske ruttna syllar men det kan bero på vattnet jag spillde ut, ca en liter rör det sig om, från min luftavfuktare”? Den skulle vara enorm.


Sen att du, tillsammans med troligtvis 90% av resterande av kunder, valt att inte läsa villkoren innan du tecknat försäkringen utan gått på det bolag som erbjuder den billigaste premien är knappast försäkringsbolagets fel utan helt och hållet ditt egna, eller ditt fackförbunds, fel. I detta fall skulle jag gissa på att det är ditt fantastiska fackförbund som har slängt på dig en försäkring utan att du har någon som helst jävla aning om vad det är du har tecknat för försäkring. Rätta mig gärna om jag har fel. Kom ihåg att jag är din sakliga vän i detta.


Jag gissar på att du har nekats ersättning för takläckage i ditt fristående garage? Stugan på tomten hade du inte angett som övrig byggnad i och med att du inte orkade bry dig om vad du försäkrade när fackförbundet sålde in försäkringen på dig? Återigen, rätta mig gärna om jag har fel.


Folksam kommer att ersätta dig för fuktteknikern om det visar sig att du har en ersättningsbar skada.


Gör arbetet själv då om du nu har sådant jävla förakt mot hantverkare och får ersättning från försäkringsbolaget? Problemet är ju att du inte kan göra det enligt dig själv. Så lev då med ditt förakt, mögliga golvsockel och blöta plastmatta eller var glad åt att det finns en yrkesgrupp som kan göra arbetet åt dig.


Nej jag jobbar inte åt ett försäkringsbolag, dock med försäkringar, eller är hantverkare.
hantverkare är absolut trash. Inte mitt ansvar att smeka den yrkesgruppen medhårs
 
E Erik Alvstjärna skrev:
hantverkare är absolut trash. Inte mitt ansvar att smeka den yrkesgruppen medhårs
Begåvat!

Det är väl aldrig någon som har påstått att det är ditt ansvar att smeka dem medhårs eller har jag missat något? Jag personligen gav dig endast, enligt mig, rimliga alternativ till lösningar på ditt problem.

Men då du varken är trash eller kapabel till att byta golvet, likt trashet, så önskar jag dig lycka till.
 
  • Gilla
  • Haha
Ubbe55 och 4 till
  • Laddar…
T
E Erik Alvstjärna skrev:
hantverkare är absolut trash. Inte mitt ansvar att smeka den yrkesgruppen medhårs
Hur kan man vara så, ursäkta men hittar inget bättre ord, korkad att man dömer ut en hel yrkeskår?
 
  • Gilla
perra i skogen och 3 till
  • Laddar…
Troll-tråd
Rolig läsning ett tag iaf :rofl:
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Punkt 1:
Några dl vatten som runnit in under en list orsakar inga bestående skador. I så fall hade hus renoverats dagligen på grund av att folk tappar saker, skvätter när dom diskar, ställer ifrån sig ett blött paraply eller kliver in i hallen med snöiga skor.
Eventuell skada beror på något helt annat.
 
  • Gilla
perra i skogen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.