Kommer inte vågorna att med tiden att "bryta" av slang/kopplingar/slangfästen? Pga den ständiga rörelsen. Jag tror mer på någon typ av ställning som står på bottnen.
 
D
Kanske, har tänkt på den risken också. Tror dock att det är ganska vanligt att hänga pumpar i just bojar.

Vid strandkanten kommer slangen att bultas fast mellan lite EPDM-gummi så eventuella vågor kommer i princip bara röra den långa armen ut till bojen.

själva pumpen är säkrad med ett rep som fästs i strandkanten. Så jag förlorar inte pumpen om slangen kollapsar.

Det är innerskärgården (fartbegränsning 7 knop) så i princip inga jättevågor. Kättingen mellan boj och bojsten är relativt spänd så det blir inga stora rörelser upp och ner vid vågor.

En fast installation på botten känns som för stor åverkan och dessutom väldigt svårgenomförd. Det var tungt att få bojstenen på plats.
 
S
Det är mycket spännande att följa tråden. Kanske någon ytterligare fjädring kunde hjälpa mellan kätting och pump, om pumpen hänger i kättingen från bojen. Kättingens tyngd ska ju ge viss fjädring men drygt 1 m kätting ger nog knappast någon fjädring.

Kanske testa med den där uppsättningen i vattnet ett tag? Alla har ju bara spekulationer att komma med.
 
D
Jag kommer testa om ingen som testat kommer och säger att det bara blir skit direkt :sweat:

Jag har fått hem komponenterna till ”styrboxen”.

Elektrisk styrbox med komponenter från Schneider, inklusive kontaktorer och en Wi-Fi LAN-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag skulle innan den här boxen vilja ha en brytare som jag kan slå av när vi till exempel reser bort en längre tid.

tips?
 
D
Vad tror ni om den här från Garo, jag gillar att det är med lampa.
 
  • Grå Garo strömbrytare 3-polig 16A med röd indikatorlampa och svart vridreglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
(y)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ska du köra kabel eller wifi till Shelly'n?
Du får gärna lämna recension på den när den är driftsatt!
 
D
Jag börjar med wifi men om det mot förmodan skulle strula så gör jag med kabel. Min AP sitter 2 meter från tänkt placering av ”styrboxen” så det borde inte vara några bekymmer att köra wifi. Vi får se….
 
D
Havsvatten som pumpas upp innehåller massor av partiklar i varierande storlek.

Hur renar jag vattnet bäst?

Jag funderar på att fylla en IBC på 300L och koppla ett sandfilter (en billigare variant av sandfilterpump för små pooler).

Först pumpar jag upp 300l vatten sen kör jag sandfiltret i 10 minuter och sedan kan jag duscha.

Min genomströmningsberedare (gas) ger 5l per minut vilket innebär att jag (och familjen) kan duscha i 60 minuter.

Eventuellt vatten som blir kvar i tanken kan jag tömma genom en bottenventil.
 
Redigerat:
Intressant tråd! Kommer följa den med spänning. Tittar själv på att fylla en badtunna men blev sugen på att ordna en utedusch till den nu också.
Vår granne hade problem med mycket påväxter som följde slangen och förtöjningen ner till insuget när de hängde insuget från bryggan.
Kanske kan vara värt för dig att titta hur de brukar göra med avsaltningsanläggningar för dricksvatten. De brukar vara förankrade i botten (du skulle kunna ta din bojsten) där insuget hålls upp från botten med en flytboj (under vattnet). Med din lösning är det å andra sidan lättare att rensa även om man kanske får göra det oftare. Rengöra insuget kommer man behöva göra oavsett.

Har läst en rekommendation för avsaltningsanläggningar om att ha insuget på runt 4 meters djup och minst 1 meter från botten för att det generellt är bättre kvalitet på vattnet där. Vattnet lär dock vara lite kallare på djupare vatten så då krävs det mer energi att värma upp. Ditt djup kanske är en bra avvägning där.

Där vi har hus i skärgården är det även problem med att isen sveper med sig bojar och flytbryggor när den blir tjock. Kan vara något att ta i beaktning också. På dina bilder ser det ut att vara ganska skyddat vatten så kanske inte är ett problem.

Underskatta inte heller havsnivåskillnader samt kraften i eventuella vågor. Kontrollräkna så att inte pumpen tar i botten om havsnivån sjunker eller att slangfästet på pumpen går sönder vid en större våg när havsnivån är hög.

Ser fram emot ditt resultat sen!
 
D
Tack,

Bra info om djupet. Jag vet inte riktigt om jag tänkt över närmare vilket djup som är optimalt mer än att ju djupare desto bättre egentligen.

Jag kommer ta upp pumpen på vintern. Jag kommer då även kunna justera djup mm inför kommande säsong.

Tror det kommer nog bli en del testande inann det blir bra, om det blir bra.
 
D
Tror det bästa skulle vara att köra en billig rostfri Jet-pump som jag ställer på IBC-tanken och istället köra en tank på 1000L.

Hur fungerar de där jet-pumparna om man kör utan backventil?
 
Redigerat:
Den släpper vattnet, sätt en backventil/bottenventil på slangen
 
D
Klarar inte en sk självsugande pump att komma igång utan backventil om sugslangen bara är 1 meter?
 
D
E elmont skrev:
Den släpper vattnet, sätt en backventil/bottenventil på slangen

Jojo men jag vill ju ha så liten vatten ståendes som möjligt, av flera anledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.