Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Cheesen
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Okej offentlig sektor mao
Nej. Privat. Firman i fråga brukar tas upp som ett skräckexempel när utbildningar hålls för andra fackförbund. (1400 anställda) Har hört detta från flera fackligt utbildade efter att jag slutade där.
 
  • Gilla
DTanner och 4 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Du skiter alltså helt i solidaritet.
är du förvånad?
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nej. Privat. Firman i fråga brukar tas upp som ett skräckexempel när utbildningar hålls för andra fackförbund. (1400 anställda) Har hört detta från flera fackligt utbildade efter att jag slutade där.
Fackligt utbildade :crysmile:

Fackligt hjärntvättade
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kvalificerat arbete så kan du alltid förhandla bättre lön själv. Kan du det inte betyder det du visar framfötterna för dåligt
Så ens lön ska alltså bero på ens förmåga att visa framfötterna, och inte hur väl man utför sina arbetsuppgifter?
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hmm, jag undrar om det inte måste vara nått fel på karln...nån diagnos eller nått ?

edit: finns det nån funktion på forumet som gör att man slipper se eländet en viss medlem skriver?
Ja man kan blockera i inställningarna
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja man kan blockera i inställningarna
TACK! Då vet jag vem som hamnar först i den listan!
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
T
Cheesen Cheesen skrev:
Dina övriga argument känner jag tyvärr igen och har hört dom till leda av olika småföretagare. Tyvärr är fackförbunds hatet ofta en ganska hög tröskel för många småföretagare när dom vill växa och bli större. Man förstår nämligen helt plötsligt inte att facket kan hjälpa både ens anställda och ens egna syften genom att ge en sund arbetsplats med sunda relationer.
När de hjälper en helt ny medlem genom att först utpressa företaget och sedan tvinga fram ett bra arbetsintyg för en dålig anställd, är det som småföretagare lite svårt att låta bli att hata dem...

(Med det sagt är jag inte småföretagare längre, och medlem i facket. Men det är av rent egoistiska skäl och känns väldigt fel, så jag borde gå ur.)
 
S Strontus skrev:
Så ens lön ska alltså bero på ens förmåga att visa framfötterna, och inte hur väl man utför sina arbetsuppgifter?
Ja självfallet. Det är ditt ansvar
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Så ens lön ska alltså bero på ens förmåga att visa framfötterna, och inte hur väl man utför sina arbetsuppgifter?
Så är det, om inte ens du själv värderar dig högt och visar det, kommer ingen annan heller att göra det.

Jag har bara varit med i facket på en arbetsplats i min ungdom (sent 60-tal början 70-talet) och det var på Volvo (Cars) där det var i praktiken obligatoriskt.

Sen gick jag en kurs (el-tele-radar) så att jag fick betyg på det jag redan kunde och bytte branch och efter några år blev jag egenföretagare i IT-branchen.

Jag har haft tur och haft många anställda och god lönsamhet.
3:12 reglerna är guld för företagare som har många anställda med höga löner :cool:
Nu har jag sålt min andel av aktierna och gått i pension.

Om man jobbar i en branch som är "het" och man är kompetent behöver man inte gå arbetslös, man byter arbetsgivare på dagen.
 
  • Gilla
Peter4321 och 3 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha, här har vi en fackpamp hör jag. För en medlem hoppas jag inte gått på predikan så hårt.

Jag har 20+ års erfarenhet på företagsledande befattningar och jag måste säga att jag har blandad uppfattning/erfarenhet av förtroendevalda på arbetsplatserna.

Ibland har det funnits individer som velat skaffa sig egen vinning på olika sätt genom sin fackliga position men det har ju inget att göra med facket i sig. I så fall skulle jag kunna säga att alla VDar måste vara psykopater och mytomaner, vilket jag har mött en del men inte alla….


För mig som företagsledare har facket gett EN motpart att samtala om lön och MBL, en part som kan hjälpa till i svåra samtal med medarbetare där dessa inte uppfyller de krav och regler som finns. Företaget leder och styr verksamheten men måste göra det enligt de regler och lagar som finns, det är bra med stöd och att få anställdas perspektiv.

givetvis går det att lösa på olika sätt men när man har 100+ anställda är det enklare med hjälp av olika funktioner, ekonomi, personal, inköp m.fl. Det är inte alltid enkelt att hålla/ha en bra dialog med personalen och ännu svårare inom branschen och tider med stora förändringar antingen internt eller i omvärlden. Företag som lyckas är de som får med sig personalen och får de flesta att förstå att förändring är ett måste…


Sedan som anställd har jag inte haft någon större glädje över facket vid förhandlingar men det finns en bra grund att stå på och mycket av basen är redan klar. A-kassa och extra inkomstförsäkring är en försäkring som man kan göra en bedömning på om det är värt det eller inte.


Detta är min erfarenhet och min uppfattning kring ”facket” (vilket i sig är ganska vagt).
 
  • Gilla
johel572 och 10 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Nej, det är det inte. Men a-kassan kan vara vettigt. Har varit i och ur facket genom åren, mest ur. Jobbade på Stena-Line, där gick jag med i facket endast för att dom hade förhandlat fram ett avtal där fackanslutna hade ungefär 1000 kr mer i månaden än icke anslutna.
Det var flera år jag inte var med och om man är påläst om sina rättigheter så vet man att samma avtal gäller även icke fackliga. Vid uppsägningar så gäller samma turordningsregler oavsett medlemskap eller ej. Vilket många inte tror. Jag var inblandad i en visselblåsarincident när jag var fackansluten och fick NOLL hjälp från facket.
Jag har blivit kallad både det ena och andra när jag inte varit fackansluten vilket inte är okej. Men många gamla lever kvar i tiden då man blev tvångsansluten oavsett om man ville eller ej.
Oavsett hur mycket pengar jag hade fått extra i månaden idag så hade jag aldrig gått med igen. Och det är för att jag inte vill gynna sossarna. Dels betalar man en del sv avgiften till LO, samt att många fackförbund skickar vidare en del pengar direkt till sossarna. Har inte dom uppgifterna just nu. Men minns att elektrikerförbundet och IF metall var dom som stöttade mest.
 
  • Gilla
El-matte och 4 till
  • Laddar…
T
Facket=maffian
Nu kommer jag säkert reta många men de e min åsikt(y):crysmile:
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 8 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja självfallet. Det är ditt ansvar
Jag kan ju tycka att arbetsgivaren bör kunna se hur väl man utför sina arbetsuppgifter, men det kanske är mycket begärt.
 
Gå med i facket om du tycker det verkar var bra , du får många rättigheter och samtidigt många skyldigheter gentemot arbetsgivaren
 
S Strontus skrev:
Jag kan ju tycka att arbetsgivaren bör kunna se hur väl man utför sina arbetsuppgifter, men det kanske är mycket begärt.
Det är inte deras skyldighet ge dig högre lön pga de erkänner din kompetens. Det är en förhandlingasfråga
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.