Då stängde en luftvatten oftast av sig om det blev -10° eller kallare så el-patronen fick ta över helt. Idag finns modeller som klarar -28°. COP och avfrostningslogik har också förbättrats en del.
 
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
M Mr.Axan skrev:
Hur länge behövde du binda?
18månader , var ett medvetet val. Förhoppningsvis har jag investerat i en solcellsanläggning tills dess. Och nog borde marknaden hinna ändra sig på dessa 18mån också.
 
D
S Simonstahl skrev:
18månader , var ett medvetet val. Förhoppningsvis har jag investerat i en solcellsanläggning tills dess. Och nog borde marknaden hinna ändra sig på dessa 18mån också.
Jag tror tyvärr vi får dras med dessa priser länge, Europa är i stort fortsatt fossilberoende och jag tror inte detta energislag kommer bli billigare. Minst en av två saker måste hända, Europa bygger sig ur och ersätter fossilt med något billigare, eller Sverige slinker ur den europeiska marknadens järnhand och priserna sätts efter våra förutsättningar, inget av detta känns sannolikt på 18 månader.
 
S Simonstahl skrev:
18månader , var ett medvetet val. Förhoppningsvis har jag investerat i en solcellsanläggning tills dess. Och nog borde marknaden hinna ändra sig på dessa 18mån också.
Men du var kund sedan innan eller?
 
M Mr.Axan skrev:
Men du var kund sedan innan eller?
Jag har varit kund i mer än 10år.
 
S Simonstahl skrev:
Jag har varit kund i mer än 10år.
Därför fick du ett fint pris
 
A
M Mr.Axan skrev:
Därför fick du ett fint pris
Tummen upp för Göta energi som är schyssta mot trogna kunder. Vanligtvis får nya kunder rabatter
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Då stängde en luftvatten oftast av sig om det blev -10° eller kallare så el-patronen fick ta över helt. Idag finns modeller som klarar -28°. COP och avfrostningslogik har också förbättrats en del.
Tack då får jag räkna lite för vi har det inte så jättekallt i Skåne. Och kalla dagar brukar jag elda när det är som värst. Får undersöka om COP rättfärdigar ett byte. Har bokat ett servicebesök för att se så att värmepumpen flyter på inför vintern
 
H Husärlivet skrev:
Tja alla husägare!

Vårt elavtal löper ut sista oktober!
Har bundit på 1 spänn i 1 år då. Men nu tar den resan snart slut. Tänker om man ska satsa på timme för timme hos eon? Nu binder man sig 1 år på 407 öre!!!! Hoppas på att elpriset rasar i vinter eller tidigt nästa vår? 2 vuxna i hushållet. Snittar på ca 12-1300 kWh per månad i vintras. Då hade vi ny installerat luft luft värmepump 1 st på ovanvåningen och en äldre modell på nedan plan. Hade ca 23 grader i hela huset samt golvvärme i badrum enbart på 23 grader. Funderar på att sätta in kamin på nedan plan också inför hösten. Hus på ca 70 kvm nedan plan och 20 kvm ovanvåning. Tilläggsisolerat hus, men ligger ute på landet där det blåser ofta.
Tanken är att skriva ner pumparna till ca 20 grader och elda i kaminen mkt! Släcka ner varenda lampa när man ej är hemma samt ska sova. Tvätta och diska på nätterna. Men bara funderingar än så länge!

tacksam för hjälp och tips.
Mvh alla
Hmm, ungefär samma situation för många villaägare inklusive mig själv. Mitt elavtal löper ut siste september. Har kunnat binda min el för ca 56 öre/kWh för snart 3 år sedan (tre-årigt avtal löper ut i september). Kommer få betala lika mycket som alla andra som då köper för rörligt pris. Tror det ligger just nu på ca 170 öre/kWh så det är en avsevärd ökning av priset. Har dock planer på solcellsanläggning men har liiiite för mycket utgifter just nu pga ombyggnad och tillbyggnad av bef hus under året. Behöver kalkylera ytterligare innan nästa projekt startar, tills dess får man bita i det sura äpplet. Har dock bergvärme men det hjälper föga mot idiotpriser på el.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Jag är ju lite skeptisk mot alla som säger sig få toppenpriser i närtid på fasta elavtal.

Elhandlare (som inte har egen produktion) brukar alltid prissäkra sina fasta elavtal. Tittar man på terminspriserna för dessa kontakt så finns det inte möjligheter att sälja el till dessa låga priser för bolagen utan att gå med förlust. Och vilket bolag säljer el till förlust? Spelar ingen roll hur länge man varit kund, inga företag blir långlivade om de säljer varor till förlust.

Mig veterligen så finns det inga elhandlare som säljer fasta elavtal utan att backa upp dem med terminer eller motsvarande. Det är för riskfyllt.

Göta energi t.ex. hade 1% marginal förra året, enligt deras årsredovisning. Det finns inga övervinster inom elhandel som gör att man kan pressa ner priset mer än några ören. Det är inom bolag som har elproduktion som stora vinster uppstår.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
A
B BSOD skrev:
Jag är ju lite skeptisk mot alla som säger sig få toppenpriser i närtid på fasta elavtal.

Elhandlare (som inte har egen produktion) brukar alltid prissäkra sina fasta elavtal. Tittar man på terminspriserna för dessa kontakt så finns det inte möjligheter att sälja el till dessa låga priser för bolagen utan att gå med förlust. Och vilket bolag säljer el till förlust? Spelar ingen roll hur länge man varit kund, inga företag blir långlivade om de säljer varor till förlust.

Mig veterligen så finns det inga elhandlare som säljer fasta elavtal utan att backa upp dem med terminer eller motsvarande. Det är för riskfyllt.

Göta energi t.ex. hade 1% marginal förra året, enligt deras årsredovisning. Det finns inga övervinster inom elhandel som gör att man kan pressa ner priset mer än några ören. Det är inom bolag som har elproduktion som stora vinster uppstår.
Fattar inte vad du yrar om.
Jag ringde Göta energi för en annan medlem hade fått binda till 91 öre.
De sa till mig att de har gett de personerna den rabatten för att de har varit långa trogna kunder. Typ deras VD måste skriva på för att ge den rabatten, lät det på killen på kundtjänst.
Jag tycker ändå det är en schysst strategi.

andra bolag ex parabol-företag jobbar enbart med rabatter mot nya kunder.
 
A
Men vore intressant om någon kollade upp södra trygg. Man kan binda om man är anhörig. Har kollat upp det och det är bara att binda. Det var bra mycket billigare 2021 iaf om jag fattar rätt.
 
I
B BSOD skrev:
...
Så gott som alla företag strävar åt att gå plus men de kan fortfarande gå minus på vissa avtal. Just när det gäller elbolag har man ju hört om företag som konkar på grund av fasta avtal, de har egentligen bara ett vis att vända det där, höja sitt rörliga och kommande fasta avtal och hoppas på att kunderna stannar kvar av ren neglect.

Men ja, idag ställer jag mig också frågande till bolag som går med på att binda till uppenbarligen låga priser. De är redan höga och högre lär de bli, har svårt att se att deras expert skulle ha kommit fram till något annat.
 
A
I Ironside skrev:
Så gott som alla företag strävar åt att gå plus men de kan fortfarande gå minus på vissa avtal. Just när det gäller elbolag har man ju hört om företag som konkar på grund av fasta avtal, de har egentligen bara ett vis att vända det där, höja sitt rörliga och kommande fasta avtal och hoppas på att kunderna stannar kvar av ren neglect.

Men ja, idag ställer jag mig också frågande till bolag som går med på att binda till uppenbarligen låga priser. De är redan höga och högre lär de bli, har svårt att se att deras expert skulle ha kommit fram till något annat.
Funderar på att binda hos vattenfall för 188 nu. tror det bara kommer kuka ur mer
 
I
Ni som planerar solceller, hur tänker ni runt återbetalningen? En rejäl anläggning idag går på runt 200 000 kr, med dagens elpriser säger man att det betalar igen sig på ca 5 år, livslängden beräknas till 25 år.

Om det inte händer något på elmarknaden för att lätta priset de närmast åren så kommer en hel del otrevligheter inträffa i samhället. Det finns ingen självklar lösning men samtidigt har jag svårt att tro att man kommer låta det gå så långt?

Beroende på vad staten och EU genomför så kan det påverka återbetalningstiden markant på solceller. Även om det inte är troligt så finns det alltid en risk att det rent av blir en kostnad.

Jag är själv lite intresserad av att köpa solceller och har fått in en del offerten men jag känner lite som när man ska köpa ny bil, är det el eller fosil-bil som gäller? Är det på riktigt nu? Vad kommer det verkligen kosta? Kommer det betala tillbaka sig? Ja jo, solceller är inget nytt men ni förstår säkert hur jag menar, det är så många lösa parametrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.