Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R Rkarlsson skrev:
A-kassan är bra. Men facket är mindre bra, de är ganska otrevliga när man ringde för att hoppa av.

Så är det när man är i industri och hantverksjobb, helst sjukvården med. I din bransch är det ju skitsamma.
Ja facket finns ju enbart för att fackpampar ska få höga ersättningar. Inte för sina medlemmar.

Hade a-kassan varit självgående hade jag inte haft ett problem men nu finansieras det till stor del av mina skattepengar
 
  • Gilla
S019joal och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja facket finns ju enbart för att fackpampar ska få höga ersättningar. Inte för sina medlemmar.

Hade a-kassan varit självgående hade jag inte haft ett problem men nu finansieras det till stor del av mina skattepengar
Ja den finansieras av mina skattepengar med. Men jag väljer hellre att ha en a-kassa och har en inkomstförsäkring som höjer den från 80% ett tag.

Facket hittar på en massa skit som är onödigt, jag fick droppen helt och hållet när de anordnar möte där alla på företaget får vara med. Så visar det sig bara vara ett propagandamöte för att du ska rösta just på sossarna.
Finns inga neutrala fack i industrin =)
 
  • Gilla
S019joal och 10 till
  • Laddar…
Cheesen
R Rkarlsson skrev:
. Så visar det sig bara vara ett propagandamöte för att du ska rösta just på sossarna.
Finns inga neutrala fack i industrin =)
Beror kanske på att Socialdemokraterna är avknoppade från dom tidiga fackförbunden... Det var ju inte precis borgarna som bildade fackförbund heller.
 
  • Gilla
LeadHead och 12 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
SEB har ingen inkonstförsäkring för vanliga löntagare. Undantaget gruppförsäkring för några fackförbund, men då måste man ju vara med i facket.
Intressant för det går att välja i mitt förmånspaket. Mig veterligen är det inte special men då är det väl kanske det. Men jag valde bara sjukförsäkring. Har bra buffert i bolaget
 
Varken jag eller frun är med i facket, jag bad if metall dra dit pepparn växte när dom inte vill göra själ för alla pengar dom kostat genom åren.

Det rörde sig om cirka 150K som arbetsgivaren inte betalde ut, metall tyckte det inte var så farligt och ville inte ta strid för mig eller mina kollegor.

Frun gick ur kommunal när kommun först ger hon anställning i 12 månader, anställningsbevis hemskickat och underskrivet. Men hon fick kicken 3veckor senare när chefen fick veta att hon var gravid.

Chefen hävdade att dom skrivit fel och att det var arbetsbrist, men dom anställde 5st direkt frun gick hem.

Kommunal tyckte inte det var nå, chefen hade ju råkat skriva fel och det var ju arbetsbrist. Ringde kommunal centralt men dom ville inte ens röra i det med tång. Det var den lokala som skulle ta strid. Men den lokala vill inte det ska skära sig med den hand som föder.


Nä facket ska man hålla sig undan! Pengar ska dom jävlarna ha, men när man behöver dom så skiter dom i en!
Facket är en skyddad verkstad fylld till bredden med arbetsskygga klåpare.
 
  • Gilla
  • Arg
Papa42 och 27 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Beror kanske på att Socialdemokraterna är avknoppade från dom tidiga fackförbunden... Det var ju inte precis borgarna som bildade fackförbund heller.
Det var liberaler (Idag Moderater och folkpartister) som Anders Chydenius som satte grund för lika rättigheter. Socialdemokraterna försöker dock ta all cred för det

 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Beror kanske på att Socialdemokraterna är avknoppade från dom tidiga fackförbunden... Det var ju inte precis borgarna som bildade fackförbund heller.
Nej.
Men vi vet ju att fackförbunden gärna kickar ut folk och inte gillar de som röstar på deras moderparti.

Problemet är väl att vi är framme i 2022 där de spelat ut sin roll till stor del, att komma till en industri gör att de blir mer illa omtyckt.

Transport gick alltid chefernas ärenden, och metall vet jag inte vad de vill, men de hittar på saker som inte stämmer.
För att det ska vara värt att betala 4-600 kr i månaden till de så får de ju sluta ljuga om att de förhandlade lönerna, de gjorde de inte hos oss :)
 
  • Gilla
Anna-Lena Norberg och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
SEB kräver det inte iaf. Fast jag har bara deras sjukförsäkring. Svårt förlora jobbet när man är egen
Du kan ju alltid hamna i en rättstvist som driver ditt företag i konkurs.. hoppas du tecknat pensionsförsäkring på sidan om. Som egen företagare så får man ingen tjänstepension.

Dina övriga argument känner jag tyvärr igen och har hört dom till leda av olika småföretagare. Tyvärr är fackförbunds hatet ofta en ganska hög tröskel för många småföretagare när dom vill växa och bli större. Man förstår nämligen helt plötsligt inte att facket kan hjälpa både ens anställda och ens egna syften genom att ge en sund arbetsplats med sunda relationer.
Att fråga facket blir en prestigesak och det gör man absolut inte trots att facket ofta har enorma resurser som arbetsgivaren som är smart utnyttjar.
Man får kanske problem med mbl för att man tolkar avtal utan kunskap som man kan få genom ett fem minuter långt telefonsamtal.

Med det sagt, jag förstör och hör vad du säger men du missar andra sidan av myntet.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 9 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du kan ju alltid hamna i en rättstvist som driver ditt företag i konkurs.. hoppas du tecknat pensionsförsäkring på sidan om. Som egen företagare så får man ingen tjänstepension.

Dina övriga argument känner jag tyvärr igen och har hört dom till leda av olika småföretagare. Tyvärr är fackförbunds hatet ofta en ganska hög tröskel för många småföretagare när dom vill växa och bli större. Man förstår nämligen helt plötsligt inte att facket kan hjälpa både ens anställda och ens egna syften genom att ge en sund arbetsplats med sunda relationer.
Att fråga facket blir en prestigesak och det gör man absolut inte trots att facket ofta har enorma resurser som arbetsgivaren som är smart utnyttjar.
Man får kanske problem med mbl för att man tolkar avtal utan kunskap som man kan få genom ett fem minuter långt telefonsamtal.

Med det sagt, jag förstör och hör vad du säger men du missar andra sidan av myntet.
Jag maxar min tjänstepension på 30 procent av lönen (över det är inte avdragsgill).


Edit: mitt bolag kommer aldrig vara ansluten. De som inte gillar det får söka jobb på annan plats. När jag var anställd så var inte arbetsgivaren ansluten vilket jag såg som positivt
 
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
Papa42 och 5 till
  • Laddar…
Jag utgår från att Anders Malmgren anser att det är fel att driva in utestående fordringar och att det är frivilligt att betala räkningar för redan levererad vara.
I så fall är hans inlägg i den här diskussionen logiska.

En av fackets viktigaste uppgifter är att hjälpa arbetstagaren att driva in lönen av arbetsgivare som helt kallt låter bli att betala. Sådant är ganska vanligt. Jag har själv drivit en fem år lång rättsprocess med hjälp från facket mot en sådan arbetsgivare.
 
  • Gilla
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag utgår från att Anders Malmgren anser att det är fel att driva in utestående fordringar och att det är frivilligt att betala räkningar för redan levererad vara.
I så fall är hans inlägg i den här diskussionen logiska.

En av fackets viktigaste uppgifter är att hjälpa arbetstagaren att driva in lönen av arbetsgivare som helt kallt låter bli att betala. Sådant är ganska vanligt. Jag har själv drivit en fem år lång rättsprocess med hjälp från facket mot en sådan arbetsgivare.
Fackets enda uppgift är att sko fackpamparna
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag maxar min tjänstepension på 30 procent av lönen (över det är inte avdragsgill).


Edit: mitt bolag kommer aldrig vara ansluten. De som inte gillar det får söka jobb på annan plats. När jag var anställd så var inte arbetsgivaren ansluten vilket jag såg som positivt
Ja det är tråkigt att höra. Lagstiftningen är oftast hårade än det regelverk som är framförhandlade av facket och arbetsgivarna. Du kommer att märka detta när dina konkurrenter kan ha sina anställda med fler timmar övertid och med mera generösa arbetstidsmått. Dessutom kan du inte komma runt MBL och arbetsmiljölagen. Det är ofta förhandlat till en för arbetsgivaren bättre position när man har ett kollektivavtal på arbetsplatsen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det är tråkigt att höra. Lagstiftningen är oftast hårade än det regelverk som är framförhandlade av facket och arbetsgivarna. Du kommer att märka detta när dina konkurrenter kan ha sina anställda med fler timmar övertid och med mera generösa arbetstidsmått. Dessutom kan du inte komma runt MBL och arbetsmiljölagen. Det är ofta förhandlat till en för arbetsgivaren bättre position när man har ett kollektivavtal på arbetsplatsen.
Haha, här har vi en fackpamp hör jag. För en medlem hoppas jag inte gått på predikan så hårt.
 
Cheesen
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha, här har vi en fackpamp hör jag. För en medlem hoppas jag inte gått på predikan så hårt.
Jag är ingen fackpamp,, har bara läst avtalen och lusläst lagen när jag arbetade år sveriges mest ökända arbetsgivare
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag är ingen fackpamp,, har bara läst avtalen och lusläst lagen när jag arbetade år sveriges mest ökända arbetsgivare
Okej offentlig sektor mao
 
  • Gilla
djanlov och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.