Har mått så dåligt och behöver verkligen hjälp med silverfisken och allt annat.

Jag tappde ut ett mått vatten när jag skulle ta bägaren från min luftavfuktare till toaletten, den är på nån liter skulle jag tro. I söndags kände jag en lukt och såg att golvlisten var blöt nere så jag plockade bort den, där fanns mögel och lukten bara ökade. Dagen efter tog jag lyfte på golvmattan, även där vatten!

Ringde försäkringsbolaget (Folksam) och tog in offerter men svaren har varit få. Försäkringsbolaget är allt annat än vänliga, kommer göra allt jag kan för att ändra bolag. De har aldrig hjälpt gällande ett skit i det här hushållet. Garaget, kört. Försäkring nej.
Stuga på tomten kört. Försäkring nej.
NU detta.

Folksam säger, vi undersöker inte skada, vi ersätter generellt vid rörskador men inte om det regnar in eller konstruktion fallerar i övrigt. Nu undrar jag dock, detta är ju en tillfällig skada som inte kunde byggas bort. Vi har dessutom drulle!
 
E Erik Alvstjärna skrev:
Har mått så dåligt och behöver verkligen hjälp med silverfisken och allt annat.

Jag tappde ut ett mått vatten när jag skulle ta bägaren från min luftavfuktare till toaletten, den är på nån liter skulle jag tro. I söndags kände jag en lukt och såg att golvlisten var blöt nere så jag plockade bort den, där fanns mögel och lukten bara ökade. Dagen efter tog jag lyfte på golvmattan, även där vatten!

Ringde försäkringsbolaget (Folksam) och tog in offerter men svaren har varit få. Försäkringsbolaget är allt annat än vänliga, kommer göra allt jag kan för att ändra bolag. De har aldrig hjälpt gällande ett skit i det här hushållet. Garaget, kört. Försäkring nej.
Stuga på tomten kört. Försäkring nej.
NU detta.

Folksam säger, vi undersöker inte skada, vi ersätter generellt vid rörskador men inte om det regnar in eller konstruktion fallerar i övrigt. Nu undrar jag dock, detta är ju en tillfällig skada som inte kunde byggas bort. Vi har dessutom drulle!
Hej,va det länge sedan du tappade vatten? För mögel uppstår ju inte på ett par dagar... Kan det vara så att detta varit en gammal mögelskada som du sett nu?

Vad säger Folksam? Anger dom varför dom inte vill hjälpa dig?

VH Alexander
 
  • Gilla
Smarteus
  • Laddar…
Lugna dig lite, du blandar hejvillt i inlägget. Silverfiskar, skador i garage osv, helt utan sammanhang.

När tappade du ut vattnet, och vad gjorde du med det utspillda? Torkade du upp?
Var ligger den blöta väggen i förhållande till annat i huset (då menar jag andra saker där det kan tänkas finnas rör.)
 
P PatrikJo skrev:
Lugna dig lite, du blandar hejvillt i inlägget. Silverfiskar, skador i garage osv, helt utan sammanhang.

När tappade du ut vattnet, och vad gjorde du med det utspillda? Torkade du upp?
Var ligger den blöta väggen i förhållande till annat i huset (då menar jag andra saker där det kan tänkas finnas rör.)
Torkade såklart upp?!? Men ingår det att riva upp golvlist och matta i ditt begrepp av att torka upp?

Yttervägg, betong
 
  • Gilla
Rubicon och 1 till
  • Laddar…
Scsi Scsi skrev:
Hej,va det länge sedan du tappade vatten? För mögel uppstår ju inte på ett par dagar... Kan det vara så att detta varit en gammal mögelskada som du sett nu?

Vad säger Folksam? Anger dom varför dom inte vill hjälpa dig?

VH Alexander
De säger: "vi utreder inte skadeorsak".

Vad gäller OM det är mitt uttappade vatten som orsakat skadan?
 
E Erik Alvstjärna skrev:
Torkade såklart upp?!? Men ingår det att riva upp golvlist och matta i ditt begrepp av att torka upp?

Yttervägg, betong
Ja, om vattnet har runnit till väggen (lite beroende på befarad mängd) så skulle jag ta bort golvlisten och om det är löst liggande matta så skulle jag vika upp mattan också.
 
E Erik Alvstjärna skrev:
De säger: "vi utreder inte skadeorsak".

Vad gäller OM det är mitt uttappade vatten som orsakat skadan?
Om försäkringen gäller eller inte för eget utspillt vatten beror bl.a. på om det finns ”drulle” eller inte.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om försäkringen gäller eller inte för eget utspillt vatten beror bl.a. på om det finns ”drulle” eller inte.
Det finns drulle. Vad gäller?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, om vattnet har runnit till väggen (lite beroende på befarad mängd) så skulle jag ta bort golvlisten och om det är löst liggande matta så skulle jag vika upp mattan också.
Då har jag egentligen gjort rätt omedvetet, om än något sent.

Där har stått luftavfuktare i rummet sen söndagen. Det är så de professionella bolagen gör har jag läst.

Till den som skrev att mögel inte uppstår så snabbt, det tar 1vecka enligt google.

Kommer byta försäkringsbolag, folksam kan gå fu themselves. Min far har varit fullt betalande kund i snart 20 år och de har aldrig ens varit engagerade. De har ett fristående garage som är helt kört. Då lät det på Folksam som att de ersätter fuktskador men då ska det var huvudbyggnaden. Så när jag kontaktade dem i måndags på deras jour tar de inte ens detta seriöst. Än mindre skickar de ut en inspektör.
 
Som sagt jag är nu övertygad om att det faktumet att jag drog ut vattenbehållaren till avfuktaren och tappade den åtminstone är orsaken till vattnet under plastmattan. Jag kan inte svära på när jag gjorde detta men det var förra veckan. Jag torkade upp det jag såg men bara det att ta en trasa tar ju någon minut och vattnet står ju inte och väntar innan det rinner under golvlisten och in under mattan.

Om inte en inspektör hittar läckor från utsidan eller uppifrån borde detta vara rätt uppenbart.
 
E Erik Alvstjärna skrev:
Då har jag egentligen gjort rätt omedvetet, om än något sent.

Där har stått luftavfuktare i rummet sen söndagen. Det är så de professionella bolagen gör har jag läst.

Till den som skrev att mögel inte uppstår så snabbt, det tar 1vecka enligt google.

Kommer byta försäkringsbolag, folksam kan gå fu themselves. Min far har varit fullt betalande kund i snart 20 år och de har aldrig ens varit engagerade. De har ett fristående garage som är helt kört. Då lät det på Folksam som att de ersätter fuktskador men då ska det var huvudbyggnaden. Så när jag kontaktade dem i måndags på deras jour tar de inte ens detta seriöst. Än mindre skickar de ut en inspektör.

Vet inte vad jag ska svara på ovanstående.
Att det blivit "mögelskador" på 1 vecka är inte sannolikt. Således heller inte "fuktskador" på en vecka. Lite Mögel möjligtvis, men definitivt inte skador. Det borde endast vara och skura rent med något medel. Varför försäkringsbolaget inte vill/kan hjälpa dig vet jag inte. Jag personligen har haft väldigt bra kontakt med Folksam.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Du kommer troligen få svårt att hitta en försäkring som täcker vattenskada pga utspillt vatten, främst vid underlåtenhet av att torka upp vattnet som hamnar in under golvlisten, dels inte meddela försäkringsbolaget direkt vid händelsen.
 
J
Återkom gärna om du skulle få ersättning av Trygg-Hansa. Då vet jag att det är dags att lämna det bolaget. Tag för övrigt gärna ansvar för det du ställer till med m.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Scsi Scsi skrev:
Vet inte vad jag ska svara på ovanstående.
Att det blivit "mögelskador" på 1 vecka är inte sannolikt. Således heller inte "fuktskador" på en vecka. Lite Mögel möjligtvis, men definitivt inte skador. Det borde endast vara och skura rent med något medel. Varför försäkringsbolaget inte vill/kan hjälpa dig vet jag inte. Jag personligen har haft väldigt bra kontakt med Folksam.
?!? Hur kan inte vatten orsaka skada vid ett tillfälle? Alltså jg räkknar det som skada att det finns vatten under en golvmatta.
 
E Erik Alvstjärna skrev:
Så varför pratade du ens om drulle?
Om du hade anmält direkt vid skadetillfället och inte väntat några dagar samt tagit bort golvlisten samt lyft på golvmattan (främst om den inte är limmad), så kan du eventuellt ha fått ersättning för följdskador.


E Erik Alvstjärna skrev:
Herregud vilket stolpskott du är. Vet du vad en försäkring innebär?!? Ärligt talat ditt svar indikerar seriöst på någon slags mental dumhet. Du vill inte ens ge dig in i debatten med mig angåendet begreppet "orsakat" om du presterade det inlägget. Men du borde i alla fall börja propagera för att drulleerrsättningar och andra försäkringar ska förbjudas för "har man orsakat det själv..."
@Jocke Best är inget stolpskott.
 
  • Älska
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.