Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G gbgustaf skrev:
Jag är inte med i fack eller a-kassa, men generellt är det inget bra råd. Om man är säker på att man snabbt kan hitta ett nytt jobb om det skulle behövas, då kan man skippa a-kassa. Och även om man känner att man skulle klara sig ett år utan inkomst. De pengar man sparar bör man då månatligen placera i fonder för att ha om det krisar.
Facket är ju helt onödigt
 
  • Gilla
  • Arg
Trixern och 28 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facket är ju helt onödigt
Beror på om du väljer att se det som en solidarisk grej, eller som en försäkring.
 
  • Gilla
Magnus Lindvall och 7 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Beror på om du väljer att se det som en solidarisk grej, eller som en försäkring.
Facket är en försäkran om lägre lön/förmåner än du själv kan förhandla :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
  • Ledsen
lundensaren och 29 till
  • Laddar…
tommib
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facket är ju helt onödigt
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facket är en försäkran om lägre lön/förmåner än du själv kan förhandla :crysmile:
Igen, det här beror väldigt mycket på personliga förutsättningar och bransch. Du är extremt kategorisk här och verkar ha svårt att sätta dig utanför din egen situation.
 
  • Gilla
  • Älska
Ingrid Iliou och 62 till
  • Laddar…
Du skiter alltså helt i solidaritet.
 
  • Gilla
EMIL Emil och 12 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Igen, det här beror väldigt mycket på personliga förutsättningar och bransch. Du är extremt kategorisk här och verkar ha svårt att sätta dig utanför din egen situation.
Är du förvånad, med tanke på vem vi har med att göra?
 
  • Gilla
BlackDragon och 17 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag betalar 75 tror jag. Men det är ju del av ett större förmånspaket.
Jag kollade de fyra första Google-träffarna och samtliga kräver att man är med i a-kassan för att få teckna en försäkring.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facket är en försäkran om lägre lön/förmåner än du själv kan förhandla :crysmile:
Nej, det är i det generella fallet tyvärr inte sant.
Det generella rådet vid en anställning i Sverige är att gå med i facket och a-kassan.
I en del fall, undantag, löser det sig ändå, eller bättre, att förhandla själv, i din bransch och i ditt fall tex.

Du måste förstå att dina förhållanden är ett undantag, ska man tolka dina inlägg och skildringar här gissar jag att ca 1-2% av svenskar i arbetsför ålder har dina förhållanden.
Tänk på det.
 
  • Gilla
LeadHead och 11 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag kollade de fyra första Google-träffarna och samtliga kräver att man är med i a-kassan för att få teckna en försäkring.
SEB kräver det inte iaf. Fast jag har bara deras sjukförsäkring. Svårt förlora jobbet när man är egen
 
tommib tommib skrev:
Igen, det här beror väldigt mycket på personliga förutsättningar och bransch. Du är extremt kategorisk här och verkar ha svårt att sätta dig utanför din egen situation.
Kvalificerat arbete så kan du alltid förhandla bättre lön själv. Kan du det inte betyder det du visar framfötterna för dåligt
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kvalificerat arbete så kan du alltid förhandla bättre lön själv. Kan du det inte betyder det du visar framfötterna för dåligt
Det är tyvärr inte heller sant.
Det beror helt och hållet på vilken bransch man är verksam i.

Du visar en väldigt stor brist på förmåga till insikt och förståelse för olika människors olika förutsättningar, och en tämligen stor arrogans.
Är du verkligen sådan, eller är detta ett skyltfönster du visar upp här?
 
  • Gilla
  • Älska
LaoLars och 46 till
  • Laddar…
tommib
Som sagt, du pratar om din situation i din bransch. Det ser annorlunda ut i andra branscher.

Detta är också en total sidodiskussion då den inte hjälper TS alls. Varken du eller jag är i den situationen som TS är.

Jag försöker att inte betrakta dig som korkad för det tror jag inte att du är men här framstår du verkligen som helt orimligt dryg och kanske också dum.
 
  • Gilla
  • Älska
Stefan Jansson1 och 37 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Som sagt, du pratar om din situation i din bransch. Det ser annorlunda ut i andra branscher.

Detta är också en total sidodiskussion då den inte hjälper TS alls. Varken du eller jag är i den situationen som TS är.

Jag försöker att inte betrakta dig som korkad för det tror jag inte att du är men här framstår du verkligen som helt orimligt dryg och kanske också dum.
Att fåraktigt köpa att a-kassan och facket är bra är ju definition av idioti
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
S019joal och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
SEB kräver det inte iaf. Fast jag har bara deras sjukförsäkring. Svårt förlora jobbet när man är egen
SEB har ingen inkonstförsäkring för vanliga löntagare. Undantaget gruppförsäkring för några fackförbund, men då måste man ju vara med i facket.
 
  • Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att fåraktigt köpa att a-kassan och facket är bra är ju definition av idioti
A-kassan är bra. Men facket är mindre bra, de är ganska otrevliga när man ringde för att hoppa av.

Så är det när man är i industri och hantverksjobb, helst sjukvården med. I din bransch är det ju skitsamma.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.