J
R Rkarlsson skrev:
Det är det allra mest usla förslaget att föreslå privatleasing till en person som har det knapert med pengar. Ett billån kan man lösa när som helst, sälj bilen lös lånet.
Leasing kan du inte lösa något, tex via santander så tillåter de ingen överlåtelse heller. Vissa kreditbolag gör det men de vill inte det.
Vilken elbil hittar du idag för under 3000 kr? Det tåget verkar ha gått, att få tag i en elbil innan sommaren 2023 är nog också kört.

Men TS ska inte binda sig i onödiga kostnader, bättre isåfall att sälja bilen och köpa en bil kontant.
Leasingavtal räknas dessutom på rörliga lån. Så det finns dessutom en i dessa tider betydande risk för att månadskostnaden kan öka.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350

Jag kör lite tough love.

1. Skippa djuren.
2. Sälj bilen och köp en du har råd med. Alltså utan att låna. Endast trafikförsäkring.
3. Privatlån? Sluta genast. Har du inte pengar till prylen/nöjet så ska du inte ha den. Lös lånen snarast och ta inga nya.
4. Mobil på avbetalning? Allvarligt? Ni klarar er alla med begagnade mobiltelefoner och abonnemangen ska ni inte betala över 100 i månaden för per telefon.

Premiumliv kräver premiuminkomster. Och som inkomst räknas inte lån.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 29 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Bilförsäkring 600
Jag betalar 371 kronor/månad för helförsäkring hos Folksam (max 1000 mil), med rabatt för villa/hemförsäkring i samma bolag.
 
MultiMan
@heimlaga Du är för snäll, tack!

Kom på en sak till som gjort att jag aldrig slänger ens en brödskalk. Köper nästan bara skivat bröd, fryser ner direkt och tar bara fram vad som går åt på två dagar. Passar på när det är erbjudande. Lokala ICA hade för ett tag sedan sitt egna (Ica select) halländska bondbröd (supergott!) på 1 kg för ~95kr för 6 st. Normalpris runt 35 kr st. Hämtades fryst i kartong och därmed superfärskt. Jag bokade 18 st och har nu färskfryst bröd resten av året för några hundralappar. En skiva är så stor att man blir proppmätt, så det är väldigt drygt. Gjorde likadant när de hade samma med sitt korntunnbröd (också väldigt gott).

Köper även rätt mycket halva priset-bröd på Willys som ofta har en eller två dagar kvar, och även det fryses in, men vid kort datum rostar jag det mesta oavsett sort, då märks inte att det inte är färskt. T ex rostat Levainbröd med ost och egna rabarbermarmeladen är riktigt gott.
Köpte senast Eldorado hamburgerbröd med kort datum, 4 av de i stora formatet för 5kr/4. Fanns 6 förpackningar och jag tog alla. Går utmärkt att rosta som franskbröd om det inte blir hamburgare av dem. Oslagbart om man jämför vad sådant kostar annars. Just korv- och hamburgerbröd är det normalt ockerpris på, så det köper jag nästan aldrig.

Baka själv är allra bäst, men det tar tid och därför brukar jag nappa när det är liknande erbjudanden. En kombination av båda passar mig bra. Gör jag eget bröd är det nästan alltid skållat grovt rågbröd, som både är väldigt hållbart, nyttigt och mättande. Det är ju dock en smaksak.

Pga erbjudande och ett öppet sinne så har mina frukostvanor ändrats nyligen. Normalt sett äter jag alltid en banan till frukost och ibland under dagen, pga att både jag och min kropp gillar det. Gärna ihop med havregrynsgröt. Nu hade dock Matsmart fått in ett parti finlandstillverkad (Åbo) Nestlé barngröt från 1 år med havre, speltvete och banan/mango. Ruskigt god och vuxen i smak/konsistens, helt utan tillsatt socker.
Numera försöker Matsmart ta maximalt betalt och börjar högt, så jag väntade någon vecka och mycket riktigt så sänktes priset efter ett tag och jag har köpt runt 500 burkar för 1,83 styck, med en del av partiet äpple/kanel-smak. Hemkört till dörren. Inget bärande.
Just nu har de även t ex Litauiskt vetemjöl med full datum (1 år kvar) för 10kr/2kg. Antagligen överskott pga sanktionerna mot Ryssland, men det är väldigt bra pris som tilläggsköp om man ändå ska beställa annat och tänker baka.

Nu har jag god och nyttig snabbfrukost eller mellanmål ett antal månader, för ett oslagbart pris. Omväxling förnöjer, iaf för mig! :D

Apropå hållbarhet på glaskonserver så äter jag fortfarande av ett parti (ännu billigare) Semper American Barbeque som gick ut 2019. Felfria fortfarande.

Min noggranna budgetering gör att jag ibland kan unna mig sådant som jag inte kunnat annars, utan att ekonomin kraschar, och det i sig är en härlig känsla och belöning.

Man måste lägga en del tid till att bevaka olika saker, men när man ställt om tankesättet går det automatiskt och känns inte jobbigt. Särskilt inte när årets intensivaste bevakning gav mig 3-årigt elavtal på 35 öre (plus moms och skatter), där samma nu kostar 3 ggr så mycket.
Det finns bra gratisappar som jag använder för att bli påmind, t ex Google Keep, där man man dela anteckningar med andra och hjälpas åt när det ska handlas olika saker på erbjudande t ex.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
  • Haha
dicliff och 16 till
  • Laddar…
Förhandla med bank är gratis och ger en del, kolla https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
Kolla runt med "alla" försäkringbolag, måste göras varje år för att inte bli lurad.
Förhandla med arbetsgivaren, inte planlöst utan läs på om förhandlingsteknik och gå inte i fällan att ställa ultimatum som ingen av er kan backa ur.
Snålspolande kranar
Sänk värmen 1-2 grader
Kör ekonomiskt med bilen, läs på om ecodriving

Är det inte en tillfällig svacka på inkomstsidan kommer du troligtvis vara tvungen att skära hårdare i höst tyvärr, oavsett hur jobbigt det än blir att plocka bort sådant som du "måste ha".
Många tycker olika om prioritering av djur före annat och alla har rätt till sina egna värderingar, men jag tror du behöver fundera en sväng till på alla (inte bara dom fasta) kostnaderna och rangordna dom så att du kan bearbeta eventuella känslor och konsekvenser innan. Misstänker att många som hamnar i kläm har inte gjort hemläxan och blir tagna på sängen och hinner inte ställa om sina liv innan det har gått för långt.

Lider med dig och hoppas det ordnar sig.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Är du lite händig?

Du kanske kan utföra något arbete på huset eller tomten som du hyr, i utbyte mot reducerad hyra?
Om du jobbar 10-20 timmar per månad mot att du får 1000 kr lägre hyra så är det visserligen en dålig timlön, men det gör skillnad för din ekonomi.
 
MultiMan
Att använda fast tvål istället för flytande handtvål och duschkräm sparar tusenlappar på ett år, ju mer desto fler man är.
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Där finns inget att spara in på, om du inte väljer att sluta ha husdjur. Vad får du ut i lön?
A-kassa behöver man inte
 
  • Arg
Per i Hamrånge och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
@AndersMalmgren Att inte ha A-kassa är inget särskilt bra generellt råd utan att veta förutsättningarna.
 
  • Gilla
dicliff och 30 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@AndersMalmgren Att inte ha A-kassa är inget särskilt bra generellt råd utan att veta förutsättningarna.
Finns privata inkomstförsäkringar som är bättre. Lägg ner skiten.
 
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns privata inkomstförsäkringar som är bättre. Lägg ner skiten.
Vart hittar du en sån försäkring för vanliga löntagare som är billigare än 200:- i månaden?
 
  • Gilla
Classe73 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart hittar du en sån försäkring för vanliga löntagare som är billigare än 200:- i månaden?
Jag betalar 75 tror jag. Men det är ju del av ett större förmånspaket.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag betalar 75 tror jag. Men det är ju del av ett större förmånspaket.
Såna här saker är beroende av vilken bransch man är verksam i!
I vissa fall finns det i praktiken inget alternativ till a-kassan.
Var försiktig med den här typen av kategoriska råd!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 29 till
  • Laddar…
Jag är inte med i fack eller a-kassa, men generellt är det inget bra råd. Om man är säker på att man snabbt kan hitta ett nytt jobb om det skulle behövas, då kan man skippa a-kassa. Och även om man känner att man skulle klara sig ett år utan inkomst. De pengar man sparar bör man då månatligen placera i fonder för att ha om det krisar.
 
  • Gilla
lidholmen
  • Laddar…
Många bra tips i tråden.
Men för att kunna få mer än generella tips måste du dela mycket mer information. Vad köper du för mat på en månad? Skriv upp exakt allt du köper och lägger pengar på. Inte mat, 3500 kronor. Utan exakt vad du köper.
Du lägger på tok för mycket på det du lagt upp, så är väl inte omöjligt att det är samma med mat etc.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.