Unikt namn
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Generellt så får man tidsbegränsade bättre erbjudanden när man byter tjänsteleverantör.
Så jag skulle i huvudsak spana runt efter ny leverantör av försäkring, mobiltelefoni och lån.

Handen på hjärtat, du har inte råd att bränna en tusenlapp på försäkring till sällskapsdjuren. Ska barnen bli hemlösa för att djuren kanske blir sjuka? Verkar inte klokt.

Vidare, El 1300 under sommaren låter även svindyrt. Leta eltjuvar och stäng av dessa.

Jag även hade skippat tandförsäkringen och lagt dessa pengar i en låda istället.

Gällande lån så går det ofta att både jaga några punkter billigare ränta, men även att justera ner amortering om det behövs under en period.

Generellt, kontakta olika leverantörer och samla in priser och sammanställ detta i ett kalkylblad. Försöka sedan hitta en billigare totalsumma.
 
  • Gilla
JBioskop och 5 till
  • Laddar…
EddieHansson
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Hej!

Först och främst hoppas jag att du löser ekonomin och tar hand om dig och familjen. Se till att hälsan kommer i första hand, för när den ger med sig blir allt annat riktigt skitjobbigt - jag vet!

Elavtalet verkar rätt dyrt. Kolla upp om du kan byta. Kanske du har för höga huvudsäkringar som driver upp de fasta kostnaderna.

Mobilnostnaden känns dyr. Hur mycket är avbetalning i den kostnaden? I annat fall finns abonnemang för familjer som är rätt billiga.

Privatlånen är också något som kostar så det är bra att försöka betala av så fort som möjligt. Tänk att du sen har 2300kr mer per månad att leva på!

Djurförsäkringarna verkar dyra. Kolla med olika bolag om du kan få ner kostnaden lite.

A-kassan är en bra försäkring. Den ska du nog inte tumma på.

Du har inte tagit upp en viktig post, nämligen kostnad för mat och kläder. Hur mycket spenderar du på det? Ofta kan man göra väldigt mycket mer än man tror. Exempelvis är havregrynsgröt mycket billigt, samtidigt väldigt nyttigt. Ett paket kostar typ som en halv limpa och räcker ett par veckor. Titta på torrkade baljväxter som bönor och linser. Väldigt billigt, kan köpas i bulk, och är väldigt nyttigt. Undvik saker som processade pålägg, färdigmat, mm då de kostar väldigt mycket mer.

Till vintern kan ni sänka temperaturen till 17-18c. Låter kallt, men men tofflor eller inneskor och tröja är det inga problem och man vänjer sig snabbt.

Kolla med försäkringskassan om bostadstillägg och andra bidrag!
 
Redigerat:
  • Gilla
dicliff och 7 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Du är tyvärr inte redo att ”rädda din ekonomi”. Inte än.

För att styra upp den krävs det faktiska uppoffringar, och det du har skrivit i tråden klargör att du inte är beredd att göra några. I stället letar du efter sätt att bibehålla din nuvarande levnadsstandard genom att jaga kronor och ören. Att jaga kronor och ören är nyttigt och bra, och även kul, men det sanerar inte en havererande privatekonomi.

Ditt problem är inte din ekonomi, utan din inställning till din ekonomi. Den måste förändras innan du kan börja på riktigt.

Inte alls elakt menat, hoppas det inte tolkas så heller. Det du eftersträvar är fullt möjligt, men du börjar i fel ände, så att säga.
 
  • Gilla
gaia och 57 till
  • Laddar…
S
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Elen känns väldigt hög, nästan extremt om du bor i lägenhet. Vad är det du har som drar så mycket ström?
Mobilt bredband måste finnas en bättre lösning för, finns det inte fiber i lägenheten?

Annars är det nog tyvärr inte mycket man kan göra något åt på kort sikt ifall du inte är villig att sälja bilen eller göra uppoffringar vad gäller husdjur för att köpa dig fri från skulderna och sedan försöka att aldrig mer handla på avbetalning.
 
  • Gilla
Mariahed22
  • Laddar…
Det största problemet med din fråga är att du inte tar upp alla kostnader och inte delger vad dina inkomster är.
Jag gör budget varje kvartal för att ha stenkoll på ekonomin och du kanske ska börja där.
De flesta av dina utgifter är nödvändiga, men flera onödigt dyra, tex telefon och internet. Internet borde du kunna hitta billigare även om avbetalningen av telefonen inte går att göra något åt nu. Och köp ingen ny telefon på avbetalning när denna är betald.

angående djuren, du anger ingen matkostnader för dem - vilken mat köper du? Vad kostar den? Finns det bättre och billigare alternativ? Doggy är bra foder till hundar som inte kostar skjortan. Svårare när det kommer till kattmat då de ofta äter mindre av de dyrare fodren, men köp inte kattmat på mataffären! Vetzoo.se har en uppsjö av kattmat, köp största säcken du kan hitta av ett foder i mellanklassen så kostar det dig mindre.
Om du har djuren dyrt försäkrade men lever +-0 så har du ändå inte råd med självrisken om de blir sjuka och då blir försäkringarna meningslösa! Säg upp försäkringarna och spara pengarna på ett djurkonto istället (spara dem dock verkligen!!), när du har 50 000:- där kan du minska det sparandet. Skulle djuren bli sjuka i dagsläget tvingas du ändå avliva dem eftersom du inte har råd med självrisken… och bara avlivning är relativt dyrt.

Hur mycket pengar går det till er mat varje månad? Har du koll? Sätt in matpengar på Coop-konto/kort så samlar du poäng. De där poängen kan rädda er en fattig månad. Varje jul och midsommar handlar vi ALL mat på bara poäng! Vi är en familj på två vuxna och tre barn och sätter in 9000:- i månaden nu under sommaren, där ingår även hygien och allt annat man kan få för sig att handla på Coop. Vi snålar inte överhuvudtaget när vi handlar.
Köp inte mat ute, inte pizza eller liknande, det är snordyrt! Pizza är löjligt billigt att göra själv.
Självscanna i affären om du inte redan gör det, då kan du anpassa hur dyrt du handlar för direkt i affären, välj billigare alternativ. Köp mindre snacks, dricka och godis - det är dyrt! Byt ut chipsen mot hemmapoppade popcorn som är löjligt billigt tex.

Se över alla dina försäkringar! Bil, hem, barn, egna (djurens om du envisas med att ha kvar dem) samla dem så får du rabatter.
Kolla om ni har något lokalt försäkringsbolag, de är ofta billigare. Oavsett var du samlar dem så blir de billigare, tips är att samla dem på samma ställe som barnen är försäkrade så deras inte bryts.

Om du har Swedbank kan du snabbt få lite koll i appen på dina kostnader genom ”utgiftskollen” som du hittar i menyn.

Och det kanske är lite dyrare, men bind elen så slipper du chocker.. annars får man se till att ha en buffert inför vintern.

Kan du sälja något? Man har nästan alltid saker man inte behöver hemma. Gamla tv-spel och konsoler, gammal dator, barnkläder (sälj påsar med samma storlek billigt), köksmaskiner som används sällan, prydnadssaker, möbler (finns billiga att ersätta med på second hand/loppis). Gå igenom hemmet som om du skulle flytta och RENSA! Även om du ”bara” får en tia för något så är det tio kronor plus! Många bäckar små!

Jag förstår din önskan att se hur andra lägger upp sin ekonomi, men vår budget är meningslös för dig då den är utsvävande och vi har två inkomster.

Bonustips:
Har du barnen mest? Se över så du får underhåll med rätt summa, summan är olika beroende på barnens ålder. Får du hela barnbidraget? Köp kläder/leksaker på second hand!
Om ni har barnen varannan vecka ska du iaf ha halva barnbidraget och den andra föräldern ska betala hälften av barnens försäkringar!
Om du har låga inkomster kan det vara värt att se om du kan få bostadsbidrag.
Kan du flytta närmre skolan? Närmre bussar? Kanske lite dyrare hyra, men det hämtar man snabbt hem när man inte behöver bil!

Oavsett allt tror jag det viktigaste för dig är att se över djurens försäkringar (en billigare kan faktiskt löna sig just nu iaf), samla alla försäkringar på ett (eller två) bolag, och använd matpengar smart!

Slutligen, prata med barnen om ekonomi om de är över fem år. Det är bra för dem och kan vara bra för ekonomin att de lär sig vad saker kostar.

Rådgivaren på kommunen är gratis och ett fantastiskt stöd!
Om du är villig att dela med dig av dina inkomster kan jag hjälpa dig att lägga upp en budget, men det är såklart helt frivilligt.
 
  • Gilla
Kerstin E och 17 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Elen känns väldigt hög, nästan extremt om du bor i lägenhet. Vad är det du har som drar så mycket ström?
TS hyr ett hus.
 
S
useless useless skrev:
TS hyr ett hus.

Oj, jag kan inte läsa.. :(
Sorry.
 
Angående elen så är det faktiskt så dyrt hos E.On här i Skåne.
Rörligt elpris för Juni var 234,08 öre/kWh inkl moms, påslag och elcertifikat.
Ovanpå detta årsavgift 55 kronor/månad.

Överföringen är också dyr, månadsavgift 462,50 :-
Överföringsavgiften är 24,25 öre/kWh
Energiskatt 45 öre/kWh
 
  • Gilla
  • Wow
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Coop-konto/kort så samlar du poäng. De där poängen kan rädda er en fattig månad. Varje jul och midsommar handlar vi ALL mat på bara poäng!
Bra råd, men vad man behöver är Coop kreditkort. Sedan betalar man ALLT med kortet (mat (hos Coop, Willys, Lidl var som helst), bensin, resor, parkering, nya glasögon, djurmat ja ALLT! Då får man poäng som man kan använda för att betala med på Coop.
Det man måste se till är att betala HELA månadsräkningen varje månad så är det räntefritt.
 
  • Gilla
malg01 och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Den viktigaste och största förändringen jag gjort för mitt tänkande och i förlängningen ekonomin är att konstatera att det finns väldigt få måsten. Man kan skala bort väldigt mycket utan att må sämre eller leva sämre.

Alltför många med begränsad ekonomi tycker att det är normalt med en telefon som kostar 8-12 000 kronor. Efterfrågan finns och sluga Telia (som ett exempel) har bara förlängt avbetalningen i takt med att priserna stigit, så att det ser mindre ut, men idag tvingas du avbetala i 3 år (om man inte själv väljer kortare, vilket blir tårögt dyrt för en iPhone t ex).

Jag valde denna gången en fullgod telefon för 2000 kr (Poco X3) som är både snabb (Snapdragon 860) och med mycket bra batteri. Just nu kan man köpa en utmärkt OnePlus Nord CE för under 2000. Parat med billigaste Fello har man fullgott telefonanvändande för en bråkdel av vad som är brukligt.

Inga måsten vad gäller mat. Jag handlar och gör maträtter utifrån vad som erbjuds till rätt pris, t ex 50% pga kort datum. Även om jag är sugen på hamburgare kanske det blir karrékotletter eller kycklingben för halva priset.
Potatis och rotfrukter håller väldigt länge vid rätt förvaring. Jag använder fortfarande potatis köpt för halva priset som gick ut i jan/feb. Felfri fortfarande. Köpte 10 kg nypotatis vid midsommar på Willyserbjudande för 30 kr totalt. Den har jag inte ens börjat på än.
Har fn 8 förpackningar grädde i frysen köpt till 50%. Funkar precis lika bra i matlagning som nyköpt. Köper inte Bregott utan smör i 500gr block när det är rea och fryser in. tar fram en bit i rumstemperatur och använder istället. Idag kostar Bregott runt 70 kr för 600 gr. Jag köpte nyligen 500 gr smör för 40 kr (och har fortfarande fryst från årsskiftet som då kostade 30 kr) och då är inte 35% rapsolja heller.

Viktigt att ha hyfsat med kryddor hemma så man kan trolla fram lite nya smaker. Även här köper jag när det är rea (typ 10 kr burken för kockens/santa maria) eller Eldorado i påse. Bor man nära större städer finns ofta orientaliska butiker där man kan hitta mycket kul till ofta väldigt bra priser, iaf senast jag var inne i en sådan.

En bra vakuummaskin för 5-800 kr återbetalar sig snabbt om man anammar mitt tankesätt, då hållbarheten på kött och annat i frysen förlängs med minst det dubbla, oftast ännu längre. Då kan man köpa desto mer när fynden uppenbarar sig. Glöm inte skriva vad det är på påsen, och inköpsdatum!

Gör samma sak med kattmat och köper då större partier i stöten för 50-75 % lägre pris än vad det kostar i vanliga matvarubutiker, eller ännu värre djuraffärer. Dock inte med kort datum utom i undantagsfall. Amazon hade t ex Bozita 360gr tetrapak med kalkon och även älg för under 100kr/16st ett tag i våras. Normalpris är mer än dubbelt.

Pausar här, men skriver säkert mer om jag har tid. Poängen är iaf att det finns väldigt mycket man kan göra genom att ändra tankesätt och beteende, och när man väl vant sig så känns det helt naturligt, men man har samtidigt sparat stora belopp.
 
  • Gilla
  • Älska
Hyltran från Veglemyren och 44 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Bra råd, men vad man behöver är Coop kreditkort. Sedan betalar man ALLT med kortet (mat (hos Coop, Willys, Lidl var som helst), bensin, resor, parkering, nya glasögon, djurmat ja ALLT! Då får man poäng som man kan använda för att betala med på Coop.
Det man måste se till är att betala HELA månadsräkningen varje månad så är det räntefritt.
Det är smart, men jag vågar inte ha några kreditkort, det finns alltid en risk att man sätter sig i en fälla med dem. Är man säker på att man inte överskrider så är det ett bra tips, men jag hade inte gett det till någon som upplever att den inte har helt koll på sin ekonomi
Jag har full koll på min ekonomi men vågar ändå inte skaffa kreditkortsvarianten
 
  • Gilla
Classe73 och 10 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
nga måsten
Exakt, inga måsten på något!

Här har det blivit en livsstil att hålla nere kostnaderna trots att vi har råd med det mesta om vi vill, men det vill vi inte!


Jag har också en billig men jättebra smartphone (Redmi Note 9 Pro som kan köpas ny för 2290 :- idag) och skulle aldrig ens drömma om att betala för "flaggskeppstelefon".

Gammal bil som bara funkar (Mitsubishi ASX från 2011 med 21000 mil på mätaren) servar själv, nästan gratis.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Lyssna på Multiman!
 
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Excel
Här är mina synpunkter och förslag till lösning.

Billån 3000 (skaffa billigare bil)
Bilförsäkring 600 (se ovan, kommer minska om du skaffar billigare bil)
Privatlån 2300 (förhandla ned räntan eller sälj bilen och betala av lånet)
Mobil-internet 1200 (låter dyrt, kolla med andra leverantörer
 
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Mitt råd är next level jämfört med att säga upp kattförsäkringen, men att tänka nytt kostar ingenting!

Är det absolut omöjligt att köpa en bostad på landet för din del? 6 000 kr i månaden i hyra motsvarar med 3% ränta och 2% amortering ett bolån på 1 440 000 kr.
Förstår att det kan vara knepigt med kontantinsatsen dock. Om du köper en tillräckligt billig bostad kanske banken godkänner ett blancolån till kontantinsatsen också.

Jag tänker ett mindre hus med möjlighet att elda med ved för att sänka elkostnaderna den kommande vintern. Det här, t ex, ligger i elprisområde SE4. Haken är att det ser ut att ligga ganska nära rv 23/37 på kartan, men det bör också innebära bussförbindelser:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...0882&utm_source=hemnet.se&utm_medium=referral

Här är ytterligare ett billigt hus, i äldre svenne-villaområde i Västerviks version av fel sida älven. Uppvärmning med luft/luftvärmepump, tror det är elprisområde SE3.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...6994&utm_source=hemnet.se&utm_medium=referral

Har du barnen på heltid? Har du gemensam vårdnad om dem så att ditt ex måste godkänna om de flyttar?
 
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.