A ansic skrev:
En LED klocka drar 30mW per segment, 4 segment 120mW. En såndär LCD display som är svart/vita segment drar tydligen ingenting om det inte är belyst.

[bild]
[länk]
Man skall inte överdriva förbrukningen. Men inte underdriva den heller. En display med 4 segment visar ingenting vettigt. Det brukar vara 7 segment per siffra. Om det är en lite äldre ugn kan tomgångsförbrukningen på spänningsomvandlaren vara ett par watt i värsta fall. Det kan mycket väl vara en större post än vad klockan i sig drar.
 
Verkar blivit en tråd som bara dragit iväg i fel riktning...
För min del är det småpengar. Men att slösa med energi är onödigt oavsett.
Tyvärr är det omöjligt att veta vad alla saker drar utan att mäta.
Tex så drar en av mina gamla timrar 2w... den skulle styra en ledlampa på 1w..
Syftet i detta fallet var mysbelysning som tänds på kvällen men nu drar timern 2w hela dagen plus 1w på kvällen....

En dammsugare jag har drar 10w och där är inget som lyser.

Så stirra dig inte blind på att något lyser.
Det finns appar man kan ladda ner till telefonen som mäter förbrukning på din elmätare om du inte kan se det direkt.
 
Fast att behöva tända lampan eller ladda ficklaman för att kunna se i elcentralen drar nästan garanterat mer om det görs ~2ggr per månad än vad spisen drar i standby på en månad. Visst är det bra att spara men man ska ju göra det på vettiga sätt.
 
Har du funderat över hur du lagar mat? Ugnen är väldigt användbar och kan nog hjälpa dig spara mer pengar att använda den oftare än att dra ut elen för kockan.
 
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Har du funderat över hur du lagar mat? Ugnen är väldigt användbar och kan nog hjälpa dig spara mer pengar att använda den oftare än att dra ut elen för kockan.
Vad menar du? Jag använder ju inte ugnen och klockan tittar jag inte på ändå går den på el och kostar mig. Jag använder spisen när jag lagar mat, har en gammal vedspis precis jämte men den hade jag inte tänkte använda än. Bara när jag inte har råd med elräkningen och den dagen lär väl komma till vintern.
 
  • Gilla
kelegris
  • Laddar…
Åsa Lund
H Hammarspik skrev:
grejen är att den sitter fastskruvat i ett skåp. Har ingen skruvmejsel så isåfall får jag låna en.
Ugnen brukar ha en egen säkring. Stäng av säkringen och starta istället när du ska använda ugnen.
Om du har kallhyra i huset så sänk värmen generellt, gärna strax under 20 grader. Och sänk till 15 grader i sovrummen (ha hellre dubbla täcken), håll dörren till sovrum stängd.
Stäng av vattnet i duschen när du tvålar in dig. Duscha fort.
Typ så
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Vad menar du? Jag använder ju inte ugnen och klockan tittar jag inte på ändå går den på el och kostar mig. Jag använder spisen när jag lagar mat, har en gammal vedspis precis jämte men den hade jag inte tänkte använda än. Bara när jag inte har råd med elräkningen och den dagen lär väl komma till vintern.
Att laga mat i ugnen kan spara dig energi. Spisen är dyr att driva. Tänk att du äter köttbullar och stekt potatis. Går mycket snabbare att laga i ugn än på spis. Och spar dig tid dessutom. Tid är pengar.

Vad jag försöker säga är att se över hela ditt energibrukande om det är ören du vill hitta.
 
Fairlane
H Hammarspik skrev:
Inte 8 kronor än. Men till vintern tror jag vi är uppe i 8 kronor vi som har rörligt pris. Ska man binda idag är det uppe i 5 kronor kwh och det kommer bara höjas och höjas
5 kronor/kWh??
Ok, jag tycker du ska låna en skruvmejsel imorgon och koppla ur ugnen tills du flyttar ut. Du kommer säkert spara 10000 kr om året... :thinking:
 
SysterNett SysterNett skrev:
Att laga mat i ugnen kan spara dig energi. Spisen är dyr att driva. Tänk att du äter köttbullar och stekt potatis. Går mycket snabbare att laga i ugn än på spis. Och spar dig tid dessutom. Tid är pengar.

låter omständigt jag vet inte hur man lagar mat i ugnen. Gratäng och kyckling efter jag stekt har jag värmt ibland. Men kan man värma köttbullar i ugn istället för steka på spis? Hemmagjorda köttbullar inte färdiga som man likaväl kan äta kall

Vad jag försöker säga är att se över hela ditt energibrukande om det är ören du vill hitta.
 
Det går super att laga de flesta rätter i ugn och du kan göra de olika delarna samtidigt (om de inte ska kokas). Spar pengar genom att göra storkok och sen värma i mikro eller ugn. DÅ spar du pengar.
 
H Hammarspik skrev:
grejen är att den sitter fastskruvat i ett skåp. Har ingen skruvmejsel så isåfall får jag låna en.
Slå av/skruva ur säkringen/arna till spisen. Mycket enklare.
 
Har du en mikrovågsugn du kan använda istället, eller är det din mikrovågsugn tråden handlar om?
 
Hur är det med det "smarta hemmet" då? Hur mycket drar de prylarna i standby som behövs för att kunna styra allt?
 
MaxHugo
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hur är det med det "smarta hemmet" då? Hur mycket drar de prylarna i standby som behövs för att kunna styra allt?
Har haft mina sensorer uppkopplade i 3 år nu och dom ligger på 80%. Tillverkaren säger runt 5år.
 
Johan1975z skrev:
nej, antingen trollar du men jag tror att du är lågbegåvad (menar inget illa).
En elak kommentar till en ensamstående småbarnsmamma med dålig ekonomi.
Verkar vara många som inte kan förstå att det finns åtskilliga människor som inte har en buffert att ta av.
Lite ödmjukhet och empati för dem som inte lever med guldkant eftersöks!

Och till TS, att bryta strömmen till ugnen när du inte använder den är inte lönsamt, det som drar energi är varmvatten och uppvärmning, kolla på den biten inför vintern.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.