A
Varför säljer du inte ugnen? Den kostar mer i värdeminskning med tiden än vad den drar ström.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Varför säljer du inte ugnen? Den kostar mer i värdeminskning med tiden än vad den drar ström.
för den ingår i hyran. Låter som ni har massvis med pengar och skiter i någon hundralapp hit och dit. Men när man knappt går runt då förstår man nog lite bättre hur jag tänker
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
Om du bor i Lgh är det bara att bryta huvudsäkringen på kvällen om värmen kommer via vattenradiatorer. Då går inget på standby.
 
  • Gilla
LaoLars och 3 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
för den ingår i hyran. Låter som ni har massvis med pengar och skiter i någon hundralapp hit och dit. Men när man knappt går runt då förstår man nog lite bättre hur jag tänker
Vad vi försöker säga är att det inte handlar om någon hundralapp för ugnsklockan. Det finns andra sätt att spara betydligt mer pengar för mindre arbetsinsats. Du har redan fått ett par förslag. Ugnsklockan påverkar så minimalt att det borde vara bland det allra sista på listan över potentiella besparingsåtgärder.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du bor i Lgh är det bara att bryta huvudsäkringen på kvällen om värmen kommer via vattenradiatorer. Då går inget på standby.
bor i hus
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du bor i Lgh är det bara att bryta huvudsäkringen på kvällen om värmen kommer via vattenradiatorer. Då går inget på standby.
Enligt profilen bor han i villa på 100 kvadrat byggd 1900 med modern värmepump...
 
H Hammarspik skrev:
bor i hus
Hyr du ett hus? Hur värms det ?
 
F frause skrev:
Vad vi försöker säga är att det inte handlar om någon hundralapp för ugnsklockan. Det finns andra sätt att spara betydligt mer pengar för mindre arbetsinsats. Du har redan fått ett par förslag. Ugnsklockan påverkar så minimalt att det borde vara bland det allra sista på listan över potentiella besparingsåtgärder.
jag har redan kollat över alla stora besparingsåtgärder och nu fortsätter jag med dom mindre när jag ändå är igång. Ugnen slog mig när jag gick runt i huset och kollade vad egentligen som är igång
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hyr du ett hus? Hur värms det ?
ja jag hyr och uppvärmningen är jordvärme
 
Fairlane
H Hammarspik skrev:
Kan någon slänga den här tråden? Folk skrattar åt mig känns det som trots att jag var 100 allvarlig. Varför betala för något man inte använder även om kostnaden är minimal? Mm det snackar om att minska elförbrukningen så jag gick runt i huset och kollade allt som var igång liksom och kände att den där ugnen är nog onödig.. men ni skrattar bara åt mig :cry:
Självklart ska vi inte skratta åt dig, men du frågade hur mycket den drog och redan i första svaret fick du en gissning so du sen inte trodde på, så vad tror du själv?

Det var du som skrev, också i första inlägget, att det var lite omständligt att dra ut sladden. Vill du inte ha ugnen ansluten så för all del, skruva bort skruvarna och dra ut sladden. Använd skruvmejsel, inte skruvdragare, såvida du inte laddar skruvdragaren på jobbet. Du har använt ugnen 2 ggr på 3 månader. Om det är så den kommer användas så får du själv avgöra om det är värt att koppla ur/i.

Att koppla bort saker som inte används är inte fel, men frågan var ju hur mycket den drog.

I mitt kök har jag en vanlig analog köksklocka. Det sitter 1 batteri i den. Jag byter batteri max en gång om året. Ett batteri kostar cirka 4 kronor. Jag är övertygad om att klockan i ugnen drar mindre ström än den analoga som ska dra runt visare. Rimligtvist kostar då strömmen mindre eftersom den drar mindre och man inte behöver tillverka ett nytt batteri. Kanske var gissningen i första svaret inte för låg trots allt?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
EddieHansson
H Hammarspik skrev:
Usch vad jag tar illa upp nu. Trollar gör jag absolut inte vill bara förbereda mig på hösten/vintern och sänka min elförbrukning. Lågbegåvad är jag kanske och letat pantburkar har hänt en gång
I princip tycker jag att du har rätt. Varför förbruka el om det inte behövs!

Lite svårt att sia om hur mycket ugnens klocka drar, men förmodligen mycket lite.

Låt säga att den drar 0.3W. Då blir det 2.6kWh per år. Risken att något går sönder när du stänger av den ofta är nog större.

En elektronisk/modern mobilladdare drar i princip ingenting när mobilen inte är inkopplad. Även om du har mobilen inkopplad så är det inte nödvändigtvis mycket som går åt när batteriet är fulladdat.

Enklast annars är att du använder vanliga förlängningssladdar med av-och-på-knapp för saker som TV mm.

Men en sådan sladd kostar mer än vad en apparat drar i standby på flera år och förbrukar förmodligen mycket mer energi att tillverka och transportera.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Om du använder ugnen så lite kan du naturligtvis dra ur elkabeln.
Att dra fram spisen så att den blir åtkomlig är inte svårt.

Gör det om det känns bra.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det är viktigt att se till helheten. En Apple original mobilladdare t ex drar så lite ström i standby att det är billigast att låta den vara inkopplad hela tiden. Ska man dra ur och koppla i den varje dag kostar det mer att köpa den extra mat som behövs för att utföra muskelarbetet än vad elen hade kostat.

Samma sak gäller nog om du ska skruva i och ur strömmen till ugnen några gånger i månaden.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Om du använder ugnen så lite kan du naturligtvis dra ur elkabeln.
Att dra fram spisen så att den blir åtkomlig är inte svårt.

Gör det om det känns bra.
grejen är att den sitter fastskruvat i ett skåp. Har ingen skruvmejsel så isåfall får jag låna en.
 
useless useless skrev:
Det är viktigt att se till helheten. En Apple original mobilladdare t ex drar så lite ström i standby att det är billigast att låta den vara inkopplad hela tiden. Ska man dra ur och koppla i den varje dag kostar det mer att köpa den extra mat som behövs för att utföra muskelarbetet än vad elen hade kostat.

Samma sak gäller nog om du ska skruva i och ur strömmen till ugnen några gånger i månaden.
förutom att det är lite omständigt så gillar jag träning och gratis träning är bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.