Stefan N Stefan N skrev:
Du skrev att det va el du ville spara men det är ju uppenbarligen pengar då för om du laddar på jobbet går ju det åt samma mängd el men någon annan får betala?
ja alltså jag vill minska elförbrukningen hemma för att spara pengar. Vill kunna betala mina elräkningar framöver och därför vill jag spara varje krona som går. Tycker min ekonomi redan är ansträngt och oroar mig inför hösten/vintern
 
A
V mutalisken skrev:
Säkerställ korrekt lufttryck i era bildäck
Jo, det är ju inget att skoja bort. Men -10% bränsleförbrukning på en bil, är ju inte att jämföra på ngt plan med en tänd/släckt klocka på ugnen.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
ja alltså jag vill minska elförbrukningen hemma för att spara pengar. Vill kunna betala mina elräkningar framöver och därför vill jag spara varje krona som går. Tycker min ekonomi redan är ansträngt och oroar mig inför hösten/vintern
Jag skulle inte börja där. Det du kan lyckas spara kanske rör sig om 10kr i månaden. Och arbetsinsatsen är väldigt stor. Bor du i hus eller lägenhet? Om hus, se äver hur du kan reducera värme och förlägga värme till natten. Om lägenhet se om du kan byta elavtal och laga mat smartare.
 
V mutalisken skrev:
Jag skulle inte börja där. Det du kan lyckas spara kanske rör sig om 10kr i månaden. Och arbetsinsatsen är väldigt stor. Bor du i hus eller lägenhet? Om hus, se äver hur du kan reducera värme och förlägga värme till natten. Om lägenhet se om du kan byta elavtal och laga mat smartare.

Vadå arbetsinsatsen är väldigt stor. Grejen är att jag vill inte betala för något som är onödigt att ha igång. Även om det handlar om minimala pengar så blir det billigare att dra ut sladden. Om strömmen går funkar inte den klockan så lite el drar den ju helt i onödan.
Mvh en FATTIGLAPP
 
H Hammarspik skrev:
Vadå arbetsinsatsen är väldigt stor. Grejen är att jag vill inte betala för något som är onödigt att ha igång. Även om det handlar om minimala pengar så blir det billigare att dra ut sladden. Om strömmen går funkar inte den klockan så lite el drar den ju helt i onödan.
Mvh en FATTIGLAPP
Du kan spara 5-10kr på 10 minuters arbete om dagen. Eller så kan du spara 500-1000kr i månaden på tex att flytta tvätt och diskmaskin till kvällen med ett timabbonemang. Förutsätter att du kan det. Annars kan du spara kanske 250-500kr på att använda eco-program jämfört med snabbprogran. Eller att diska förhand.
 
H Hammarspik skrev:
Vadå arbetsinsatsen är väldigt stor. Grejen är att jag vill inte betala för något som är onödigt att ha igång. Även om det handlar om minimala pengar så blir det billigare att dra ut sladden. Om strömmen går funkar inte den klockan så lite el drar den ju helt i onödan.
Mvh en FATTIGLAPP
Om du använder ugnen och micron så lite då är det väl bäst att sälja de, då slipper du förbrukningen och kan håva in ett par hundralappar. Mat kan tillagas över öppen eld, pinnar hämtar du gratis i skogen! Visserligen får du räkna in kostnaden för tändstickor, men någon här kan nog förbarma sig och posta över en ask så du slipper svälta.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
Med de pengar du ska spara, skulle jag nog överväga en riskanalys. Ponera att du tappar ugnen på foten när du drar ut den? Den uteblivna inkomsten under din sjukperiod hade betalt displayklockan i 800000 år +-100000 år.
 
  • Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
Kan någon slänga den här tråden? Folk skrattar åt mig känns det som trots att jag var 100 allvarlig. Varför betala för något man inte använder även om kostnaden är minimal? Mm det snackar om att minska elförbrukningen så jag gick runt i huset och kollade allt som var igång liksom och kände att den där ugnen är nog onödig.. men ni skrattar bara åt mig :cry:
 
  • Älska
a.o.f
  • Laddar…
Drick kaffe enbart på jobbet och skit på jobbet så sparar du mer än 10 öre i månaden på el, tvål, toapapper och vatten. Familjen kan nog använda toa 2-3 ggr innan spolning och om man kissar varje gång man duschar sparar ni säkert flera öre per gång.
 
  • Gilla
torkelb
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Drick kaffe enbart på jobbet och skit på jobbet så sparar du mer än 10 öre i månaden på el, tvål, toapapper och vatten. Familjen kan nog använda toa 2-3 ggr innan spolning och om man kissar varje gång man duschar sparar ni säkert flera öre per gång.
jag dricker inte kaffe och skita gör jag på jobbet och hemma då jag har egen brunn och inte betalar för toavatten tror jag? Tvål och toapapper känner jag att jag kan lägga pengar på hemma
 
Kom ihåg att du inte kan bromsa dig till första platsen och blir lyckligare av mer cash på banken
 
H Hammarspik skrev:
hemma då jag har egen brunn och inte betalar för toavatten tror jag?
Så länge du inte skiter nere i brunnen så kostar pumpen pengar varje gång den pumpar upp vattnet, en sekund pumpning motsvarar nog en veckas ugnsklocka
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 2 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
jag dricker inte kaffe och skita gör jag på jobbet och hemma då jag har egen brunn och inte betalar för toavatten tror jag? Tvål och toapapper känner jag att jag kan lägga pengar på hemma
Klart du betalar för toavattnet. Du pumpar väl upp det ur brunnen på nåt vis?
 
Du verkar ha ganska låg förbrukning redan, så det finns inte så jättemycket att spara på att minska levnadsstandarden. Större delen av din elräkning är fasta avgifter du ändå inte kommer undan.

Största besparingen är, som sagt var, att skaffa elabonnemang med timdebitering och noga välja vilka tider på dygnet du kör tvätt, disk, mm.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kom ihåg att du inte kan bromsa dig till första platsen och blir lyckligare av mer cash på banken
det här handlar inte om att ha pengar på banken men om att kunna betala mina framtida elräkningar! Har 0 kronor i sparpengar så varje krona behövs!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.