Vi håller på att bygga hus och vid våran tomtgräns verkar vi ha Telias telefontråd framdragen. Den kommer utifrån gatan och räcker in utan problem. Se bifogad bild (svarta kabeln).

Jag tycker att det är "rån" av Telia att ta 7000:- för att koppla in denna telefontråden till första jacket. Jag menar allt jobb är ju redan fixat.

Vad tror ni kan man koppla in det själv och sedan bara begära flyttning när man väl flyttar in?

Någon som har någon erfarenhet om liknande förfarande?
 
  • IMG_1326_mini.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi är i samma situation, vår kabel är framdragen till skåpet (se bilden) och ändå ska dom visst ha 8000:- för att koppla in den i skåpet (dom behöver flera veckor för sig att ge en prisuppgift).

Så vi väljer att dra in fiber/Internet för 10.000:- istället och satsar på IP-telefoni istället. De flesta IP-telefonioperatörer verkar erbjuda att man får behålla sitt gamla telefonnummer (ca 400:).

Känns betydligt mer prisvärt.... Telia/Skanova gör säkert mer än bara skruvar fast kabeln i skåpet där men det känns som mycket pengar.

Sen har vi fixat en snygg koppling mellan IP-nätet o vårt interna telefonnät så vi får IP-telefonin i alla uttag.

Cheers!
/Rikard & Siv
 
  • tele.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
maxxar skrev:
Vi håller på att bygga hus och vid våran tomtgräns verkar vi ha Telias telefontråd framdragen. Den kommer utifrån gatan och räcker in utan problem. Se bifogad bild (svarta kabeln).

Jag tycker att det är "rån" av Telia att ta 7000:- för att koppla in denna telefontråden till första jacket. Jag menar allt jobb är ju redan fixat.

Vad tror ni kan man koppla in det själv och sedan bara begära flyttning när man väl flyttar in?

Någon som har någon erfarenhet om liknande förfarande?
7000kr är en mini. avgiften enligt nuvarande affärsregler, dock går det att gå runt den, be Telia skicka ut en tekniker som kollar hur allt ser ut. Om han tycker det ser bra ut, och kan koppla in utrustningen så blir priset teniker+950kr(runt 1500-2000kr). Men som sagt, det är inte enligt rutin så ni kan få tjata till er det, vilket jag förstår är idiotiskt, men så är det ibland.
 
Fast telefon? De flesta har ju mobil ;-) Börja inte med Telia - du blev inte av med dem
 
Ja hade man möjlighet att välja fiber så hade det inte varit något problem. Men tyvärr så har dom inte byggt ut fiber där vi bygger :( och därför är adsl enda alternativet för tillfället. (Om man inte väljer någon form av 3G abb.)

Ska försöka få ut en tekniker om det nu går....
 
Jag lånar tråden lite.

Jag och min man har för fyra veckor sedan bett om en offert från Telia för anslutning till det fasta telenätet. Vi har dock fortfarande inte fått någon offert (trots ursprungligt löfte om att det skulle ta tre veckor) och Telias kundtjänst hävdar att de inte har telefonnumret till de som gör offerterna så därför kan vi inte ringa och kolla hur handläggningen av vår offertförfrågan ligger till.

Har någon av er som fått prisuppgifter från Telia möjlighet att lämna ett telefonnummer som går till dem som ger offerterna? Vore mycket tacksam för detta då vi inte vill köpa en tomt innan vi vet hur mycket telefonanslutningen kommer att kosta.

/Nilsson
 
Nilsson2 skrev:
Jag lånar tråden lite.

Jag och min man har för fyra veckor sedan bett om en offert från Telia för anslutning till det fasta telenätet. Vi har dock fortfarande inte fått någon offert (trots ursprungligt löfte om att det skulle ta tre veckor) och Telias kundtjänst hävdar att de inte har telefonnumret till de som gör offerterna så därför kan vi inte ringa och kolla hur handläggningen av vår offertförfrågan ligger till.

Har någon av er som fått prisuppgifter från Telia möjlighet att lämna ett telefonnummer som går till dem som ger offerterna? Vore mycket tacksam för detta då vi inte vill köpa en tomt innan vi vet hur mycket telefonanslutningen kommer att kosta.

/Nilsson
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!

Dom har kartor så dom ser exakt var kablarna, såväl som fiber/koppar går någonstans och bör kunna direkt ge ett pris mellan tummen och pekfingret.

Ja, det är leads för företag, men dom kontaktar dig även om du är privatkund också.
 
7000:- rån?? Vad betalr du för VA då??
Du står för allt jobb och alla rör ut till gatan men du betalar säkert mer än 7000:-
 
snuttjulle skrev:
7000:- rån?? Vad betalr du för VA då??
Du står för allt jobb och alla rör ut till gatan men du betalar säkert mer än 7000:-
Det går inte att argumentera med den här typen av människor, dom tror det är Televerket ska stå för hela notan själv. Men som sagt, tycker dom det kan dom bara vända sig till andra operatörer, se hur intresserade dom är. :D
 
Prismodellen ändrades ett antal år efter att televerket blev Telia.

Tidigare betalade alla kollektivt den större delen av en inkoppling, idag betalar den kunden hela kostnaden och ja det är en del jobb bakom kulliserna också. Ollebanan har nog de detaljerna i färskare minne än vad jag har.

Hadde den gamla modellen varit kvar så hadde det resulterat i höjda fasta avgifter på samtliga abbonemang och det bedömdes inte som genomförbart iom tappet till mobiler
 
Vi har bara rör för fiber framdraget och när jag ringde till Telia och frågade vad det kostade att ansluta sig med fiber genom telia så sa dom att det inte kostade något. Vi får se om jag får någon räkning men har nu haft bredband i 2 veckor............ hoppas inte
 
mats_o skrev:
Prismodellen ändrades ett antal år efter att televerket blev Telia.

Tidigare betalade alla kollektivt den större delen av en inkoppling, idag betalar den kunden hela kostnaden och ja det är en del jobb bakom kulliserna också. Ollebanan har nog de detaljerna i färskare minne än vad jag har.

Hadde den gamla modellen varit kvar så hadde det resulterat i höjda fasta avgifter på samtliga abbonemang och det bedömdes inte som genomförbart iom tappet till mobiler
Ändringen skedde feb 2006. Varför gjordes då detta? Min personliga uppfattning är helt enkelt denna här.

*Allt sedan LEK (Lagen om Elektronisk kommunikation) genomfördes så var detta ett måste. Telia tvingades som operatör leverera telefoni överallt i hela landet till permanentboende. Man behöver inte vara professor för att räkna ut att om Telia installerar en anslutning som i vissa fall innebär stolpuppsättning och kabel flera kilometer så kostar det klöver. Ibland flera hundratusen!

Dagen efter kunden blev inkopplad till telenätet så ringde de en konkurrent som var 2 öre billigare /minut och vips så försvann möjligheten att ha en lönsam investering!

Man kan läsa lite varstans om att "-kablarna ligger juh precis utanför tomten och det är bara att koppla in dem 5 m till huset". Ja det är sant, men tror alla verkligen att det var gratis att dra fram dem till tomtgränsen?
 
Vi hade liknande förutsättningar. Telia rubbade inte åsikt trots att vår granne med 30m längre till plint bara behövde betala flytt.
Lösningen blev glocalnet då vi behövde bara betala nyanmälan.

Så visst är det inte gratis att dra fram till tomtgräns men i dagens läge när det finns många alternativ som IP, mobil etc så bör man kanske inte dra till tomtgräns och kräva 7000:- med försvaret att det kostar att dra till tomtgräns. Det kostar att dra till tomtgräns även om jag inte utnyttjar kabeln sen. Då blir dragningen till tomtgräns att slänga pengarna i sjön.
 
Defvron skrev:
Så visst är det inte gratis att dra fram till tomtgräns men i dagens läge när det finns många alternativ som IP, mobil etc så bör man kanske inte dra till tomtgräns och kräva 7000:- med försvaret att det kostar att dra till tomtgräns. Det kostar att dra till tomtgräns även om jag inte utnyttjar kabeln sen. Då blir dragningen till tomtgräns att slänga pengarna i sjön.
Det min vän är en investeringsrisk som Telia tar. Troligtvis är det dyrare att dra fram en kabel efter väg osv är framdragen dvs gör man det i förbyggande syfte tjänar både kund och företaget på det. Samt så knyter man upp eventuella nya kunder genom att skall en annan operatör dra dit kabel så kostar det $$$ eftersom de inte dragit dit någon kabel.
 
Ledningsägaren får faktiskt betalt oavsett vem du tecknar teleavtal med. Detta regleras genom produkterna hel respektive delad ledning. Båda produkterna är kostnadsbaserade och övervakade av pts.

Den fasta avgiften ska täcka kostnaden för just kabel och stationer så ur kabelperspektiv gör man ingen förlust oavsett vem det är som sen levererar trafiken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.