G
R RoAd skrev:
Vet inte vad du vill ha sagt. Att man inte konstruerar solpaneler för att klara en miljö de aldrig kommer att utsättas för? Det låter rimligt för mig.

Vissa tillverkare ger mycket långa garantier på panelerna (LG ger 25 år) så jag antar att de känner sig trygga med att de håller så länge.
Jo, det va någon tidigare i tråden som ansåg att tex växelriktare till solcellsanläggningar använder "automotiv" komponenter, det tror jag inte, sen att billig elektronik oftast fallerar tidigare och det är ju ofta sant, tyvärr kan även dyr göra det, tex Onkyo hdmi bga failure då det ibland blir fel som visar sig efter några år, men att tro att de flesta privat mindre solcellsanläggningar fungerar felfritt utan reparationer i 30år, det tror jag inte på.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Det installeras mycket solceller nu. Är det inte en risk att det till slut leder till att vi får en stor överproduktion av el när solen lyser som bäst? Och att det i sin tur leder till att elpriset går ner till noll under alla soliga sommardagar?
Yes, det kommer hända.
 
R
G OMathson skrev:
Jo, det va någon tidigare i tråden som ansåg att tex växelriktare till solcellsanläggningar använder "automotiv" komponenter, det tror jag inte
Ok, då hade det ju varit bättre att svara hen i stället för mig som inte sagt ett ljud om det. Eller hur?

G OMathson skrev:
sen att billig elektronik oftast fallerar tidigare och det är ju ofta sant, tyvärr kan även dyr göra det, tex Onkyo hdmi bga failure
Va? Är vi inne på hembioreceivers nu? :surprised:

Hur som helst har jag aldrig påstått att elektronik inte kan gå sönder. Svarar du någon annan nu igen?

G OMathson skrev:
men att tro att de flesta privat mindre solcellsanläggningar fungerar felfritt utan reparationer i 30år, det tror jag inte på
Det finns leverantörer som har så långa produktgarantier så de tror tydligen det. Som jag skrev har LG 25 år garanti på sina paneler. Det skulle de förstås inte ha om det trodde att de skulle gå sönder innan dess.
 
G
R RoAd skrev:
Ok, då hade det ju varit bättre att svara hen i stället för mig som inte sagt ett ljud om det. Eller hur?



Va? Är vi inne på hembioreceivers nu? :surprised:

Hur som helst har jag aldrig påstått att elektronik inte kan gå sönder. Svarar du någon annan nu igen?



Det finns leverantörer som har så långa produktgarantier så de tror tydligen det. Som jag skrev har LG 25 år garanti på sina paneler. Det skulle de förstås inte ha om det trodde att de skulle gå sönder innan dess.
Va
R RoAd skrev:
Ok, då hade det ju varit bättre att svara hen i stället för mig som inte sagt ett ljud om det. Eller hur?



Va? Är vi inne på hembioreceivers nu? :surprised:

Hur som helst har jag aldrig påstått att elektronik inte kan gå sönder. Svarar du någon annan nu igen?



Det finns leverantörer som har så långa produktgarantier så de tror tydligen det. Som jag skrev har LG 25 år garanti på sina paneler. Det skulle de förstås inte ha om det trodde att de skulle gå sönder innan dess.
det inte du som tog upp LED lampor?:thinking:
Onkyo hade också garantier, elektroniken gick sönder ändå och det blev väldigt dyrt för Onkyo. Tror du att det är helt andra komponenter/konstuktioner i solcells elektronik?
 
G OMathson skrev:
Onkyo hade också garantier, elektroniken gick sönder ändå och det blev väldigt dyrt för Onkyo. Tror du att det är helt andra komponenter/konstuktioner i solcells elektronik?
Ja. Helt klart. Inte i närheten. Helt olika tillämpningar och krav på tillförlitlighet, och därför byggsätt. Du hittar med säkerhet inte en enda BGA-monterad krets i en solcellsriktare. (Jag äter upp min hatt.)

Dessutom så sitter i de flesta fall elektroniken för solceller inomhus, dvs betydligt mer skyddat än på taket. (Jaja, det finns undantag). Själva solcellerna/panelerna innehåller ingen elektronik (om vi bortser från den stora p-n-övergången som utgör själva cellen), och de torde ha mycket lång livslängd.

Tom på båt, som är en betydligt tuffare miljö, så ser man inga direkta fel på själva panelerna.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
LGCarlsson LGCarlsson skrev:
Och vilken energiproduktion i Sverige får inte bidrag?
Denna energikrisens sommar är det inte bidrag till varken installation av pelletsbrännare eller eldstäder för småskalig vedeldning eller produktion av bränslet till dessa eldstäder.
För ca 4 år sedan togs elcykelbidraget bort och man kan undra om de satsade pengarna innom det området inte kunde använts bättre till att minska elberoendet istället tex genom att gynna nya effektiva lokaleldstäder eller genom minskad beskattning av kraftvärmeproduktion.
 
R
G OMathson skrev:
det inte du som tog upp LED lampor?:thinking:
Ja jag skrev ett inlägg om LED-lampor. Vad har det med "automotiv komponenter" att göra? Du skrev ju själv att "någon" [annan] som påstått något om det. Då hade det väl varit bättre att svara denna "någon" istället för mig.

G OMathson skrev:
Onkyo hade också garantier, elektroniken gick sönder ändå och det blev väldigt dyrt för Onkyo. Tror du att det är helt andra komponenter/konstuktioner i solcells elektronik?
Nu verkar du återigen tro att jag påstått att elektronik inte kan gå sönder. Läser du inte vad jag skriver?

Du verkar tro att det faktum att Onkyo gjorde en dålig receiver på något sätt skulle vara ett argument för att solpaneler inte håller i 30 år. Hur sjutton får du ihop det?
 
G
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. Helt klart. Inte i närheten. Helt olika tillämpningar och krav på tillförlitlighet, och därför byggsätt. Du hittar med säkerhet inte en enda BGA-monterad krets i en solcellsriktare. (Jag äter upp min hatt.)

Dessutom så sitter i de flesta fall elektroniken för solceller inomhus, dvs betydligt mer skyddat än på taket. (Jaja, det finns undantag). Själva solcellerna/panelerna innehåller ingen elektronik (om vi bortser från den stora p-n-övergången som utgör själva cellen), och de torde ha mycket lång livslängd.

Tom på båt, som är en betydligt tuffare miljö, så ser man inga direkta fel på själva panelerna.
Jag tror inte heller att det blir några större problem med de flesta paneler. Men vad menar du med "Inte i närheten"? Har kringelektroniken sådana krav att de typ aldrig kommer gå sönder? Inga bga på kring kort för tex appar-mjukvara/wifi...? Nu vet inte jag om just bga är den stora boven men vissa tycket det då det är svårt att se felen till och med mha röntgen.
Ofta är det små fel som egentligen inte har med huvudfunktionen på produkten att göra i dagens elektronik som gör att mjukvaran går vidare och därmed stannar hela funktionen, tex nått så löjligt som läsa loggfiler i ett korrup flash - stop i hela systemet.
 
G OMathson skrev:
Jag tror inte heller att det blir några större problem med de flesta paneler. Men vad menar du med "Inte i närheten"? Har kringelektroniken sådana krav att de typ aldrig kommer gå sönder?
Den här typen av krav tenderar att "smitta" resten av produkten. Den har dessutom mycket större marginaler än konsumentelektronik, och skall inte lida av "bör gå sönder om några år s.a. kunden köper en ny".

Konstruktionen är dessutom enklare i komplexitet, så jag ser ingen anledning till varför den skulle innehålla stora BGA-monterade kretsar. (Det är främst storleken på kretsen och därmed temperaturdifferentialerna som gör BGA problematiskt. I många fall så kan man dessutom själv ofta rädda dylika kort, iaf temporärt, genom att flyta om lödningarna i ugn.)

Men visst. Panelerna håller längre. De flesta får nog räkna med ett byte av växelriktare under resans gång. Det är då som tur är ingen avgörande investering sett till totalkostnaden för installationen som helhet.


MEN
el från solceller på våra breddgrader och med vårt behov och energimix är naturligtvis huvudlöst korkat sett till hela systemet. Pengarna bör läggas på kärnkraft istället. Solceller fungerar här i nisch-tillämpningar, som exv. på min (och andras) segelbåt (där jag ju har både stora batteri och dieselbackup om den skulle knipa på riktigt). Solceller fungerar bäst på de breddgrader där man drar ström för att kyla sina hus/lokaler. Här är de i stort sett komplett meningslösa.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
G
R RoAd skrev:
Ja jag skrev ett inlägg om LED-lampor. Vad har det med "automotiv komponenter" att göra? Du skrev ju själv att "någon" [annan] som påstått något om det. Då hade det väl varit bättre att svara denna "någon" istället för mig.



Nu verkar du återigen tro att jag påstått att elektronik inte kan gå sönder. Läser du inte vad jag skriver?

Du verkar tro att det faktum att Onkyo gjorde en dålig receiver på något sätt skulle vara ett argument för att solpaneler inte håller i 30 år. Hur sjutton får du ihop det?
R RoAd skrev:
Ja jag skrev ett inlägg om LED-lampor. Vad har det med "automotiv komponenter" att göra? Du skrev ju själv att "någon" [annan] som påstått något om det. Då hade det väl varit bättre att svara denna "någon" istället för mig.



Nu verkar du återigen tro att jag påstått att elektronik inte kan gå sönder. Läser du inte vad jag skriver?

Du verkar tro att det faktum att Onkyo gjorde en dålig receiver på något sätt skulle vara ett argument för att solpaneler inte håller i 30 år. Hur sjutton får du ihop det?

Du verkar tro att det faktum att Onkyo gjorde en dålig receiver på något sätt skulle vara ett argument för att solpaneler inte håller i 30 år. Hur sjutton får du ihop det?[/QUOTE]
Sorry att citaten blev lite fel men du nämner annan elektronik (LED) och det gör jag också (Onkyo), du nämner tillverkargarantier och det gör jag också. Vi går vidare...

Troligen kommer det om några år finnas trådar i detta forum "min solcellsanläggning fungerar inte, vad ska jag göra" vi får se:)
 
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Solceller fungerar bäst på de breddgrader där man drar ström för att kyla sina hus/lokaler. Här är de i stort sett komplett meningslösa.
Precis, det är ju galet att vi skall lägga svenska skattepengar på solcellsproduktion i Sverige så att vi kan exportera elen till t.ex. Grekland där den behövs.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Den här typen av krav tenderar att "smitta" resten av produkten. Den har dessutom mycket större marginaler än konsumentelektronik, och skall inte lida av "bör gå sönder om några år s.a. kunden köper en ny".

Konstruktionen är dessutom enklare i komplexitet, så jag ser ingen anledning till varför den skulle innehålla stora BGA-monterade kretsar. (Det är främst storleken på kretsen och därmed temperaturdifferentialerna som gör BGA problematiskt. I många fall så kan man dessutom själv ofta rädda dylika kort, iaf temporärt, genom att flyta om lödningarna i ugn.)

Men visst. Panelerna håller längre. De flesta får nog räkna med ett byte av växelriktare under resans gång. Det är då som tur är ingen avgörande investering sett till totalkostnaden för installationen som helhet.


MEN
el från solceller på våra breddgrader och med vårt behov och energimix är naturligtvis huvudlöst korkat sett till hela systemet. Pengarna bör läggas på kärnkraft istället. Solceller fungerar här i nisch-tillämpningar, som exv. på min (och andras) segelbåt (där jag ju har både stora batteri och dieselbackup om den skulle knipa på riktigt). Solceller fungerar bäst på de breddgrader där man drar ström för att kyla sina hus/lokaler. Här är de i stort sett komplett meningslösa.

Vet inte om jag tycker att mina solceller är i stort sett komplett meningslösa.
De har varit väldigt bra för min ekonomi.
Bästa investeringen hitintills i huset:):)
 
  • Gilla
Husgubbe
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ni som klagar på kort livslängd på LED-belysning kanske borde sluta Biltema eller Anslut ;)

Jag har haft några lågprislampor under åren och de har mycket riktigt gått sönder ganska fort p.g.a. undermåligt konstruerad drivning.

Numera köper jag enbart märkeslampor från Philips, Osram, eller liknande företag, och hittills har inte en enda av dessa lampor gått sönder. Då är flera av dem ändå tända många timmar om dygnet.

Snabb överslagsräkning säger att de äldsta nu borde varit tända över 20.000 timmar sammanlagt. Det rör sig om 5 spotlights i trädgården som varit tända i genomsnitt 10 timmar om dygnet i 7 år. De har dessutom utsatts för ganska rejäla temperaturförändringar.

Jag har även en hel del infällda spotlights från Hidealite som fungerat sedan huset renoverades för 9 år sedan. Drifttid på dem vågar jag inte gissa på för det är badrumsbelysning som tänds och släcks flera gånger om dagen.

Det är m.a.o. inte några tekniska problem med att få en LED-lampa driftsäker, men det finns tyvärr mycket skit på marknaden som ger dem dåligt rykte.
Instämmer!
Köpte 50 st GU10 LED från Philips kommersiella sortiment med fem års garanti år 2014. 47 monterade, tre i reserv. Ännu ingen trasig och då är väl GU10 något av det sämsta skit man kan tänka sig paketeringsmässigt.
Dessutom ger de ett flimmefritt ljus med god färgåtergivning.
Även IKEAs lampor med Ra>90 verkar bra och ffa prisvärda, dock har jag under några år bytt ut 2 st av 30 (till fönster och utebelysning = många brinntimmar).
GU10 halogen gick sönder på löpande band, gärna med ett poff så att säkringen löste ut.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Vet inte om jag tycker att mina solceller är i stort sett komplett meningslösa.
De har varit väldigt bra för min ekonomi.
Bästa investeringen hitintills i huset:):)
Ja, jag menar ju på systemnivå naturligtvis. Det är klart att det finns gott om tillfällen för suboptimeringar i dagens energipolitiska landskap.

Jag har som sagt solceller själv (på båten) så jag är inte motståndare mot tekniken som sådan. Båten är tyvärr för liten för kärnreaktor... ;)
 
TRJBerg
Har köpt en hel del ledlampor genom åren. Tills nyligen har de flesta hela tiden gått sönder, dvs långt innan rimligt. Hela tiden "märkeslampor".
De sista åren har de hållit bättre. Ett tidigt undantag är dock ett par Phillips ledlampor som jag installerade i ett par utomhusbelysningar som sitter väldigt svåråtkomligt till. Tror de hållit 10 år nu (hela tiden på).
Men ljusmässigt har ledlampor haft ett fult ljus. Utan undantag. Hamstrade en del gamla typen glödlampor när det begav sig. Använder dem i ett av mina badrum (endast en ljusarmatur finns där). Varje gång jag använder det konstaterar jag att ljuset är vackert och behagligt. Till skillnad från resten av huset. (På ett ställe passar faktiskt missfärgningen in i färgsättningen, dvs lätt grönfärgat.)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.