D
F fribygg skrev:
Eftersom man nu kunnat enas om Nato ansökan bör det inte vara omöjligt för två så stora partier att även kunna ena sig i energifrågan och för landets skull bilda en s+m regering för att slippa att ytterlighetspartierna får orimligt stort inflytande på landets politik de kommande 4 åren, s är ju vant att regera på en borgerlig budget och med Kristersson slipper man v, c, mp och sd vilket sannolikt är det bästa för landet.
En rationell tanke men baserat på vad jag ser kommer M "aldrig", kunna samarbeta med S, nästan oavsett omständigheter.
 
D
I Ironside skrev:
Hehe ja man kan se det på olika vis antar jag. Med svenskt styra blir det varken hackat eller malet, eller så blir det både och. Man lägger fram en plan sen måste man förhandla med övriga för att få igenom. Ibland kommer man bara halvvägs som med kraftledningen i Sverige, ibland tvingas man godkänna något dåligt förslag från annat parti för att få igenom sitt eget. Ovan på detta kan det hända att man tvingas använda ett annat partis budget. Lyckas man få till något långtgående bra här utan att samtidigt förstöra något annat ska man vara glad! Det kommer alltid finnas folk som ogillar sittande regering men i min bok är ett helt styre bättre än ett splittrat.

Men som sagt, nu kommer vi in på politik och det gör sig sällan bra i online forum, kanske dags att dra ett streck där?
USA, som har detta system, får verkligen ännu mindre gjort, så ur det perspektivet har jag svårt att få ihop dina funderingar.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Uppdrag till Vattenfall måste vara affärsmässigt grundade, det är ett statligt ägt bolag, inte en myndighet. Så snart du börjar driva politik genom Vattenfall kommer du stoppas av EU.[/QUOT
D djac skrev:
Uppdrag till Vattenfall måste vara affärsmässigt grundade, det är ett statligt ägt bolag, inte en myndighet. Så snart du börjar driva politik genom Vattenfall kommer du stoppas av EU.
[länk]
 
G GA Anderson skrev:
Vad vet EON som inte vi vet än???
de vet vad de får betala för de terminer de köpt av producenterna.....
 
G GA Anderson skrev:
Vad vet EON som inte vi vet än???
Dom kanske inte vill ha kunder med fastpris i norr:thinking:.
 
D djac skrev:
Uppdrag till Vattenfall måste vara affärsmässigt grundade, det är ett statligt ägt bolag, inte en myndighet. Så snart du börjar driva politik genom Vattenfall kommer du stoppas av EU.
Det är en uppfattning som får stå för dig, jag anser att man informellt driver politik redan i dag genom den kärnkraftsfientliga styrelse man tillsatt
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
E
G GA Anderson skrev:
Just nu produceras 349MW vindkraft i landet :)
Danmark 72 MW där måste de nu importera 2364MW för att klara sig SE4 förse Danmark med 1100MW
Det måste byggas mer vindkraft ;)
Fullkomligt vansinne att bygga ut vindkraften ytterligre, bättre att satsa på de modula, mindre kärnkraftverken. De smälls upp lika fort som en ny vindkraftpark, ger en fast och högre produktion oavsett väderlek, miljövänligare och betydligt längre livstid än en vindkraftspark + tar mindre mark i anspråk.
 
  • Gilla
faf och 5 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Fullkomligt vansinne att bygga ut vindkraften ytterligre, bättre att satsa på de modula, mindre kärnkraftverken. De smälls upp lika fort som en ny vindkraftpark, ger en fast och högre produktion oavsett väderlek, miljövänligare och betydligt längre livstid än en vindkraftspark + tar mindre mark i anspråk.
Även betydligt mindre indirekta resurser. Vindkraft är ett monster för miljö, natur och mark.
 
  • Gilla
faf och 4 till
  • Laddar…
Vindkraften fördyrar all annan energi som måste tjäna in sina kostnader på förre dagar per år. Detta ökar medelpriset på el istället för att minska det då mer investeringar krävs för att klara av variationerna. Och nu har jag inte ens räknat in elhandeln i ekvationen. Den gör det ju inte bättre...
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Fullkomligt vansinne att bygga ut vindkraften ytterligre, bättre att satsa på de modula, mindre kärnkraftverken. De smälls upp lika fort som en ny vindkraftpark, ger en fast och högre produktion oavsett väderlek, miljövänligare och betydligt längre livstid än en vindkraftspark + tar mindre mark i anspråk.
Det är ok om man vill bygga ny vindkraft men reglerna bör ändras så det blir elproducenten som står för kostnaderna och utförande av anslutning till transmissionsnätet, så att det inte byggs tveksamma havsbaserad parker som vi medborgare får stå anslutningskostnaderna för.
Till denna höst och vinter lär varken SMR eller ny vindkraft vara lösningen, jag har ännu inte sett några bättre förslag än utökad elproduktion i befintlig kraftvärme och småskalig biobränsle eldning för bostadsuppvärmning.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vindkraften fördyrar all annan energi som måste tjäna in sina kostnader på förre dagar per år. Detta ökar medelpriset på el istället för att minska det då mer investeringar krävs för att klara av variationerna. Och nu har jag inte ens räknat in elhandeln i ekvationen. Den gör det ju inte bättre...
Nej. All ”annan energi” klarade sig ju med det medelpriset förut så varför skulle det behöva stiga? Med de större variationerna kan de styrbara produktionssätten snarare tjäna mer även om medelpriset är oförändrat.

Så ditt argument är helt enkelt fel.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Vindkraft är ett monster för miljö, natur och mark.
Det är ju kärn och vattenkraft också, men med fördelen att de är planerbara och levererar även i den kalla blåsfria vinternatten då sol och vind bara kostar ränta och amortering
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Det är en uppfattning som får stå för dig, jag anser att man informellt driver politik redan i dag genom den kärnkraftsfientliga styrelse man tillsatt
Det är ingen uppfattning, det är ett faktum. Sen att marknaden har gått från kärnkraft kan samtidigt gälla, det kan man möjligtvis diskutera perspektiv på men även det är ett globalt fenomen.
 
D
E Elektra skrev:
Fullkomligt vansinne att bygga ut vindkraften ytterligre, bättre att satsa på de modula, mindre kärnkraftverken. De smälls upp lika fort som en ny vindkraftpark, ger en fast och högre produktion oavsett väderlek, miljövänligare och betydligt längre livstid än en vindkraftspark + tar mindre mark i anspråk.
De som finansierar byggen av elproduktionsanläggningar överväger såklart detta varje dag, om det skulle varit vansinne hade de nog inte unisont gjort likadant, i princip i alla länder samtidigt. Jag tror din eventuella karriär i energibranschen hade blivit kort.
 
  • Haha
Elektra
  • Laddar…
D djac skrev:
Sen att marknaden har gått från kärnkraft kan samtidigt gälla, det kan man möjligtvis diskutera perspektiv på men även det är ett globalt fenomen.
Nu klassar ju EU parlamentet kärnkraften som miljömässigt hållbar så vi lär få se mer atomkraft här i Europa i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.