Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
....Upp till 50 procent av tillförd energi kan gå upp i rök om omständigheterna är.....”
.... Att man laddar med 100meter vanlig lampkabeln med area 0,75mm2.
Skämt o sido där finns laddförluster men de är försvinnande små.
Likaså under körning.... prova att lägga handen på avgasröret....(varmt =mycket förluster)
Eller valfri del av drivlinan på en elbil...(inte varmt)
 
F
A Alexn72 skrev:
.... Att man laddar med 100meter vanlig lampkabeln med area 0,75mm2.
Skämt o sido där finns laddförluster men de är försvinnande små.
Likaså under körning.... prova att lägga handen på avgasröret....(varmt =mycket förluster)
Eller valfri del av drivlinan på en elbil...(inte varmt)
allt är relativt. Bensinbil 70% förluster. Det betyder inte att det är små förluster i en elbilmbara för att det är astronomiska förluster i en förbränningsmotor.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F fsn skrev:
allt är relativt. Bensinbil 70% förluster. Det betyder inte att det är små förluster i en elbilmbara för att det är astronomiska förluster i en förbränningsmotor.
Det är små förluster jämfört med alla alternativ. Jag tror att de flesta är intresserade av den relativa nivån på förlusten, inte den filosofiska eller semantiska nivån.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B
A Alexn72 skrev:
.... Att man laddar med 100meter vanlig lampkabeln med area 0,75mm2.
Skämt o sido där finns laddförluster men de är försvinnande små.
Likaså under körning.... prova att lägga handen på avgasröret....(varmt =mycket förluster)
Eller valfri del av drivlinan på en elbil...(inte varmt)
Det är "upp till" 50% förlust enligt artikeln, vilket det kanske är om batteriet är -10c och man ska ladda i några få kWh. Energin som får åt för att först värma batteriet blir i det fallet betydande (i alla fall när man räknar %...).
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
F
Elon Musk Elon Musk skrev:
Det är små förluster jämfört med alla alternativ. Jag tror att de flesta är intresserade av den relativa nivån på förlusten, inte den filosofiska eller semantiska nivån.
Det är inte små förluster att ladda fel, dvs lite och för långsamt i sträng kyla eller att tokladda snabbt när det är varmt. Skillnaden är högst påtaglig. Sen tror jag inte det handlar om några 50% utan kanske närmare 25-30% i relativt extrema förhållande och knappast över hela laddcykeln.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nej, vi har inte kvar Tibber. Jag tycker inte timpris hos Tibber passade oss som jobbar mycket hemifrån och som har ett behov av att ladda bilen dagtid. Jag lyckades inte anpassa hushållets förbrukning till när det är som billigast.

Idag har vi rörligt elavtal hos Skellefteå Kraft.
Jag har kvar produkten Pulse som mäter elförbrukningen i realtid som jag kan se i Tibbers app, men eftersom jag inte får se några historiska värden, bara några timmar tillbaka, så tycker jag inte att tjänsten är särskilt användbar för mig. Jag får inte heller se några timpriser i deras app, det får jag kolla på på Nordpools hemsida.

[bild]
Vi bytte till rörligt timpris när vi nu behöver tanka elbil hemma, kan tipsa om ett bra alternativ till nordpools hemsida: gratis appen Gridio, med den lär man sig snabbt hur elpriset kommer variera kommande dygnet, man ser ganska tydligt hur priset är beroende av vindkraften när det blåser, om vattenreserverna är slut för vattenkraft och ungefär hur många dagar det tar innan man lyckats få igång extrakraft som t ex kärnkraft under kalla perioder
 
Redigerat:
G
A Alexn72 skrev:
.... Att man laddar med 100meter vanlig lampkabeln med area 0,75mm2.
Skämt o sido där finns laddförluster men de är försvinnande små.
Likaså under körning.... prova att lägga handen på avgasröret....(varmt =mycket förluster)
Eller valfri del av drivlinan på en elbil...(inte varmt)
Sen är det ju ofta man behöver värme i kupen och kan ta tillvara förlust värme från en förbrännings motorns kylsystem och på vissa avstånd ökar då totalverkningsgraden en hel del.
 
F
S Seglarvännen skrev:
Vi bytte till rörligt timpris när vi nu behöver tanka elbil hemma, kan tipsa om ett bra alternativ till nordpools hemsida: gratis appen Gridio, med den lär man sig snabbt hur elpriset kommer variera kommande dygnet, man ser ganska tydligt hur priset är beroende av vindkraften när det blåser, om vattenreserverna är slut för vattenkraft och ungefär hur många dagar det tar innan man lyckats få igång extrakraft som t ex kärnkraft under kalla perioder
Vaaaa? Exakt när var kärnkraft klassat som ”extrakraft”?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vaaaa? Exakt när var kärnkraft klassat som ”extrakraft”?
Hmm ja kärnkraften, startas o stoppas i bakgrunden utan någon direkt långsiktig planering, hade kunnat agera som mer ordinarie drift tills vi har nått global energistabilitet, men hör väl inte hemma i denna tråd
 
S Seglarvännen skrev:
Hmm ja kärnkraften, startas o stoppas i bakgrunden utan någon direkt långsiktig planering, hade kunnat agera som mer ordinarie drift tills vi har nått global energistabilitet, men hör väl inte hemma i denna tråd
Svenska kärnreaktorer går hela tiden. Normalt sett stoppas de för underhåll ungefär en gång per år. Oftast på sommaren. Möjligtvis är det svängkraft du tänker på, men att reaktorerna ”skulle starts och stoppas i bakgrunden hela tiden” stämmer inte.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
F
S Seglarvännen skrev:
Hmm ja kärnkraften, startas o stoppas i bakgrunden utan någon direkt långsiktig planering, hade kunnat agera som mer ordinarie drift tills vi har nått global energistabilitet, men hör väl inte hemma i denna tråd
och det grundar du på vad? Kärnkraften rullar på. Däremot var det på tapeten i begynnelsen att den skulle agera reglerkraft men det var högst oekonomiskt och tydligen inte så enkelt. Frakrike har väl ägnat sig en del åt det med och säker andra länder med men vi gör inte det.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Nej, har man andra kraftslag är det i allmänhet bättre att reglera med dem i stället. Det är väldigt ovanligt att Svensk kärnkraft reglerar ner effekten.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag skulle gärna vilja ha Tibbers funktionalitet utan att behöva köra timpris.
Greenely ger dig vissa funktioner utan att vara kund ( bara ge dem access till förbrukningsdata)
Appen "Elpriser" kan ge dig Nordpools priser plus ge dig alerts om morgondagens priser.
Man kan även se statistik över snittpriser...

Hade tibber innan men fick inte sambon med på tåget...
 
  • Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
Elon Musk Elon Musk skrev:
Svenska kärnreaktorer går hela tiden. Normalt sett stoppas de för underhåll ungefär en gång per år. Oftast på sommaren. Möjligtvis är det svängkraft du tänker på, men att reaktorerna ”skulle starts och stoppas i bakgrunden hela tiden” stämmer inte.
Hmm om du ska citera andra så undvik gärna framöver att lägga till egna förstärkningsord i citatet... det jag syftade på är att sverige har för liten egen energi buffert vilket gör energipriserna ryckiga, sen exakt hur mycket kärnkraft som tillhör ordinarie drift får ni gärna upplysa mer om, men kanske i en annan tråd
 
B
S Seglarvännen skrev:
... sen exakt hur mycket kärnkraft som tillhör ordinarie drift får ni gärna upplysa mer om, men kanske i en annan tråd
Exakt all kärnkraft tillhör ordinarie drift. Det är basproduktionsanläggningar, som i princip alltid går 100% förutom när anläggningarna är ur drift pga planerade eller oplanerade avbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.