Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
R Rolle691 skrev:
en gammal länk men ändå.
Var intressant hur denna % ökade hela tiden från typ 80% till 90-95% när det visade sig att det inte fungerade.

En del länder nådde denna 90-95% (Israel t.ex.). Enligt ovan teori så skulle de inte få mer problem med Covid. Tvärtemot så har de haft mer problem med covid nu än vad Sverige har och de är väl inne på sin 4-5 spruta nu.
I min omkrets så har 90-95% fått omikron (symptom) oberoende av om de är vaccinerade eller ovaccinerade.

Så dessa löften att allt går tillbaka till det normala bara du vaccinerar dig fungerade bevisligen inte.
Det är skyddet mot svåra symtom som är viktigt… så själva smittan betyder inte så mycket längre. Det kan vi tacka vaccinen för. :)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Än så länge.
De kan dessutom kringgås genom "pass" av olika slag. Idag vaccinpass, imorgon?
Vägen till helvetet, är ett sakta sluttande plan. Det har varit känt sedan länge.
"tardius ad inferos viam obliquus."

Staffans
med håller väl på att ändra grundlagen nu just kring detta.
 
BirgitS
R Rolle691 skrev:
Hur många får rätt till ersättning.
Fler än vad som får ersättning för långvariga besvär efter att ha haft covid, vilket ju inga får.

Hittills är det 155 st: https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/lakemedel/sa-fa-har-ersatts-for-coronavaccinskador/
R Rolle691 skrev:
De säger bara att du får bevisa detta uppkommit pga vaccinet.
Det som gäller är att visa att det är sannolikare att besvären uppstod pga. vaccinet än att de inte gjorde det.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Rånare mördare etc förverkar ju sin rätt att vistaspå gatorna. (litee extrem jämförelse, jag vet)
Men att välja att avstå något som anses nödvändigt ur samhällsperspektiv, skall stå alla fritt. Det är ju inget brott som ovan exempel.
Men därigenom inte sagt att man skall förväntas behålla all sin frihet i en situation som denna. I detta fall kommer man under lång tid hindras resa till vissa länder, Hindras till restauranger och event (Inte i Sverige än, men det lär bli nästa åtgärd om man inte når sina mål).
Kan man acceptera de inskränkningarna så fine, avstå vaccin.
lite intressant att i början var det bara vaccinerade som fick vaccinpass men inte de som genomgått sjukdomen och fått naturlig immunitet.

sedan visade sig att vaccinet inte verkade längre än 6-8 mån medan naturlig immunitet höll i sig mycket längre dvs naturlig immunitet var bättre, då får dessa bara 180 dagar i vaccinpasset.
Sedan måste de bli sjuka igen eller ta vaccinet, detta utan att kolla upp om de som haft sjukdomen fortfarande har ett aktivt immunförsvar mot sjukdomen eller inte.

sedan visade det sig att vaccinpasset var en sådan flopp eftersom vaccinerade personer blev sjuka ändå och spred sjukdomen.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle691 skrev:
Var intressant hur denna % ökade hela tiden från typ 80% till 90-95% när det visade sig att det inte fungerade.
Därför att det kom nya varianter som var smittsammare och med stigande R0-tal behövs högre grad av immunitet. Våren 2020 var R0 kring 3 och då räcker det med kring 70 % immunitetsgrad. Kan ju då jämföras med mässling som har ett R0 på 15 eller mer och då krävs 95 % immunitetsgrad för att en smittspridning ska dö ut av sig själv.

Sen kom omikron där vaccinet har dålig skyddseffekt eftersom omikron är så annorlunda än ursprungsvarianten och då går det inte att vaccinera till hög immunitetsgrad.

Nu kommer uppdaterade vaccin som är gjort för att bekämpa omikron undervariant BA.1 så nu återstår att se hur väl det vaccinet skyddar mot sjukdom när det gäller BA.5 (den undervariant som dominerar nu).

Detta är inget nytt utan är välkänt sen mycket lång tid tillbaka så jag är lite förundrar över att du inte har hört något om detta.

R Rolle691 skrev:
En del länder nådde denna 90-95% (Israel t.ex.). Tvärtemot så har de haft mer problem med covid nu än vad Sverige har och de är väl inne på sin 4-5 spruta nu.
Nej, i Israel är det 66 % av hela befolkningen som har vaccinerat sig minst 2 gånger.
https://ourworldindata.org/explorer...olor+by+test+positivity=false&country=ISR~SWE
Du är inte den första som kommer med det orimliga påståendet så jag undrar varifrån det kommer.

I Sverige är motsv. siffra 73 % så det är inte det minsta konstigt om Israel har mer problem med covid än Sverige.
R Rolle691 skrev:
I min omkrets så har 90-95% fått omikron (symptom) oberoende av om de är vaccinerade eller ovaccinerade.
Som sagt vaccinet är inte gjort för att skydda mot omikron.
Det är samma sak när influensavaccinet är gjort för att skydda mot vissa varianter men det är andra varianter som blir vanligast. Då blir det en svår influensasäsong med många allvarligt sjuka och överdödlighet.
R Rolle691 skrev:
Så dessa löften att allt går tillbaka till det normala bara du vaccinerar dig fungerade bevisligen inte.
Vaccineringen har räddat liv, förhindrat att många blev allvarligt sjuka och därmed skyddat vården och vårdpersonalen. Om inte så många hade varit vaccinerade hade det blivit hårda restriktioner i vintras för att platta till kurvan så att sjukvården inte skulle kollapsa.
 
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle691 skrev:
hur tusan testade de långtidsverkan av vaccinet på 8 mån?
Man långtidstestar aldrig vaccin. Det försvinner ju ur kroppen på några dagar.
R Rolle691 skrev:
varför har vi på 1 år fått fler biverkningsrapporter än på 10-20 senaste åren för vaccin (vill minnas 10ggr mer men kan minnas fel)?
Därför att man uppmanade alla att anmäla alla sorters effekter. När vaccinet var nytt så skulle varenda liten förändring hos de som bodde på vissa äldreboenden anmälas, oavsett om det gällde att det gick magsjuka på någon avdelning eller den med tre hjärtinfarkter i bagaget fick en fjärde.

Det gör man ju inte med några andra läkemedel inkl. vacciner.

Då blir effekten att anmälningarna skjuter i höjden.
 
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Självklart är människor inte lika värda. Hade de varit det skulle såväl du som jag delat med oss av vårt överflöd och lite till. Men det för vi inte, eftersom vi värdesätter oss själva mycket mer än någon okänd människa på andra sidan jordklotet. Redan vid att välja mellan våra egna och grannens ungar vid en katastrof, är valet givet. Sannolikt skulle vi försöka att själa deras mat för att rädda våra egna från att svälta ihjäl. Så lägg av med tramset om allas lika värde.

Att det finns länder som inte har resurser att ta hand om ett ökat antal lik gör inte vår situation sämre för det. För här var det ett antal tusen som dog i förtid, mycket tack vare vår frånvarande beredskap på alla plan.
Men att vaccinera hela jordens befolkning med ett vaccin som är framhastat, för en sjukdom som nästan enbart drabbar redan gamla och sjuka, är opropertioneligt. Den enda förklaringen jag kan finna, är att det gått prestige i det hela samt att det finns väldigt mycket pengar att tjäna på att göra en hel värld medicinberoende. Varför utveckla ny antibiotika till mycket hög kostnad, när vi redan nu värper guldägg genom att kränga vaccin vi inte ens behövt betala för själva, tänker nog läkemedelsbolagen.

Staffans
du hade så många rätt i det du skrivit
 
P pmd skrev:
Jag tvivlar på att det är vaccinerade personer som utgör merparten av de som denna sommar har återvänt smittade till Sverige efter en utlandssemester. Finns det statistik på det?
omikron drabbade alla oberoende av om man var vaccinerad eller inte.
Så varför skulle inte dessa var smittade när de kom hem?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle691 skrev:
omikron drabbade alla oberoende av om man var vaccinerad eller inte.
Så varför skulle inte dessa var smittade när de kom hem?
Därför att det inte var omikron som gick runt förra sommaren utan deltavarianten som vaccinet skyddade mycket bra mot, särskilt under de första månaderna vilket var det som gällde förra sommaren (om man inte bodde på äldreboende men då är man inte på utlandssemester).

Vaccinet förhindrade sjukdom pga. omikron hos ungefär hälften av de som hade vaccinerat sig de senaste 3 månaderna enligt statistik från Storbritannien. Denna bild har jag klistrat in typ 20 gånger redan men det behövs tydligen en gång till.
Diagram som visar vaccinets effektivitet mot omikron- och deltavarianterna över tid efter olika doser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://assets.publishing.service.g...88974/Vaccine-surveillance-report-week-27.pdf

Förstår du vad den visar eller behöver jag förklara?
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om inte ett vaccin som innehåller en del av en variant skyddar mot en annan variant så gör inte heller en genomgången sjukdom med en variant skydd mot en annan variant,

Så vart vill du komma?
Vi släpper viruset fritt och lever med att det alltid är 50 % fler på IVA än det var 2019?
Det fortsätter att vara en överdödlighet på många tusen personer om året och medellivslängden blir allt kortare?

Edit:stavfel
det är precis det som de har kommit fram till.
Efter en genomgången sjukdom så har man fått ett bredare immunförsvar.
 
BirgitS
R Rolle691 skrev:
det är precis det som de har kommit fram till.
Efter en genomgången sjukdom så har man fått ett bredare immunförsvar.
Man vet nu att ha varit sjuk med omikron undervariant BA.1 och BA.2 (första kvartalet i år) inte skyddar mot att bli sjuk med omikron undervariant BA.4 och BA.5 (i alla fall inte mer än vad vaccinering skyddar). Så mycket värt var den bredare immuniteten.
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rolle691 skrev:
omikron drabbade alla oberoende av om man var vaccinerad eller inte.
Så varför skulle inte dessa var smittade när de kom hem?
Du inser att du svarar på ett inlägg som är nästan ett år gammalt, dvs före Omikron?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Rolle691 skrev:
det är precis det som de har kommit fram till.
Efter en genomgången sjukdom så har man fått ett bredare immunförsvar.
Min dotter har haft Covidinfektionen två ggr… borde finnas många fler exempel.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Rolle691 skrev:
du hade så många rätt i det du skrivit
Är du medveten om att du skriver till någon som inte funnits på forumet på rätt länge?

Profilen verkar vara borttagen dessutom.
 
Nissens Nissens skrev:
Min dotter har haft Covidinfektionen två ggr… borde finnas många fler exempel.
Jag har själv haft Covid två gånger med ett halvår emellan. Första gången var i September i Frankrike (Troligen Delta) och andra gången var i Februari i Kap Verde, troligen Omikron.

Deltan var betydligt värre och det var tungt att andas i ett par dagar. Omikron var mildare, bara lukt- och smakbortfall och lite hosta. Jag var fullvaccinerad i Augusti.
Å andra sidan har jag väl alltid haft dålig smak och liktat illa så det var väl ingen större skillnad :D
 
  • Haha
Rolle691 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.