ganten ganten skrev:
Oj, jag la inte ens märke till att det var samma person som skrev det där med att förgifta/skjuta sin grannes hund. Håller med ToRy; ta en funderare på varför du håller på som du gör. Mår du verkligen bra av att bete dig så? Skulle du uppskatta om någon behandlade dig så?
Man har all rätt att inte tycka om människor/djur eller annat, men man ska inte söka sig till de situationerna i så fall. Då är det bättre att du fokuserar på saker du tycker om, istället för att göda hatet inom dig.

Och tack för bra sista svar. Under dessa dagar som grannen inte varit ute (hon har nog varit bortrest), så har vi som sagt tränat hundarna. Jag har faktiskt tagit den yngre hunden trots mina handleder och applicerat en del av dessa tips. Gått avslappnat med hunden, men hållit kopplet rätt kort. Vi har 2 hus där det bor danskar om somrarna och där är full aktivitet nu på sommaren, bägge har hund dessutom. Jag har verkligen ställt in mig på att slappna av, hålla lika avslappnat i kopplet och bete mig som jag gör när vi inte har någon annan i närheten (inga möten eller grannar att passera). Och jag måste säga att jag tycker det är sjukt att det ger så snabba resultat. Det är mest dragandet som varit problem. Och han har gått så jäkla fint. Så fort han har börjat dra så har jag ryckt tillbaka honom bredvid mig, stannat ibland och väntat tills han söker ögonkontakt, först då börjat gå igen. Och har han velat lukta på något så har jag stannat och sedan ställt han vid min sida och sedan börjat gå när han sökt ögonkontakt med mig. Har haft godis med (han är den glupske så godis funkar på honom) och belönat när han gett mig ögonkontakt och ibland när han gått bredvid och direkt stannat om jag stannat osv. Att passera grannar med andra hundar är inga problem, de ignorerar i princip andra, även hundar. De kan självklart bli nyfikna och titta, dra något skall. Men med detta jag beskrivit så har den yngre inte ens brytt sig om att kolla på grannarna de senaste dagarna. Den äldre bryr sig oftast inte om andra ändå.

Däremot så är det ju väldigt svårt med hon, vår "stalker granne" för där går hundarna igång direkt när de ser henne eller hennes hund. Jag kände i hela kroppen att vi gjorde fel sist hon följde efter oss. Vi ska verkligen göra så, bryta beteendet genom att byta håll.

Vad tror du om att stanna och hålla hundarna tills hon gått förbi oss? För att sedan vända och gå andra hållet så att vi kommer snabbt ifrån henne och går bort från henne?
Jag känner att jag vill göra så, när hon går emot oss vill jag hålla in hunden och stå stilla, vänta på att hon ska passera mig, för att det känns så obehagligt. Men jag vill självklart göra det som är rätt för hunden, det kanske inte är bra att stå still i det läget och låta hunden vänta?
Godis hjälper absolut inte i detta läget, prata hjälper inte heller. Det jag tror mest på är som du säger, gå andra hållet och när hundarna börjat fokusera på oss igen så belönar vi. Jag tror inte heller att godis kommer hjälpa i detta fallet.

Ja, den yngre är mer irriterad och kan göra utfall mot henne och hennes hund när de närmar sig. Den äldre uppvisar också irritation, men inte så mycket som vår yngre.

Vi ska absolut börja träna hundarna en och en ibland :)

Angående grannen där. Vad ska man säga tror du? Som du också skriver så vet ju ingen vad som ligger bakom hennes beteende. Det enda vi vet är att hon hållit på såhär i 1 år nu.

Vi har ju som jag nämnde sist jag skrev uppdatering om henne att vi inte kunnat vara 100% säkra på att det är förföljning det handlar om, eftersom hon kommit ut efter att vi gått förbi hennes hus. Även om det känts rätt så osannolikt att slumpen skulle inträffa 98 gånger av 100, då känns det inte som en slump längre.
Men nu när jag tydligt såg att hon var på väg ut med bilen, stannar och tar ut hundarna och börjar gå efter oss, sen när vi viker av så vänder hon om strax efter och går tillbaka. Sen är ju bilen borta... Där fick vi ju vår bekräftelse på att det verkligen handlar om förföljning i högsta grad, det finns inte minsta tvivel längre.

Ska man säga till henne att vi märker att hon förföljer oss? Ska vi gå över till henne och knacka på? Sådant här är så jäkla svårt, eftersom vi känner att hennes beteende är så onormalt.
Jag har inte nämnt allt här, eftersom jag inte tyckt att det spelar någon roll. Men hon har alltså kommit ut i bikini och lagt sig och solat i november på sin framsida en gång när hon såg att vi var ute och gick med hundarna och andra knasiga saker. Vi märker att hon är ute efter att synas väldigt mycket. Något sådant händer en gång, sen nästa gång gör hon något annat, som att stoppa ner sin hund i en ryggsäck när det är 26 grader varmt, kommer ut när hon ser oss och bär runt på den förbi oss osv.
Hon får absolut sola i typ 7 graders kyla eller bära runt på sin stora hund i en ryggsäck (om hunden inte lider utav det) och alla andra märkliga saker hon har för sig, men vi märker tydligt att hon hittar på sådana saker för att hon vill att vi ska reagera och se henne.
Sambon är övertygad om att hon har ett behov av att visa upp sig, att man ska imponeras av henne på olika sätt.

Jag håller med om att det är värt ett försök, men vad sjutton säger man?
"Hej, ursäkta men vi märker att du stalkat oss i nästan varje dag i 1 år nu. Kan du snälla låta oss få andrum?"
För mig är detta så obehagligt att när jag och sambon pratade om hennes sista förföljelse, så grät jag. För jag kände mig så trängd och sådant obehag av att hon gick efter oss, just att det blev så uppenbart där att det är ren stalking och hon höll sig så nära oss. Det kommer upp mycket känslor upp från mitt förflutna, där jag har känt mycket maktlöshet, att en person tränger sig inpå en ofrivilligt.

Jag skulle kunna prata med henne tillsammans med min sambo, så att vi pratar med henne bägge två. Dels för att stötta honom och dels för att kanske få något sagt också och höra och se hur hon reagerar/svarar.

Förlåt för långt svar, blir mycket känslor och tankar i allt detta. Men hund-biten känns ganska klar, det är grannen som ganska ordagrant spökar för oss :worried:.
För mig som står utanför skulle jag råda dig till att gå över ensam och lufta dina tankar med grannen. Går ni över båda två kan det lätt bli att grannen går in i försvarsställning.
Men med det sagt så är det svårt att råda egentligen, då jag inte sett hur personen beter sig.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
För mig som står utanför skulle jag råda dig till att gå över ensam och lufta dina tankar med grannen. Går ni över båda två kan det lätt bli att grannen går in i försvarsställning.
Men med det sagt så är det svårt att råda egentligen, då jag inte sett hur personen beter sig.
Ja precis. I så fall känner jag att det är bättre att sambon går över ensam, än att jag gör det. Han känner ju inte det obehaget som jag känner, han är mest jäkligt trött på det och irriterad över det hela.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
KristinaRT
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
För mig som står utanför skulle jag råda dig till att gå över ensam och lufta dina tankar med grannen. Går ni över båda två kan det lätt bli att grannen går in i försvarsställning.
Men med det sagt så är det svårt att råda egentligen, då jag inte sett hur personen beter sig.
Jag skulle inte tillråda att gå över själv, eller ens gå över alls. Evt kommunikation bör föras utomhus på neutral mark. Detta är en person som redan har uppvisat ett normbrytande och udda beteende. Ingen vet vad som ligger bakom och då är det dumt att evt sätta sig i en situation som kan bli farlig (om detta är en person med psykisk sjukdom eller missbruksproblematik tex)

Beteende som beskrivs är inte helt normalt. Dokumentera och ta sedan ställning till hur ni ska gå vidare….
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag skulle inte tillråda att gå över själv, eller ens gå över alls. Evt kommunikation bör föras utomhus på neutral mark. Detta är en person som redan har uppvisat ett normbrytande och udda beteende. Ingen vet vad som ligger bakom och då är det dumt att evt sätta sig i en situation som kan bli farlig (om detta är en person med psykisk sjukdom eller missbruksproblematik tex)

Beteende som beskrivs är inte helt normalt. Dokumentera och ta sedan ställning till hur ni ska gå vidare….
Nej, därav brasklappen på slutet att vi inte har sett hur personen beter sig
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag skulle inte tillråda att gå över själv, eller ens gå över alls. Evt kommunikation bör föras utomhus på neutral mark. Detta är en person som redan har uppvisat ett normbrytande och udda beteende. Ingen vet vad som ligger bakom och då är det dumt att evt sätta sig i en situation som kan bli farlig (om detta är en person med psykisk sjukdom eller missbruksproblematik tex)

Beteende som beskrivs är inte helt normalt. Dokumentera och ta sedan ställning till hur ni ska gå vidare….
Det är så jag också har känt. Jag tänker på hur det skulle kunna bli eller vad som skulle kunna hända. Efter allt som hänt och så som hon beter sig så förutsätter jag inte att hon är redig, snarare förutsätter jag att något är fel med henne. Och jag är inte orolig för att hon skulle börja bli trevlig, utan orolig över att hon börjar dra i nästa växel istället.
Jag har pratat med sambo och han är inte heller intresserad av att prata med henne, han vill i så fall hålla det kort och tydligt tala om för henne att sluta upp med att förfölja oss nästa gång det sker, i stunden när det sker.


[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, därav brasklappen på slutet att vi inte har sett hur personen beter sig
Nej precis. Det enda vi vet är att hon följer efter oss. Vi vet inte hur hon är som person, vem hon är, vad hon gör osv. Vi vet inte vad vi kan vänta oss eller vad detta kan utvecklas till. Vi har knappt hört henne prata (bara när hon kom fram till min sambo och sa att hon ville ha det tyst, då talade hon väldigt lugnt och långsamt och nästan lite sluddrigt enligt honom). När vi i början hälsade och sa lite trevliga saker när vi mötte henne (jag har sagt att hon har en fin hund och te.x. att det är ett härligt väder osv), då hälsade hon max tillbaka. Har inte vi hälsat på henne så har hon bara gått tyst och när man sagt något så är det väldigt korta svar.
Hon verkar vilja vara nära oss, visa upp sig, men inte interagera. Det är det enda vi vet och märkt av.
 
K
T ToRy skrev:
Fyi, jag gjorde anmälan mot dig när jag läste ditt första inlägg i tråden, inlägg #6. Du vet, det där du funderade på om du skulle använda gift eller hagelbössa för att "få tyst" på din grannes hund. Den kommentaren tillsammans med liknande kommentarer i andra trådar gör det alldeles uppenbart att du hatar allt vad hundar heter och troligen även deras ägare, och att du verkar ha någon form av mission att påtala detta i så många hundtrådar du kan. Jag är uppenbarligen inte den ende som ser det mönstret, även Krux gör det och säkerligen andra också.
Att du hatar hundar och deras ägare är faktiskt helt okej, du har säkert dina skäl. Men att du känner att du upprepade gånger måste uttrycka detta genom kommentarer som inte har det minsta med sakfrågan att göra, det är inte riktigt okej, eller friskt. Ta en funderare på varför du gör det, och framförallt; sluta.



"Kul" att se att fler än jag lagt märke till Thomas trolltendenser i hundtrådar. Mitt förslag är att vi helt enkelt undviker att svara och anmäler när han skriver något som är riktigt extremt, som hans inlägg #6 i denna tråden.
Låter som en plan !
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
K
Om man ska försöka se något positivt i detta elände så är det ändå många som gett väldigt många bra tips och råd här. Detta kan både ts och vi andra som läser tråden använda!
 
  • Gilla
ganten
  • Laddar…
Här är mina tankar gällande situationen:

Först och främst, det är uppenbart att något är trasigt i huvudet på er ”nya” granne.
Dock tycker jag inte att kravet att det inte ska höras hundskall efter 21 är orimligt öht. Att den förra grannen accepterade detta spelar ingen roll.

Jag hade en liknande situation med en granne för en tid sedan (dock ett par resor värre om din beskrivning stämmer gällande att det bara är något enstaka skall).
Grannen skaffade sig en hund och släppte ut den på kvällen kring 22/23 för att kissa av sig inför natten. Vi har mycket vilt i området och det ledde till att hunden oftast skällde oavbrutet i 10min eller liknande.
Jag gick helt sonika över till grannen och förklarade att det inte var ett acceptabelt beteende och om hunden behöver kissa på kvällen får de ta sitt ansvar som hundägare och gå ut och rasta den.
Det har de gjort sedan dess och problemet är helt borta. Kanske kan vara en lösning?
 
K Krux skrev:
Visst. Men ändå väldigt märkligt att du hänger upp dig på det men inte beteendet hos grannen tycker jag.sen har jag väldigt svårt att förstå varför någon som tycker så illa om hundar dyker upp i så många trådar om hundar som du.
Många hundägare begriper inte att deras älskade djur inte är älskade av alla. En del människor har svårt med hundar, det kan vara rädsla, äckel eller allergier. Det finns dock hundägare som tar det på stort allvar, t ex dom som var hemma hos mig nyligen. DOm såg alltid till att det fanns minst 5 m avstånde mellan deras hund och mig, och att kopplingen inte tillät oönskat närmande.
Detta borde begripas av alla hundägare. Därför skriver jag här i alla hundtrådar. Vi som hatar hundar vill inte förbli tysta. Vill du förbjuda mig att yttra mig?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Många hundägare begriper inte att deras älskade djur inte är älskade av alla. En del människor har svårt med hundar, det kan vara rädsla, äckel eller allergier. Det finns dock hundägare som tar det på stort allvar, t ex dom som var hemma hos mig nyligen. DOm såg alltid till att det fanns minst 5 m avstånde mellan deras hund och mig, och att kopplingen inte tillät oönskat närmande.
Detta borde begripas av alla hundägare. Därför skriver jag här i alla hundtrådar. Vi som hatar hundar vill inte förbli tysta. Vill du förbjuda mig att yttra mig?
Anmäld igen.
Du har fått säga ditt, flera gånger, kan du vara nöjd med det? Eller har du verkligen tänkt att yttra dig om detta i ALLA trådar som handlar om hundar? I så fall är det inget yttrande från din sida, det är predikan.
Den här tråden handlar om två parter. Båda parter har hund/hundar. INGEN av parterna har svårt med hundar, ingen har rädsla, äckel eller allergier av, för eller mot hundar. Din predikan är missriktad. Din predikan är ovälkommen. Din predikan är OT! Lägg ner!
Du verkar ju fullt normal i de flesta andra trådar, varför är du så här fanatiskt när det handlar om hundar?
 
  • Gilla
CM1234 och 4 till
  • Laddar…
K
T ToRy skrev:
Anmäld igen.
Du har fått säga ditt, flera gånger, kan du vara nöjd med det? Eller har du verkligen tänkt att yttra dig om detta i ALLA trådar som handlar om hundar? I så fall är det inget yttrande från din sida, det är predikan.
Den här tråden handlar om två parter. Båda parter har hund/hundar. INGEN av parterna har svårt med hundar, ingen har rädsla, äckel eller allergier av, för eller mot hundar. Din predikan är missriktad. Din predikan är ovälkommen. Din predikan är OT! Lägg ner!
Du verkar ju fullt normal i de flesta andra trådar, varför är du så här fanatiskt när det handlar om hundar?
Känns ju inte som det händer något trots anmälningar. Den här pajasen har ju gått över gränsen flertalet gånger och ändå får han fortsätta
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Tory och Krux borde tänka på sitt blodtryck. Varför hetsa upp sig så på en människa som tycker att hundar är äckliga? Andra tycker kanske att ormar är läskiga.
 
KristinaRT
T Thomas_Blekinge skrev:
Tory och Krux borde tänka på sitt blodtryck. Varför hetsa upp sig så på en människa som tycker att hundar är äckliga? Andra tycker kanske att ormar är läskiga.
Möjligt, men de flesta personer har inte behovet att konstant och provokativt deklarera detta, eller hoppa in i trådar endast för att kräka ur sig sitt hat mot ormar/spindlar/katter/arroganta mansgrisar etc etc etc……
Och de flesta nyttjar vänner/kompisar, partner eller professionella samtalskontakter för att hantera den typen av starka hatkänslor, inte slumpvis utvalda personer på ett internetforum.
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Och man ska vara som de flesta. Upfattat.
 
KristinaRT
T Thomas_Blekinge skrev:
Och man ska vara som de flesta. Upfattat.
Nej, man kan vara precis hur unik man vill, men det du håller på med är något helt annat. Att använda medlemmar som slagpåse för att få utlopp för sina aggressioner är inte att vara unik…

Man skulle kunna tolka det som du använder forumet för att hantera starka känslor som du inte kan prata med personer i din omgivning om. Det finns utbildade samtalskontakter som kan hjälpa till med detta, och jag kan starkt rekommendera att söka den hjälpen om behov finnes. Det är inte bra att gå omkring och elda upp sig över saker, det ständiga adrenalinpåslaget är inte bra för kroppen.
 
  • Gilla
ToRy och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.