K Kapsyl skrev:
Ska du anmäla henne se till att det inte blir ord mot ord. Du kan ju börja fotografera och filma henne när hon stalkar. Vem vet, hon kanske slutar när hon ser att hon blir filmad varje gång hon hänger på fast det är inget jag skulle slå vad om då det verkar psykologiskt.
Precis, tänkte att vi tar bild varje gång. En anhörig tipsade om samma sak. Då sparas tid, datum osv. Då får man bevis samtidigt också en överblick på hur ofta det sker.
Jag vet inte heller om det kommer få henne att sluta, antagligen inte. Det är något allvarligt fel om man till och med måste avbryta det man håller på med enbart för att följa efter någon. Och så nära som hon höll sig tyder också på att hon inte känner någon större skam i det hon gör.

Det svåra är hur man säger ifrån till en sådan person, vi vet ju inte vem hon är, om hon drogar, har någon psykisk sjukdom, tvångstankar, besatthet eller kan bli farlig på något sätt.
Men vi har kommit överens om att nästa gång hon går efter oss så stannar vi, väntar på att hon går förbi oss, sedan går vi motsatta hållet. Så avbryter man liksom mönstret och hon kan gå på vägen i vetskap om att hon inte längre följer efter oss.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Kanske hon bara inte gillar era hundar. Man kan inte ta för givet att alla gillar ens hundar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kanske hon bara inte gillar era hundar. Man kan inte ta för givet att alla gillar ens hundar.
Va? Varför följer hon då efter oss menar du? Förstår inte hur du menar alls:thinking:
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag undrar om hon inte bara försöker bli vän med er och är lite dålig på att läsa signaler. Hoppas på att spontant springa på er när ni är ute med hunden och börja prata, är väl ofta så man lär känna grannarna i början.
 
K
T Thomas_Blekinge skrev:
Kanske hon bara inte gillar era hundar. Man kan inte ta för givet att alla gillar ens hundar.
Och var finns logiken i det?? Hon går ju efter dom om du inte läst det. Om man inte gillar hundarna går man inte i närheten en som du som uppenbarligen avskyr hundar borde förstå det
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Och var finns logiken i det?? Hon går ju efter dom om du inte läst det. Om man inte gillar hundarna går man inte i närheten en som du som uppenbarligen avskyr hundar borde förstå det
Visst, jag fattar inte heller om det är så som det beskrivs. Jag skulle för allt i världen undvika distans till hundägande grannar. Samtidigt känner jag igen TS mönster: mina hundar är så snälla, dom skäller aldrig samtidigt som det långt till att dom skäller hela tiden.
Ärligt sagt tror jag att det är mycket skönmåleri från TS. TS vet ju inte vad som verkligen stör grannen.
 
K
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst, jag fattar inte heller om det är så som det beskrivs. Jag skulle för allt i världen undvika distans till hundägande grannar. Samtidigt känner jag igen TS mönster: mina hundar är så snälla, dom skäller aldrig samtidigt som det långt till att dom skäller hela tiden.
Ärligt sagt tror jag att det är mycket skönmåleri från TS. TS vet ju inte vad som verkligen stör grannen.
Så om vi bortser från ditt vanliga det är alltid hundägarens fel. Du tycker inte detta beteende från grannen är jävligt konstigt? Och väcker vissa funderingar om hur allt står till? Om hundar är ute på kvällen typ säg kl21 och ska pinka och skäller lite är väl knappast någon big deal? Värre med hundar som konstant skäller hela dagen då.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K
ganten ganten skrev:
Hejsan,
Nu har det gått ett tag och vi har inte stött på henne förrän idag. Vi gick ut med hundarna, jag såg henne. Hon satt i sin bil och var på väg att backa ut, sen får hon syn på oss, stannar bilen, stänger av motorn och går ut. Då har hon två hundar i bilen (sin och någon annan hund) som hon tar ut och börjar gå efter oss.
Våra hundar blir som vanligt irriterade och skäller, men hon går så pass nära att det inte avtar. Vi svänger in på en grusväg och går in och vänder (det är typ en vändzon). Då ser vi hur hon snart vänder och går tillbaka med sina hundar. När vi kommer tillbaka så är hennes bil borta. Uppenbarligen skulle hon iväg, men när hon såg oss kunde hon inte motstå frestelsen att först följa efter oss...
Jag ringde polisen idag och de tyckte att vi kunde göra en anmälan om trakasserier. Jag frågade även polisen om att hon klagade och ville ha tyst 21.30 om kvällarna och han bekräftade vad vi fått till oss här ifrån er. Det finns inga regler om när det ska vara tyst, annat vore det om det var lägenhet. Men det är hennes vilja och det stannar där.
Här är fortsatt tyst om kvällarna, hundarna har inte skällt ett enda litet skall efter 20 som det alltid varit .

Vi får tacka alla för tipsen, vi ska försöka få våra hundar att ignorera henne. Det är dock svårt när som min sambo idag sa "våra hundar uttrycker fan det jag känner för denna granne". Vi är så trötta på att alltid ha denna människa efter oss.
Det har gått väldigt bra med andra möten. Minns inte vem som gav råd om att inte låta hunden gå före osv men vi har börjat träna på detta och yngsta hunden som varit den "dragiga" går nu 90% jättefint i koppel, till och med på första halvan av promenaden när det brukar vara som värst.
Och någon anmälan har vi inte gjort än, vi kommer nog ge ett försök att tala med henne och be henne att hålla bra avstånd för hundarnas skull först och be henne att låta oss vara ifred. Hjälper inte detta så har vi inte mycket annat till val än att anmäla henne.
Vilket skit . Nej jag tycker det låter vettigt ge det ett försök till att prata med henne och funkar inte det så är det bara anmälan kvar som ni kan göra. Allt annat har ni ju försökt. Men som nämns att fota/filma under era rundor det kanske kan ha någon effekt man vet ju aldrig! Ni har ju fått mycket bra råd att prova/träna med era hundar som kanske kan användas i roligare sammanhang senare så alltid något :).
 
  • Gilla
ganten
  • Laddar…
Hur
K Krux skrev:
skäller lite
mycket eller lite har vi ingen aning om. Vi vet bara TS story.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur

mycket eller lite har vi ingen aning om. Vi vet bara TS story.
Visst. Men ändå väldigt märkligt att du hänger upp dig på det men inte beteendet hos grannen tycker jag.sen har jag väldigt svårt att förstå varför någon som tycker så illa om hundar dyker upp i så många trådar om hundar som du.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur

mycket eller lite har vi ingen aning om. Vi vet bara TS story.
Om du seriöst går in i trådar och misstror folk, vad gör du ens här? Antingen tar du ju det jag skriver och mig inkluderat seriöst, eller så är du bara ett troll. Och det du skriver hjälper inte över huvud taget någon.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst, jag fattar inte heller om det är så som det beskrivs. Jag skulle för allt i världen undvika distans till hundägande grannar. Samtidigt känner jag igen TS mönster: mina hundar är så snälla, dom skäller aldrig samtidigt som det långt till att dom skäller hela tiden.
Ärligt sagt tror jag att det är mycket skönmåleri från TS. TS vet ju inte vad som verkligen stör grannen.
K Krux skrev:
Vilket skit . Nej jag tycker det låter vettigt ge det ett försök till att prata med henne och funkar inte det så är det bara anmälan kvar som ni kan göra. Allt annat har ni ju försökt. Men som nämns att fota/filma under era rundor det kanske kan ha någon effekt man vet ju aldrig! Ni har ju fått mycket bra råd att prova/träna med era hundar som kanske kan användas i roligare sammanhang senare så alltid något :).
Ja precis, vi är tacksamma för allt stöd och fina råd :) Som du skriver så är det bara dessa två saker som återstår. 1. prata med henne. Om det inte hjälper; 2. Göra en anmälan.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kanske hon bara inte gillar era hundar. Man kan inte ta för givet att alla gillar ens hundar.
Fyi, jag gjorde anmälan mot dig när jag läste ditt första inlägg i tråden, inlägg #6. Du vet, det där du funderade på om du skulle använda gift eller hagelbössa för att "få tyst" på din grannes hund. Den kommentaren tillsammans med liknande kommentarer i andra trådar gör det alldeles uppenbart att du hatar allt vad hundar heter och troligen även deras ägare, och att du verkar ha någon form av mission att påtala detta i så många hundtrådar du kan. Jag är uppenbarligen inte den ende som ser det mönstret, även Krux gör det och säkerligen andra också.
Att du hatar hundar och deras ägare är faktiskt helt okej, du har säkert dina skäl. Men att du känner att du upprepade gånger måste uttrycka detta genom kommentarer som inte har det minsta med sakfrågan att göra, det är inte riktigt okej, eller friskt. Ta en funderare på varför du gör det, och framförallt; sluta.

K Krux skrev:
Visst. Men ändå väldigt märkligt att du hänger upp dig på det men inte beteendet hos grannen tycker jag.sen har jag väldigt svårt att förstå varför någon som tycker så illa om hundar dyker upp i så många trådar om hundar som du.
"Kul" att se att fler än jag lagt märke till Thomas trolltendenser i hundtrådar. Mitt förslag är att vi helt enkelt undviker att svara och anmäler när han skriver något som är riktigt extremt, som hans inlägg #6 i denna tråden.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Ganten, jag tror som så många andra att du och din sambo kan komma till rätta med problemet med er och era hundar genom träning, och ni har fått massor av tips redan och där har jag inte så mycket att tillägga. Det enda jag skulle vilja trycka på är att jag troooor (jag är inte hundutbildad på något sätt alls utan har bara haft hund) att bryta beteendet är det allra viktigaste. Funkar det inte med att prata med hunden eller hålla in hunden så gör som någon skrev; vänd och gå åt andra hållet. När hunden släppt grannen och dennes hund och har fullt fokus på dig, belöna. Vänd och testa igen. Jag tror inte på att försöka bryta beteendet med godis.
Märk också att jag jag skriver hunden och inte hundarna. Jag tror ni bör börja att jobba med en hund i taget. Som du beskriver så är egentligen den yngre hunden den som triggas först och den äldre hänger på. Om ni kan få den äldre hunden att bli trygg med grannmötena så har ni en bättre grund för att få med den yngre när ni väl tränar med båda.

Vad gäller grannen... ja du, vad ska man säga...? Ingen av oss kan ju veta vad som ligger bakom dennes beteende. JAG skulle ändå försöka prata med grannen utan hundarna med och försöka få reda på varför hon agerar som hon gör. Full förståelse för att du inte vill, men kan sambon ta tag i det? Funkar det inte så funkar det inte, men det är definitivt värt ett försök.

Lycka till!
 
  • Gilla
Krux och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Fyi, jag gjorde anmälan mot dig när jag läste ditt första inlägg i tråden, inlägg #6. Du vet, det där du funderade på om du skulle använda gift eller hagelbössa för att "få tyst" på din grannes hund. Den kommentaren tillsammans med liknande kommentarer i andra trådar gör det alldeles uppenbart att du hatar allt vad hundar heter och troligen även deras ägare, och att du verkar ha någon form av mission att påtala detta i så många hundtrådar du kan. Jag är uppenbarligen inte den ende som ser det mönstret, även Krux gör det och säkerligen andra också.
Att du hatar hundar och deras ägare är faktiskt helt okej, du har säkert dina skäl. Men att du känner att du upprepade gånger måste uttrycka detta genom kommentarer som inte har det minsta med sakfrågan att göra, det är inte riktigt okej, eller friskt. Ta en funderare på varför du gör det, och framförallt; sluta.



"Kul" att se att fler än jag lagt märke till Thomas trolltendenser i hundtrådar. Mitt förslag är att vi helt enkelt undviker att svara och anmäler när han skriver något som är riktigt extremt, som hans inlägg #6 i denna tråden.
T ToRy skrev:
Ganten, jag tror som så många andra att du och din sambo kan komma till rätta med problemet med er och era hundar genom träning, och ni har fått massor av tips redan och där har jag inte så mycket att tillägga. Det enda jag skulle vilja trycka på är att jag troooor (jag är inte hundutbildad på något sätt alls utan har bara haft hund) att bryta beteendet är det allra viktigaste. Funkar det inte med att prata med hunden eller hålla in hunden så gör som någon skrev; vänd och gå åt andra hållet. När hunden släppt grannen och dennes hund och har fullt fokus på dig, belöna. Vänd och testa igen. Jag tror inte på att försöka bryta beteendet med godis.
Märk också att jag jag skriver hunden och inte hundarna. Jag tror ni bör börja att jobba med en hund i taget. Som du beskriver så är egentligen den yngre hunden den som triggas först och den äldre hänger på. Om ni kan få den äldre hunden att bli trygg med grannmötena så har ni en bättre grund för att få med den yngre när ni väl tränar med båda.

Vad gäller grannen... ja du, vad ska man säga...? Ingen av oss kan ju veta vad som ligger bakom dennes beteende. JAG skulle ändå försöka prata med grannen utan hundarna med och försöka få reda på varför hon agerar som hon gör. Full förståelse för att du inte vill, men kan sambon ta tag i det? Funkar det inte så funkar det inte, men det är definitivt värt ett försök.

Lycka till!
Oj, jag la inte ens märke till att det var samma person som skrev det där med att förgifta/skjuta sin grannes hund. Håller med ToRy; ta en funderare på varför du håller på som du gör. Mår du verkligen bra av att bete dig så? Skulle du uppskatta om någon behandlade dig så?
Man har all rätt att inte tycka om människor/djur eller annat, men man ska inte söka sig till de situationerna i så fall. Då är det bättre att du fokuserar på saker du tycker om, istället för att göda hatet inom dig.

Och tack för bra sista svar. Under dessa dagar som grannen inte varit ute (hon har nog varit bortrest), så har vi som sagt tränat hundarna. Jag har faktiskt tagit den yngre hunden trots mina handleder och applicerat en del av dessa tips. Gått avslappnat med hunden, men hållit kopplet rätt kort. Vi har 2 hus där det bor danskar om somrarna och där är full aktivitet nu på sommaren, bägge har hund dessutom. Jag har verkligen ställt in mig på att slappna av, hålla lika avslappnat i kopplet och bete mig som jag gör när vi inte har någon annan i närheten (inga möten eller grannar att passera). Och jag måste säga att jag tycker det är sjukt att det ger så snabba resultat. Det är mest dragandet som varit problem. Och han har gått så jäkla fint. Så fort han har börjat dra så har jag ryckt tillbaka honom bredvid mig, stannat ibland och väntat tills han söker ögonkontakt, först då börjat gå igen. Och har han velat lukta på något så har jag stannat och sedan ställt han vid min sida och sedan börjat gå när han sökt ögonkontakt med mig. Har haft godis med (han är den glupske så godis funkar på honom) och belönat när han gett mig ögonkontakt och ibland när han gått bredvid och direkt stannat om jag stannat osv. Att passera grannar med andra hundar är inga problem, de ignorerar i princip andra, även hundar. De kan självklart bli nyfikna och titta, dra något skall. Men med detta jag beskrivit så har den yngre inte ens brytt sig om att kolla på grannarna de senaste dagarna. Den äldre bryr sig oftast inte om andra ändå.

Däremot så är det ju väldigt svårt med hon, vår "stalker granne" för där går hundarna igång direkt när de ser henne eller hennes hund. Jag kände i hela kroppen att vi gjorde fel sist hon följde efter oss. Vi ska verkligen göra så, bryta beteendet genom att byta håll.

Vad tror du om att stanna och hålla hundarna tills hon gått förbi oss? För att sedan vända och gå andra hållet så att vi kommer snabbt ifrån henne och går bort från henne?
Jag känner att jag vill göra så, när hon går emot oss vill jag hålla in hunden och stå stilla, vänta på att hon ska passera mig, för att det känns så obehagligt. Men jag vill självklart göra det som är rätt för hunden, det kanske inte är bra att stå still i det läget och låta hunden vänta?
Godis hjälper absolut inte i detta läget, prata hjälper inte heller. Det jag tror mest på är som du säger, gå andra hållet och när hundarna börjat fokusera på oss igen så belönar vi. Jag tror inte heller att godis kommer hjälpa i detta fallet.

Ja, den yngre är mer irriterad och kan göra utfall mot henne och hennes hund när de närmar sig. Den äldre uppvisar också irritation, men inte så mycket som vår yngre.

Vi ska absolut börja träna hundarna en och en ibland :)

Angående grannen där. Vad ska man säga tror du? Som du också skriver så vet ju ingen vad som ligger bakom hennes beteende. Det enda vi vet är att hon hållit på såhär i 1 år nu.

Vi har ju som jag nämnde sist jag skrev uppdatering om henne att vi inte kunnat vara 100% säkra på att det är förföljning det handlar om, eftersom hon kommit ut efter att vi gått förbi hennes hus. Även om det känts rätt så osannolikt att slumpen skulle inträffa 98 gånger av 100, då känns det inte som en slump längre.
Men nu när jag tydligt såg att hon var på väg ut med bilen, stannar och tar ut hundarna och börjar gå efter oss, sen när vi viker av så vänder hon om strax efter och går tillbaka. Sen är ju bilen borta... Där fick vi ju vår bekräftelse på att det verkligen handlar om förföljning i högsta grad, det finns inte minsta tvivel längre.

Ska man säga till henne att vi märker att hon förföljer oss? Ska vi gå över till henne och knacka på? Sådant här är så jäkla svårt, eftersom vi känner att hennes beteende är så onormalt.
Jag har inte nämnt allt här, eftersom jag inte tyckt att det spelar någon roll. Men hon har alltså kommit ut i bikini och lagt sig och solat i november på sin framsida en gång när hon såg att vi var ute och gick med hundarna och andra knasiga saker. Vi märker att hon är ute efter att synas väldigt mycket. Något sådant händer en gång, sen nästa gång gör hon något annat, som att stoppa ner sin hund i en ryggsäck när det är 26 grader varmt, kommer ut när hon ser oss och bär runt på den förbi oss osv.
Hon får absolut sola i typ 7 graders kyla eller bära runt på sin stora hund i en ryggsäck (om hunden inte lider utav det) och alla andra märkliga saker hon har för sig, men vi märker tydligt att hon hittar på sådana saker för att hon vill att vi ska reagera och se henne.
Sambon är övertygad om att hon har ett behov av att visa upp sig, att man ska imponeras av henne på olika sätt.

Jag håller med om att det är värt ett försök, men vad sjutton säger man?
"Hej, ursäkta men vi märker att du stalkat oss i nästan varje dag i 1 år nu. Kan du snälla låta oss få andrum?"
För mig är detta så obehagligt att när jag och sambon pratade om hennes sista förföljelse, så grät jag. För jag kände mig så trängd och sådant obehag av att hon gick efter oss, just att det blev så uppenbart där att det är ren stalking och hon höll sig så nära oss. Det kommer upp mycket känslor upp från mitt förflutna, där jag har känt mycket maktlöshet, att en person tränger sig inpå en ofrivilligt.

Jag skulle kunna prata med henne tillsammans med min sambo, så att vi pratar med henne bägge två. Dels för att stötta honom och dels för att kanske få något sagt också och höra och se hur hon reagerar/svarar.

Förlåt för långt svar, blir mycket känslor och tankar i allt detta. Men hund-biten känns ganska klar, det är grannen som ganska ordagrant spökar för oss :worried:.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.