Jag har jobbat hemma så länge vi bott i huset och frun har jobbat hemifrån ungefär 4.8/5 dagar per vecka sedan pandemin. Det är inte ett par datorer och skärmar som drar de största mängderna ström utan det är framförallt värme på vintern, varmvatten, matlagning och tvätt/disk. Så det är de sakerna man ska vara flexibel med.

Tvätt/disk: vi har barn osv men hur man lyckas få ihop flera maskiner per dag begriper jag inte. Här sorteras all tvätt och ställs i kö. En maskin per natt, normalt sett, som ställs in att bli färdig strax innan 06. Disken samma sak. Undantagsfall finns så klart; är det en billig helg körs kanske flera maskiner osv.

Varmvatten: inte mycket att göra, tycker vi. När man behöver det så behöver man det. Brukar duscha tidigt på morgonen så att varmvattnet värmts klart innan det blir dyrt; idag har man ända till kl 10 på sig! Frun frågar ibland om det "är billigt att duscha nu" och jag säger nej för det mesta. Sedan duschar hon ändå.

Matlagning: händer ibland att vi värmer några matlådor istället om det är alldeles löjligt dyrt (som i vintras en kväll när det låg på nästan 9 kr/kWh inkl allt).

Värme: det är här det spelar roll. Tyvärr är det ju inte enstaka dyra timmar utan oftast höga priser hela dagarna, så utan försämrad komfort kommer man inte undan.
 
  • Gilla
straffarbete och 5 till
  • Laddar…
C CrazyAnt4 skrev:
Menar du att Pulsen visar inget om man inte har elavtal hos Tibber ?
De kan se realtidsförbrukningen och historik ett par timmar bak i tiden.

Misstänker att man även förlorar tillgång till API:et när man inte har elavtal, annars hade man kunnat spara undan alla momentanvärden och skapa sin egna långtidshistorik.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
C CrazyAnt4 skrev:
Det jag undrar är om Tibber kan vara "effektiv" för familjer som är hemma/jobbar hemifrån dagtid, när elen är som dyrast.
Det kan vara svart att styra värme kostnaderna när man vistas hema under de perioden :thinking:
Klart kan man köra diskmaskinen under natten. Tvättmaskinen kanske. Men värmepumpen?
Mja det blir inte per automatik dyrare att jobba hemma med timpris jämfört med vanligt rörligt eftersom du ändå inte kan påverka kostnaden där. ”Alla” förbrukar ju mest på morgon och kväll och det vägs in i det viktade månadspriset vid vanligt rörligt så man kommer få betala för att alla andra använder elen när den är som dyrast.

Beror såklart på, om just ditt hushåll förbrukar extremt mycket på just den/de dyraste timmen så kan man säkert få ett dyrare pris med timdebitering jämfört med vanligt rörligt men det är nog rätt ovanligt.
 
berisen berisen skrev:
Mja det blir inte per automatik dyrare att jobba hemma med timpris jämfört med vanligt rörligt eftersom du ändå inte kan påverka kostnaden där. ”Alla” förbrukar ju mest på morgon och kväll och det vägs in i det viktade månadspriset vid vanligt rörligt så man kommer få betala för att alla andra använder elen när den är som dyrast.

Beror såklart på, om just ditt hushåll förbrukar extremt mycket på just den/de dyraste timmen så kan man säkert få ett dyrare pris med timdebitering jämfört med vanligt rörligt men det är nog rätt ovanligt.
Det du skriver stämmer inte. Det blir per automatik dyrare att ha timprisavtal jämfört med rörligt avtal för den som jobbar hemifrån eftersom större del av din förbrukning då förskjuts till dagtid.

Att ”alla” förbrukar som mest på morgonen och kvällen stämmer inte heller. Majoriteten i Sverige förbrukar mest på morgon och kväll men majoriteten jobbar inte heller hemifrån.

Jag får känslan att timpris passar bäst för den som bor själv och har möjlighet att styra över sin förbrukning. Eller för den som bor med likasinnade som har lika stort intresse för elpriser och ekonomi som vi som är delaktiga på Byggahus.se har.

Jag tror också att det underlättar om huset har ett modernt värmesystem där det enkelt går att följa hur mycket olika delar av huset förbrukar. Jag tänker främst på värmepumpar, air conditioners, varmvattenproduktion, elbilsladdning, cirkulationspump till pool, värmepump till pool, eldriven golvvärme, eldrivna handdukstorkar.

Även spis, fläktar, kaffemaskiner, diskmaskin, tvättmaskiner, torktumlare, kyl och frys, belysning, datorer, bildskärmar och öppnande och stängande av dörrar drar en hel del, även om det inte är lika mycket som de förstnämnda.
 
Redigerat:
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det du skriver stämmer inte. Det blir per automatik dyrare att ha timprisavtal jämfört med rörligt avtal för den som jobbar hemifrån eftersom större del av din förbrukning då förskjuts till dagtid.

Att ”alla” förbrukar som mest på morgonen och kvällen stämmer inte heller. Majoriteten i Sverige förbrukar mest på morgon och kväll men majoriteten jobbar inte heller hemifrån.

Jag får känslan att timpris passar bäst för den som bor själv och har möjlighet att styra över sin förbrukning. Eller för den som bor med likasinnade som har lika stort intresse för elpriser och ekonomi som vi som är delaktiga på Byggahus.se har.

Jag tror också att det underlättar om huset har ett modernt värmesystem där det enkelt går att följa hur mycket olika delar av huset förbrukar. Jag tänker främst på värmepumpar, air conditioners, varmvattenproduktion, elbilsladdning, cirkulationspump till pool, värmepump till pool, eldriven golvvärme, eldrivna handdukstorkar.

Även spis, fläktar, kaffemaskiner, diskmaskin, tvättmaskiner, torktumlare, kyl och frys, belysning, datorer, bildskärmar och öppnande och stängande av dörrar drar en hel del, även om det inte är lika mycket som de förstnämnda.
Det är inte min erfarenhet efter ett par år med timdebitering (och en del hemjobb) men alla hushåll är ju unika såklart. :) Har hittills inte hamnat över vanligt rörligt pris en enda månad utan det har legat omkring mellan 10-20% under utan att ha ändrat mina vanor något speciellt.

Tror timdebitering ofta får lite oförtjänt dåligt rykte eftersom många tror att det automatiskt blir superdyrt men det blir ju lika superdyrt även med vanligt rörligt fast minus kontrollen över att styra sin egen kostnad :p
 
  • Gilla
Attitudeswe och 3 till
  • Laddar…
Månads medel blir ju ett snitt för dem som har den abonnemangsformen. Är det bara folk som inte bryr sig alls och förbrukar mycket på dagen så kommer det att vara väldigt lätt att komma under det priset.
 
Efter att jag bytt till timdebiterat har jag legat 9% under Nordpools månadsmedel bara genom att köra tvätt, tork och disk när det är billigt. Inget annat. Oftast på natten men även på dagen då solen lyser samtidigt som priset är lågt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det du skriver stämmer inte. Det blir per automatik dyrare att ha timprisavtal jämfört med rörligt avtal för den som jobbar hemifrån eftersom större del av din förbrukning då förskjuts till dagtid.

Att ”alla” förbrukar som mest på morgonen och kvällen stämmer inte heller. Majoriteten i Sverige förbrukar mest på morgon och kväll men majoriteten jobbar inte heller hemifrån.

Jag får känslan att timpris passar bäst för den som bor själv och har möjlighet att styra över sin förbrukning. Eller för den som bor med likasinnade som har lika stort intresse för elpriser och ekonomi som vi som är delaktiga på Byggahus.se har.

Jag tror också att det underlättar om huset har ett modernt värmesystem där det enkelt går att följa hur mycket olika delar av huset förbrukar. Jag tänker främst på värmepumpar, air conditioners, varmvattenproduktion, elbilsladdning, cirkulationspump till pool, värmepump till pool, eldriven golvvärme, eldrivna handdukstorkar.

Även spis, fläktar, kaffemaskiner, diskmaskin, tvättmaskiner, torktumlare, kyl och frys, belysning, datorer, bildskärmar och öppnande och stängande av dörrar drar en hel del, även om det inte är lika mycket som de förstnämnda.
Men om man faktiskt jobbar hemma så kan det väl knappast bli många extra watt man drar? De flesta har väl en laptop nuförtiden som drar typ 60 watt och sedan gör man kanske ett par koppar kaffe och mikrar en matlåda. Visst, om man kör långkok och bakar för att man ändå är hemma så … eller avslöjar du egentligen att du sitter i bastun hela dagarna när du borde jobba? :p
 
  • Haha
  • Gilla
MiaV och 5 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Det är inte min erfarenhet efter ett par år med timdebitering (och en del hemjobb) men alla hushåll är ju unika såklart. :) Har hittills inte hamnat över vanligt rörligt pris en enda månad utan det har legat omkring mellan 10-20% under utan att ha ändrat mina vanor något speciellt.

Tror timdebitering ofta får lite oförtjänt dåligt rykte eftersom många tror att det automatiskt blir superdyrt men det blir ju lika superdyrt även med vanligt rörligt fast minus kontrollen över att styra sin egen kostnad :p
Vi hade timpris i 1,5 år. För oss blev det dyrare. Men så jobbar vi mycket hemifrån också. Särskilt märkbart blev det i december med en elräkning på 16 500 kr. Och nu säger man att det kommer bli kanske dubbelt så dyrt i vinter.

Det är inte gratis att driva kontorsverksamhet hemifrån. Elen till allt som används är inte negligerbar.

Och ibland så utför vi tester som förbrukar mycket el. I juni förra året så förbrukade vi hela 4600 kWh, tror vi testade högtryckstvättar eller bärbara airconditioners då, minns inte vilket. I år så förbrukade vi ”bara” 2000 kWh i juni, vilket är högt i sig.

En annan orsak är sannolikt poolen som vi i år av tidsnöd och av ekonomiska skäl inte startat upp förrän i juli.

Jag skulle gärna vilja ha Tibbers funktionalitet utan att behöva köra timpris.
 
Om man ska räkna extrakostnaden för elen som går åt när man jobbar hemma så bör man ställa det i relation till vad det kostar att transportera sig till kontoret (vilket så klart varierar stort).
 
Timpriset handlar ju (med viss marginal) om vilken förbrukning man kan flytta till natten eller mellan olika timmar på dagen.

Med ett energieffektivt uppvärmningssystem så blir det inte mycket som kan flyttas till natten om man inte har ack-tank. Sedan jag skaffade LLVP så är det en flytt av några procent uppvärmning till mitt på dagen som jag kan flytta, samt naturligtvis laddningen av elbilarna. Jag tjänar oftast mer på att värma vattnet via frånluftskompressor på dagen än genom att eluppvärma det på natten.

För min del så är matlagningen (frukost/lunch/middag) den stora förbrukaren.

Lägger man dessutom till effekttariffen, för de som har sådan, så minskar vinsten ytterligare (i exempelvis Göteborg gäller den på natten också). Detta gör att det är ytterst individuellt om det lönar sig eller inte med att ha timdebitering.

För min del skulle jag i teorin tjäna lite på att ha timdebitering, men flexibiliteten jag har nu är mycket värd. Jag kan ladda laddhybriden utan att behöva bry mig om vad taxan är för stunden. Det är mycket värt.
 
halper halper skrev:
....
Varmvatten: inte mycket att göra, tycker vi. När man behöver det så behöver man det. Brukar duscha tidigt på morgonen så att varmvattnet värmts klart innan det blir dyrt; idag har man ända till kl 10 på sig...
Ang just varmvatten så finns det goda chanser att flytta på denna förbrukning.
Men om de funkar för er del beror på hur stor vvb ni har.
Själv klarar jag 2 personer på 100l vvb så går den enbart på natten när de är billigt.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Timpriset handlar ju (med viss marginal) om vilken förbrukning man kan flytta till natten eller mellan olika timmar på dagen.

Med ett energieffektivt uppvärmningssystem så blir det inte mycket som kan flyttas till natten om man inte har ack-tank. Sedan jag skaffade LLVP så är det en flytt av några procent uppvärmning till mitt på dagen som jag kan flytta, samt naturligtvis laddningen av elbilarna. Jag tjänar oftast mer på att värma vattnet via frånluftskompressor på dagen än genom att eluppvärma det på natten.

För min del så är matlagningen (frukost/lunch/middag) den stora förbrukaren.

Lägger man dessutom till effekttariffen, för de som har sådan, så minskar vinsten ytterligare (i exempelvis Göteborg gäller den på natten också). Detta gör att det är ytterst individuellt om det lönar sig eller inte med att ha timdebitering.

För min del skulle jag i teorin tjäna lite på att ha timdebitering, men flexibiliteten jag har nu är mycket värd. Jag kan ladda laddhybriden utan att behöva bry mig om vad taxan är för stunden. Det är mycket värt.
Effekttariff blir verkligen en joker i leken! Komplicerar saker rejält när förra veckans förbrukning påverkar priset idag.

A Alexn72 skrev:
Ang just varmvatten så finns det goda chanser att flytta på denna förbrukning.
Men om de funkar för er del beror på hur stor vvb ni har.
Själv klarar jag 2 personer på 100l vvb så går den enbart på natten när de är billigt.
Jag tror att vi har kanske 2 eller högst 3 varmvattenkörningar under en dag. De är väl på 5–15 minuter, så jämfört med uppvärmning gör det rätt lite. Däremot brukar jag duscha tidigt innan priset sticker iväg. Frugan har omvända tidspreferenser så hon duschar gärna sent på kvällen när priset gått ner.
 
halper halper skrev:
Effekttariff blir verkligen en joker i leken! Komplicerar saker rejält när förra veckans förbrukning påverkar priset idag.



Jag tror att vi har kanske 2 eller högst 3 varmvattenkörningar under en dag. De är väl på 5–15 minuter, så jämfört med uppvärmning gör det rätt lite. Däremot brukar jag duscha tidigt innan priset sticker iväg. Frugan har omvända tidspreferenser så hon duschar gärna sent på kvällen när priset gått ner.
Jag har 750W kompressor under 6h för att värma vattnet efter morgonduscharna, dvs drygt 5kWh. Det är i praktiken dessa jag i teorin kan flytta till billigare timmar.

Tittar jag på totalen så är halva elförbrukningen matlagning, tvätt, tork, disk och annat som inte går att flytta så mycket om man inte vill ha krig i familjen. Av resten är (grovt räknat) 1/3 varmvatten, 1/3 LLVP (i huvudsak under fyra månader) och 1/3 billaddning. Av dessa är det i praktiken billaddningen som går att styra om, resten är svårt. Det skall till stor prisskillnad mellan natt och dag på elen för att detta skall gå ihop.

Värmen kan iofs flyttas inom dagen också till viss del. Så lite mer finns att göra där. Men jag får ändå inte ihop kalkylen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har 750W kompressor under 6h för att värma vattnet efter morgonduscharna, dvs drygt 5kWh. Det är i praktiken dessa jag i teorin kan flytta till billigare timmar.

Tittar jag på totalen så är halva elförbrukningen matlagning, tvätt, tork, disk och annat som inte går att flytta så mycket om man inte vill ha krig i familjen. Av resten är (grovt räknat) 1/3 varmvatten, 1/3 LLVP (i huvudsak under fyra månader) och 1/3 billaddning. Av dessa är det i praktiken billaddningen som går att styra om, resten är svårt. Det skall till stor prisskillnad mellan natt och dag på elen för att detta skall gå ihop.

Värmen kan iofs flyttas inom dagen också till viss del. Så lite mer finns att göra där. Men jag får ändå inte ihop kalkylen.
Ja nä, det är olika förutsättningar. Var har ett relativt ungt barn så det går ofta att laga middag precis innan kvällens pristopp. Vad gäller värmen så kör vi som så att värmepumpen justeras ner kraftigt de sista dyra timmarna på kvällen. Hinner inte märkas om det inte är svinkallt, och så får den jobba ikapp under natten. Det sköts med automagi, eller snarare den där hallonpajen jag nämnde tidigare. Har funderat på att göra något liknande med varmvattnet men inte orkat.

Facit är att vi nästan alltid ligger under det "rörliga" priset, så för oss fungerar det. Funkar förstås inte för alla.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.