Nu när vi för första gången har möjlighet att välja ett kök så har jag insett att det är oerhört mycket mer än att välja vilja luckor man skall ha;

Skall man ha underskåp alt "lådor", vitrinskåp eller inte, "skafferiskåp" som kan dras ut, var skall kryddorna förvaras, skall diskbänken vara hel eller "infälld" i bänkskivan, skall det finnas hyllor för kokböckerna i köket, vinställ?

Ja, listan kan göras lång och jag är därför intresserad av att få höra vilka "detaljer" som ni tycker bäst/sämst om i ert kök. Vad är ni riktigt nöjda med och vad ångrar ni?
Förhoppningsvis kan denna tråd bli av intresse för alla som är i planeringsstadiet vad gäller köket.
 
Misse skrev:
Skall man ha underskåp alt "lådor", vitrinskåp eller inte, "skafferiskåp" som kan dras ut, var skall kryddorna förvaras, skall diskbänken vara hel eller "infälld" i bänkskivan, skall det finnas hyllor för kokböckerna i köket, vinställ?
Min personliga uppfattning är att man ffa. ska skapa ett praktiskt kök, det är viktigare än alla flådiga detaljer.

*Viktigast av allt, en väl fungerande arbetsyta mellan häll/spis och diskbänk.
*Gärna hel diskbänk, MEN ffa. åtminstone en stor låda som man lättare kan diska plåtar, långpannor osv. i utan att det rinner över.
*Mycket hellre fullutdragslådor än traditionella underskåp.
*Så många breda fullhöjdsöverskåp som möjligt, inga liggande, låga, smala "demonstrationsmontrar" för min del ;).
*Gärna hylla för kokböcker om man har nåt sånt där litet "döytrymme"
*Vinställ - Nej tack......, ingen optimal förvaring för vinet, dessutom ingen särskild prydnad heller för den delen, iaf. enl. mig, isf. en vinkyl ;).
*Kryddförvaring- min egen favorit på det temat är den översta (smala) lådan i "storlådekombinationen" (men jag vill inte ha dem alldeles bredvid spisen, då det blir för varmt), funkar utmärkt när det är fullutdrag på lådan, kryddburkarna förvaras liggande så texten är lättöverskådlig, lätt att kolla igenom "samlingen", dessutom så mörkt och svalt som man kan åstadkomma i ett vanligt kök utan kylförvaring.
*Vitrinskåp...... hmmm, fyller sin funktion bäst som "detalj" för att inte skåpraden ska uppfattas så kompakt, inte min favorit annat än med döljande tyg bakom glaset alt. fint frostat glas, då blir det snyggt, i annat fall mest en källa till irritation om man inte har perfekt ordning på "visnings"porslinet, med oordning i det "inte perfekt matchade" vardagsporslinet blir det mest en källa till irritation och dessutom inget vidare "smycke" i köket ;).


Min bästa detalj (låter säkert hemskt trist ;)) är faktiskt de breda (140 cm) öppna hyllplanen, alltså inga dörrar/luckor framför, för gryt/pannförvaring som jag har i min köksö mittemot spisen, världens enklaste att förvara/nå/komma åt att stoppa in/ta ut alla grytor och stekpannor, dessutom har ingen gryta/stekpanna (hittills iaf.) varit för stor för att rymmas :).

MVH//Christina.
 
Åh, det var precis ett sådant här svar jag hoppades på- massvis med bra åsikter/idéer! Hoppas fler vill dela med sig av sina tankar vad gäller köksplanering.

Christina! Du har möjlighetvis ingen bild på ditt kök?!
 
Javisst har jag det, men ingen hemsida att lägga upp dem på.

MVH//Christina.
 
Jag och min make byggde om vårt kök för 3 år sedan. Vi hade då bott i det gamla köket i 4 år och visste väl vad som inte fungerade och vad vi ville ha.

Vi lagar ofta mat med många av våra vänner så det var ett krav med mycket arbetsyta.

Vi valde snabbt bort inbyggnadsugn/häll av två skäl. Det första var att en poäng med inbyggnadsugn är att man får ugnen i arbetshöjd. Detta innebär att man stoppar den i ett högskåp, vilket i sin tur innebär mindre arbetsyta. Det andra var att vi ville ha två ugnar och för samma pris som häll + ugn fick vi en spis med två ugnar.

Vi valde att skaffa en 70-bred spis, med ugn längs hela bredden, dvs utan plåtskåp i spisen. Detta var ett fantastiskt drag eftersom vi nu både får plats med två ugnsfasta formar i en ugn på en gång, och spisplattorna står så långt isär att kastruller och pannor inte krockar. Eftersom vi dessutom hade en ugn till så kunde vi laga kött & potatis i en ugn och efterrätten i den andra ugnen. Plåtarna ställde vi i ett 30 brett bänkskåp nära spisen.

I alla bänkskåp där det rimligen gick, dvs inte diskbänksskåp och plåtskåpet, valde vi att ha en låda överst. Detta har fungerat mycket bra.

Vi såg dessutom till att bygga fullhöjd till tak. Innan hade vi kontinentalhöjd och längst upp blev det en plats ovanför skåpen där det blev enormt flottigt. Vi valde att inte ha öppna hyllor över spishöjd för att undvika flott.

Av samma skäl skulle jag undvika kokböcker i köket. Även med en bra fläkt är det risk att de blir flottiga. Har man ett stort kök och kan placera dem långt från spisen funkar det nog bättre.

Vi hade "vanliga" bänkskåp med hyllor innan och bytte till utdragslådor och trådbackar/hyllor. Detta var ett lyft. Skafferiet gick från att vara ett vanligt högskåp med hyllor till att vara utdragslådor från 150cm och nedåt och ett skåp med hyllor ovanför. Vi valde detta då vi hade blivit varnade att lösningen då man drar ut hela skåpet går sönder och blir tungt. Vår lådlösning vi har fungerar mycket bra. Vi har bra överblick och kan packa bra.

Eftersom vi är lite retro ;) så valde vi att behålla den stora 70-tals-diskbänken med 2 stora hoar. Det finns en rejäl sarg på den så man slipper vatten på golvet när man slabbar på bänken. Diskbänken var faktiskt det enda vi behöll av det gamla köket.

En annan bra sak var att sätta ett jämnt ljus under alla överskåp. Vi valde spot:ar men exakt lösning är en smaksak.

Uttag, uttag, uttag... Är man många i köket underlättar det att ha många uttag. Tänk gärna på att om du t.ex. har en kaffebryggare, micro och en vattenkokare stående framme så tar de 3 uttag mer eller mindre permanent. Man behöver dessutom fler uttag för köksarbetet. Hur många beror givetvis på hur många som arbetar i köket samtidigt.

Totalt så gick vårt kök från att vara trångt när man var 2 till att man kan laga mat 8 personer samtidigt. Ja då är det trångt :D

Mvh
Helena
 
Två saker som jag blev barnsligt förtjust i (småsaker) då vi köpte hus förra året var skärbrädan som 'poppar' ut av sig självt när man trycker till den (någon fjäderhistoria) och papperskorg som är kopplad till luckan (så papperskorgen öppnas och åker ut). Kanske är standard i dagens kök ;)

Sedan är väldigt bra med uttag. Sätt så många som möjligt under skåp. Det tyckte tydligen förra ägaren här också. Ni skulle inte tro mig om jag berättade hur många eluttag vi har i vårat lilla kök :)
 
byggimpert skrev:
Javisst har jag det, men ingen hemsida att lägga upp dem på.

MVH//Christina.
Christina, lägg upp dina bilder på http://www.imageshack.us
 
Ok, jag är så pass ung att jag bara bott hemma hos folk, och dels bara bott i hyreslägenheter så jag har inte direkt skapat egen kök någon gång, men jag kan i alla fall delge mina tankar om vad som funkar bra och mindre bra.

* Man bör ha värmetålig yta precis vid spisen så man kan ställa bakplåtar, galler o dyl utan att oroa sig. Visserligen kan man ställa plåt direkt på spisen, men vid storbak så vill man ha så mycket yta som möjligt.

* Diskhoarna måste vara stora nog att man kan diska bakplåtar och ugnsgaller direkt i hon (halva i hon).

* Personligen föredrar jag när dishon är i ett med diskbrädan som förr i tiden, helst rejält stor sak, 2 meter lång eller så med diskhoarna i mitten. Hög kant runt om är bra så oroar man inte sig lika mycket över om vatten rinner över när man diskar stora saker. Och stor diskbänk i ett med ho är bra vid bakning också, underlättar mycket när man ska tvätta ytan!

* Arbetsyta som inte är diskbräda bör vara vattentålig och tålas att kladdas och glömma bort det i dagar, för att sen lätt kunna torka bort med trasa och vatten utan fläckar.

* Skåpen bör vara heltäckande, upp till taket. Då slipper man städa ovanpå skåpen - mycket äckligt flott och damm, båda på ytan och på prylarna man har däruppe. Och extra utrymme i skåp vill man alltid ha!

* Se till att ha mer skåp, lådor etc än vad du behöver för dina saker. Det kommer alltid till mer saker.

Spis, fläktens utformning etc, är egentligen en smaksak så det är skitsamma där.. Eller så kan jag säga att jag bara haft erfarenhet av gamla vanliga spisen med plattor.. hehe. :) Gasspis också visserligen, men jag har tyvärr ljus/låga-fobi så de går bort för mig. Men de är jättebra eftersom det går så mycket fortare att värma upp saker/kontrollera värmen. Har ingen erfarenhet av häll, men tycker inte heller att de är fina. I modern kök vill jag i så fall hellre se gas.

Oj ja, jag vill helst att spisen skall vara bred så att man kan ställa in ugnformar o dyl utan att oroa sig över att bränna sig! I nuvarande lägenhet (en stor fyra) har vi en liten spis med 3 plattor och mycket smal ugn. Ingen hit!

Egentligen är kryddställ ovan spis direkt förkastlig för kryddorna och tyvärr vad jag har nu. De mår bäst (eller, ja håller längre) av att vara i mörk och sval utrymme, precis tvärtom mot vad det är ovan spisen! En förslag är att montera hylla på insidan av ett skåpdörr.

Öppna hyllor trendigt nu/nyligen tycker jag inte om. Det ser snyggt ut i början, speciellt om man har fina saker. (ja jag har mängder av fina retro-saker jag köpt på mig genom tiderna som jag gärna vill visa upp) Men det är så opraktiskt! Damma av, allt flott, usch. Kanske kan man ha en liten bit öppna hyllor för t.ex. kokböcker o dylikt, men inte hyllmeter efter hyllmeter.

Personligen tycker jag inte heller om vitrinskåp. Men det är ju en smaksak. :)

Ev. inbyggd skärbräda måste kunna tas loss/isär för att diskas. Riktigt äckligt annars.

Under vasken: Jag hatar när sopkorgen står på skåpgolvet därinne, då kastar man prick och allt hamnar på golvet. Jag föredrar när det hänger på skåpsluckan, då kan man verkligen se till att allt hamnar i korgen! :D
Har just nu 2 behållare för plastpåsar, en för mindre påsar och en för påsar som passar sopkorgen och en liten låda för utjänta lågenergilampor och batterier uppskruvade på andra skåpdörren under vasken.

EL! Man måste ha eluttag!!! Beräkna för allt du använder och lägg till ett par för temporära saker.
I nuvarande köket finns det ingen eluttag ovanför arbetsytan (inte heller belysning...)! Jättedåligt, verkligen. Jag är tvungen att stå och mixa, vispa, etc på matbordet istället för vid arbetsbänken.

Jag tycker det är viktigare att tänka praktiskt och funktionellt än "snyggt" utseende. Ofta går det bra att kombinera dessa två, men man ska inte försaka funktionaliteten. Dessutom när det gäller kök så bör man också FÖRSÖKA att tänka tidlöst.... FÖRSÖK att skita i de mer extrema trenden (såvida de inte är billiga och lätta att byta ut). Om du inte är jätterik förstås. :)
Annars blir det som när folk står fast med 70-tals kök med brunorange kakel, avokadogrön kyl/frys etc.
 
GreenTurtle skrev:
Christina, lägg upp dina bilder på [länk]
Tack för tipset :)

Men, kommentaren ang. frånvaro av hemsida var inget sympatisökande ;), avsaknaden av hemsida är helt självvald, de flesta av mina bilder inkluderar både barn och familj i övrigt, förutom alla övriga personliga detaljer från ett, sedan flera år inbott hem, och jag har helt enkelt ingen lust att lägga upp detta i "cyberrymden" ;)

Mail till enstaka personer här på forumet förekommer ju, i de fallen väljer jag att lita på personen ifråga så att mina, eg. privata bilder, behandlas med "respekt", dvs. enbart till inspiration/påtitt för den de är mailade till.

Jag vill alltså inte ha någon hemsida :).

MVH//Christina.
 
Fem bästa sakerna:

1. 70 cm bänkdjup, ser både snyggt och generöst ut samtidigt som det ger extra yta i vårt 9m2 kök.
2. Rostfri måttanpassad bänk med en stor ho (40x50 cm) - gud vad skönt det är att kunna plantera om blommor och slabba med vatten utan att behöva oroa sig för att en träskiva ska ta skada. Och att kunna ställa ner en 28 cm i diameter stekpanna utan problem i hon!
3. Var sak på sin plats på hyllor och upphängningslister och *inget* (förutom kaffebryggaren som är för hög för att passa i en hylla) som står på köksbänken.
4. 60 cm bred diskmaskin, skönt att vi inte tog 45 cm.
5. Fullhöjdsväggskåpsförvaring. Lyssna inte på alla gnällspikar som kommer med att "men det är ju jättejobbigt att nå då behöver man ju stege". Javisst. Men hur skönt är det inte att ställa undan de där gamla serviserna och termosarna man använder vart tredje skottår.

Sämsta är möjligtvis att vi har valt att behålla orginalträgolvet. Ofunktionellt men snyggt och passande med lägenhetens stil.
 
Det sämsta:
Infälld liten diskbänk, med en rund ho till vänster och en två cm djup ho till höger. Detta under en blandare som är låg... Totalt omöjligt att diska plåtar och ställa ifrån sig disk. Svårt att hålla smulor och vatten på rätt ställe. Ska snarast bytas ut till en riktig gammeldags hederlig heltäckande diskbänk med två riktiga hoar.

Det bästa:
Rejäl frys och kyl, med plats för så mycket man kan tänka sig.
 
Tack för fantastiskt bra idéer/tankar/åsikter- jag antecknar så att pennan glöder och har nu en liten lista med saker vi måste tänka på:)!
 
Att aldrig ha diskmaskinen vid vägg, mer skvätt och söl på väggen med därpåföljande fläckar som är svåra att få bort.  >:(
Fullhöjd är självklart eftersom jag levt i många år med kontinentalhöjd aldrig mer det heller.
 
Glöm ej sockellådor!!

Helt underbart utrymme, rymmer ändå ganska mycket.

I mina har jag plåtar under spisen.
Skärbrädor, brickor, grytunderlägg i en annan.
Ljus och sånt i en tredje.
Tabletter å bordsdekorationer i en fjärde.

Och satsa på en tålig och lättskött bänkskiva. Trä är inte riktigt roligt i längden!
 
sämsta - har träbänk på båda sidor av spisen och önskar mej en bit värmetålig sten på den ena sida ( har gryttgaller men det kunde varit bättre med sten).

bästa - heltäckande 2 meter röstfri diskbänk ;D efter att ha levt 2 år med en infälld framför fönster ( nu har jag arbetsyta med fint utsikt i stället).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.