Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så var det dags att pudla!.
Jag tar ansvar för det jag skriver. har jag fel så erkänner jag det.
Jag har förstått att jag glömde bort ett av ts första inlägg.
Tydligen så stod stolpen bara där. Jag missade det.
så jag hade fel i mitt tidigare inlägg.
Kan du förklara hur du kunde vara så oerhört säker på din sak när du hade helt fel?

Du borde fundera lite på det.
 
TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Kan du förklara hur du kunde vara så oerhört säker på din sak när du hade helt fel?

Du borde fundera lite på det.
Lägg ner.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan du förklara hur du kunde vara så oerhört säker på din sak när du hade helt fel?

Du borde fundera lite på det.
enkelt just det hade jag glömt bort inte så konstigt som det låter
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
enkelt just det hade jag glömt bort inte så konstigt som det låter
Med tanke på hur säker du var på att du hade rätt så är det väldigt konstigt faktiskt.

Strunt samma, du verkar ju vara ikapp nu…
 
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på hur säker du var på att du hade rätt så är det väldigt konstigt faktiskt.

Strunt samma, du verkar ju vara ikapp nu…
Vilken tur för dig att jag haft fel.
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vilken tur för dig att jag haft fel.
Jag är ingen rightfighter, så det spelar ingen som helst roll för mig. Och det har absolut inget med tur att göra.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag är ingen rightfighter, så det spelar ingen som helst roll för mig. Och det har absolut inget med tur att göra.
Tänk förnekelse....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
När vi byggde stod de stolpar på vår tomt. De tog dom ju bort när vi beställde el då grävde dom ner all el till oss och även grannarna. Kostade strax under 30000 för anslutning (den lägsta schablon).

Så borde de väll vara även för er? Hos oss är det Eon som är nätägare.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
När vi byggde stod de stolpar på vår tomt. De tog dom ju bort när vi beställde el då grävde dom ner all el till oss och även grannarna. Kostade strax under 30000 för anslutning (den lägsta schablon).

Så borde de väll vara även för er? Hos oss är det Eon som är nätägare.
Mycket troligt så är det så. TS vill väl ha el till sitt hus, och stolpen som står där är väl till för någon annan existerande abonnent.
Det är stor sannolikhet att det löser sig när TS beställer anslutning/bygg-el.

PS. jag har tre stolpar på min sommarstugetomt. Är visserligen för min egen el, men jag hittar inget avtal. Däremot finns servitut för el-ledning och teleledning. Den luftburna el-ledningen är borttagen liksom teleledningen. En nedgrävd teleledning finns dock kvar.

På en annan mark vi äger har de tagit bort några stolpar och grävt ner el-kabeln. Det var ingen fråga om att godkänna detta, (men det kom info om hur man kunde överklaga). Och så fick vi några tusen för att de tog mark i anspråk.
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Mycket troligt så är det så. TS vill väl ha el till sitt hus, och stolpen som står där är väl till för någon annan existerande abonnent.
Det är stor sannolikhet att det löser sig när TS beställer anslutning/bygg-el.

PS. jag har tre stolpar på min sommarstugetomt. Är visserligen för min egen el, men jag hittar inget avtal. Däremot finns servitut för el-ledning och teleledning. Den luftburna el-ledningen är borttagen liksom teleledningen. En nedgrävd teleledning finns dock kvar.

På en annan mark vi äger har de tagit bort några stolpar och grävt ner el-kabeln. Det var ingen fråga om att godkänna detta, (men det kom info om hur man kunde överklaga). Och så fick vi några tusen för att de tog mark i anspråk.
Ett servitut är ju ett avtal, så då har du ju det…

I ts fall finns inga avtal/servitut och nätägaren säger sig vilja ha rejält betalt för att ta bort sina grejor…
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ett servitut är ju ett avtal, så då har du ju det…

I ts fall finns inga avtal/servitut och nätägaren säger sig vilja ha rejält betalt för att ta bort sina grejor…
För ledningen som finns kvar (den vi får vår el genom) finns inget servitut. Har inte heller hittat något annat avtal, förutom att vi har abonnemang. Däremot finns servitut för de tre andra ledningarna, varav två är bortplockade sedan många år.

Var ska TS få sin el från. Köra off grid är möjligt iofs?
Om han ska få el så måste kanske ledningen vara kvar. Sannolikt kommer den att grävas ner och då ryker stolpen.
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
För ledningen som finns kvar (den vi får vår el genom) finns inget servitut. Har inte heller hittat något annat avtal, förutom att vi har abonnemang. Däremot finns servitut för de tre andra ledningarna, varav två är bortplockade sedan många år.

Var ska TS få sin el från. Köra off grid är möjligt iofs?
Om han ska få el så måste kanske ledningen vara kvar. Sannolikt kommer den att grävas ner och då ryker stolpen.[/QUOTE
Så nu har du plötsligt inget servitut? Det vänder fort i hockey…
Var TS skall få sin ström i från i framtiden har knappast något med historiken att göra…
 
TRJBerg
lilytwig lilytwig skrev:
För ledningen som finns kvar (den vi får vår el genom) finns inget servitut. Har inte heller hittat något annat avtal, förutom att vi har abonnemang. Däremot finns servitut för de tre andra ledningarna, varav två är bortplockade sedan många år.

Var ska TS få sin el från. Köra off grid är möjligt iofs?
Om han ska få el så måste kanske ledningen vara kvar. Sannolikt kommer den att grävas ner och då ryker stolpen.
Fick intrycket att TS får sin el en annan väg. Annars skulle han inte vara så angelägen att få bort stolpen. Och när han relaterat till samtalen med elbolaget har hans elförsörjning inte alls nämnts.
 
Nissens Nissens skrev:
Så nu har du plötsligt inget servitut? Det vänder fort i hockey…
Var TS skall få sin ström i från i framtiden har knappast något med historiken att göra…
Nej inte alls plötsligt, eller, det var det kanske. Ledningen som jag inte kan hitta något avtal på kom till i samband med att Statens Järnvägar ville koppla bort privata hus från järnvägens nät. Det hittar jag papper på men i inget på det som ersatte.
Av de tre befintliga servituten så är två oanvända. Tror dock inte att det kommer att dyka upp något oanmält där.

Om TS inte ska få sin el från "olagliga" stolpen, så finns det säkert någon annan som får det. Har inte de heller några avtal. Men dåså. Bara att ta bort den då. Annars står den där av en anledning
 
Jag har aldrig hittills sett en tråd i Byggahus som varit så totalt utan intresse för alla utomstående och dessutom helt förvirrande för de inblandade. Ni sänker nivån på Bygga hus till ren barnkammarnivå. Hur orkar ni fortsätta???
 
  • Gilla
Bangan och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.